Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:18

Ik vind dit een leuk topic om te lezen, al die ervaring enzo haha. :o
Zelf ga ik niet zo vaak met mijn ouders oid uit eten en ik werk ook niet in de horeca dus ik heb niet zoveel ervaringen wat dat betreft. De keren dat ik uit eten ben geweest waren prima, alleen herinner ik me wel 1 restaurant met een lopend buffet. Mijn oma mocht nooit gluten en we vierden daar altijd haar verjaardag. Standaard werd van te voren haar allergie gemeld, standaard was er weinig glutenvrij, standaard zeiden wij daar wat van, standaard was het de volgende keer precies hetzelfde. :+

tiwi1969 schreef:
Tieners kan je wel vragen, als je eerst even oogcontact met de ouders maakt. Die blijven de gene die de rekening betaald en aan wie je "je waar verkoopt".
Een puber denkt niet na, vindt het geweldig om onbeperkt bedient te worden, en schrikt van de rekening achteraf.

Ik denk dat ik mezelf wel tot de categorie 'puber' kan rekenen, maar ik denk wel na over geld hoor, ik snap ook best dat 10 drankjes op 1 avond niet de bedoeling is. Maar goed, dan spreek ik natuurlijk alleen voor mezelf, ik weet niet hoe mijn leeftijdsgenoten, om het zo even te zeggen, daarmee omgaan. :=

Vjestagirl

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:24

Bij gezinnen met pubers vraag ik gewoon 'u nog iets drinken?' 'kan ik u nog iets inschenken?'. Dan neem ik aan dat de ouders gewoon tegen hun kinderen zeggen 'nu even niet' of tegen mij 'we hoeven even niets'. Sorry, maar k vind bij pubers aan de ouders moeten vragen of ze nog wat mogen ontzettend betuttelend overkomen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:24

Nou, ik ben gister ook gewoon weggelopen. Wat een verrotte service hadden wij zeg. We waren naar Scheveningen en wilden daar onbeperkt steengrillen. Kregen we ten eerste een steengrill die het niet deed, prima kan gebeuren. Half uur later kwamen ze met een nieuwe gasfles en waren onze drankjes al op en de patat ook, dus dat doorgegeven. Was toen half 6. Om 6 uur nog eens de serveerster aangehouden waar onze drankjes enzo bleven, ze zou er zo aankomen. Mensen die later kwamen waren wel gewoon bediend. Dus wij naar binnen gelopen, maar we moesten maar geduld hebben.. Om 7 uur zijn we maar opgestaan en weggelopen.. :\

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:31

Dreamy, dan zou ik ook gewoon weglopen. Wat aso zeg dat ze jullie nog langer laten wachten.

Wij gaan vanavond Wokken. All inclusive, dus incl drankjes.
Ga met m'n vriend en wat kameraden, dan vloeit het bier rijkelijk. Die hebben de prijs er binnen een uur al wel weer uit.
Ga ik met een paar vriendinnen wokken dan doen we altijd de drankjes apart, omdat we niet zo heel veel drinken.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:58

Optiwolk schreef:
Mijn grootouders hebben het een keertje gepresteerd van zonder te betalen weg te lopen.

De rekening gevraagd en na een uur was de ober er nog niet ... sja.
Beetje grof wel, op hun leeftijd (75 à 80) nog anderhalf uur naar huis moet met de auto en liefst niet in de file staat omdat anders de andersvalide dochter van 55 voor de gesloten deur staat, dan snap ik 't wel.

Dat vind ik best asociaal. En gewoon diefstal. Net of de ober expres de rekening niet had gebracht. Ze hadden toch even naar binnen kunnen lopen? Als er in de winkel even niemand achter de kassa zit, loop je toch ook niet weg? Ik kan er met mijn pet niet bij.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:34

Als ik in een gewone winkel na een uur wachten nog niet geholpen word, hoeft het voor mij ook niet meer.

En ik zeg toch dat't grof is.
Was ook half onbewust, 't zo gewoon dat je hebt betaald dat je opstaat en weggaat.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 17:26

Zo grof is het ergens nog niet.

Gister was er bij ons een echtpaar. De man had de rekening gevraagd terwijl de vrouw naar de wc was. Daarna vroeg de vrouw terwijl ze van de wc af kwam aan mij de rekening. Ik kon die natuurlijk niet vinden, omdat mijn collega hem dus al had uitgeslagen. Ik naar die collega, maar collega 3 was ook zoeken. Ik ga weer naar die mensen toe om te vragen of het goed is gekomen zeggen ze ja het klopte!
Mijn collega er achteraan want ze hadden nog helemaal niet betaald.. dat is wel een beetje asociaal.
Natuurlijk ging het even mis met de rekening maar dat komt omdat ze hem beiden apart vragen, niet echt een grote schuld bij ons..

