Bruiloft; goede tekst, kinderen ongewenst?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:55

Rock schreef:
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel; kind gaat te allen tijde voor vriendschap. Als mensen dat niet kunnen accepteren is het einde vriendschap.

Zijn er dan echt mensen die dat niet begrijpen? :?
Die boos zijn, als je dan niet komt? Hmmm, nou, dan maar boos en einde vriendschap, hoor, daar ben ik dan heel makkelijk in. :wave:

Gelukkig heb ik dat soort mensen niet om me heen. Die weten dat ik en mijn dochter close zijn en bij elkaar horen. Maar dat betekent dus niet dat ze altijd bij me is, want ik ga graag ook zonder kind op stap met vrienden en bekenden en in bepaalde gevallen is het gewoon handiger om oppas te regelen. Maar er zijn veel momenten dat zij ten alle tijde voor gaat en zo hoort het ook, naar mijn idee. Ik ben nou eenmaal moeder en dat komt voor mij op de allereerste plaats. :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:56

Angela_ schreef:
Ik denk dat het aangeven dat je feest 's avonds niet geschikt is voor kinderen iets heel anders is dan iemands kinderen 'niet mogen'.

Voorbeeldje: ik ben dol op het kindje van mijn beste vriendin, ze is zelfs mijn bruidsmeisje! Maar toch is ze 's avonds op het feest niet welkom.. Gewoon weg omdat zo'n hummeltje van dan 2,5 jaar oud daar helemaal niks heeft.

daar kan ik dan wel weer inkomen, vind een aparte kamer voor de kinderen wel een goed idee eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:59

Twiggy: Ik heb zelf niet veel met kinderen, en twijfel dan ook of ik zelf wel kinderen wil hebben 'later' (pfff, ik ben al 27). Maar het lijkt me ook niet meer dan normaal dat je eerst moeder bent, en daarna pas vriendin, echtgenote, werknemer, amazone of wat dan ook. Het lijkt mij wel dat mensen dat begrijpen, en anders heb toch behoorlijk een plank voor je kop.

Gekvanfleur: Maar dan moet dat wel mogelijk zijn! Op onze locatie is dat helaas niet mogelijk. Wij huren de zaal af, daar is het feest in. Daarnaast is er nog een eetzaal en een café. Het café is gewoon geopend deze avond en de eetzaal lijkt me geen geschikte slaapplek. Deze is ook direct langs de kroeg en de feestzaal. Er zit geen hotel bij, dus kamers zijn er niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:04

Jep, die mensen zijn er... En dan niet eens met een trouwdag, maar ook 'gewoon'.

'Oh kan je moeder niet oppassen? Dan moet je maar iemand anders regelen. Kunnen ze niet bij je schoonouders?' (let op het woordje 'moet')

Nu willen we onze kinderen onder geen beding bij mijn man zijn ouders brengen, en dat wist 'vriendin' best.

'Nou, dan regel je toch iemand anders?'

Ik zou willen dat ik veel oppasmogelijkheden had, zodat de druk niet bij m'n moeder kwam te liggen, maar helaas is het nu eenmaal zo... Dan is het heel vervelend dat mensen boos worden omdat 'je het blijkbaar niet belangrijk vindt om erbij te zijn, anders had je wel een oplossing gezocht'. Het erge is dat ik me nog schuldig voelde ook, tot ik me realiseerde dat dat eigenlijk onzin was natuurlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:08

Angela_ schreef:
Twiggy: Ik heb zelf niet veel met kinderen, en twijfel dan ook of ik zelf wel kinderen wil hebben 'later' (pfff, ik ben al 27). Maar het lijkt me ook niet meer dan normaal dat je eerst moeder bent, en daarna pas vriendin, echtgenote, werknemer, amazone of wat dan ook. Het lijkt mij wel dat mensen dat begrijpen, en anders heb toch behoorlijk een plank voor je kop.

