Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:15

Weet ik niet, maar je lichaam vraagt om zoveel zout, dat ik denk dat je ergens elektrolyten mist om het vocht vast te houden. Begin eens met gewoon Spa-water te drinken, geen cola en andere frisdranken meer, alleen vruchtensap (geen light! alleen natuurlijke suikers) en bronwater + thee en koffie. Koffie en thee zet je ook met bronwater.
Eet vers fruit en verse groente, vooral grapefruit, citrusvruchten, cranberries, tomaat, spinazie. Vul het aan met eieren (gekookt, niet gebakken) en mager vlees (lam en schapenvlees is goed) of vleesvervangers.
Denk dat je behoefte aan zout binnen een paar weken normaal is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:17

Twiggy2008 schreef:
Ja, wij zijn hier ook superslank en kunnen toch aardige hoeveelheden eten, hoor. :D
Mensen staan er vaak van te kijken, maar ik eet gewoon wat ik wil en ik sport niet om af te vallen, wel omdat ik het fijn vind om in beweging te blijven en ik hou graag mijn redelijk strakke figuurtje, ook nu ik bij de 40ers hoor officieel. :)

Fiffill, ik heb wel gewoon tv (eentje maar, hoor, hoef er geen tig in mijn huis, zoals sommige mensen wel hebben), een magnetron (al kan ik best zonder) en er staat ook een auto voor de deur. Is ook wel handig, omdat we in een dorp wonen en ik toch vaak zware dingen nodig heb, die op de fiets niet handig te vervoeren zijn (gisteren een rondje dierensupermarkt, kattengrint, grote pakken stro en hooi voor de nijnen buiten etc.). En ik wil ook wel eens naar vrienden, die niet om de hoek wonen. Hoe doen jullie dat?

Lever, brrrrrrr...... zo smerig!!! Ik zou echt niet weten wat lever of orgaanvlees toevoegt aan mijn leven. Ben daar gelukkig ook niet mee opgevoed, maar die geur alleen al..... Doet me denken aan Frankrijk, waar ze dat zo gewoon vinden om te eten, gatver!!!
Geef mij maar Italie, daar kun je heeeeeerlijk vegetarisch eten!!! :j

Wij hebben nooit een auto gehad. Ik was als kind altijd ontzettend rijziek (en dan ook echt heel erg, de straat uit en het was al overgeven... in de bus, de auto, vroeger zelfs de tram. De trein had ik dan weer geen last van). Mijn moeder krijgt er ook snel last van en mijn vader vindt autorijden alles behalve leuk, dus die auto hebben we nooit om staan springen. M'n vader kan er volgens mij een van zijn werk krijgen maar goed, we hebben dat ding niet echt nodig dus waarom zouden we dat doen.
Ik denk dat het ook wel een beetje scheelt als je hier woont ipv in een klein dorp - wij wonen pal naast Amsterdam, ik stap hier m'n huis uit zo op de bus, de tram/metro en met 'n kwartier ben ik op het dichtstbijzijnde treinstation. Met de metro ben ik in binnen een halfuur op Amsterdam CS en op de fiets zit ik met 'n halfuurtje fietsen in het centrum. Wij gingen dus altijd met het OV naar familie of vrienden.
En de fiets is hier heilig, ik heb altijd gefietst en de rest van het gezin ook. We doen verreweg het meeste op de fiets.
Mochten we echt een keer een auto nodig hebben is er een goede vriend van m'n ouders met grote auto + aanhangwagen die ons altijd wel wil helpen als we bijv. spullen naar de stort moeten brengen, en als er iets is bij vrienden kunnen we soms ook met hem meerijden.