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:28

Leuk topic om te lezen :D Zelf heb ik ook een tijd in de horeca gewerkt :)

Vandaag ben ik ook erg slordig bediend -O- Had mijn hoofdgerecht besteld en hiernaast had ik nog patat besteld. Toen het eten werd gebracht, had ik als enige geen patat, dus ik vroeg hier nogmaals om. De bakjes met sauzen hadden ze wel voor mijn neus gezet, de rest had sauzen in bakjes op het bord staan :+ De patat zou er aan komen, volgens de ober! Na tien minuten nog geen patat. Nogmaals gevraagd, kwam in orde. Na meer dan twintig minuten nog geen patat, mijn hoofdgerecht was inmiddels al op en mijn vader en vriend waren ook al uitgegeten. De ober wilde alles af komen ruimen en vroeg of alles had gesmaakt, dus ik gaf aan dat ik eigenlijk nog patat zou krijgen. Hierop mompelde hij alleen wat, waarna hij toch alles afruimde, inclusief mijn onaangeraakte sausjes :+ Nogmaals aangegeven dat ik dit niet zo netjes vond, kreeg hier amper een reactie op. Vervolgens zaten mijn vader en vriend aan hun nagerecht, komt de ober vragen of ik dat bakje patat nog wil :+ Nou, nee, bedankt :+

Gaat m'n vader vervolgens betalen, staat die extra bestelde patat wel op de rekening _-:( Nadat hij dit aangaf, kreeg hij een tientje korting wegens het ongemak _O-

Als het nou nog heel druk was.. Maar dat was niet het geval :P

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 00:05

Bij de mac zou de friet nagebracht worden, ergens rond half 10 avonds, niet erg druk.
ik mooi wachten, en na een tijdje bij nieuwe bestellingen even opgelet of die misschien ook friet kregen. toen dat het geval bleek ben ik naar de kassa gegaan waar dezelfde vrouw me hielp. toen ik over de friet begon had ze ook gelijk door dat ze die was vergeten. in eerste instantie was ik een beetje pissig, maar bij wat zij daarna deed kon ik niet meer boos blijven en voelde ik me eigenlijk een beetje aanstellerig.

Ik mocht gratis drinken, ik mocht een ijsje uitkiezen.........ik kon zelfs (dat zei ze dus zelf) een klacht tegen haar indienen! ze voelde zichzelf blijkbaar zo schuldig............terwijl ik dacht, het is maar friet en vergeten is menselijk!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 00:51

Ik herinner me een keertje bij een pizzeria. Was een jaar of 20 geleden, dat wel. We gingen met een groep van iets van 20 man eten en hadden gereserveerd. Hadden ze dan aangegeven dat ze niet met zulke groepen overweg konden, was er niets aan de hand geweest. Maar dat hadden ze niet. Met als gevolg dat er voor de hele groep 2 gerechten per 15 minuten geserveerd werden en we dus uren in dat restaurant hebben gezeten, waarbij een deel van de groep allang klaar was met het dessert terwijl anderen hun voorgerecht nog niet hadden gehad. Ook werd een deel koud geserveerd, om maar gelijktijdig uit te kunnen serveren. Daar hebben we uiteindelijk de helft van de rekening betaald. Omdat een deel van de groep uiteindelijk alleen maar een voorgerecht heeft gekregen binnen een tijdsbestek van 3 uur en de keuken toen sloot. Jammer, het eten dat geserveerd werd was bovengemiddeld in die prijsklasse. Maar ze hadden toch echt moeten aangeven dat ze geen groepen van 20 man op een nette manier aan konden.

Van de week wel bij een prima chinees gegeten. Keurige bediening. Niet opdringerig, maar wel oplettend. Hadden humor, dachten mee en dat niet in overdreven/ storende mate. Waren uiterst correct, ook toen een van de kinderen in het gezelschap, die moe was na een hele dag uit, een glas liet vallen. Hebben dat ook niet op de rekening gezet (wat we niet erg hadden gevonden als ze dat wel gedaan hadden). En de kinderen kregen achteraf nog een kadootje ook, omdat ze zich netjes gedragen hadden ondanks dat ze duidelijk moe waren. Kinderen waren 3 en 7. Het is dat we niet bepaald in de buurt wonen (en het maar de vraag is of we het nog eens weten te vinden), maar anders zouden we daar zeker terugkomen. Stom dat ik de naam niet heb onthouden.

