kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LizMD

Re: kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:35

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:36

Ja, en dat soort kinderen kan je dus echt tot wanhoop drijven. Een vriendin van me heeft er ook zo een. Die pak je nergens mee, want het interesseert haar allemaal geen ene fluit. Pak voor de broek interesseert haar dus ook niet... en weet je waar ze haar onnavolgbare zesjarige nou mee heeft?
Ze heeft een systeem dat de kinderen op zaterdag beginnen met 20 knikkers. Met lief zijn verdienen ze bij, maar stout zijn kost een knikker. Alles wat ze de zaterdag erna boven de 20 aan knikkers hebben, daar krijgen ze 10 cent voor. Wat ze onder de 20 zitten, moeten ze zelf bijpassen. En zo kan het dus gebeuren dat de kleuter van mijn vriendin vorige week zaterdag 20 cent van haar zakgeld aan mama moest geven, omdat ze knikkers te weinig had.
Nu hoeft mama maar te zeggen: 'Denk aan je knikkers he, dat kost geld!' en C. luistert als een zonnetje... :') Zo klein als ze zijn... maar soms is het eindeloos zoeken en kun je wanhopig worden van dat soort kinderen. Wat ben ik dan toch blij met mijn twee relatieve braveriken :')

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:48

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:13

rainbow8 schreef:
Maikeltje, Twiggy en Brainless:
Hoezo consequenter zijn tussendoor?? Het is bij mij 2x waarschuwen en daarna ga ik tellen van 5 terug naar 0 en dan moeten ze onderweg zijn of als bezig zijn met datgene dat ik wil. Dus hoezo consequenter zijn tussendoor. Ik krijg altijd de opmerking dat ik te consequent ben. Maar ik ben blij dat jullie weten hoe ik het doe en er gelijk zo'n opmerking tussendoor gooien.

Geen 1 enkele andere straf heeft nut. Geen tv, geen boeken, geen zakgeld, op de trap zitten het heeft allemaal geen nut. Het boeit haar gewoon niet als ik een ding afpak of zeg dat ze het niet mag doen.

Maar wat doet ze dan dat je haar op haar kont moet slaan?
En je zegt dat je kind een keer per half jaar een pak op haar broek krijgt. Wat doe je de rest van dat half jaar dan? Ik probeer gewoon te begrijpen waarom je haar slaat, wat ze doet dat dat nodig is. That's all.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:14

Misschien ben ik een muts hoor... maar kunnen we nou alsjeblieft eens even het onderscheid maken tussen slaan en een tik uitdelen?

@ Maikeltje... Rainbow8 sláát niet, die deelt een pak op de broek uit. Vraag dan ook niet waarom ze slaat...
Vind het zo extreem overkomen, alsof je je kind lens slaat.

Ik zou mn kind alleen een tik verkopen als het echt over de schreef gaat. Daarnaast krijg ik altijd te horen dat ik errug consequent ben en zelfs ook nog wel een beetje streng, dus ik verwacht niet vaak een tik uit te delen... maar als ze hem krijgt, dan heeft ze hem ook verdient.

Nogmaals, ik kreeg vroeger zovaak een tik voor mn harses. En ben dr niet slechter van geworden hoor ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 14:26

een tik is eigenlijk alleen om ze even te laten schrikken, niet om pijn te doen. (zelfde als bij het paard eigenlijk).

inmiddels vind ik mn oudste dochter te oud voor de pedagogische tik, die is daar echt zwaar beledigd van (ze is 9 jaar). De jongste accepteert het nog wel.

de aanpak van deze week : consequenter optreden, werpt tot nu toe wel zn vruchten af. het gaat beter, vooral 's ochtends.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:37

