De Bijbel (gesprekstopic)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:31

Moll schreef:
trustHim schreef:
@moll, mag ik dan van jou weten waar dat staat

En wie een van deze kleinen, omdat hij een discipel is, ook maar een beker koud water te drinken geeft, voorwaar Ik zeg u, zijn loon zal hem geenszins ontgaan." (Matteüs 10:42)

Iemands houding tegenover Gods volk is belangrijk bij Gods beoordeling van iemands levenswandel. God zei tegen Abram dat Hij zou zegenen wie hem en zijn nageslacht zou zegenen en andersom (Gen.12:2)

bron, het boek vor bijbelstudie H E R S C H E P P I N G - VERSIE 1.1

Goede daden van een ongelovigen zijn niet vruchteloos omdat ze ongelovigen zijn, zoals vaak wordt beweerd. Paulus schrijft hierover:

"Zal dan, indien de onbesneden de eisen der wet volbrengt, zijn onbesnedenheid niet voor besnijdenis gelden?" (Romeinen 2:26)

zomaar wat losse teksten rukt vaak uit zijn verband

uit mattheus 10 vanaf vers 38, het gaat hier over de uitzending van de 12 disicpelen. Er staat inderdaad dat mensen beloond zullen worden maar er staat niet dat die beloning de hemel is, het gaat er ook om dat die mensen deze disipelen helpen OMDAT ze volgelingen van Jezus zijn

38 Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. 39 Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden.
40 Wie jullie ontvangt ontvangt mij, en wie mij ontvangt ontvangt hem die mij gezonden heeft. 41 Wie een profeet ontvangt omdat het een profeet is, zal als een profeet beloond worden, en wie een rechtvaardige ontvangt omdat het een rechtvaardige is, zal als een rechtvaardige beloond worden. 42 En wie een van deze geringe mensen een beker koel water te drinken geeft alleen omdat het een leerling van mij is, ik verzeker jullie: die zal zeker beloond worden.’

In romeinen schrijft Paulus heel wat meer dan jij neerzet:

25 Dat u besneden bent strekt u weliswaar tot voordeel wanneer u de wet naleeft, maar wanneer u de wet overtreedt bent u toch in wezen onbesneden. 26 En wanneer iemand die niet besneden is de voorschriften van de wet in acht neemt, zal hij dan door God niet als besneden worden beschouwd? 27 Wie onbesneden is gebleven maar zich aan de wet houdt, zal zijn oordeel vellen over u die, ook al hebt u de wet op schrift en bent u besneden, de wet overtreedt. 28 Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis. 29 Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.

Het gaat hier meer om het gegeven of de besnijdenis je nu tot gelovige maakt of je innerlijk. Ik denk dat wel duidelijk wordt dat uiterlijkheden niet belangrijk zijn maar het innerlijke geloof. overgens is de wet na de komst van Jezus minder belangrijk geworden. Jezus zegt ook n.l. dat iedereen die in Hem gelooft eeuwig zal leven. En wat volgens mij al eerder gezegt is het verhaal van de jood die aan Jezus vroeg hoe hij het eeuwige leven kon krijgen, deze hield zich aan de wet. Hij moest al zijn bezittingen verkopen en Jezus volgen

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:31

Wamhorse schreef:
En zou die liefde dan niet misplaatst zijn?

In Gods ogen niet.

Maar voor de mensen die niet van psalmen houden heb ik nog wel een cd'tje liggen ;)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:32

Duidelijk, Rachel :j

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:33

Hahahaha altijd fijn om te weten Ella ;).

Toch goed dat er over een onderwerp als dit zo goed gediscussieerd kan worden.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:33

voor de mensen die niet van psalmen houden kan ik wel wat mailen ;)

om nog even op blu_eyes in te gaan, Jezus stierf voor de zondaren, de gebroken mensen, de mensen zoals ik meestal zeg met een rugzakje met ellende

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:35

trustHim schreef:
om nog even op blu_eyes in te gaan, Jezus stierf voor de zondaren, de gebroken mensen, de mensen zoals ik meestal zeg met een rugzakje met ellende

Want Jezus zei zelf: 'Gezonde mensen hebben geen dokter nodig. Die is er voor de zieken.' :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:41

trustHim schreef:
Moll schreef:

En wie een van deze kleinen, omdat hij een discipel is, ook maar een beker koud water te drinken geeft, voorwaar Ik zeg u, zijn loon zal hem geenszins ontgaan." (Matteüs 10:42)