Ook een goede ervaring, wel in de buurt. Ook bij een (luxere) Chinees. Vriendlief kwam net uit het ziekenhuis waar hij langere tijd gelegen had. En hij trok het niet. Was heel erg moe en stortte compleet in toen we daar zaten, we hadden net het voorgerecht opgegeten. De serveerster zag dat hij het niet trok, en bood uit zichzelf een doggybag aan. Omdat het hoofdgerecht nou eenmaal al klaar was en ze het zonde vond om weg te gooien, maar ook zag dat hij daar niet nog een uur zou zitten. Bleek van uitmuntende kwaliteit te zijn en ze had er ook een dessert bij gestopt, en ze heeft maar de helft van de prijs in rekening gebracht en het dessert helemaal niet, omdat hij duidelijk niet lekker was (en dat kwam absoluut niet van het eten). Daar komen we dus vaker terug! (serveerster was wel ietwat onhandig, waarschijnlijk net begonnen of zo. Maar ze was voorkomend en vriendelijk, en dus meedenkend). Mijn Chinese familie is ook zeer te spreken over dat restaurant, en die zijn behoorlijk kieskeurig.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 02:39

ReadTheRulez schreef:
Bij de mac zou de friet nagebracht worden, ergens rond half 10 avonds, niet erg druk.
ik mooi wachten, en na een tijdje bij nieuwe bestellingen even opgelet of die misschien ook friet kregen. toen dat het geval bleek ben ik naar de kassa gegaan waar dezelfde vrouw me hielp. toen ik over de friet begon had ze ook gelijk door dat ze die was vergeten. in eerste instantie was ik een beetje pissig, maar bij wat zij daarna deed kon ik niet meer boos blijven en voelde ik me eigenlijk een beetje aanstellerig.

Ik mocht gratis drinken, ik mocht een ijsje uitkiezen.........ik kon zelfs (dat zei ze dus zelf) een klacht tegen haar indienen! ze voelde zichzelf blijkbaar zo schuldig............terwijl ik dacht, het is maar friet en vergeten is menselijk!

Ja ik werk bij de mac, en soms is het zo druk, door de drukte vergeet ik na te brengen. Sommige mensen zijn echt superboos dan roep ik een manager en die lost het op. Maar de meeste die zeggen: Ja ik snap het, geeft niet. Als ze maar lekkere frietjes hebben haha. :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:14

Het laatste restaurant waar ik ben geweest had een hele vreemde entree. Zodra je door de voordeur was gelopen zag je nog vijf deuren, twee daarvan naar de toiletten, eentje met een raam erin ging naar een gang met een trap en links nog twee deuren waar je niet doorheen kon kijken en ook zonder bordjes erop. Na even twijfelen hebben we gegokt op de eerste, bleken ze beide in de eetzaal uit te komen. :+ Ik vond het niet prettig binnenkomen.

Het meisje dat er werkte was schijnbaar nieuw, die bracht het eten bord voor bord en wist niet te vertellen wat er in de gerechten zat of wat er voor kaas op de kaasplank lag. Kan gebeuren, iedereen moet ingewerkt worden, maar wel jammer dat ze dan zegt: 'dat weet ik niet' in plaats van 'dat ga ik even voor u navragen'. Na haar 'dat weet ik niet' hield het namelijk op en moest ik zelf hinten dat ze dat wellicht even voor me zou kunnen vragen.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:17

Ik had gister nog iets. Moest €82.50 betalen en heb €83,- gegeven, had al bedacht dat ze die 0.50 cent mocht houden, maar ze heeft helemaal geen moeite gedaan om dit terug te geven. Daar kan ik mij aan ergeren. Ik heb het er bij gelaten omdat ik het zelf ook al gedacht had, maar je moet fooi wel zelf krijgen, niet opstrijken.
Volgende keer daar geen fooi.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:18

