Het meest asociale gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:49

Met drank op achter het stuur vind ik vrij aso. Of misschien nog wel erger; een uitkering krijgen en ondertussen zwart bijklussen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 11:50

Everytime schreef:
Niet heel je leven. :+ Gewoon mensen die hier in Nederland zijn opgegroeid maar lekker met de moeder in het Turks staan te kletsen.

Ja, maar goed, wie weet kan moeders zich in het Turks wel véel beter uitdrukken dan in het Nederlands. Zakelijk gezien is mijn Engels net zo goed als mijn Nederlands, prive ook niet. En ik weet eigenlijk vrij zeker dat als ik nu met n Ier zou trouwen (of met een Nederlander en zou emigreren, de kans zit er best in) en kinderen zou krijgen dat k ze ook Nederlands zou leren.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 13-04-11 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:50

Everytime schreef:
Niet heel je leven. :+ Gewoon mensen die hier in Nederland zijn opgegroeid maar lekker met de moeder in het Turks staan te kletsen.

Ja das toch niet gek? Zal ook wel opgevoed zijn met die taal? :Y)

Everytime

Re: Het meest asociale gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:52

Ik vind dat je gewoon fatsoenlijk Nederlands moet kunnen als je hier al járen woont of zelfs bent geboren. Lijkt me niet zo gek aangezien dat hier de taal is. :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 11:53

Everytime schreef:
Ik vind dat je gewoon fatsoenlijk Nederlands moet kunnen als je hier al járen woont of zelfs bent geboren. Lijkt me niet zo gek aangezien dat hier de taal is. :')

Wie zegt dat ze dat niet kunnen? Alleen drukken veel mensen zich nogsteeds het makkelijkst uit in hun moederstaal...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:54

Everytime schreef:

Dus dove mensen moeten van jou met elkaar praten met stem? Anders is het niet fatsoenlijk?? :D

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:54

Precies vjestagirl..

daarbij wat maakt het uit in welke taal ze praten, misschien hoef jij hun gesprek niet te horen :P

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:55

Dan moeten ze dat thuis doen en niet in het openbaar. Ik wens niet in het Turks aangesproken te worden. :)

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:56

MoonChloe schreef:
Everytime schreef:

Dus dove mensen moeten van jou met elkaar praten met stem? Anders is het niet fatsoenlijk?? :D

>;) Dat is iets heel anders. :?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 11:57

Everytime schreef:
Dan moeten ze dat thuis doen en niet in het openbaar. Ik wens niet in het Turks aangesproken te worden. :)

Scheelt dat ze met elkaar praten en niet met jou. In de openbare ruimte mag je spreken wat je wilt, Turks, Marrokaans, Engels, Nederlands, Frans... Helemaal je eigen keuze. Ik praat met vrienden ook weleens Engels, mag dat dan ook niet? Of wel omdat JIJ het kunt volgen en dus mee kunt luisteren met mijn gesprek?

Meeluisteren met andermans gesprek vind k trouwens ook heel aso

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:57

tuurlijk is dat niets anders, :') Die communiceren ook in een taal die jij niet begrijpt en geen ''nederlands'' is zoals jij dat gewend bent.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:57

Ik vind het niet zo erg als ze onderling met elkaar praten, maar kom niet in half aboekadoebie taal met mij praten want dan erger ik me gelijk al kapot!!

Onderlaatst (was echt verre van aso, maar mag ook wel es gezegd worden!) kwam een een getint jongetje naar me toe en ik had al zoiets van 'nu gaan we het krijgen hoor', maar nee... heel keurig in netjes accentloos nederlands begon ie te babbelen over patatjes en piet piraat :') En vervolgens zijn moeder die netjes (ook in keurig nl) haar excuses aan komt bieden dat hij ons zou storen. Nou, liever zo dan iemand die gallema gallema staat te blaten waar ik geen touw aan vast kan knopen. Je woont in NL dus leer je de NL taal!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 11:59

Dus als iemand zijn best heeft gedaan om de Nederlandse taal te leren maar een fix accent heeft, of het nog niet helemaal beheerst dan erger jij je kapot? Lekker ruimdenkend.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:00

Ja ik vind ook dat ze wel Nederlands mogen kunnen, maar het boeit me echt niet als ze niet tegen mij praten in welke taal dat is. :')

lynne_berna

LynnDenise schreef:
judith__ schreef:
waneer er een extra kassa bij de supermarkt open gaat,
en er word gezegd dat de LANGST wachtende aanmag komen sluiten.
dat er dan mensen die net komen aan wandelen gauw er voor schieten.

Dat is dus ook een reden dat ik altijd persoonlijk iemand naar me toe haal en dan ook degene die daarachter staat even meeneemt ;)

Dat doe ik ook altijd, ik pak gewoon de persoon die al het langst staat te wachten :D
Die vraag ik dan om mee te lopen naar mijn kassa ;)

RelarDevi

Everytime schreef:
MoonChloe schreef:

>;) Dat is iets heel anders. :?

:= Dus dove mensen mogen wel in hun eigen taal spreken en mensen van andere afkomst niet??? :=

patatkraam

Oh en ik vind nederlands kunnen: verstaanbaar en beetje grammaticale juiste zinnen maken. perfect hoeft het niet, maar niet op het niveau ik is moe zeg maar.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:01

Vjestagirl schreef:
Dus als iemand zijn best heeft gedaan om de Nederlandse taal te leren maar een fix accent heeft, of het nog niet helemaal beheerst dan erger jij je kapot? Lekker ruimdenkend.

Dus jij vind die ventjes die hier geboren zijn en met een zwáár accent praten, of half in hun eigen taal tegen mij, heel normaal?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 12:02

Ik heb docenten die beroerd Nederlands spreken, maar vlekkeloos Engels, en daarnaast nog hun moederstaal. Die wonen ook in Nederland. Mag dat dan niet? In hun werk spreken ze alleen maar Engels, thuis spreken ze Engels, en ja ze wonen toevallig hier...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:02

Over docenten gesproken die belabberd nederlands praten en mij daar ook in moeten les geven. Verschrikkelijk. :') Probeer alleen maar de hele tijd te puzzelen wat hij nu aan het vertellen is. :')

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:03

Dan zullen ze zich aan moeten passen. Ik zal toch ook echt de Turkse taal leren als ik naar Turkijen verhuis. En iets een accent is niet te vermijden en ook geen probleem, maar als je hier al jaren woont moet je de taal toch al behoorlijk eigen hebben gemaakt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 12:03

JessAndHope schreef:
Vjestagirl schreef:

Dus jij vind die ventjes die hier geboren zijn en met een zwáár accent praten, of half in hun eigen taal tegen mij, heel normaal?

Ik vind dat iedereen recht heeft op zijn eigen accent. Als ik Fries wil praten (wat ik niet kan overigens) dan mag dat toch ook? En als ik een zachte G heb, dan mag dat toch ook? Waarom zouden zij dan geen accent mogen hebben?

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:03

Dove mensen kunnen er toch niets aan doen, daarmee ben je vaak geboren!
Nederlands kan je leren, het hoeft niet perfect, maar wel dat je het een beetje fatsoenlijk kan en niet half in de andere taal.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:04

Ik zeg niet dat ze accentloos NL moeten kunnen, want ik kan ook vast niet accentloos Turks praten... maar niet dat zware accent en helemaaaaaal niet als je hier geboren bent. Dat noem ik gewoon weigeren om je aan te passen aan het land waar je woont en dus zwaar aso.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 12:05

dus als jij verhuisd naar Ierland dan leer je ook Gaelic?