1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:45

Wat grappig mijn praktijk heet Angel Spirit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:47

Wie heeft zich net als ik aangemeld?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:48

De energievelden die Reiki beoefenaars claimen te voelen zijn niet meetbaar, iig niet tot nu toe. (Dit geldt ook voor andere energievelden zoals Qi/Chi, meridianen, chakra's maar ook het geheugen van water waar de homeopathie op gestoeld is etc.)

Het gevaarlijke van speculeren over niet meetbare fenomenen is dat de kans bestaat dat het niet bestaat. Als ik nu een therapie bedenk, er een onmeetbaar energieveld bij verzin en een overtuigende placebo therapie ervan weet te maken (wat niet zo heel moeilijk is) kan ik heel veel geld verdienen met een windei (wat nu dus ook al heel veel gebeurd op het gebied van alternatieve en paranormale therapie).

Naast het feit dat het niet meetbaar is (wat niet wil zeggen dat het niet bestaat of werkt) is het ook niet werkzamer dan een nep therapie (placebo therapie) en kan er niet worden aangetoond dat reiki beoefenaars überhaupt een energieveld voelen.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 13-11-12 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:49

marleen_usar schreef:
Wat grappig mijn praktijk heet Angel Spirit.

Ik kan even niet volgen waarom dat grappig is :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:49

Gewoon omdat jij ook die naam hebt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:50

Ik?
*edit: ik heb het al gezien, uiteraard ik niet :+
Laatst bijgewerkt door IMJ op 13-11-12 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:50

Nee Angel Spirit.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:52

Focussed schreef:
De energievelden die Reiki beoefenaars claimen te voelen zijn niet meetbaar, iig niet tot nu toe. (Dit geldt ook voor andere energievelden zoals Qi/Chi, meridianen, chakra's etc.)

Dat vraagt dan op zijn minst een andere term om het gevoelde te beschrijven als 'energie'.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:52

@Ruga
Ik heb al meer overwegen en meer logisch nagedacht dan je je kunt voorstellen.
Ik ben geen onlogisch of onrealistisch mens, verre van. Ik ben uiterst berekend en zeg bijna niets voor ik er over nagedacht heb.

Dus dat het in mijn hersenen zit ja, maar alles zit in mijn hersenen, de hele wereld zit in mijn hoofd, want alles wat ik zie klopt niet met de werkelijkheid, aangezien in je hoofd alles vervormd. je hersenen zelf zijn de grootste ontvanger. En ik ken mijn receptoren, voor mij zijn dat mijn handen, mijn oren en mijn ogen. Niets zesde zintuig dus. En ja ik gebruik lichaamstaal om mensen te 'lezen', dat is ook logisch.
En de zender waar het vandaan komt is simpel te vinden hoor, dat is de andere persoon met al zijn emoties.

maar energie is aanwezig, overal, bij iedereen. De zenuw berichten in je lichaam zijn pure energie, je brengt energie voort wanneer je fietst enz. en ook wel degelijk meetbaar.

Maar als ik het me enkel voorstel in mijn eigen hoofd, geeft dat niet. Want ik heb nog nooit zo iets puurs gevoeld als het binnen gaan van mijn energie in iemand anders en daardoor doordringen in een klein stukje van zijn geest. Uiteindelijk is dat paranormale niets bovennatuurlijks voor mij, gewoon heel gevoelig zijn.

het is uiteindelijk bij alles ook maar de vraag, stel ik me dit maar voor, of is het echt? Wat is er echt? kan ik er wel van uitgaan dat wat ik voel echt is? En dat zijn kritische vragen waar je, zeker in contact met andere mensen, erg goed moet weten mee omgaan en een antwoord zoeken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:53

marleen_usar schreef:
Wie heeft zich net als ik aangemeld?

:+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:54

Okee al iets gehoord?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:58

Kleine noot, een niet controleerbare theorie wil niet per definitie zeggen dat een therapie die daarop gestoeld is ook onwerkzaam is.