Gekvanfleur: Maar dan moet dat wel mogelijk zijn! Op onze locatie is dat helaas niet mogelijk. Wij huren de zaal af, daar is het feest in. Daarnaast is er nog een eetzaal en een café. Het café is gewoon geopend deze avond en de eetzaal lijkt me geen geschikte slaapplek. Deze is ook direct langs de kroeg en de feestzaal. Er zit geen hotel bij, dus kamers zijn er niet.

Angela, toen ik 30 was wilde ik niet echt kinderen, maar toen ik mijn toenmalige vriend tegen kwam, veranderde dat en ik ben nu dolgelukkig met mijn dochter. Het kan raar lopen in het leven soms. ;)
Maar goed, prima als je ze niet wil. Gewoon lekker niet doen dan. :)

Ik ervaar ook niet anders dan dat mensen dat wel begrijpen, dat mijn kind voor alles gaat. Maar ik las ergens in dit topic, dat iemand wel moest thuis blijven, vanwege de kinderen en dat dat haar niet in dank afgenomen werd. Belachelijk vind ik dat, dan zou ik snel klaar zijn met zulke mensen!! Maar ikzelf heb die ervaring niet, hoor. Iedereen om mij heen begrijpt wel dat ik niet altijd alle vrijheid heb om van alles te kunnen doen zonder kind.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:33

Rock schreef:
Jep, die mensen zijn er... En dan niet eens met een trouwdag, maar ook 'gewoon'.

'Oh kan je moeder niet oppassen? Dan moet je maar iemand anders regelen. Kunnen ze niet bij je schoonouders?' (let op het woordje 'moet')

Nu willen we onze kinderen onder geen beding bij mijn man zijn ouders brengen, en dat wist 'vriendin' best.

'Nou, dan regel je toch iemand anders?'

Ik zou willen dat ik veel oppasmogelijkheden had, zodat de druk niet bij m'n moeder kwam te liggen, maar helaas is het nu eenmaal zo... Dan is het heel vervelend dat mensen boos worden omdat 'je het blijkbaar niet belangrijk vindt om erbij te zijn, anders had je wel een oplossing gezocht'. Het erge is dat ik me nog schuldig voelde ook, tot ik me realiseerde dat dat eigenlijk onzin was natuurlijk.

Precies. Ik heb ook twee basis-opties en zeker voor zoiets langdurigs als een bruiloft (voor een halfuurtje kun je natuurlijk nog de buurvrouw even vragen, maar niet van 12.00 's middags tot 01.00 in de nacht). Mijn moeder en mijn beste vriendin, die vlakbij woont. Mijn schoonouders wonen simpelweg te ver weg (ze zouden komen hoor, maar ik wil ze de reis niet aandoen), die zijn alleen in echte uiterste nood in beeld.
Om nog maar te zwijgen over de bruiloften van mijn zwagers en schoonzussen, die allemaal ver weg wonen. Kinderen wel uitgenodigd, je wordt geacht er als daggast om 10.00 's ochtends al te zijn en het is voor het grootste deel van de familie 1,5-2 uur rijden. Los dat maar eens op, zeker als je dan ook nog een taak krijgt op de bruiloft (ceremoniemeester, fotograaf, etc).

Voor onze bruiloft hebben we dan ook een locatie gezocht waar we een extra kamer hadden voor de kinderen. We hebben daar wat tekenpapier, kleurtjes, spelletjes en speelgoed neergezet en een tienermeisje geregeld dat wel een oogje in het zeil wilde houden. Uiteindelijk bleek het erg handig dat we er ook nog een stretcher neer konden zetten, omdat mijn vader een hernia had ;)

Anoniem

Re: Bruiloft; goede tekst, kinderen ongewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:40

Zo gaat het hier ook hoor, soms kun je het met de beste wil van de wereld niet voor elkaar krijgen.
Ik ben nu wel zover dat ik denk, jammer dan. Wat een gezeul zeg.

