[incest]Een intieme relatie hebben met je broer of zus ??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:28

Eigenlijk is dat raar dat normen en waarden zo belangrijk zijn en bepalend zijn voor hoe wij naar een ander mens kijken. Ik bedoel; De meeste normen en waarden (de dingen die we als normaal beschouwen en alles wat erbuiten valt als ziek/abnormaal) zijn ook maar dingen die wij afgesproken hebben vroeger om te kunnen samenleven. Veel dingen zijn dan nog opgelegd door de wet en de kerk, waardoor we ermee opgroeien en het idee krijgen dat dat normaal is.
Ga in een ander land kijken en de dingen die zij als normaal beschouwen (en andersom) zijn voor ons dan weer abnormaal.
Het grappige is dat dat we dan denken het recht te hebben om te vertellen dat die persoon ziek of slecht is, want wij hebben geleerd dat.... (Terwijl dat als je iets anders geleerd had je er weer anders tegenover zou staan) Wat is ziek? Wat is normaal?
Wij hebben geen enkel recht of excuus om onze oordelen goed te praten omdat het volgens onze normen en waarden niet klopt. Want die normen en waarden zijn ook persoonsgebonden en aangeleerd (en velen weten nog niet eens waarom ze over iets oordelen, ze krijgen het gewoon met de paplepel ingegoten)

Niet is goed of slecht, het is de waarde die je eraan hangt of iets al dan niet als goed of slecht ervaren wordt.

Interessante discussie vond ik dit, met veel verschillende zienswijzes.
Toch blijf ik zonder oordeel,omdat ik best begrijp dat personen anders in elkaar zitten, anders denken, andere dingen aangeleerd hebben.
Ziek of slecht? Neeuh, vind ik niet.
Of het anders is dan wij gewend zijn? Dat dan weer wel :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:31

knetterhard schreef:
Ik kan me daar niks bij voorstellen om die zekerheid bij mijn ouders of andere familieleden te zoeken..
Maar ik denk wel dat de meeste mensen heel wat kunnen doen uit wanhoop en daar heel ver in kunnen gaan! Net zoals je mensen hebben die liever op hun rug liggen bij jan en allemaal, dan dat ze respect hebben naar zichzelf toe! :j

Ik snap niet helemaal wat wanhoop hiermee te maken heeft?

phormicola schreef:
Fiffill schreef:
Er zijn meerdere boeken over geschreven, ik denk dat ik weet welke jij bedoelt, volgens mij heb ik die ooit voor school gelezen. *denkt*

Maar, van de verhalen die ik in dat topic heb gelezen, weten die tieners/pubers dat het niet "hoort" en het gaat wss meer om de nieuwsgierigheid, dan de aantrekkingskracht of veiligheid. Daarom denk ik dat die er op latere leeftijd en met eigen kinderen er niet meer zo snel zal zijn. Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik denk eigenlijk ook niet dat het "lui" is wbt grenzen trekken. De situatie is tenslotte wel zeer verschillend.
Zoals ik al zei, misschien zit het anders met mensen die wel een bepaalde liefde voelen voor hun eigen familieleden. Maar met dat experimenteren denk ik niet dat het zo gauw die kant op zou gaan. Dat lijkt meer bij een bepaalde fase (tiener/puber) in sommigen hun leven te horen. Ook omdat die fase vanzelf weer overgaat en er niet een bepaalde "behoefte" blijft bestaan.

Volgens mij ging het over een familie ergens rond de plaatsjes als Urk enzo, maar dat weet ik ook niet meer zeker. Ik vond het hele verhaal zo vreselijk dat ik het niet allemaal heb onthouden :')

Then we agree to disagree. Ik kan maar moeilijk geloven dat zulke beslissingen geen consequenties hebben, hoe de gevoelens dan ook in elkaar steken. Ik kan me tot op zekere hoogte inleven hoe zo'n iemand denkt en voelt en ik voel dat er consequenties zijn. Maar goed, zeker kan ik niet zijn natuurlijk :)

Ik denk dat het ergens ook wel consequenties heeft hoor, maar niet zo snel zulke ernstige. Maar goed, alles kan natuurlijk, met zekerheid kan ik het ook niet zeggen. Het is lastig, want meer dan die verhalen uit dat topic (of de boeken die erover geschreven zijn) ken ik ook niet (heb nu niet echt vrienden die me doodleuk gaan vertellen "oh, toen met m'n zusje..." :+ ) en ik heb ook geen idee hoeveel en hoe vaak dit voor komt onder mensen (wie weet wel meer dan we denken!) dus eigenlijk te weinig om echt een duidelijk beeld te scheppen. Stiekem ben ik dan wel benieuwd naar cijfers, maar ik denk niet dat mensen er zo snel voor uit durven te komen. :P Dan moet het wel echt een anoniem onderzoek zijn.

enzino schreef:
phormicola schreef:
Waarom zou dat niet gebeuren? Iemand die te lui is om die grens te trekken is daar wrs later ook nog te lui voor. De situatie later is niet zoveel verschillend als toen ze jong waren.