Chiropraxie gaat er vanuit dat er een "innate intelligence" aanwezig is in onze wervelkolom. Deze "innate intelligence" kan niet gemeten of aangetoond worden.
Toch is chiropraxie wel werkzaam bij rugklachten (maar let op: Niet beter dan conventionele fysiotherapie, terwijl het wel veel meer risico's heeft dan fysiotherapie).

Het probleem is dat "klassieke" chiropractoren vanuit deze "innate intelligence" menen dat ook andere ziektes en aandoeningen zoals astma, huiduitslag, kanker, AIDS, diabetes, doofheid en zelf het huilen bij huilbaby's genezen kunnen worden door het manipuleren van de ruggengraat. Dit is helaas niet waar, chiropraxie is niet effect bij het behandelen van deze aandoeningen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:58

Aria_zz schreef:
Dus dat het in mijn hersenen zit ja, maar alles zit in mijn hersenen, de hele wereld zit in mijn hoofd, want alles wat ik zie klopt niet met de werkelijkheid, aangezien in je hoofd alles vervormd. je hersenen zelf zijn de grootste ontvanger. En ik ken mijn receptoren, voor mij zijn dat mijn handen, mijn oren en mijn ogen. Niets zesde zintuig dus. En ja ik gebruik lichaamstaal om mensen te 'lezen', dat is ook logisch.
En de zender waar het vandaan komt is simpel te vinden hoor, dat is de andere persoon met al zijn emoties.

maar energie is aanwezig, overal, bij iedereen. De zenuw berichten in je lichaam zijn pure energie, je brengt energie voort wanneer je fietst enz. en ook wel degelijk meetbaar.

Maar als ik het me enkel voorstel in mijn eigen hoofd, geeft dat niet. Want ik heb nog nooit zo iets puurs gevoeld als het binnen gaan van mijn energie in iemand anders en daardoor doordringen in een klein stukje van zijn geest. Uiteindelijk is dat paranormale niets bovennatuurlijks voor mij, gewoon heel gevoelig zijn.

Maar ik ben het er volledig mee eens dat er mensen zijn die buitengewoon goed gebruik kunnen maken van handen, ogen en oren, van een groot empathisch vermogen voorzien zijn, goed verbanden leggen, veel levenservaring hebben en met dat alles lang voor alle andere toeschouwers emoties van andere mensen of dieren kunnen inschatten.

Dat is echter iets volstrekt anders als beweren iemands verleden of toekomst of praktische of emotionele problemen te kennen door naar een doorgemailde foto te kijken. Of door 'in te stralen' of iets dergelijks.. En vervolgens ook nog de behoefte te voelen daar advies over te moeten geven.
En helemaal anders wordt het wanneer daar ook nog geld voor gevraagd wordt.

Aria_zz

Re: 1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:13

wel, daarom moet niemand er van uitgaan dat iedere paranormaal begaafde zo is. En degene die er echt groot geld mee verdienen zijn het meestal niet. Omdat een echt paranormaal begaafde over het algemeen meer zelf twijfel heeft.

Ik ben zelf een empaat, en ik gebruik dus idd lichaamstaal om te lezen. Maar het is meer dan dat. Echt. Zo komen er ook aura's bij enz. Geen enkele begaafde zal zonder zijn zintuigen kunnen, maar kan meer doen met deze zintuigen dan jij bv.

Maar over die afstanden, ik heb het al een aantal keren meegemaakt dat ik in een goeie bui ben en plots me slecht of negatief voel. Toen ik mijn vriend opbelde bleek er bij hem net iets ergs te zijn thuis, of zat hij op zijn werk gewoon door.
Nu kan dat toeval zijn, maar het gebeurd toch meer dan eens. Ik zeg hierbij niet dat ik dat bij iedereen kan, het gebeurd met hem omdat hij me zo na aan het hart ligt.