Ik wil toch even een positieve ervaring met jullie delen.
Ik ga zeer regelmatig uit eten (minimaal 1x pw) zo ook gister.
Tafeltje gereserveerd, hadden nog een plaatsje buiten, helemaal top.
Ober komt langs en vraagt netjes willen jullie al wat drinken of wachten jullie tot de overige gasten er zijn? (waren met zijn 4en)
Alvast wat besteld. Vrienden kwamen binnen, ook meteen netjes geholpen. Daarna kwam de kaart op tafel, alles uitgelegd, verschillende menu's waren mogelijk, prijzen van de dag verse producten enz.
Ik vroeg op een gegeven moment de wijnkaart en we zaten te twijfelen tussen 2 wijnen. Vraag ik aan de ober, kunt u mij wat adviseren zegt hij netjes, ik weet er niet zoveel vanaf maar mijn collega wel. Collega stond binnen 2 min voor onze neus. Wij leggen onze keuze voor en hij vraagt netjes wil je ze anders proeven? Dus de wijnen geproeft. Vond ik erg fijn!
Vriendin had doorgegeven dat ze geen paprika mocht ivm allergie, kwam er toch een gerechtje met paprika, fout werd meteen ingezien en hersteld!
Ik was toevallig jarig geweest, hadden mijn vrienden doorgegeven aan de obers kreeg ik een leuk extratje (compleet toetje erbij :O )

Ik kom bij dit restaurant erg graag. De bediening is top, ze weten waar ze het over hebben en wat ze je verkopen. Ze zijn niet opdringerig en kijken goed of er iets ontbreekt! Al met al een top avond weer gehad en ik kom er zeker weer terug!

enne de prijs is zeer goed te doen. Ik had het tapas menu met een kreeftensoepje vooraf, 6 tapas (flinke porties) en een grand dessert voor €22.50
Ik heb voor dit bedrag nog nooit zo'n goede service gehad!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 16:32

Kijk dat is zeker nog eens een goed verhaal en niet duur nee! Ik denk ook dat je voor dat bedrag ook niet zo vaak die service zult vinden. Mensen die na hele drukke dagen nog liefde voor hun vak hebben zijn zeldzaam. Ik hou van mijn werk, maar als ik na 8 uur werken (en het einde nog lang niet in zicht) te horen krijg dat ik harder moet lopen (van een gast) dan ebt die liefde snel weg. Overigens liep ik niet bijzonder hard of zacht. Eerder beheerst omdat er overal op het terras losse stoelen rondslingerden, omdat iedereen natuurlijk in de zon wilde zitten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:41

lucifertje schreef:
Ik wil toch even een positieve ervaring met jullie delen.
Ik ga zeer regelmatig uit eten (minimaal 1x pw) zo ook gister.
Tafeltje gereserveerd, hadden nog een plaatsje buiten, helemaal top.
Ober komt langs en vraagt netjes willen jullie al wat drinken of wachten jullie tot de overige gasten er zijn? (waren met zijn 4en)
Alvast wat besteld. Vrienden kwamen binnen, ook meteen netjes geholpen. Daarna kwam de kaart op tafel, alles uitgelegd, verschillende menu's waren mogelijk, prijzen van de dag verse producten enz.
Ik vroeg op een gegeven moment de wijnkaart en we zaten te twijfelen tussen 2 wijnen. Vraag ik aan de ober, kunt u mij wat adviseren zegt hij netjes, ik weet er niet zoveel vanaf maar mijn collega wel. Collega stond binnen 2 min voor onze neus. Wij leggen onze keuze voor en hij vraagt netjes wil je ze anders proeven? Dus de wijnen geproeft. Vond ik erg fijn!
Vriendin had doorgegeven dat ze geen paprika mocht ivm allergie, kwam er toch een gerechtje met paprika, fout werd meteen ingezien en hersteld!
Ik was toevallig jarig geweest, hadden mijn vrienden doorgegeven aan de obers kreeg ik een leuk extratje (compleet toetje erbij :O )

Ik kom bij dit restaurant erg graag. De bediening is top, ze weten waar ze het over hebben en wat ze je verkopen. Ze zijn niet opdringerig en kijken goed of er iets ontbreekt! Al met al een top avond weer gehad en ik kom er zeker weer terug!

enne de prijs is zeer goed te doen. Ik had het tapas menu met een kreeftensoepje vooraf, 6 tapas (flinke porties) en een grand dessert voor €22.50
Ik heb voor dit bedrag nog nooit zo'n goede service gehad!

Nu ben ik toch wel heel benieuwd waar dit was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:11

Mijn vriend had een tijdje terug een etentje gewonnen bij een best chique restaurant (misschien dat Optiwolk het kent? Restaurant Theather in Gent). De wedstrijd was iets zoals een spelletje memory maar dan online en de 500 personen met de beste score mochten met 2 personen gaan eten, waarvan 1 persoon maar €1 betaalde, de andere de gewone prijs.