Ik denk niet dat het zozeer is dat iemand "te lui" is om een grens te trekken. Dat doe je namelijk in een seconde en kost behoorlijk weinig inspanning. Misschien dat ze gewoon het slechte er niet van inzien door een gebrek aan normen en waarden, maar "te lui" lijkt me niet de meest waarschijnlijke reden.

En de situatie lijkt mij trouwens compleet anders met je eigen kinderen als je zelf ouder bent. Tijdens het puberen heb je veel last van hormonen die soms opspelen en heb je minder inzicht in wat je daden voor gevolgen kunnen hebben (wie heeft er nooit wat stoms gedaan op die leeftijd?). Als je ouder bent dan heb je minder last van die hormonen en een seksuele relatie met je kinderen is strafbaar terwijl experimenteren met broer/zus dat niet is.

Dat is ook wat ik bedoelde, ik denk (hoop eigenlijk :+ ) dat met je eigen kinderen voor de meeste dan weer wat te ver gaat.

Verder ben ik het eens met cooper ;) ik vind ook niet dat je zo snel kunt roepen dat dit ziek is of walgelijk.

FiveSports

Re: [incest]Een intieme relatie hebben met je broer of zus ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:34

Wat zou je doen als je samen met je broer of zus nog de enige levende mensen zou zijn... :p
Freaky idea haha

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:55

Fiffill: Ik doelde op de mensen die met jan en alleman in bed duiken :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:56

Ok ;)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:57

Mixje90 schreef:
Wat zou je doen als je samen met je broer of zus nog de enige levende mensen zou zijn... :p
Freaky idea haha

Dan zou de mensheid bij ons stoppen :j

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:57

Ik denk wel dat het vaker voorkomt, dan wij denken :j

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:58

Ik zou het niet weten, maar als je het weet begin je er toch niet aan, ik zou het me niet voor kunnen stellen iig.

(Maar goed er zijn genoeg voorbeelden van mensen die een knik in de kabel hebben...)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:59

knetterhard schreef:
Ik denk wel dat het vaker voorkomt, dan wij denken :j

Zeker weten en vaak dichter bij dan je denkt !

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:05

branka16 schreef:
Ik zou het niet weten, maar als je het weet begin je er toch niet aan, ik zou het me niet voor kunnen stellen iig.

(Maar goed er zijn genoeg voorbeelden van mensen die een knik in de kabel hebben...)

Misschien omdat er dus gewoon niets als normaal bestaat en iedereen gewoon is zoals hij is?
Misschien omdat wij denken dat dat een 'knik' is omdat wij het als abnormaal beschouwen, terwijl er in feite helemaal niets mis is met die persoon, maar enkel omdat wij vinden dat zo'n knik misselijk is, het misselijk word? :)

Gek toch dat zoveel mensen abnormale dingen doen, als normaal normaal zou zijn :P

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:09

Met knik bedoelde ik de mensen van de verkrachtingen de mishandelingen etc...

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:11

Uhuh, helaas wel.. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:13

Hoe denken ouders hier eigenlijk over; ik lees sommige berichten van; als het veilig is, waarom niet?
Maar wat als je eigen kinderen elkaar meer dan lief vinden? Lijkt mij echt een bizar idee als je zoon en dochter liggen te vrijen :=

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:21

branka16 schreef:
Met knik bedoelde ik de mensen van de verkrachtingen de mishandelingen etc...

En toch kan je als je het niet eerst veroordeeld maar luistert naar het verhaal individueel vaak begrijpen waarom mensen die keuzes maken. (Zonder dat ik hier zeg dat ik die keuzes goedkeur...)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:22

Nou sorry hoor, ik heb echt geen respect voor zulke mensen! :r

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:25

knetterhard schreef:
Nou sorry hoor, ik heb echt geen respect voor zulke mensen! :r

Er is ook een verschil tussen begrip en respect.