Het gemak waarmee wordt gezegd je kinderen maar even weg te brengen in het weekend, die mensen hebben schijnbaar niet in de gaten dat dat allemaal niet altijd zo gemakkelijk gaat.

Men heeft al een paar maal in het topic genoemd dat je ze doordeweek ook zo gemakkelijk naar de creche brengt. daar heb je afspraken mee en dat zijn deskundige mensen. Je wil ze heus wel weg brengen voor een bruiloft in het weekend, de wil is er ook wel, maar de mogelijkheden soms niet. Dat is wel een verschil.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:42

Ik breng ze door de week al niet weg, ja, naar school ;)
Maar inderdaad - kinderdagverblijf is door de weeks open van 8-18 uur, 's avonds en in het weekend bij mijn weten nog steeds lang niet overal ;)

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:48

Gelieve alleen voor 18+ en ouder!!

Misschien is dit een goeie??

Ik heb zelf ook kinderen en zou waarschijnlijk niet gaan bij zo'n uitnodiging. Maar daar gaat het nu niet om...

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:06

Mijn ouders hebben ook wel eens een uitnodiging gehad met de tekst erop, Gelieve de kinderen thuis te houden. Toen waren wij nog piepjong, maar het enige wat ik mij kon herinneren is dat mijn ouders toen niet geweest zijn en later de "vriendschap" hebben verbroken.

Nu weet ik zelf niet of ik ook zo'n dramatische stap zou ondernemen, maar ik denk niet dat ik zal komen als mijn kinderen ook niet gewenst zijn :o
En niet omdat ik dan "boos" zal zijn, maar simpelweg omdat ik geen oppas ga regelen omdat iemand anders gaat trouwen, dan stuur ik liever een leuk kaartje :j

Misschien is het een idee om de mensen met kinderen op te bellen ipv op het kaartje te vermelden?
Dan kun je het in iedergeval nog uitleggen en komt het misschien ook wat liever/netter over??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:16

Ik breng mijn kind door-de-week naar school, maar in de opvang e.d. heeft ze nog nooit gezeten, hoor. ;)

Ik breng haar sowieso niet 'zomaar' even bij god-knows-who. Ammehoela.
We hebben een paar adresjes, maar soms lukt dat gewoon niet, omdat vrijwel iedereen een druk leven heeft momenteel. En wat moet je dan? Ik blijf dan dus thuis, hoe vervelend ik het soms ook vind om dan een leuk feestje te moeten missen. :)

Je bent nou eenmaal minder flexibel met kind en een wildvreemde gaat er echt niet voor haar zorgen (oppascentrale e.d.). No way! :n

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:20

Helemaal eens, Twiggy! :j Met die uitzondering dat mijn oudste wel een poosje bij een gastouder heeft gespeeld, een dag per week ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:24

Blue_Eyes, is toch prima? De mijne ging voor school 3 ochtendjes naar de peuterspeelzaal.

Waar het me omgaat is het 'gemak' waar maar even vanuit gegaan wordt. Ik ben niet gemakkelijk in oppas bij mijn kind. Ik laat niet jan-en-alleman er zomaar bij. Heb gewoon een aantal adresjes, die probeer ik, gaat het niet, dan houdt het gewoon op. En ik kan daar prima mee leven, hoor. Ik hoop degenen die mij uitnodigen ook. ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:26

Kan me daar prima in vinden Twiggy......... gelukkig is een bruiloft wel iets wat vaak op tijd bekend is. Dat scheelt. Als het om een "normaal" feestje gaat wat kort van te voren is vind ik helemaal dat je niet echt eisen kan stellen aan het zoeken/vinden van oppas aan mensen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:28

manzano schreef:
Kan me daar prima in vinden Twiggy......... gelukkig is een bruiloft wel iets wat vaak op tijd bekend is. Dat scheelt. Als het om een "normaal" feestje gaat wat kort van te voren is vind ik helemaal dat je niet echt eisen kan stellen aan het zoeken/vinden van oppas aan mensen.