Verder kan ik niets zeggen over foto's lezen of toekomst zien, ik kan dat niet en hou me er ook niet bezig, ik hou me aan het heden. En natuurlijk moet je hier kritisch over zijn, dat ben ik ook.

Maar alstublieft, het is niet omdat er een aantal mafketels tussen zitten, dat daarom plots elke 'begaafde' zich moet gaan verantwoorden of uitleggen hoe het nu eigenlijk zit.
Want dat definiëren is echt ontzettend moeilijk. Aangezien het niets fysieks is is het moeilijk je vinger op te leggen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:21

Wat ik beschrijf, extreem goed gebruik kunnen maken van je zintuigen en je geest, is niet paranormaal. Dat lijkt me eerder te vallen onder hoge emotionele intelligentie.

Voor mij bestaat het 'meer dan dat' niet. Vanaf waar jij 'meer dan dat' gebruikt, heb je het voor mij over iets wat jouw hersenen produceren, en waarmee ze in de eerste plaats jou mee op het verkeerde been zetten.

Dat is geen verwijt, en zeker niks wat ik persoonlijk bedoel. Ik zeg dit nu om duidelijk uit te leggen wat mijn idee hierover is (in de discussie).

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:30

Dat versta ik, maar ik denk ook dat de meeste mensen echt een veel te groot of belangrijk beeld ophangen van wat dat paranormale is.
het zit hem juist in de kleine dingen.

en dat mijn hersenen het produceren dat ben ik ook zeker. Ik geloof niet in een god, ik geloof in energie en daar goed gebruik van maken. Dus er is niemand anders dan ik die dat kan produceren. Maar het zet me daarom niet op het verkeerde been, aangezien het vaak klopt, erg precies is. Zo kon ik via iemands aura zien dat hij net samen was, omdat de kleuren zich vermengden (zijn vriendin was er niet bij), maar nog niet helemaal. Oke, dit kan goed geluk zijn, dat is waar. Dan is dat maar zo. Een andere keer is het dat misschien niet.
Dat vind ik minder belangrijk dan dat ik het juist had.

oke dat laatste klinkt heel erg verwaand :P zo bedoel ik het niet. Ik bedoel gewoon, ik probeer het juist te hebben en zo min mogelijk aan toeval over te laten. :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:33

Maar waarom zou dat allemaal paranormaal en auro's en energieen moeten zijn. Misschien ben je wel gewoon een sensitief persoon. Niks bijzonders aan. Ik snap dat het voor jou leuker 'klinkt' om het paranormaal te noemen, dat maakt je een beetje bijzonder. Je zegt zelf ook
Citaat:
Geen enkele begaafde zal zonder zijn zintuigen kunnen, maar kan meer doen met deze zintuigen dan jij

Ik vind het gewoon allemaal niet zo bijzonder. Iemand die pas verliefd is straalt, tja, dat kan iedereen die een beetje oplet zien. Daar is dus niet meteen iets paranomaals aan.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:45

Vjestagirl schreef:
Werden die mensen op de hoogte gesteld dat ze geholpen werden door die vriendin?

Dat weet ik eigenlijk niet maar ik neem aan van wel.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:48

@Anoeska:
Het hoeft dan ook niet perse bijzonder te zijn.
En ik ben idd sensitief. Maar waarom het allemaal aura's en paranormaal moet zijn, tja, dat mag jij mij uitleggen, ik snap daar ook niets van.

Ik kan alleen zeggen wat ik mee maak. Ik ben geen ultiem voorbeeld. Ik gebruik paranormaal ook niet in het dagelijkse leven, vind het een lelijk woord. Ik heb er niet echt een woord voor eigenlijk. Ik ben er ook niet dagelijks mee bezig en heb ook geen 'klanten'.
Het komt en het gaat, soms heb ik een dag dat ik heel veel zie en hoor, soms niets. Het is gewoon een deel van het leven. Ik loop er ook niet mee te koop. Niemand hoeft het te weten. Juist omdat mensen dingen van je gaan vragen en ik dan soms ook dichtklap.