We hebben zo'n "oude" (eentje met een dikke achterkant) TV maar die staat boven op zolder te verstoffen. Hij heeft laatst een tijdje in de woonkamer gestaan maar omdat niemand er gebruik van maakte is hij weer naar boven verhuisd. :') Mijn ouders kunnen allebei TV kijken op hun computer. Ik niet, maar ik heb daar ook geen behoefte aan. Als ik iets wil zien kijk ik wel op uitzendinggemist bijv. We krijgen wel gewoon de TV gids dus anders kan ik altijd nog op hun computer kijken. Ik vind zelf een TV in de huiskamer ook best wel storend... ik houd ook niet zo van achtergrondruis zoals de radio. En nieuws lees ik in de krant of op internet.

Ik merk dat je met een auto binnen bereik wel veel luier wordt... mijn vriend heeft een auto en ik merk aan mezelf dat ik met uitgaan, wat ik vroeger dus elke week (zo'n 3 kwartier heen en terug) fietste luier ben geworden omdat we nu vaak met zijn auto gaan.
Omdat ik altijd zo gewend was aan veel fietsen is voor mij een uurtje fietsen ook helemaal niet zo veel. Daarbij fiets ik keihard dus ik ben overal toch altijd wel snel... en ik vind fietsen ook heerlijk (ga niet voor niets een "rondje" IJsland fietsen deze zomer).
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 27-02-11 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:18

Rianneke, heerlijk toch, appels zo vers van de boom? Ik vind het fruit hier in NL eigenlijk helemaal niet zo lekker als je het vergelijkt met het buitenland, zoals bv het zonnige zuiden, waar het fruit en de groentes nog echt lekker zijn, vaak omdat ze daar ook vandaan komen en omdat het zonnetje er nog echt op staat, zeg maar..... ;)

Ik ben qua eten ook een verwend nest, geloof ik, neem niet gauw genoegen met bepaalde dingen...... En ik bezuinig er ook niet op, terwijl ik echt niet rijk ben als alleenstaande mama. Ik probeer gewoon heel creatief te zijn met alles, dan heb je best nog wat speling......

Cola en frisdranken hoef ik ook niet en ik wil ook alleen maar vers fruitsap en niet die geconcentreerde troep uit pakken. :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:24

Fiffill, nou, je bent dan best wel bijzonder in deze tijd door zo te leven. Ik vind het juist knap dat mensen dat kunnen. Ik geef eerlijk toe dat dat voor mij iets teveel van het goede is. :o
Ik heb ook jarenlang gefietst, hoor, ik heb pas een paar jaar een auto. Maar ik hou van de radio (ik heb jarenlang bij platenmaatschappijen gewerkt en ook nog even bij een omroep) en tv hoort ook bij mijn leven, zij het selectief.

Oh, en fietsen doe ik nog steeds, hoor, ik ga niet voor een klein stukje met de auto, als dat niet nodig is.
Maar zo alleen met kind in een dorp is een auto toch wel erg praktisch. Als ik alles op de fiets moet doen, dan ben ik echt urenlang bezig en ik zou echt niet weten hoe ik dat met mijn boodschappen moet doen. Vroeger ging ik rustig elke dag naar de winkel, maar het is echt goedkoper om dat 2x per week te doen i.p.v. elke dag (dan koop je al gauw veel te veel). ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:31

Radio hebben we gewoon in de woonkamer staan hoor :D mijn vader zet hem wel eens aan maar ik ben er gewoon geen fan van. Luister op mijn kamer altijd m'n eigen muziek (die komt sowieso ook niet op de radio ;) ).

TV kijk ik gewoon nooit behalve bij anderen, maar mijn ouders kijken dus wel gewoon op de comp :) vooral mijn vader (mijn moeder is meer van de films en series).
Maar veel mensen zijn een (giga) TV in de woonkamer gewend, sommige kijken ook wel op als ze er geen kunnen ontdekken. :))

Toen dat ding bij ons in de woonkamer stond laatst vond ik dat ook best wel vervelend :+ ik kan dan echt niet rustig zitten als het door de kamer flitst (en ik niet kijk), en wel kijken vind ik ook niet zo want ik krijg al snel last van al die beelden en het geluid (ben nogal gevoelig, of nouja ik krijg heel snel last van dat soort dingen).

