Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:04

Sociaal zijn op een andere manier is niet per definitie minder. Ik ga niet op stap met vriendinnen, wij bomen een avondje over de betekenis en vervoeging van een bepaald woord. Zijn hilarische avonden, hoor :D
En nu ga ik mijn slimme kinderen van school halen ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:06

wat een prachtig voorbeeld. Ik kan me het helemaal voorstellen, snap de lol van de klas, en de verbazing van het jongetje. Ik zou er vroeger dus ook de humor niet van ingezien hebben, dat is nl ook mijn gevoel voor humor niet. En zulke situaties kunnen er idd voor zorgen dat een kind zich niet gelukkig voelt op school, maar komt dat dan omdat hij/zij zo slim is? Waarschijnlijk zal een situatie die hij (of ik) grappig had gevonden voor die klas helemaal niet leuk zijn geweest.

WL, alles goed hoor. Nog steeds fanatiek aan het crossen, kan niet missen. En met jou? Heb je weinig meer gezien de laatste tijd, en Alicia ook niet.

Ik bedoelde overigens of ik zielig in een hoekje zonder ooit een lolletje en sociaal niet vaardig over kom. Pushend ouderschap gaat niet meevallen,, aangezien ik geen kinderen heb :D

(overigens ben ik absoluut niet sterk in borrelpraat op recepties, dus in die zin klopt het zeker wel).

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:10

xMarloes schreef:
Nee heb dat nooit gevraagd, niet aan hem. Had geen contact met hem. Maar hoe ik hem zag, was nooit echt hoe ik de rest van mijn klasgenootjes zag.

Zal zeggen dat wij vaak aan het lachen waren in de klas.
Zo moest hij een keer voor de klas op het bord woorden schrijven (was groep 6)
Hij was daar heel serieus in, zo moest hij; ''het bed'' opschrijven in een zin.
Heel de klas lag dubbel, want die dachten door; ''ja het bed hahahahahah zo worden kinderen gemaakt hahahahaha''
en hij stond dan maar serieus voor het bord van :?
terwijl heel de klas *\%/* was :')

Ik herken mezelf daar dus niet in. En ik denk dat dat een puntje is van karakter wat los staat van het hoogbegaafd zijn. Ik was enorm ondeugend en ook best druk etc. Als ik van mijn ouders niet "poep" en "pies" mocht zeggen, deed ik dat ook niet waar ze bij waren, maar op school juist wel, omdat de leerkracht van die klas me niet onder de duim kon houden. Een grapje zoals jij noemt, had ik dan ook heus wel doorgehad.
Ik had juist contact met mijn klasgenoten, bijvoorbeeld door uitleggen van dingen die ze niet snapten.

Alleen wat ik wel mis op sociaal vlak is, zoals ik eerder heb gezegd, dat ik het gevoel heb dat anderen zonder moeite zich zo gedragen dat ze sociaal in het vormpje passen, dat gaat vanzelf. Terwijl ik de spelregels van het spelletje heb moeten leren. Vroeger heb ik ook veel vaker aanvaringen gehad met mensen om me heen dan nu, ik weet wat ik wel niet moet zeggen.

Ik studeer nu, zit bij een studentenvereniging en heb ook een jaarclub. 12 Geweldige meiden. Die zie ik elke maandag, samen eten, samen naar de vereniging. Het vormen van zo'n club was nu ook geen probleem meer voor me, terwijl ik het jaren terug verschrikkelijk had gevonden. Maar het is wel zo, dat een aantal van het groepje regelmatig ook weleens zomaar met een ander doordeweeks afspreekt om wat te doen. Ik haak dan veel minder vaak aan, omdat ik dan liever thuis een boek ga lezen of een leuke serie ga kijken of weet ik veel wat. Voor mij is de maandag en zo af en toe een keertje extra wel genoeg.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:10