Iemands houding tegenover Gods volk is belangrijk bij Gods beoordeling van iemands levenswandel. God zei tegen Abram dat Hij zou zegenen wie hem en zijn nageslacht zou zegenen en andersom (Gen.12:2)

bron, het boek vor bijbelstudie H E R S C H E P P I N G - VERSIE 1.1

Goede daden van een ongelovigen zijn niet vruchteloos omdat ze ongelovigen zijn, zoals vaak wordt beweerd. Paulus schrijft hierover:

"Zal dan, indien de onbesneden de eisen der wet volbrengt, zijn onbesnedenheid niet voor besnijdenis gelden?" (Romeinen 2:26)

zomaar wat losse teksten rukt vaak uit zijn verband

uit mattheus 10 vanaf vers 38, het gaat hier over de uitzending van de 12 disicpelen. Er staat inderdaad dat mensen beloond zullen worden maar er staat niet dat die beloning de hemel is, het gaat er ook om dat die mensen deze disipelen helpen OMDAT ze volgelingen van Jezus zijn

38 Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. 39 Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden.
40 Wie jullie ontvangt ontvangt mij, en wie mij ontvangt ontvangt hem die mij gezonden heeft. 41 Wie een profeet ontvangt omdat het een profeet is, zal als een profeet beloond worden, en wie een rechtvaardige ontvangt omdat het een rechtvaardige is, zal als een rechtvaardige beloond worden. 42 En wie een van deze geringe mensen een beker koel water te drinken geeft alleen omdat het een leerling van mij is, ik verzeker jullie: die zal zeker beloond worden.’

In romeinen schrijft Paulus heel wat meer dan jij neerzet:

25 Dat u besneden bent strekt u weliswaar tot voordeel wanneer u de wet naleeft, maar wanneer u de wet overtreedt bent u toch in wezen onbesneden. 26 En wanneer iemand die niet besneden is de voorschriften van de wet in acht neemt, zal hij dan door God niet als besneden worden beschouwd? 27 Wie onbesneden is gebleven maar zich aan de wet houdt, zal zijn oordeel vellen over u die, ook al hebt u de wet op schrift en bent u besneden, de wet overtreedt. 28 Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis. 29 Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.

Het gaat hier meer om het gegeven of de besnijdenis je nu tot gelovige maakt of je innerlijk. Ik denk dat wel duidelijk wordt dat uiterlijkheden niet belangrijk zijn maar het innerlijke geloof. overgens is de wet na de komst van Jezus minder belangrijk geworden. Jezus zegt ook n.l. dat iedereen die in Hem gelooft eeuwig zal leven. En wat volgens mij al eerder gezegt is het verhaal van de jood die aan Jezus vroeg hoe hij het eeuwige leven kon krijgen, deze hield zich aan de wet. Hij moest al zijn bezittingen verkopen en Jezus volgen

Dan zal ik letterlijk over nemen wat het de bijbelstudie over dit zegt:

De Bijbel spreekt over beloning in het hiernamaals. In onze maatschappij krijgt iemand met een hoge positie meer salaris dan iemand met een lage positie. Ik denk dat we in het hiernamaals iets soortgelijks kunnen verwachten. Onze toekomstige positie in het hiernamaals en de bijbehorende beloning hangen beide af van de manier waarop we op aarde hebben geleefd.

Geestelijke vruchten
Al wat Gods Geest door ons heen kan doen op aarde en wat we doen uit liefde tot Jezus wordt geestelijke vrucht genoemd (Joh.15:1-8). Zie hierover ook hoofdstuk "Vrucht dragen" in studiedeel "Veranderd gedrag".

Geestelijke vrucht is de opbrengst van ons leven. De Bijbel spreekt ook wel over schatten in de hemel. Dat is een ander beeld voor hetzelfde begrip. Jezus roept ons als gelovigen op om tijdens ons aardse leven zulke hemelschatten te verzamelen, die nooit zullen vergaan. Hij zegt in Marcus 9:41 dat onze kleinste daden van gehoorzaamheid aan God zelfs eeuwigheidswaarde hebben. Ze worden allemaal geregistreerd in de hemel, als in een air miles systeem. Zonder dat je er erg in hebt, worden de hemelse air miles op je rekening bijgeschreven. Jezus zegt dat je daden je in de hemel zullen navolgen (Op.14:13). Je aardse bezittingen zul je bij het sterven moeten achterlaten, maar je geestelijke rijkdommen zijn vooruitgestuurd naar naar het hiernamaals.

