Anne. schreef:Mijn oma vroeg laatst of ik de deur aan wilde doen.. Ook zoiets. Ze komt uit Limburg, komt het bekend voor?
Dat kan niet eens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IMJ schreef:Auto komt uit het Grieks en betekent niets anders dan 'zelf'. Zit dus niets frans aan!
Dus au, geen oo! Maar persoonlijk zou ik me er niet aan storen!!![]()
En bij trektor denk ik aan een trekkend insect!
Trekker of tractor. maar wij zeggen trekker.
AppelQueen schreef:IMJ schreef:Auto komt uit het Grieks en betekent niets anders dan 'zelf'. Zit dus niets frans aan!
Dus au, geen oo! Maar persoonlijk zou ik me er niet aan storen!!![]()
En bij trektor denk ik aan een trekkend insect!
Trekker of tractor. maar wij zeggen trekker.
HAHA ja maar de uitspraak van veel dingen in het nederlands kom WEL uit het frans, zie de quotes uit dikke van dale en onze taal
AppelQueen schreef:cruesli schreef:Hahah ik was me er gister ook nog aan aan het storen, bij een oo(au)to reclame op tv![]()
Nog zo'n irritante reclame: Dokter utkerEr staat toch duidelijk Dokter OEtker?!?!?!
je schrijft oetker zegt utker
je zegt ook ustrogeen (of uistrogeen) terwijl je oestrogeen schrijft
michellee73 schreef:Sence schreef:Maar er staat AUto en dat staat voor AU en niet voor OODan hadden ze er ooto van moeten maken hoor
Stomme nederlands!
Stomme nederlands? En jij opent een topic omdat anderen iets niet goed uitspreken? Lachen..
IMJ schreef:AppelQueen schreef:
je schrijft oetker zegt utker
je zegt ook ustrogeen (of uistrogeen) terwijl je oestrogeen schrijft
Vroeger (de oude reclame) werd ècht gewoon Oetker gezegd! daar had ik het laatst nog over met een vriend, dat ze dat ineens veranderd hebben. Bij een naam kan je nooit zeker zijn van de uitspraak.
Noemde al eerder oedeem, ook zoiets.
michellee73 schreef:Sence schreef:Maar er staat AUto en dat staat voor AU en niet voor OODan hadden ze er ooto van moeten maken hoor
Stomme nederlands!
Stomme nederlands? En jij opent een topic omdat anderen iets niet goed uitspreken? Lachen..
hestejente schreef:MoonChloe schreef:Ik heb altijd geleerd dat je auto als OOto uitspreekt
Ik ook want anders klink je ordinair
_Jordy_ schreef:wat is er mis met een dialect?
wij spreken hier ook west-fries wat maakt dat nou uit??
sorry TS ik snap je "probleem" niet.
spreek jij heel goed ABN dan? dat geloof ik namelijk niet..