Dank je voor je antwoord daffodil :) Zo is het ook hoe het kan.
Reken er echter niet op dat alle mensen het leuk vinden om dooor een jochie van 6 afgeslacht te worden in een spelletje. Ons kind liep een paar klassen vooruit en als hij bij een van zijn klasgenootjes thuiskwam vonden de meeste mensen het toch wel vrij lastig om om te gaan met een kind wat de spelletjes van hun toch ook zeer slimme kind ( en ook nog eens een jaar of twee oudere kind) won. Volwassenen vinden het vaak nog wel vermakelijk zo'n wijs kind, maar veel volwssenen vinden het niet meer leuk als hun eigen kinderen 'niet tegen zo'n kind' op kunnen. En dan begint het vervelende geklets en meesmuilende gelach op het schoolplein bij het ophalen en wegbrengen van hun kroost.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:12

lielle; ja, ik denk dat hij de humor er ook niet van inzag en zich misschien ook uitgelache voelde!? ik heb geen idee maar hij lachte toen zelf maar ook een beetje mee, maar denk indd dat hij het niet zo snapte.
ieder ook zo ze eigen humor natuurlijk maar denk meer omdat hij er zo serieus mee bezig was en de rest meer dan ''anders'' denkt.... zoals oh bed, dit kan je er op doen..( en ja in groep 6 enz. zijn dat echt onderwerpen om hard over te lachen.... teminste zo heb ik het ervaren in mijn klassen, zelfs op de middelbare school was het nog nieet altijd zo serieus en nogal lachwekkend.. ) terwijl de ander wilt luisteren en maar ''ssssst'' roept :P

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:14

WolinLotte schreef:
Over die ouders, oftewel mijn buren: als het 00.05 uur is met oud & nieuw, komen ze naar buiten, al schreeuwend, wanneer het nou eens afgelopen is met al dat vuurwerk.. Heel de straat vol met alle buren.. keken nogal verdwaasd om. Op een´gelukkig nieuwjaar´wens van een buurman kon ze niks anders zeggen dan ´Houd je kop!´ en schopte kwaad aan bierflesje omver. Zoon keek vanuit slaapkamerraam naar het vuurwerk, maar zocht geen vriendje op :(:) . Ze hebben het hart op de goede plek hoor, maar óf we verschillen extreem van mening over het gegeven of het wel kan op deze manier oud en nieuw vieren óf er zit een gigantische kloof tussen hun sociaal gedrag en die van ons.. Laten we wel zijn: we gaan respectvol met elkaar om, we hebben regelmatig de zorg voor hun kat.. Maar ik heb ook wel gemerkt dat er weinig ruimte is voor lol des levens.. Maargoed, dit is dan ook mijn enige ervaring met ouders van een hoogbegaafd kind, niet bepaald een goede indruk ben ik bang.

Dit klinkt voor mij niet als een gedrag door hoogbegaafdheid, maar eerder door asocialiteit. Het is een feest van iedereen, vind je het niet fijn? Dan ga je toch lekker een huisje huren ergens op de veluwe o.i.d.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:14

Labyrinth, wat jij zegt over sociaal gedrag aanleren is denk ik wel een punt die bij velen opgaat. Nu scheelt het dan wel weer dat we snel leren, hahahahaha..
Onmogelijk om met mensen om te gaan is het niet, maar waarschijnlijk doen we het minder graag dan anderen. En wat geeft dat?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:15

Blue_Eyes schreef:
Marloes, je geeft geen antwoord op deze vraag, die ik toch wel belangrijk vind:
Citaat:
In dit topic zijn iig diverse mensen voor wie jouw gevoel of aarzeling niet opgaat. Maakt dat je beeld wat anders? Dat hoeft niet, maar ik ben gewoon benieuwd.

Ik moet overigens zeggen, in groep 6 al lachen om het woord het bed, want daarin worden kinderen gemaakt? Vind ik ook wel vrij absurd... :=

dat beeld maakt het inderdaad wel anders, ik schreef namelijk mijn ervaring meer uit 1 persoon, ken er zat meer indd en die hebben nu ook gewoon vriendegroepen, nouja dat is ook gwoon een groepje hoogbegaafde bij elkaar, maar die hebben het ook gezellig en zo is er voor ieder ''soort'' mens ook wel weer een passend dekseltje en dat maakt het denk ook wel mooi, want je kan gewoon jezelf zijn en iedereen is weer anders, en anders zou de wereld ook wel erg laag begaafd zijn of hoog begaafd :P

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:16

Het is de jongste die dat kan, die is overigens ook enorm sociaal, bijna té want hij maakt zich heel snel druk om anderen. Hij is naast hoogbegaafd, ook hoogsensitief en dat is dus niet echt een heel gemakkelijke combinatie.