Loon naar werken
De Bijbel spreekt in dit verband ook over "loon":

"Zie Ik kom spoedig en mijn loon is bij mij om een ieder te vergelden, naar dat zijn werk is." (Openbaring 22:12).

Veel mensen weten geen raad met deze tekst en vinden het ongepast om aan loon te denken in het hiernamaals. Als Jezus spreekt over loon, hoeven wij er ons toch niet voor te schamen om het te willen ontvangen, of wel soms? Sommige radeloze bijbeluitleggers zeggen dat het geen echt loon is, maar genadeloon. Maar dat klinkt net zo onzinnig als donker licht, want genade en loon zijn twee totaal tegengestelde begrippen die elkaar uitsluiten (Rom.4:4).

Misschien kan het volgende voorbeeld ons een klein beetje helpen: als een middelbare scholier slaagt voor zijn eindexamen, wiens prestatie is het dan? Die van de scholier of van de leraren? Ik denk dat ze allebei goed werk hebben verricht. De scholier ontvangt een welverdiend diploma en de leraren krijgen hun welverdiende salaris. Zo is Jezus beloond bij zijn terugkeer van de aarde in de hemel, nadat Hij zijn allesomvattende taak op aarde had uitgevoerd. De Vader gaf Hem de allerhoogste plaats in de hemel en alle bijbehorende luister en glorie (Fil.2:9-11). Mensen ontvangen een andere beloning, die ook in overeenstemming is met hún daden en verantwoordelijkheden, ook al weten we allemaal dat alles in feite genade is en voortkomt uit wat Jezus voor ons heeft gedaan. Het alles omvattende eeuwige leven is een genadegeschenk van God, terwijl het loon verband houdt met de keuzen die gelovigen tijdens hun leven op aarde gemaakt hebben.

Elke samenleving in de wereld kent een systeem van beloning voor de goeden en straf voor de slechten. Is het brutaal of egoïstisch of streverig om je als gelovige uit te strekken naar loon? Absoluut niet. Paulus zegt dat hij "naar de prijs jaagt" (Fil.3:14). Johannes spoort ons ook aan om ervoor te zorgen dat we genoeg loon zullen ontvangen (2Joh.8). Bovenal spreekt Jezus zelf over loon en wil ons prikkelen om onze begeerten en hartstochten, die we zo vaak verkeerd gebruiken, te richten op wat werkelijke waarde heeft. Je mag je met Paulus uitstrekken naar het loon, maar wees bereid om zo te leven, dat je zoveel mogelijk loon zult ontvangen. Dat loon ontvang je namelijk niet door heel ijverig met inspanning van eigen kracht bezig te zijn. Je ontvangt het vanuit een houding van gehoorzame dienstbaarheid in afhankelijkheid van God, wanneer God door je heen kan werken.

Voorbeelden van "recht op loon"
Jezus zegt bijvoorbeeld dat je recht op loon heeft als je het volgende doet in gehoorzaamheid aan Hem:

liefhebben die jou niet liefhebben (Mat.5:43-47)
goed doen zonder dat anderen je ervoor belonen met goedkeuring en bewondering (Mat.6:1)
trouw blijven ondanks vervolging (Mat.5:11-12; Luc.6:23)
Valt het je op dat al deze voorbeelden te maken hebben met daden van zelfverloochening en geloofsgehoorzaamheid, en niet met je levensopvattingen of geloofsovertuigingen?

Loon voor ongelovigen?
Het zal velen verbazen dat ook ongelovigen loon kunnen ontvangen in het hiernamaals. Kijk maar naar de volgende uitspraak van Jezus::

"En wie een van deze kleinen, omdat hij een discipel is, ook maar een beker koud water te drinken geeft, voorwaar Ik zeg u, zijn loon zal hem geenszins ontgaan." (Matteüs 10:42)

Iemands houding tegenover Gods volk is belangrijk bij Gods beoordeling van iemands levenswandel. God zei tegen Abram dat Hij zou zegenen wie hem en zijn nageslacht zou zegenen en andersom (Gen.12:2). Dit slaat vooral op wat mensen doen, die zelf niet bij God horen.