Zeer nette omgeving, heel erg netjes ontvangen ook. Plek zat aardig vol maar nooit lang moeten wachten, erg duidelijk en verzorgde kaart ook. Stond niet propvol maar voor elk wat wils. We hebben elk een voorgerecht, hoofdgerecht en dessert genomen met aperitief van het huis, fles water en fles wijn (wit denk ik).
De rekening zat om en bij de €100 als ik me niet vergis. Kortweg gezegd raak je daar met een menu niet weg onder de €70/persoon. Maar de bediening was ronduit TOP, de lokatie sfeervol, het eten heel erg lekker én leuke porties en de 2 chocolade desserts... man, die waren heerlijk.

En wat nog het leukste van de avond was? Al de duurste gerechten hadden ze op de rekening van €1 gezet, dus we hebben echt telkens maar het goedkoopste van de 2 betaalt. Dat wil ik er velen nog wel eens zien nadoen :j

Enige minpuntje van de avond: de prijs van de wijn (maar hij was wel lekker) en het koppel naast ons. Mijn vriend werkt in de bagger, en laat nou net naast ons een blaaskaak in maatpak zitten met een jonge deerne (duidelijk nog studente). Zat die daar echt enorme onzinverhalen over de bagger te vertellen, niet normaal. Hij sprak ook redelijk luid dus we konden alles volgen. Het heeft ons echt enorme moeite gekost om niet in lachen uit te barsten :')

Edit: typfoutje

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:22

(Ik weet het zijn, maar aangezien het dus inderdaad goed duur is ... niet echt even 'lunch om de hoek' :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:56

Wel een aanrader als het duurder mag zijn. Hun moeilleux is hemels!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:07

Regallie schreef:
Ik had gister nog iets. Moest €82.50 betalen en heb €83,- gegeven, had al bedacht dat ze die 0.50 cent mocht houden, maar ze heeft helemaal geen moeite gedaan om dit terug te geven. Daar kan ik mij aan ergeren. Ik heb het er bij gelaten omdat ik het zelf ook al gedacht had, maar je moet fooi wel zelf krijgen, niet opstrijken.
Volgende keer daar geen fooi.

Dat zou ik ook irritant vinden. Ik bepaal zelf wel hoeveel fooi ik geef, dat hoeft niet de serveerster te doen :+
Als ik zo kijk bij de horeca in ons dorp, dan valt me op dat met name de plaatsen die door buitenlanders gerund worden heel klantvriendelijk zijn en je met respect behandelen. Je voelt je zeg maar een belangrijke klant, ook als je alleen maar een broodje schoarma komt eten.
Van de sjiekere restaurants is er eentje bij waar wij nooit meer heen gaan. De eigenaresse staat daar in de bediening en die mevrouw is ronduit onbeschoft tegen de klanten. Bijvoorbeeld, je krijgt stokbrood gewoon vooraf met wat kruidenboter enzo. Wij hadden daar nog niks van gegeten en toen kwam opeens het hoofdgerecht al. Trekt ze dat stokbrood onder onze neus weg terwijl ik er net eentje wilde nemen. Wij vroegen vriendeiljk of ze het kon laten staan. Nee, dat kon niet, dan hadden we maar wat door moeten eten, want nu kwam het hoofdgerecht er al aan.
Hoor nu ook van andere mensen dat ze daar niet meer heen gaan. Jammer, want ze hebben wel een goede kok.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:19

Die mevrouw de eigenaresse heeft het een beetje hoog in de bol geloof ik, die heeft nog niet helemaal in de gaten dat ze geen "status" heeft als eigenaresse, maar tegenwoordig blij moet zijn met iedere (tevreden) klant?!?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:40

Ik vind het schandalig als de serveerster die 50 cent houdt hoor, maar 0,50 cent fooi op een rekening van 82,50 :oo :oo Zijn er meer mensen die zulke fooien geven? Want dan zal ik wel de perfecte klant zijn :D Op een rekening van 82,50 krijg je van mij 90 euro namelijk :=

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:55

Nuage schreef:
Ik vind het schandalig als de serveerster die 50 cent houdt hoor, maar 0,50 cent fooi op een rekening van 82,50 :oo :oo Zijn er meer mensen die zulke fooien geven? Want dan zal ik wel de perfecte klant zijn :D Op een rekening van 82,50 krijg je van mij 90 euro namelijk :=

Jij zegt het, ik dacht het. Daar had ik toch minstens 85 van gemaakt en waarschijnlijk nog wel meer ook.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:03

Dat ligt denk ik helemaal aan de service en het eten wat ze leveren. Ik geeft zeker niet standaard een fooi. Maar rond het over het algemeen wel af als ze het netjes hebben gedaan.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:04

Zolang mijn eten niet ijskoud, smerig of uren te laat was (of vieze haren oid bevat) krijg je van mij min. 10% fooi :j