Maar ook daar gaan zijn ouders heerlijk down to earth mee om, twee jaar terug met oud en nieuw vierden ze dat voor het eerst bij ons. Is het twaalf uur begint ie te huilen (hij was 7) en ik zie eigenlijk geen van beide ouders gelijk reageren. Het was ook niet met luide uithalen maar ik stond me echt af te vragen wat er nou mis was, dus moeders pakt m na een paar tellen en knuffelt m en zegt joh volgend jaar wordt ook een leuk jaar, misschien nog wel leuker dan afgelopen jaar!

Dus ik vraag haar waarom ie nou huilt? Zegt ze oh dat is normaal, hij heeft moeite om "afscheid" te nemen van iets wat geweest is want hij weet niet of het vervolgens ook leuk wordt. En ze zit te vertellen dat ie dit elke verjaardag, elke oud en nieuw etc heeft. Ze gaf er ook niet veel aandacht aan en het was dus ook zo over. Maar hij kan daar dus echt vreselijk in blijven hangen. Hij neemt ook altijd uitgebreid afscheid van alle honden, de katten, ons :D waar zijn broer even vlug een hand geeft en vooral snel doorloopt!

mirim

Re: Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:18

Dit is voor mij heel herkenbaar Daffodil, leuk...ik zou deze mensen bijna graag willen ontmoeten, hahahaha

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:20

xMarloes schreef:
lielle; ja, ik denk dat hij de humor er ook niet van inzag en zich misschien ook uitgelache voelde!? ik heb geen idee maar hij lachte toen zelf maar ook een beetje mee, maar denk indd dat hij het niet zo snapte.

niet snapte of gewoon niet grappig (kinderachtig?) vond.

Citaat:
ieder ook zo ze eigen humor natuurlijk maar denk meer omdat hij er zo serieus mee bezig was en de rest meer dan ''anders'' denkt.... zoals oh bed, dit kan je er op doen..( en ja in groep 6 enz. zijn dat echt onderwerpen om hard over te lachen.... teminste zo heb ik het ervaren in mijn klassen, zelfs op de middelbare school was het nog nieet altijd zo serieus en nogal lachwekkend.. ) terwijl de ander wilt luisteren en maar ''ssssst'' roept :P

bedankt voor je toelichting, ik denk dat het gewoon om twee totaal verschillende werelden gaat, en ik snap nu je eerste reacties wat beter. Ik hoop ook dat je wat nuance erin wilt zien, niet iedereen is gelukkig door te lachen om het woord 'bed' in groep 6.

/edit
zie net je reactie. En daar sluit ik me dan gewoon bij aan.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:22

Haha oke, kijk zoals je al doorhebt, hier geen hoogbegaafd persoon, hahaha!
Nee, die indruk kreeg ik ook zeker niet Lielle, je kletst altijd superleuk mee, reageerde ook op mijn, soms vage en overenthousiaste :o , posten en grapte er zelf ook op los! En konden op één lijn kletsen :j , jup!

Leuk, dat je nog zo fanatiek aan het crossen bent!! :D Hier nog wel groom en ga her en der mee naar toe en rij regelmatig paarden voor vriendinnen. Hier kwamen ook andere interesses om de hoek kijken in de zin van endurance, dagtochten/trektochten etc en je kijkt toch naar de mogelijkheden die binnen de grenzen van je paard ligt en je kent me ;) ; Wolin gaat niet weg, maar met de blessure die ze heeft gehad denk ik niet dat ze nog kan crossen.. Maar dat is helemaal prima! Ze kan nog tientallen dingen wél doen die ik ook erg leuk vind :) .Ik geniet van de SGW´s waar ik rondloop :) , en doe verder lekker mijn eigen ding, zowel met Wo als op privé gebied.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:25

Lielle schreef:
xMarloes schreef:

niet snapte of gewoon niet grappig (kinderachtig?) vond.

Citaat:

bedankt voor je toelichting, ik denk dat het gewoon om twee totaal verschillende werelden gaat, en ik snap nu je eerste reacties wat beter. Ik hoop ook dat je wat nuance erin wilt zien, niet iedereen is gelukkig door te lachen om het woord 'bed' in groep 6.