Waarom je je kind niet moet slaan/tikken O:)
Gisteren bracht ik mijn dochter naar dansles. Ik was 's ochtends op stal bezig geweest, toen dochter uit school gehaald, thuis douchen en eten en weer terug want de dansles is in het dorp van ons nieuwe huis. Onderweg kom je er langs en ik zag de auto van mijn schoonmoeder staan en ik dacht: ik ga even vragen of ze meegaat kijken naar de dansles. Ik ben al niet zo happy met het gegeven dat ze hele middagen doorbrengt in mijn huis, maar ze heeft een hoop gefinancierd dus ik heb er feitelijk ook niks over te zeggen. Maar ik had dan al wel een wat wrevelig gevoel.Auto op de oprit (is buiten de hekken, aan een drukke N-weg waar snoeihard gereden wordt) en dochter op het hart gedrukt te blijven zitten in de auto.
Dat werd nog erger toen ik zag dat ze alweeeer in mijn stallen was geweest (is een afgesloten stuk terrein) en mijn hond losliep op het erf. Achter de hekken heeft gewoon niemand wat te zoeken behalve ik en van mijn dieren moet iedereen al helemaal afblijven, dus ik was pislink. Enfin, schoonmoeder was duidelijk niet van plan voortaan de hond te laten zitten 'want ik laat dat beest niet blaffend daar zitten', dus daar moet ik nog wat op bedenken, maar ik was iig pissig en ging de hond terug in de stal doen.
Kom ik terug, komt mijn dochter aanlopen. Uit de auto dus! Dus toen kwam het stoom echt uit mijn oren, en toen mijn dochter met haar schone kleren in het zand/stro/vuil ging liggen jammeren dat ze niet meer wilde gaan dansen maar hier wilde blijven, sprongen de stoppen even goed door, gaf ik haar een pets op haar gat en droeg haar onder mijn arm de auto in, terwijl ik schreeuwde dat ze het nooit meer in haar hoofd moest halen zomaar de auto uit te komen omdat de weg levensgevaarlijk was, en als ze dood wilde dat ze dat dan niet in mijn aanwezigheid moest doen (ofzoiets). Ahummmm, dochter in tranen, schoonmoeder vertelde dat zij haar uit de auto had gelaten. Heb ik het arme kind dus buiten haar schuld om een knal gegeven :o We hebben het natuurlijk wel weer goedgemaakt, maar dat is echt tot dusver een van mijn slechtste momenten als moeder geweest. Niet alleen ongelofelijk kwaad, maar ook nog een schuldgevoel erbovenop. ;(

Tik was eigenlijk niet voor haar maar omdat ik al zo kwaad was op mijn schoonmoeder. Kon mijn gevoel niet meer kanaliseren

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:45

Joh Urielle, het kan gebeuren hoor. Ik denk dat iedereen weleens onredelijk tegen zijn kinderen is uitgevallen als het allemaal ff teveel was.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:46

Of het nou een tik is of dat je helemaal uit je plaat gaat staan schreeuwen... in mijn ogen bijde net zo erg.
Heb vroeger ook wel eens een tik gehad voor iets wat mijn zusje had gedaan. Jammer dan volgens mijn vader, moest ik maar niet op dat moment daar staan :p
Toen was ik hevig beledigd, nu kan ik er om lachen :=

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:51

wat een leuk topic.
ik lees ook even mee voor de oppas kids die dus ook snel een loopje proberen te nemen met me.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 14:55

wat een schoonmoeder...
die van mij ondermijnt ook van alles qua opvoeding..
tja. dat schijnt er bij te horen

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:56

JessAndHope schreef:
Of het nou een tik is of dat je helemaal uit je plaat gaat staan schreeuwen... in mijn ogen bijde net zo erg.
Heb vroeger ook wel eens een tik gehad voor iets wat mijn zusje had gedaan. Jammer dan volgens mijn vader, moest ik maar niet op dat moment daar staan :p

liever een tik uitdelen, dan helemaal uit je plaat gaan.
dat laatste is pas uiting van onmacht.
Beheerst een tik uitdelen om te laten zien dat iets niet mag is in mijn ogen heel wat beter dan gaan staan schreeuwen.... bereik je niets mee en je zult steeds moeten gaan schreeuwen om nog indruk te maken.... je schiet er niets mee op

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:57

juval schreef:
wat een schoonmoeder...
die van mij ondermijnt ook van alles qua opvoeding..
tja. dat schijnt er bij te horen

Daar wilde ik maar niet op reageren, maar ik kan me voorstellen dat je die ook zo nu en dan de nek om kan draaien...

Mijn opa's en oma's hebben zich altijd keurig aan de regels van mama gehouden. Natuurlijk mocht er wel meer bij opa en oma en kreeg je extra lekkere dingen of mocht je een 2de koekje pakken. Maar geen dingen die echt compleet in gingen tegen wat mijn ouders wilden.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:58

verschrikkelijk zo'n schoonmoeder, hier is mijn moeder zo.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 14:59

mijn schoonmoeder vind het zielig om nee te zeggen tegen de kinderen.... dus ze mogen daar gewoon alles, en daar maken ze dankbaar gebruik van. (tja, geef ze eens ongelijk)...
maar na een middagje bij oma kost het dus wel weer wat moeite om ze weer in het 'gareel' te krijgen. helaas.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:00

Marley schreef:
JessAndHope schreef:

liever een tik uitdelen, dan helemaal uit je plaat gaan.
dat laatste is pas uiting van onmacht.
Beheerst een tik uitdelen om te laten zien dat iets niet mag is in mijn ogen heel wat beter dan gaan staan schreeuwen.... bereik je niets mee en je zult steeds moeten gaan schreeuwen om nog indruk te maken.... je schiet er niets mee op

ik bedoel het meer als het onterecht is.
In de normale situatie (als het terecht is) dan vind ik inderdaad dat je beter beheerst een tik uit kan delen, dan gaan staan bleren.... vind het altijd zo genant als ik een ouder dat zie doen.
Soms hoor je zo'n moeder door de hele supermarkt: PIETJE NIET DOEN! WAT ZEG IK NOU, LUISTEREN JIJ, IK ZEI NIET DOEN. DOE HET DAN OOK NIET SNOTJONG! enz enz enz.....
schaam je je toch kapot!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 15:02

dat gegil vind ik ook niet kunnen, dan maar liever even stiekum een stil schupje onder het kontje :P