Wel merk ik dat ik met leeftijdsgenoten nooit bij ben als het gaat om TV programma's _O- heb 9 vd 10 keer geen flauw idee waar ze het over hebben.

En die auto tsja... auto is wel handig hoor af en toe, maar zo hoognodig is hij niet :n overigens hebben we wel vaker voor vakanties gewoon een auto gehuurd. :j
Ik zou natuurlijk ook niet weten hoe het is om een auto te hebben (behalve op vakanties) dus ik mis 'm ook gewoon niet. ;)
Mijn vader heeft dus op z'n werk de keuze tussen een leaseauto of extra geld, nou die auto hebben we niet nodig dus doe dan het geld maar, scheelt meteen want biologisch eten blijft een stuk duurder. :Y)

Ik denk zeker als je alleen bent dat een auto handig is, als je ook nog een kind heb. Ik moet zeggen dat ik me ook wel eens afvraag hoe mijn ouders dat vroeger deden, 2 kleine kids en boodschappen doen... hele grote fietstassen :+ maar kennelijk is het altijd prima gelukt.
We hebben hier ook nog een C1000 aan de overkant zitten (één keer struikelen en je bent er :P ) dus als we iets vergeten zijn bij de winkelof op de biologische markt/iets echt nodig hebben kunnen we het altijd daar nog even snel halen. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:41

Tuurlijk lukt boodschappen doen ook best zonder auto, maar het is wat meer gedoe en je moet vaker op-en-neer, denk ik. Ik zie het aan mijn zus, ook een kindje, geen auto, alleenstaand, wat een gedoe. Alles zit bij haar ver weg ook, nee, dat is best lastig......

Ben jij hoogsensitief toevallig, dat je last heb van bepaalde prikkels van de tv en de radio enzo? Ik ben wel hoogsensitief en kan het ook niet altijd hebben, maar als ik er wel de aandacht voor heb, gaat het prima. TV als achtergrond, daar ben ik niet van. Hij gaat aan, als ik wat leuks wil zien en uit als het klaar is. Muziek vind ik wel fijn over het algemeen...... Maar goed, dat is ook een passie van me, naast paarden. ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:44

Het lukt ook wel maar ik kan me voorstellen dat zeker als je alleen bent een auto toch wel scheelt. :)

Hoogsensitief tsja, zo noemen ze het tegenwoordig maar ik vind dat altijd een beetje... "hokjesdenken", meteen overal een naam aan geven. En even TV kijken vind ik ook niet erg hoor maar ik had het vooral over als 'ie aanstaat en ik niet kijk, hetzelfde wat ik vervelend vind aan radio als ik er niet echt naar luister (als we bijv. aan tafel zitten te eten wil ik gewoon bezig zijn met eten en evt. praten en dan stoort de radio me gewoon).

Muziek vind ik ook fijn, maar ik heb ook regelmatig dat ik het gewoon even uitzet omdat ik meer behoefte heb aan stilte.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:42

Daar wilde ik nog op inhaken :D dat wat betreft het milieu autorijden enz ook niet goed is. Zelf hebben we er 3 voor de deur staan en ik zou echt niet zonder kunnen dus daar draag ik niet aan bij qua milieu. Wel weer qua plastic apart houden enz. Ik denk ook dat iedereen zijn steentje bij draagt aan wat hij of zij belangrijk vindt.

Hier in huis geen magnetron overigens. ;)

Nu was er nog iets en nu weet ik het niet meer... Ik word oud. :)

Oh ja, ik weet het weer, ik ben zelf een ontzettende liefhebber van sla maar heb gelezen dat als je iedere dag sla eet dat dan ook weer kankerverwekkend is. Is dat misschien ook een beetje het eten met mate...