/edit
zie net je reactie. En daar sluit ik me dan gewoon bij aan.

ik denk dat hij het niet snapte, en daarom kan je het denk ook niet grappig vinden.
Of als hij het wel snapte, dat hij er niet om kan lachen... maar ik denk het eerste, omdat hij gewoon bezig was met de opdracht van de juffrouw en het niet door had.

En ja dat zie ik zeker in :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:16

Ik weet eigenlijk niet zo zeker of dat sociale aspect dat volgens sommigen ontbreekt of afwijkt, een kenmerk van hoogbegaafdheid is, of van iets anders.

Als we het dan toch over eenheidsworst hebben: er zijn ook zeer sociale hoogbegaafden, en minder sociale normaalbegaafden. Ik krijg een beetje het idee dat het door een enkeling op een grote hoop wordt gegooid: hoogbegaafd, dus sociaal afwijkend. Sociaal afwijkend, als kenmerk van hoogbegaafdheid.

Ik zie die dingen liever apart. Dat hoogbegaafden anders denken, sneller denken, gedetailleerden denken, dieper denken, beter verbanden leggen, creatiever denken, of hoe je het ook wilt benoemen, wil nog niet per definitie iets over de sociale vermogens zeggen. Misschien is hoogbegaafdheid wel juist een positieve factor in het kunnen omschakelen en aanpassen aan wat een situatie vraagt, ook op sociaal gebied? (ook hier weer geen veralgemenisering) Heeft dat niet meer met de af- of aanwezigheid van inlevingsvermogen te maken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:37

Hmm, ik denk dat als je wat "slimmer" bent, je alles gewoon wat anders bekijkt en overal meer over nadenkt.

Waardoor je niet meer zo makkelijk "losjes" kunt reageren en gewoon lekker dom en spontaan doen een stuk moeilijker wordt, omdat je wat bang bent dat het fout gaat ofzo. Je bent in gedachten al een paar stappen verder immers en "ziet" wat er van kan komen.

En je vindt het ook wat "stom" om bvb. te dansen of gek te doen, of kinderachtige dingen te doen waar je het nut niet van in ziet :)

Bij kinderen bepaalde spelletjes, bij wat meer volwassenen dingen als uitgaan met daarbij harde herrie, drinken, dansen.... en dan ben je al snel niet stoer en niet populair omdat je een scheitlijster of saaie donder lijkt :P

Je bekijkt de wereld om je heen toch al sneller van een afstandje als een toeschouwer, dan dat je er middenin zit, en ziet dan ook de sukkeligheid van het 1 en ander waar je jezelf dan toch niet helemaal toe wil verlagen misschien omdat je wel verstandigere manieren weet om je tijd te spenderen :)

Teveel nadenken overal over schept gewoon een afstand tussen denkers en de mensen die gewoon lekker spontaan hun gang gaan en wel zien hoe de dingen lopen :)

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 18:14

NynckeL schreef:
Weer zo'n topic waar mensen met een afwijkende meningen in een stramien moeten worden gepropt.
Het topic heet: hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan ?
Er staat jij, niet jullie....er wordt geen eenheidsworst gevraagd.

Er worden geen wetenschappelijke studies, veel ervaring of iets anders gevraagd.
Laat mensen in hun waarde en vertellen hoe ze er tegenaan kijken, zonder met een stok klaar te staan.

Ik sluit me hier als TS bij aan.

Mijn reden om dit topic aan te maken is om te kijken hoe mensen tegen hoogbegaafde kinderen aan kijken en waarom dat zo is, of iemand zich daarbij zich baseert op één persoon of op 300 wetenschappelijke studies is me om het even. Ik vraag om een mening en die wordt nou eenmaal niet altijd gesteund door de feiten of door de werkelijkheid. Om precies die reden kan ik het dus ook niet beredeneren en vraag ik het maar, of het antwoord me nou bevalt of niet - vette kans van niet, want anders riep ik hier niet dat de term 'hoogbegaafd' zo'n ongelofelijk nare bijsmaak heeft.