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:59

Maikeltje:
Ik sla niet, ik geeft haar 3 tot 5 tikken op haar kont. Er blijft geen afdruk achter en ze heeft daarna ook geen blauwe kont!!! Wat ze doet?? Weigeren om te luisteren, een grote mond opzetten, liegen en volhouden dat het de waarheid is wat ze zegt enz enz enz. Daarna kan ze namelijk weer wel luisteren en gezellig meedraaien in het gezin, is er geen grote mond meer en verteld ze weer de waarheid.

Juval:
Mijn dochter is 12 en ik heb er dikke po-ep aan dat ze zo oud is. Het is blijkbaar nodig, helaas.

Urielle:
Het lijkt wel of je over mijn moeder aan het vertellen bent. Die sponsort hier ook best veel en dat werpt een behoorlijke drempel op om iets te melden. Tot bij mij de stoppen doorslaan en dan meld ik het zonder tact en zo bot mogelijk. Dan gaat ze huilend weg en dan belt ze een paar dagen later op en dan kunnen we er wel over praten. Dit gaat dan een paar weken goed en dan begint het hele gedonder weer van voren af aan.

JessAndHope:
Thanks. Je snapt het tenminste.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:13

Een kind van 12 tikken voor haar billen geven????

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:32

Ja (tegen haar billen ervoor werkt niet), als het werkt. Ik kan ook het velletje van haar arm omdraaien, dat werkt ook. Maar dan krijg je van die rare blauwe plekken. En dat vind ik dus niet kunnen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:41

Urielle schreef:
Waarom je je kind niet moet slaan/tikken O:)

Ik ben ook wel eens onterecht boos, maar ik geef dat dan ook gewoon toe aan mij kinderen. Ik zeg ook wel eens, sorry, dat moet mama zo niet doen, want...
Ik probeer sowieso veel uit te leggen eigenlijk, soms ben ik boos (als ze een keer geen brood willen eten bv) maar dan zeg ik er wel bij dat ik boos ben omdat ik bezorgd ben dat ze niet genoeg binnenkrijgen. Ik weet nog dat ik als kind zoiets had van, ooooh, had dat gezegd, dan had ik geluisterd :+

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:43

rainbow8 schreef:
Ja (tegen haar billen ervoor werkt niet), als het werkt. Ik kan ook het velletje van haar arm omdraaien, dat werkt ook. Maar dan krijg je van die rare blauwe plekken. En dat vind ik dus niet kunnen.

Ik lees al een hele tijd stilletjes mee...

AUW! dat deed mijn moeder altijd, níet doen, doet echt enorm pijn #)
Edit: Met van die lange échte nagels, brr heb er nog een trauma aan :=

Voor de rest vind ik dat een tik op z'n tijd best moet kunnen. Zolang het maar niet iedere week/2 weken gebeurd.

En nou ga ik me weer tot de achtergrond terugdringen en stilletjes verder lezen... :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:45

Ja probeer ik ook hoor, en ze snapte het achteraf wel maar voel me toch schuldig. Enfin, zit mentaal ook nog niet op het stabielste spoor zoals in mijn onderschrift ook wel te lezen is ;)

Ik vind 12 wel weer oud ervoor, maar goed, de ene van 12 is de andere van 12 ook niet.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:48

Rhendera schreef:
rainbow8 schreef:

Ik lees al een hele tijd stilletjes mee...

AUW! dat deed mijn moeder altijd, níet doen, doet echt enorm pijn #)
Edit: Met van die lange échte nagels, brr heb er nog een trauma aan :=

Voor de rest vind ik dat een tik op z'n tijd best moet kunnen. Zolang het maar niet iedere week/2 weken gebeurd.

En nou ga ik me weer tot de achtergrond terugdringen en stilletjes verder lezen... :D

Mijn moeder dus ook en daarna was het elke trede van de trap raak met haar pantoffel, want ze ging haar hand niet zeer slaan :D.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:52

Tja, met je hond ga je op cursus, met je paard neem je les en met je kinderen probeer je het allemaal zelf maar een beetje uit te vogelen. Waarbij het feit dat je daarin ook je partner/familie niet over het hoofd kan zien het niet makkelijker maakt en dat je kinderen zelf ook kunnen denken al helemaal niet.
Je kind houdt je een spiegel voor is wat mij betreft echt heel erg waar! Helaas heb ook ik niet de wijsheid in pacht dus ga nu verder met lezen van pagina's 2 tot en met 13....