Fenrir

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:44

Zoiets heb ik ook wel eens over sla gelezen, nu eet ik niet iedere dag sla maar ik vind het wel erg lekker. :j
Overigens lijkt alles tegenwoordig wel kankerverwekkend te zijn... :+

En als iedereen een steentje bijdraagt op zijn of haar manier is dat alleen maar goed. :) Alle beetjes helpen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:47

mickey1978 schreef:
jullie hebben compleet gelijk natuurlijk, ik kan dat niet baseren op 1 geval. ik denk ook wel dat als je een gevarieerd voedingspatroon aanhoud je een heel end kunt komen. Maar heel vaak blijken vegetariërs er niet genoeg energie in te steken om de goede vleesvervangers in hun dieet op te nemen. En dat is eigenlijk mijn punt. Heb geen bezwaar tegen vegetariërs, maar wel tegen het feit dat er zijn die niet goed nadenken over de goede vervangende stoffen binnen te krijgen.

ja maar , bij vleesvervangers denk ik aan die ranzige muik in burger of worstvorm in de super
en wet je, die troep heb je helemaal niet nodig,
gewoon voldoende gevarieerd eten is voldoende, ja, je moet je eiwit intake in de gaten houden , en de B vitamines, maar daar heb je niet direct vleesvervangers bij nodig , verre van zelfs

mijn ervaring is trouwens dat vegetariërs juist wel heel erg op hun voedingspatroon letten, maar dan de gemiddelde vleesetende mensen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:51

Er zijn heerlijke vleesvervangers hoor! Ook zat die helemaal niet zo op vlees lijken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:58

Fiffill schreef:
Zoiets heb ik ook wel eens over sla gelezen, nu eet ik niet iedere dag sla maar ik vind het wel erg lekker. :j
Overigens lijkt alles tegenwoordig wel kankerverwekkend te zijn... :+

En als iedereen een steentje bijdraagt op zijn of haar manier is dat alleen maar goed. :) Alle beetjes helpen.

Daarom, dat bedoel ik, alles lijkt tegenwoordig kankerverwekkend te zijn. Met mate eten is denk ik heel belangrijk en van alles wat. ;)
Ik ben ook echt gek op sla!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:06

Ach dan krijg ik in elk geval geen kanker van vlees, krijg ik het wel van sla! :+ :Y)

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 01:08

Ik ben zelf vegetarisch en zou mijn kinderen ook later zo opvoeden. Zelf leef ik al jaren zo, en zo lang je zorgt voor voldoende vleesvangers en goed zorgt dat je kinderen (en jijzelf natuurlijk) alle voedingsstoffen binnenkrijgen kan het naar mijn mening absoluut geen kwaad :)
Ik zou mijn kinderen gewoon alles leren over vlees, waar het vandaan komt, en als mijn kinderen later dan alsnog besluiten vlees te gaan eten dan is dat hun eigen keus :)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 09:30

Yamcha schreef:
Weet ik niet, maar je lichaam vraagt om zoveel zout, dat ik denk dat je ergens elektrolyten mist om het vocht vast te houden. Begin eens met gewoon Spa-water te drinken, geen cola en andere frisdranken meer, alleen vruchtensap (geen light! alleen natuurlijke suikers) en bronwater + thee en koffie. Koffie en thee zet je ook met bronwater.
Eet vers fruit en verse groente, vooral grapefruit, citrusvruchten, cranberries, tomaat, spinazie. Vul het aan met eieren (gekookt, niet gebakken) en mager vlees (lam en schapenvlees is goed) of vleesvervangers.
Denk dat je behoefte aan zout binnen een paar weken normaal is.

Hmm.. Ik drink alleen chrystal clear. daar zit 0 % suiker in. Ook drink ik veel thee, elke dag andere groenten en 2 stukken fruit per dag.
Zal eens op het vlees gaan letten, bedankt!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 09:39

Let op apartaam Rianne!...wij nemen juist alles weer met suiker omdat kunstmatige zoetstoffen al helemaal niet gezond zijn!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:01

Ik ben het niet met de stelling eens. Zelf ben ik vegetarier (al 12 jaar ofzo) en sinds die tijd ben ik gezonden dan daarvoor. Als ik ooit kinderen mag krijgen dan zal ik die vegetarisch opvoeden.

