Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nickytje schreef:Ik las net enkele pagina's terug over "een pik". Dat woord gebruiken ze hier ook als snoepje.
Ik werd onlangs op de parking van LIDL aangesproken door een ietwat oudere man: "mutte gij ne pik hebben"...
Schrikte me rot en draaide om, en toen zag ik dat hij met een doos snoepjes stond. Ik heb hem vriendelijk bedankt,
maar dacht in mezelf, meneer, dit vraag je best niet aan iemand buiten regio Kempen hahaha.
Lattestores heb ik nog nooit van gehoord
lelijke_heks schreef:Nou... Als ik ergens een vader tegen een klein kindje zou horen zeggen "als je braaf bent, krijg je straks een lekkere pik." gaan bij mij wel ff alle alarm bellen rinkelen hoor....
Goed om te weten dat ze in belgie dan mogelijk iets anders bedoelen... Anders ben ik straks een onschuldige pa op aan't knopen
x_Quinta_x schreef:Haha leuk, die verschillen tussen Belgisch nederlands en Nederlands nederlands
Maar zo zijn er tussen belgen en belgen toch ook verschillen hoor. Toen ik ging verderstuderen ging ik als limburger studeren in Geel, Antwerpen. Daar hebben we ook al discussies gehad hoor.
Bijvoorbeeld:
Ne pistolee is bij ons in limburg een zacht wit broodje zoals jullie in NL ook wel zeggen "een wit puntje" maar in Geel was een pistolee een hard lang broodje zoals je bv krijgt als je ergens een hotdog besteld.
Maar nee zo'n hard lang broodje is bij ons dan weer een piccollo enz enz enzBest komisch toen. En maar discussieren.
Zo hadden we ook de discussie over 'frikandellekes' en 'bouletten'
frikandellen in Geel waren dus bv de balletjes in de soep
frikandel in limburg is dan weer een curryworst in Geel....
En nog de leukste op het einde: Een keer zei een (limburgse) vriendin van mij over een docent "Des een koi"
(waarmee ze dus eigenlijk wou zeggen dat dat een kwade, norse vrouw is) Waarop iemand uit Herentals daarop zijn "ne koi, ne koi da is ne vis"strike liggen