Zoals ik al aangaf in mijn openingspost: ik snap dat het onderwerp gevoelig ligt en ik had dit al aan zien komen, daarom staat dat daar zo expliciet. Probeer het ook los te zien van jezelf, al is dat moeilijk. Tuurlijk kan je iemand prima uitleggen hoe het zit, maar doe dat dan op zo'n manier dat mensen niet de wil om te reageren bij voorbaat verliezen. (Daarom staat er dan weer dat je vooral moet reageren zonder te lezen.)

Overigens zitten hier genoeg mensen die er top mee omgaan. Het lijkt misschien mosterd na de maaltijd, maar ik heb dit een aantal pagina's eerder al een keer aangegeven en daar wordt wel erg makkelijk overheen gelezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:23

FirebirdM schreef:
Mijn reden om dit topic aan te maken is om te kijken hoe mensen tegen hoogbegaafde kinderen aan kijken en waarom dat zo is, of iemand zich daarbij zich baseert op één persoon of op 300 wetenschappelijke studies is me om het even.

Meer als een soort onderzoek ofzo?

Ik vind het nogal uitmaken waar iemand zich op baseert - en ik vind het vooral erg uitmaken als mensen het hebben over 'altijd' terwijl hun mening gebaseerd is op een of twee ervaringen.

Ik vind meer nog dat meningen niet alleen maar voortdurend geuit moeten worden, maar dat je daar ook over moet kunnen praten, elkaar kunt aanspreken op het waarom van die meningen. Het is niet zomaar de leegte in roepen, gewoon omdat het kan, maar dialoog, interactie. IK vind dat mensen best gewezen mogen worden op de beperkingen van hun meningen, en de vooroordelen die erin verscholen zitten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:30

exact wat shadow zegt. Als dit topic zich gaat beperken tot het spuien van (voor)oordelen zie ik er iig weinig interessants meer in. Dan kan ik ook naar Joost Eerdmans gaan luisteren op de radio.

WL, leuk en fijn om je indruk te lezen :j Zal wel per PB verder gaan anders is het wel erg off topic.

Marloes, helder. Van beide kanten een stuk verduidelijkt denk ik.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 18:32

Shadow0 schreef:
FirebirdM schreef:
Mijn reden om dit topic aan te maken is om te kijken hoe mensen tegen hoogbegaafde kinderen aan kijken en waarom dat zo is, of iemand zich daarbij zich baseert op één persoon of op 300 wetenschappelijke studies is me om het even.

Meer als een soort onderzoek ofzo?

Ik vind het nogal uitmaken waar iemand zich op baseert - en ik vind het vooral erg uitmaken als mensen het hebben over 'altijd' terwijl hun mening gebaseerd is op een of twee ervaringen.

Ik vind meer nog dat meningen niet alleen maar voortdurend geuit moeten worden, maar dat je daar ook over moet kunnen praten, elkaar kunt aanspreken op het waarom van die meningen. Het is niet zomaar de leegte in roepen, gewoon omdat het kan, maar dialoog, interactie. IK vind dat mensen best gewezen mogen worden op de beperkingen van hun meningen, en de vooroordelen die erin verscholen zitten.

Ik hou er helemáál niet van als mensen zomaar wat roepen, ik onderbouw dingen graag en heb niet snel ontzag voor een mening die niet wordt gesteund door de feiten.

Echter, zoals in de openingspost te lezen valt, heb ik hier een heftige discussie over gehad met iemand en worden we het er niet over eens wat het algemene beeld bij 'hoogbegaafd' is (let wel, algemeen, dat is dus iets anders dan van mensen die ervaringsdeskundige zijn). We willen we graag weten hoe de vork in de steel zit. De enige vraag is hoe iemand tegen hoogbegaafden aankijkt. Dat heeft naar mijn mening gevolgen voor de manier waarop je een kind opvoedt/loslaat in de maatschappij en waarop je een kind kan helpen, dus in die zin kan je het als onderzoek zien ja.