Het kan zijn dat ik me hier 'belangrijker' door voel. Dan is dat maar zo. Neemt niet weg dat ik zo wel mensen die me na aan het hart liggen geholpen heb. Of dat nu echt met of zonder gave is maakt uiteindelijk verder niet uit.

ik vind gevoelig zijn trouwens ook een mooie gave, wat veel mensen toch ontbreekt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:53

Zijn er nog mensen geinteresseerd in het doen van een kleine Bokt test wbt het "readen" van een foto, dit maal van een paard?
En zijn er dan nog specifieke eisen aan de foto's van het paard?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:53

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:55

Dus de gewone energie en aktie potentialen die wij kunnen meten zijn hetzelfde als de energieën waar het in Reiki over gaat volgens jou?

Aangezien andere Reiki beoefenaars daar weer hele andere ideeen over hebben ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:56

Vera schreef:
Vjestagirl schreef:
Werden die mensen op de hoogte gesteld dat ze geholpen werden door die vriendin?

Dat weet ik eigenlijk niet maar ik neem aan van wel.

Dan gok ik dat het placebo effect was :). Ook nuttig!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:57

Focussed schreef:
Kleine noot, een niet controleerbare theorie wil niet per definitie zeggen dat een therapie die daarop gestoeld is ook onwerkzaam is.

Chiropraxie gaat er vanuit dat er een "innate intelligence" aanwezig is in onze wervelkolom. Deze "innate intelligence" kan niet gemeten of aangetoond worden.
Toch is chiropraxie wel werkzaam bij rugklachten (maar let op: Niet beter dan conventionele fysiotherapie, terwijl het wel veel meer risico's heeft dan fysiotherapie).

Het probleem is dat "klassieke" chiropractoren vanuit deze "innate intelligence" menen dat ook andere ziektes en aandoeningen zoals astma, huiduitslag, kanker, AIDS, diabetes, doofheid en zelf het huilen bij huilbaby's genezen kunnen worden door het manipuleren van de ruggengraat. Dit is helaas niet waar, chiropraxie is niet effect bij het behandelen van deze aandoeningen.

Chiropraxie en ostheopathie (en manuele therapie) kan wel degelijk helpen bij huilbaby's!
Ken geen wetenschappelijke onderzoeken die de werking zouden afwijzen, maar in de praktijk hebben zowel de fysio als vrienden en kennisen positieve ervaringen met het (zeer voorzichtig met speciaal op baby's afgestemde technieken) manipuleren van rug of nek bij huilbaby's en jonge kinderen.
Wetenschappelijk gezien ook zeer plausibel aangezien een kind in de baarmoeder lange tijd raar opgevouwen ligt en vervolgens door een nauw geboortekanaal geperst wordt en daar daardoor best iets net even niet lekker kan zitten in het lijf, waardoor het kind pijn of ongemak voelt of een bewegingsbeperking heeft.

Verder vind ik het erg vreemd dat je durft te zeggen over mijn persoonlijke ervaring en de lichamelijke reactie die ik kreeg tijdens 1 specifieke reikibehandeling, dat dat het placebo effect is.
Je kunt alleen maar beweren dat het een placebo effect is als ik een lichamelijke reactie kreeg bij iemand die net deed alsof die reiki gaf.
Ik heb meerdere keren ervaring met Reiki gehad en de andere behandelingen hadden lichamelijk geenszins datzelde heftige effect als die ene behandeling. Als het een placebo effect zou zijn geweest, dan zou ik bij die andere keren ook een vergelijkbare ervaring gehad moeten hebben als dat placebo effect zo sterk is als genoemd.