Wat is het loon?
Wat houdt de toegezegde beloning in? Ik denk dat het kan bestaan uit de volgende bestanddelen:

Naarmate we op aarde dichter in verbondenheid met Jezus hebben geleefd, zullen we later ook dichter bij Hem mogen verblijven. Op aarde is een groeiende eenwording met Christus het hoogste doel van de christen (Fil.3:10-11). In de eeuwigheid zal die verbondenheid tussen Schepper en schepsel tastbare werkelijkheid worden.
Hoe meer wij op aarde een zegen zijn geweest voor andere mensen en iets aan hun levens hebben toegevoegd, des te meer zullen we daar later van kunnen genieten als we hen zullen ontmoeten.
Hoe meer we op aarde getoond hebben dat we verantwoordelijkheid kunnen dragen voor anderen en trouw zijn geweest in het volgen van Jezus, des te meer verantwoordelijkheid we later zullen krijgen om zegen uit te delen aan anderen. (Mat.25:21,23).
Hoe meer we op aarde hebben moeten lijden om de naam van Jezus, des te meer eer en glorie zullen we later ontvangen (Op.20:4; Rom.8:13,17).
Hoe meer we op aarde op een reine manier hebben geleefd, hoe meer zicht we op God zullen hebben in het hiernamaals (Mat.5:8).
Tenslotte nog twee opmerkelijke uitspraken over het eeuwige loon:

"Elk tijdelijk bezit kan in eeuwigdurende rijkdom veranderd worden. Wat aan Christus gegeven wordt, wordt onmiddellijk aangeraakt door onsterfelijkheid." (A.W. Tozer)

"Hij die het meest in de schoot van God is, zal het grootste vermogen hebben om van God te genieten in het hemelse Koninkrijk." (John Bunyan)

De Bijbel spreekt over loon, niet over een eenmalige bonus of zoiets. We zullen eeuwig van dat loon mogen genieten. We zouden het kunnen voorstellen als een eeuwigdurend pensioen, gebaseerd op het opgebouwde pensioenkapitaal oftewel de schatten die we gedurende ons leven in de hemel hebben verzameld.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:47

Jeetje Moll, jij hebt meer info voorhanden dan menig gelovige! :wow:

Leuk! En dat terwijl je er niet in gelooft! ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:51

Zooist schreef:

omdat ik niet gelovig ben, wel gelovig opgevoed, wil dit niet zeggen dat de intresse omtrend de invals hoek van het boek op meerder manieren gezien en gelezen kan worden, het boek is mateloos intresand, ook kwa geschiedenis, en alle aspecten er omheen, maar als je de bijkomstigheid wil weten, moet je ook de inhoud kennen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:53

@moll even voor de duidelijkheid, ik vel hier geen oordeel over of iemand wel of niet in de Hemel komt. Ik heb ook geen idee hoe de Hemel in elkaar zit. Met zo het hele stuk komt het al in een andere context dan alleen wat losse teksten. Maar laat 10 verschillende schrijvers/predikanten/gelovigen los op de teksten met de vraagstelling of ongelovigen in de hemel kunnen komen door netjes te leven etc en ik denk dat je 10 verschillende visies krijgt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:56

Moll schreef:
Zooist schreef:

omdat ik niet gelovig ben, wel gelovig opgevoed, wil dit niet zeggen dat de intresse omtrend de invals hoek van het boek op meerder manieren gezien en gelezen kan worden, het boek is mateloos intresand, ook kwa geschiedenis, en alle aspecten er omheen, maar als je de bijkomstigheid wil weten, moet je ook de inhoud kennen.

In mijn omgeving ken ik eigenlijk niemand die niet gelovig (meer) is (of is geweest), die er zo mee bezig is om alles erover te weten te komen.
Ik vind het echt bijzonder! Op een positieve manier! ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:59

trustHim schreef:
@moll even voor de duidelijkheid, ik vel hier geen oordeel over of iemand wel of niet in de Hemel komt. Ik heb ook geen idee hoe de Hemel in elkaar zit. Met zo het hele stuk komt het al in een andere context dan alleen wat losse teksten. Maar laat 10 verschillende schrijvers/predikanten/gelovigen los op de teksten met de vraagstelling of ongelovigen in de hemel kunnen komen door netjes te leven etc en ik denk dat je 10 verschillende visies krijgt

geheel met u eens, maar des al niet te min is dit boek en ook het boek, Wat zegt de Bijbel, oficele boeken die ook worden gebruikt in de opleiding tot predikant/dominee. dus men kan er niet omheen, het word vertaalt uit hebreeuws, er worden ook weer duidelijke verwijzingen terug geplaatst.

Blue_Eyes

Re: De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:28

Dan nog zijn er vele verschillende predikantenopleidingen en dat is niet voor niets. Op zich is het een goed stuk, ik denk dat er zeker ook waarheid in zit, ook al heb ik nu geen mogelijkheid om er uitgebreid op in te gaan (zit met een gescheurde pees en lange stukken typen lukt niet).
Maar er zullen ook veel mensen zijn die er heel anders over denken en dat ook goed kunnen beredeneren.