Ja, ben ik ook met je eens, hoor. :j
Maar ik vind dat niemand eisen kunt stellen. Je nodigt mensen uit en het is aan hen of ze willen/kunnen komen of niet. Ik vind niet dat je iemand kunt verplichten om te komen in elk geval. ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:30

Nee eisen moest ook tussen aanhalingstekens eigenlijk ;)
Maar ik kan me wel voorstellen dat je bij een lang geplande bruiloft iets meer kan verwachten van iemand zonder dat het irreel is zeg maar.

Als ik voor volgende week iemand uitnodig en ik verwacht dat ze oppas fixt vind ik dat minder realistisch dan voor mijn (non-existing) bruilof volgend jaar september.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:33

Twiggy2008 schreef:
Blue_Eyes, is toch prima? De mijne ging voor school 3 ochtendjes naar de peuterspeelzaal.

Waar het me omgaat is het 'gemak' waar maar even vanuit gegaan wordt. Ik ben niet gemakkelijk in oppas bij mijn kind. Ik laat niet jan-en-alleman er zomaar bij. Heb gewoon een aantal adresjes, die probeer ik, gaat het niet, dan houdt het gewoon op. En ik kan daar prima mee leven, hoor. Ik hoop degenen die mij uitnodigen ook. ;)

Dat is ook precies wat ik bedoel. Maakt verder ook niet uit, was even om de opmerking wel eerlijk te houden van mij uit ;) Overigens - zo gauw als ik merkte dat het daar niet meer helemaal lekker liep, ben ik gestopt met werken om bij haar te zijn. Een dag per week opvang is prima, maar dan moet het wel goed gaan. Maar goed, dat is off topic.

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:35

Ik vind het raar dat mensen in staat zijn de vriendschap te verbreken omdat hun kinderen niet welkom zijn op een bruiloft. Een bruiloft gaat toch om een feestje van de bruid en de bruidegom, het is hun dag. Als zij graag een dag willen zonder kinderen, wat ik me op 'de mooiste dag van je leven' best voor kan stellen, dan is dan mijns inziens hun goedrecht. Om als 'vriend/vriendin' dan de vriendschap op te zeggen is ook je goedrecht, maar dat vind ik wel ernstig overdreven. Als je echt bevriend met iemand bent dan gun je diegene toch een geweldige dag en als diegene dat leuker lijkt zonder kinderen(die op zo'n dag waarschijnlijk niet alleen maar lief voor zich uit zitten te kijken), dan vind ik dat je dat uit respect en vriendschap best je kinderen thuis kunt laten.

Edit: over dat thuis kunnen laten zouden mensen kunnen vallen, ik bedoel dat zoals hiervoor al werd gezegd bruiloften best ver van tevoren bekend zijn en dat er waarschijnlijk wel een mogelijkheid is een oppas te vinden
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 28-08-10 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:37

ik denk dat de meeste mensen wel snappen dat kinderen (van jonge leeftijd) niet echt aanwezig horen te zijn op een bruiloft, spreek je van oudere kinderen moeten de mensen het zelf weten.
Ik pers zou de mijne niet mee nemen en waarom niet:
als ik de hele tijd moet zeggen bijv in de kerk lieverd niet doen hier blijven niet lopen etc...
word ik zelf ongeduldig en voel me niet op mijn gemak,
dan op het feest, die eene keer dat je eens weg kan (dit is nou eenmaal moeilijker met kinderen)
wil ik ook een leuke avond hebben en niet op tijd naar huis moeten. en dan ook geen pilsje kunnen drinken. nee ik zorg voor een oppas haha

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:47

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:09

[***] schreef:
Ik vind het raar dat mensen in staat zijn de vriendschap te verbreken omdat hun kinderen niet welkom zijn op een bruiloft. Een bruiloft gaat toch om een feestje van de bruid en de bruidegom, het is hun dag. Als zij graag een dag willen zonder kinderen, wat ik me op 'de mooiste dag van je leven' best voor kan stellen, dan is dan mijns inziens hun goedrecht. Om als 'vriend/vriendin' dan de vriendschap op te zeggen is ook je goedrecht, maar dat vind ik wel ernstig overdreven. Als je echt bevriend met iemand bent dan gun je diegene toch een geweldige dag en als diegene dat leuker lijkt zonder kinderen(die op zo'n dag waarschijnlijk niet alleen maar lief voor zich uit zitten te kijken), dan vind ik dat je dat uit respect en vriendschap best je kinderen thuis kunt laten.