Ik vergelijk het met mijn ervaring met Dry Needling omdat, ook deze behandeling heftige lichamelijke reacties kan geven, maar ook geen reacties. Als ik geen reacties krijg, dan doet mijn fysio dus iets niet goed! Of zijn naald is te kort, of hij zit niet in de (juiste) spier te prikken. Doet het alleen maar scherp stekend en aanhoudend pijn heeft hij verkeerd geprikt, gaat het bloeden dan ook...

Niemand die da beweerd dat het een placebo effect heeft en ik het wel of niet voelen van het steken, schokken, dof verkrampen, of juist geen reactie niet goed voel. Waarom dan wel met de Reiki? Waarom kan mijn lichaam/geest niet iets voelen, wat nog niet meetbaar/aantoonbaar is met apparatuur?

Je zegt toch ook niet tegen mensen dat hun rugpijn verzonnen is als er op de rontgenfoto's niets te zien is waar de pijn door kan komen? Of dat de hoofdpijn niet echt is als ze er zo'n last van hebben? En dat de ene mensen genoeg heeft aan een paracetamol maar de ander er geen enkele baat bij heeft met zijn hoofdpijn, wil toch niet zeggen dat die paracetamol niet werkt? Misschien niet specifiek bij die personen en hun kwaal, maar bij genoeg mensen werkt hij wel.

Dat iets als handoplegging nog niet meetbaar is, wil niet zeggen dat het niet bestaat en in bepaalde gevallen niet zou kunnen helpen de klachten dragelijker te maken.

Dat aanrakingen op de juiste manier (zowel zacht en liefdevol, als bijv. met verschillende massagetechnieken) kunnen helpen je lichamelijk of geestelijk beter te voelen is al langer bekend. Dat is geen placebo-effect, dat heeft te maken met het stimuleren van lichaamseigen stoffen, zenuwbanen en/of het verbetering van de (spier)stofwisseling.
Zo weten we inmiddels ook dat stress, en de aanmaak van cortisol ook veel lichamelijke problemen kan veroorzaken. Vroeger noemde men dat toch psychosomatische klachten? Het zit "tussen de oren"?

Misschien is het goed dat men zich nu meer openstelt voor de eenheid tussen lichaam en geest en hoeveel gezondheid en welzijn met elkaar te maken heeft. Het zijn soms hele kleine dingen, soms amper meetbaar, of te complex om 1 ding te isoleren, waar mensen zich heel erg beroerd om kunnen voelen, dus waarom zouden het niet soms ook heel kleine dingen kunnen zijn waardoor mensen zich beter voelen.

Ik zeg niet dat "reiki" an sich "werkt", maar dat bepaalde personen wel degelijk een gave hebben om datgene wat ze dan Reiki noemen, door te kunnen geven en daarmee mensen echt lichamelijk en psychisch te helpen. En dan heb ik het niet over placebo effecten...

Het moeilijke is echter om diegene die echt iets kunnen uit die hele schare van mensen te halen die denken dat (of doen alsof) ze iets kunnen...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:02

Niet zo'n verstandige uitspraak die je daar doet joyce B !!

Het uitoefenen van chiropraxie, craniosacraal therapie en osteopathie wordt TEN ZEERSTE afgeraden bij kleine kinderen. Het manipuleren van de rug en met name de nek levert enorme risico's. Er zijn al meerdere kindjes hieraan overleden! Sowieso is het gevaarlijk om een onvolgroeide wervelkolom te manipuleren wegens het kunnen toebrengen van permanente schade!
Als voorbeeld kun je de Zembla documentaire kijken over de gevaren van deze alternatieve behandelingen, waar onder andere het verhaal van baby Marlou wordt behandeld die is overleden tijdens de behandeling!

En niet alleen bij kindjes, het manipuleren van de nek wordt ten zeerste afgeraden omdat de kans op beroertes/herseninfarcten en permanente beschadigingen aan zenuwen groot is!

Ik lees even je post verder :)