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:34

Charlie_P schreef:
Nouja, ik vind zulke dingen wel belangrijk om helder te hebben. Ik ga dan zitten nadenken van.....de mens heeft een vrije wil gekregen, kan links of rechts gaan. Maar God wist van te voren al dat het rechts zou worden. In hoeverre is het dan nog een vrije keus. Etc. Misschien maak ik het dan wel te ingewikkeld. Maar het klopt gewoon niet voor mijn gevoel. Maar goed, ieder zn ding ;)

Edit: En mensen zijn God niet, dus je weet niet van te voren hoe het leven van een kind gaat lopen. Vind ik echt iets anders.

dat hij wist dat het rechts zou worden, wil nog niet zeggen dat hij de keus om rechts te gaan beinvloed of de mens ingegeven heeft ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:49

Zooist schreef:
In mijn omgeving ken ik eigenlijk niemand die niet gelovig (meer) is (of is geweest), die er zo mee bezig is om alles erover te weten te komen.

Laatst was in het nieuws dat atheïsten over het algemeen meer bijbel kennis hebben dan gelovige.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:12

maar wat is bijbelkennis? weten wat er in staat of weten wat er bedoeld wordt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 20:32

trustHim schreef:
maar wat is bijbelkennis? weten wat er in staat of weten wat er bedoeld wordt

Beide.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:00

dan zal er niet heel veel echte bijbelkennis zijn in de wereld, want vooral het 2e is nogal een punt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:19

NatasjavE schreef:
Zooist schreef:

Laatst was in het nieuws dat atheïsten over het algemeen meer bijbel kennis hebben dan gelovige.

Dat lijkt me erg afhankelijk van de gemeenschap waar je het dan over hebt. Ik weet zeker dat ik HEUL veul meer bijbelkennis heb dan de gemiddelde atheist. En de meeste andere gereformeerden ook....

Edit: ik heb die test even gedaan, waar dat onderzoek op gebaseerd was. Hij staat op internet in verkorte versie. Ondanks vragen over uitspraken van het Amerikaanse hooggerechtshof had ik toch 15 van de 15 vragen goed. Ik moet zeggen dat ik geen enkele vraag tegen ben gekomen over wat de dingen in de bijbel betekenen; wel over wat er in de Amerikaanse cultuur wel en niet mag op het gebied van religie. Het is logisch dat atheisten daar meer vanaf weten, in mijn ogen, juist omdat dat vaak degenen zijn die aan de hand van de seculiere wetgeving willen weten wat hun doelen zijn. Bv. een van de vragen was of een leraar op een openbare school zijn leerlingen mag voorgaan in gebed. Dat mag niet. Christenen die willen dat er in de klas met hun kind gebeden wordt, sturen het wel naar een christelijke school. Als er op een openbare school niet gebeden wordt, vallen ze daar niet over. Andersom vallen atheisten er wel over als er op een openbare school gebeden wordt. Zij willen dus meer in handen hebben om dat te kunnen tegengaan en verdiepen zich in die wetten. Moeilijk uit te leggen hoe ik dat precies voor me zie, maar zo klopt het wel ongeveer. ;)
Een andere vraag: welke religie is de belangrijkste religie in Pakistan? Heeft ook niets te maken met bijbelkennis. Slechts 4 van de 15 vragen gingen echt over bijbelkennis.
Probeer de nationale bijbeltest eens, zou ik zeggen :+

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:45

de nationale bijbeltest is een knap lastige met name omdat er weinig tijd is om de vragen te beantwoorden

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:50

ellen de test waar jij naar linkt had ik er 11 goed

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:58

Ellen ik ben gestopt met je test, hij had imo meer met godsdienstenkennis te maken dan met bijbelkennis :)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:00

klopt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:01

Dat ben ik met jullie eens en vandaar dat ik het ook niet helemaal terecht vind om te zeggen dat atheisten meer bijbelkennis hebben dan gelovigen. Ze hebben misschien (iets) meer kennis van de regels en weetjes omtrent godsdiensten in het algemeen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:50

Blue_Eyes schreef:
Dat ben ik met jullie eens en vandaar dat ik het ook niet helemaal terecht vind om te zeggen dat atheisten meer bijbelkennis hebben dan gelovigen. Ze hebben misschien (iets) meer kennis van de regels en weetjes omtrent godsdiensten in het algemeen.

en wie zijn tekorkoming is dat dan?