Edit: over dat thuis kunnen laten zouden mensen kunnen vallen, ik bedoel dat zoals hiervoor al werd gezegd bruiloften best ver van tevoren bekend zijn en dat er waarschijnlijk wel een mogelijkheid is een oppas te vinden

Ben ik helemaal met je eens :j Ik zou het dan ook zeker respecteren mocht ik later kinderen hebben. Enne als ik terug kijk naar vroeger, vond ik het juist geweldig als mijn ouders eens een avond zonder ons naar een feestje gingen. We hadden een oppas (vaste of een neef of nicht) en dat was altijd geweldig. Laat opblijven, ze deden spelletjes met ons en we kregen lekker chippies. Zeker een bruiloft is lang van te voren bekend, dus oppas regelen zou toch te doen moeten zijn.

Op verjaardagen van ooms en tantes 's avonds gingen wij nooit mee, dat was iets voor de ouderen en de kinderen hadden daar ook niks. Dus dan werd er altijd oppas geregeld. Lukte dat echt niet (wat eigenlijk zelden voorkwam) dan logeerde we of bij een vriendje of een van mijn ouders bleef thuis. Ik vind het dus helemaal niet zo raar dat kinderen niet altijd welkom zijn op feesten. Dat heeft er niks mee te maken of de persoon in kwestie het kind nou wel of niet leuk vind of wel of niet als persoonlijkheid ziet. Maar het is voor volwassenen ook weleens lekker om zonder kinderen op stap te kunnen.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat jullie je als ouders niet beroepen op een oppascentrale. Dat lijkt me ook een halte te ver. Dan zou ik er ook voor kiezen om niet te gaan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:25

Ontopic: ik heb ooit de tekst 'vergeet uw kinderen geen nachtzoen te geven' gezien, vond ik ook wel een goeie, al is ie erg subtiel en begrijpt misschien niet iedereen de hint.

[***] schreef:

Hier kan ik me volledig in vinden :j
Ik heb totaal niks met kinderen, misschien speelt dat ook een rol. Zeker op een trouwdag die toch in het teken hoort te staan van het bruidspaar kan ik me helemaal voorstellen als ze daar geen kinderen bij willen hebben. Als goede vrienden kun je die wens ook respecteren, niet iedereen heeft nou eenmaal iets met kinderen. Meteen de vriendschap verbreken vind ik ook wat ver gaan moet ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:27

Ik zou ook niet de vriendschap verbreken als mijn kinderen niet welkom zouden zijn inderdaad :n
Denk dat ik wel gekwetst zou zijn als blijkt dat een heleboel mensen wél hun kinderen mee hebben en dat ik de mijne niet mee zou mogen nemen... -O-
Wel ligt bij mij dus de grens bij 'eisen dat ik kom' en tegelijk 'eisen dat ik de kinderen thuislaat'. Soms is dat gewoon niet mogelijk.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:30

Rock schreef:
Denk dat ik wel gekwetst zou zijn als blijkt dat een heleboel mensen wél hun kinderen mee hebben en dat ik de mijne niet mee zou mogen nemen... -O-

Daar kan ik helemaal inkomen en dat zou ik ook niet tof vinden. En eisen dat je komt en eisen dat je dan je kinderen thuislaat vind ik ook weer een ander uiterste. Het is helemaal prima als je aangeeft dat je geen kinderen op je bruiloft wilt, maar dan kun je andersom ook verwachten dat niet iedereen een oppas heeft en kan komen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:32

Precies :j