Ik respecteer zo'n keuzes ook niet, en vind het ook niet aanvaardbaar.
Wel kan ik er begrip voor opbrengen als ik de situatie individueel zonder oordelen ontleed.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:25

en in welk stukje ga je dat vinden dan? het begrip?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:27

Ik begrijp sommige reacties hier echt niet. Wat is er mis met twee mensen die elkaar mooi en lief vinden en elkaar willen laten genieten? Uitgaande van wederzijds genot en plezier. Wat kan daar in vredesnaam mis mee zijn? Die mensen storen niemand, hebben alleen samen veel plezier..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:28

Omdat het idee mij tegen staat dat mijn broer mij aantrekkelijk zou kunnen vinden :')
Blijft voor mij echt een hoog; iee bah gehalte hebben.
Puur een gevoel.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:29

Ja ok, dat het niks voor je is kan ik me voorstellen (moet er zelf ook niet aan denken :P). Maar reacties als "gadverdamme", "walgelijk" en "geen respect voor die mensen hebben"???? Hoe kan wederzijds genot nu negatief zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:31

Tja... Als het mijn kinderen zouden zijn...

Ik weet het niet. Die van mij zijn nog erg klein en ik ga er niet vanuit dat het gebeurt. Zou ze ook aanraden om dat gewoon met iemand te doen die niet aan ze verwant is.

Maar dat is meer omdat mij het idee heel vreemd lijkt (als moeder) dan dat er per sé iets mis mee is.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:32

knetterhard schreef:

Als je zonder de persoon te veroordelen, luistert naar zijn verhaal, zal je vaak zien dat de keuzes die die persoon maakt, gebonden zijn aan factoren die hij onbewust uit zijn verleden met zich meedraagt.
Hetgeen wij als opvoeding meekrijgen (de normen en waarden) bepalen hoe een persoon in zijn leven staat, en daaropvolgend de keuzes die hij maakt.
Vaak hebben mensen die zulke dingen doen een behoorlijke rugzak mee te dragen.
Mensen worden onschuldig geboren (tenzij zij geboren zijn met een hersenafwijking en van daaruit kan je weer begrip opbrengen omdat die personen zelfs daar niet schuldig aan zijn) en mensen worden gedurende hun leven schuldig gemaakt door hun omgeving, van daaruit gaan ze interpreteren, opslaan en zo wordt het onbewuste gevormd.

Vanuit die richting denk ik dan, en van daaruit ontstaat bij mij het begrip :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:33

T is voor mij net zoiets als mijn ouders die seks hebben, ik geloof het best dat het er is, Maar ik wil er liever niets van weten :')
Dus als een bekende zegt dat zij het meer dan geweldig heeft met haar broer... Enig, maar nee bedankt. Ik doe net of ik het niet heb gehoord haha (betrek het dan toch op mijzelf haha)
Struisvogel dus :j en dat bevalt mij prima! Want ik ben nog steeds heilig in de overtuiging dat mijn ouders niets meer met elkaar gedaan hebben na mijn geboorte :')

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:34

cooper schreef:
knetterhard schreef:

Als je zonder de persoon te veroordelen, luistert naar zijn verhaal, zal je vaak zien dat de keuzes die die persoon maakt, gebonden zijn aan factoren die hij onbewust uit zijn verleden met zich meedraagt.
Hetgeen wij als opvoeding meekrijgen (de normen en waarden) bepalen hoe een persoon in zijn leven staat, en daaropvolgend de keuzes die hij maakt.
Vaak hebben mensen die zulke dingen doen een behoorlijke rugzak mee te dragen.
Mensen worden onschuldig geboren (tenzij zij geboren zijn met een hersenafwijking en van daaruit kan je weer begrip opbrengen omdat die personen zelfs daar niet schuldig aan zijn) en mensen worden gedurende hun leven schuldig gemaakt door hun omgeving, van daaruit gaan ze interpreteren, opslaan en zo wordt het onbewuste gevormd.

Vanuit die richting denk ik dan, en van daaruit ontstaat bij mij het begrip :)

Oke, dat vind ik nogal verrassend..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:36

Ik heb geen problemen met het feit dat mijn ouders seks hebben, ik heb die "afkeer" die veel mensen daarvan hebben nooit zo begrepen :+ zo'n beetje iedereen heeft seks, dus mijn ouders ook. Leuk voor hen, toch? :P

Ik kan het me ook niet helemaal voorstellen/begrijpen om een seksuele relatie te hebben met m'n broertje, maar omdat iets niet in mijn eigen straatje past is het nog niet meteen walgelijk of ziek. En elk verhaal heeft 2 kanten en een diepere laag.