Ik vind de andere veggies hier behoorlijk ruimdenkend, want ik denk dat ik er grote moeite mee zou hebben als mijn kind vlees zou willen eten. Ik vind vlees zo vies dat ik het niet wil kopen, niet wil aanraken en eigenlijk ook niet in huis wil hebben. Dat wordt dan toch lastig als een kind dit wel wil.
Misschien dan toch de vader lief aankijken en vragen of die het af en toe wil klaarmaken. Of meenemen naar de snackbar. (maar dat is weer ongezond) Ik weet dus serieus niet hoe ik het op zou lossen, maar ik heb ook (nog) geen kinderen.

Voor wat betreft gezondheid en vegetarisme denk ik dat behalve een gezond voedingspatroon ook de bloedgroep meespeelt. Ik heb daar ooit eens over gelezen en het bleek dat mensen met bepaalde bloedgroepen baat hebben bij rood vlees terwijl anderen voor de gezondheid beter vegetarisch kunnen eten. Ik heb de bloedgroep die bij het laatste patroon hoort.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:02

Hoe zit dat dan met die bloedgroepen? Dat klinkt wel interessant. Ik heb AB.

Edit: even opgezocht op Google. Qua vlees/vega eten staat er dat mensen met bloegroep O 't beste vlees kunnen eten, mensen met A 't beste vegetarisch, mensen met B gevarieerd en AB combineert weer alles van A en B. Dan heb jij zeker A danneke80?
http://www.dieetwijzer.com/bloedgroepdieet.html
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 28-02-11 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:05

Dan is dat het! Ik heb O! :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:06

En ik ben een combi, vandaar dat ik niet meteen doodziek word als ik een stukje vlees eet zeker. :)) _O-

http://home.planet.nl/~holtj019/NL/Art_bloedgroep.html
Hier nog iets over de bloedgroepen, vind het wel leuk om te lezen.

"Bloedgroep AB, waartoe slechts 5% van de wereldbevolking behoort" ik wist wel dat die bloedgroep weinig voorkwam, maar echt zo weinig dat wist ik niet. Miss toch maar eens bloed gaan doneren. :7
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 28-02-11 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:15

Wij zijn er gewoon uit, het is je bloedgroep! :')

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:24

Fiffill schreef:
Hoe zit dat dan met die bloedgroepen? Dat klinkt wel interessant. Ik heb AB.

Edit: even opgezocht op Google. Qua vlees/vega eten staat er dat mensen met bloegroep O 't beste vlees kunnen eten, mensen met A 't beste vegetarisch, mensen met B gevarieerd en AB combineert weer alles van A en B. Dan heb jij zeker A danneke80?
http://www.dieetwijzer.com/bloedgroepdieet.html

Dat klopt, ik heb A. Mijn vader en zusje hebben dezelfde bloedgroep en zijn ook vegetariers.
Jij hebt dan wel een hele zelfdzame Fiffil!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:26

Ik geloof ook nog dat ik AB negatief heb, negatief komt ook weinig voor (sowieso in NL de minst voorkomende groep met 0,5% van de mensen - edit: als ik het nog even nacheck geldt dat volgens mij voor de hele wereld als de minste) :+ echt weer iets voor mij. Ik zit altijd met dingen die weinig voorkomen. _O-
Scheelt dan weer wel dat het een universele ontvanger is :j al moet je dan wel negatief hebben.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:29

Ja, die is echt zelfzaam. Ik kende een leraar die het had en die werd regelmatig opgeroepen door het ziekenhuis als er een ongeluk was geweest en er bloed nodig was.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:29

Dus of je vega word of niet is gewoon genetisch bepaald :Y)