Júist een onderzoek waarbij het draait om meningen die misschien nergens op slaan, maar die wel degelijk bestaan. Dat ik vind dat daar geen discussie over mag bestaan is je eigen interpretatie, in de volledige quote had je kunnen lezen dat daar wat mij betreft ook ruimte voor moet zijn. Maar niet op zo'n manier dat het topic z'n doel voorbij schiet, want het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Ik vind het prima dat jullie dit topic als uitlaatklep en discussieplek gebruiken, maar ik kan er vervolgens slecht bij dat jullie geen begrip voor bovenstaande op kunnen brengen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:36

wat vind je dan precies vervelend? Ik heb prima respect voor wat je hierboven aangeeft maar volgens mij sluit dat elkaar niet uit. Jij hebt de directe reactie met het algemene beeld dat je zoekt, en ik ben vervolgens benieuwd naar de redenen erachter en probeer een nuancering aan te brengen. Dus ik begrijp het probleem nu niet.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 18:39

Dat hoeft ook geen probleem te zijn, maar zodra de mensen waarvan ik hun reactie graag wil hebben zich aangevallen voelen of het niet prettig vinden om te reageren omdat ze geen zin hebben in die 'stokken', dan is dat natuurlijk vreemd.

Dat was een aantal pagina's wel het geval en dat vind ik jammer. Heb het een keer eerder aangegeven en dat werd grotendeels genegeerd, dus dan haak ik nog een keer in. :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:04

Hoe ik tegen hoogbegaafden kinderen aan kijk? Het zijn net mensen :D

Maar als je hiernaar vraagt krijg je natuurlijk een discussie tussen 'ervaringsdeskundigen' en mensen die hun mening baseren op 1 ervaring. Het punt ligt gevoelig: juist omdat hoogbegaafden vaak onbegrepen zijn en al veel pijn (achter de rug) hebben.
Erover discusieren blijft altijd moeilijk. Hoogbegaafden hebben net als alle mensen ook nog eens hun eigen achtergrond en hun eigen karakter, maar worden vaak toch over 1 kam geschoren. Het vreemde is dat ik dat nog nooit heb gelezen over mensen die zwakbegaafd zijn, maar misschien heb ik dat gemist.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:31

op de vorige basisschool van mijn dochtertje (bijna 11) was ze een uitzondering en werd ook zo behandeld waardoor ze alle aansluiting met haar klasgenootjes miste. De klasgenootjes dachten ook dat ze alles wel zou weten, want ze is toch hoogbegaafd? De leerkrachten wisten haar niet meer te motiveren.

Op haar huidige (Montessori)school zitten meer hoogbegaafden in haar klas en er wordt niet anders tegen haar aangekeken als tegen andere kinderen. Ze werken op hun eigen nivo, kunnen vooruit werken, zijn goed zoals ze zijn, niemand is beter/slechter/bijzonderder dan andere kinderen. Pas nu durft ze zich ook emotioneel te ontwikkelen en wordt ze sterker.

Ikzelf kijk niet anders tegen mijn dochtertje aan omdat ze hoogbegaafd is. In de opvoeding houdt je rekening met het karakter van het kind maar het iq speelt ook mee natuurlijk. Ik heb drie kinderen maar benader ze alledrie anders, op hun eigen nivo..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:00

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen :o dus dat ga ik eerst doen.
Ik wil daarna wel reageren, ik ben leerkracht op een basisschool en wij zijn wel bezig en werken met een plusgroep (vanaf groep 4) en een observatiesysteem om de hoog/meerbegaafde kinderen uit te filteren en ze daarna zo goed mogelijk te begeleiden.
Dit is nog lang niet altijd eenvoudig.
Mijn eerste reactie is; alle kinderen zijn verschillend ook de hoog/meerbegaafden.
Maar nu ga ik eerst het topic lezen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:01

xMarloes schreef:
Nee heb dat nooit gevraagd, niet aan hem. Had geen contact met hem. Maar hoe ik hem zag, was nooit echt hoe ik de rest van mijn klasgenootjes zag.

Zal zeggen dat wij vaak aan het lachen waren in de klas.
Zo moest hij een keer voor de klas op het bord woorden schrijven (was groep 6)
Hij was daar heel serieus in, zo moest hij; ''het bed'' opschrijven in een zin.
Heel de klas lag dubbel, want die dachten door; ''ja het bed hahahahahah zo worden kinderen gemaakt hahahahaha''
en hij stond dan maar serieus voor het bord van :?
terwijl heel de klas *\%/* was :')

Mijn dochter was juist degene die als eerste de grappen snapt, dat zei haar meester van vorig jaar telkens! _O-
Ze heeft juist heel veel humor, ik weet niet van wie.. O:)

En justkid, je slaat de spijker op de kop, andere kinderen zijn verschillend!