Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:49

christel1857 schreef:
laetitia schreef:
Ik denk dat je een beetje achterblijft met de ontwikkeling van ons land Christel...

Op bevrijdingsdag vieren we allang niet meer alleen de bevrijding van Nederland, we vieren de vrede en het recht op vrijheid van meningsuiting over de hele wereld.

En waar baseer je jouw aanname op dat ik niet weet waar bevrijdingsdag over gaat? Dat ik 1 aspect van de traditie belicht wil niet meteen zeggen dat ik achterblijf in mijn ontwikkeling. En het wil ook niet zeggen dat ik niet weet waar bevrijdingsdag nog meer over gaat behalve de (zeer belangrijke) herdenking.

nou die heb ik dan even gemist, in mijn ogen vieren we nog steeds de bevrijding van de bezetting.............. en eigenlijk niet echt heel veel anders

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:50

christel1857 schreef:
Met bevrijdingsdag vieren we de vrijheid van Nederland en de Nederlanders. En eren wij de mensen die hun leven hebben gegeven voor de vrijheid van NEDERLAND. Dus niet van Turkije, Marokko, Spanje, Belgie. Een andere vlag ophangen dan de Nederlandse prinsenvlag (die symbool staat voor de Nederlandse eenheid), en ja dus ook de Friese vlag. Is niet alleen een belediging voor de mensen die hun leven hebben gegeven voor dit land. Het slaat ook nog eens een keer nergens op.

Volgens mij is dit weer zo'n ontwikkeling in de cultuur waar we tegenaan lopen... De laatste jaren wordt er op bevrijdingsdag toch echt ook heel erg veel gerefereerd naar andere oorlogslanden en "vrijheid" in het algemeen. Ik denk niet meer alleen aan de 2e wereldoorlog, ik denk ook aan oorlogen die actueel zijn, aan minderheden die worden onderdrukt, maar ook aan verschil tussen arm en rijk in de (derde) wereld. Ik denk aan mijn gedachte: Iedereen is gelijk en heeft recht om te zijn zoals hij is!

Dat het om een zeer belangrijke herdenking is, heb je helemaal gelijk in. Juist daarom denk ik dat je moet stilstaan bij wát er toen is gebeurd. Grote groepen minderheden (klinkt lekker tegenstrijdig, maar het is toch echt zo, ik vind "miljoenen" toch best veel) zijn vermoord, omdat ze "anders" waren. En nu zeg jij dat mensen niet "anders" (of eigenlijk "eigen" of "zichzelf") mogen zijn? Sorry hoor, maar dan spreek je jezelf best wel tegen!

Barmat

vanLotje schreef:

*reikt bosje bloemen uit voor zinnigste post so far* _/-\o_[/quote]

Laten we gezamelijk 'we shall overcome' zingen.[/quote]

er zijn natuurlijk grenzen :D[/quote]

"Haleluja" dan? :D

christel1857

lifaya schreef:
@christel1857 - Volgends mij ben jij nou niet iemand die open staat voor andermans meningen ;)

edit, dyslectie, las iets goed fout :')

Het betreurt mij ten zeerste dat ik die indruk heb gemaakt. Is dat antwoord open genoeg voor je?

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:51

vanLotje schreef:
er zijn natuurlijk grenzen :D

|(
En de jaren zestig heb ik ook al moeten missen :(

Urbanus

Bevrijdingsdag is tegenwoordig feest van de vrijheid van meningsuiting. Daarom stonden Palestijnen op BVpop Haarlem anti-Israel propaganda te verkondigen.

christel1857

balli schreef:
christel1857 schreef:
Met bevrijdingsdag vieren we de vrijheid van Nederland en de Nederlanders. En eren wij de mensen die hun leven hebben gegeven voor de vrijheid van NEDERLAND. Dus niet van Turkije, Marokko, Spanje, Belgie. Een andere vlag ophangen dan de Nederlandse prinsenvlag (die symbool staat voor de Nederlandse eenheid), en ja dus ook de Friese vlag. Is niet alleen een belediging voor de mensen die hun leven hebben gegeven voor dit land. Het slaat ook nog eens een keer nergens op.

Volgens mij is dit weer zo'n ontwikkeling in de cultuur waar we tegenaan lopen... De laatste jaren wordt er op bevrijdingsdag toch echt ook heel erg veel gerefereerd naar andere oorlogslanden en "vrijheid" in het algemeen. Ik denk niet meer alleen aan de 2e wereldoorlog, ik denk ook aan oorlogen die actueel zijn, aan minderheden die worden onderdrukt, maar ook aan verschil tussen arm en rijk in de (derde) wereld. Ik denk aan mijn gedachte: Iedereen is gelijk en heeft recht om te zijn zoals hij is!

Dat het om een zeer belangrijke herdenking is, heb je helemaal gelijk in. Juist daarom denk ik dat je moet stilstaan bij wát er toen is gebeurd. Grote groepen minderheden (klinkt lekker tegenstrijdig, maar het is toch echt zo, ik vind "miljoenen" toch best veel) zijn vermoord, omdat ze "anders" waren. En nu zeg jij dat mensen niet "anders" (of eigenlijk "eigen" of "zichzelf") mogen zijn? Sorry hoor, maar dan spreek je jezelf best wel tegen!

Nee ik zeg alleen dat het nergens op slaat om de bevrijding van Nederland te vieren met een Turkse vlag (bijvoorbeeld).

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:52

Volgens mij is bevrijdingsdag om te leren van de geschiedenis. Wat discriminatie en onverdraagzaamheid allemaal heeft aangericht
en dit nog steeds doet. En niet alleen van Nederlanders, maar dat wil niet zeggen dat we niet eerst bij onszelf moeten beginnen.

Barmat

xNursiex schreef:
vanLotje schreef:
er zijn natuurlijk grenzen :D

|(
En de jaren zestig heb ik ook al moeten missen :(

Verdorie! En ik kreeg nu juist zo'n Woodstock-gevoel over me heen....

:D

(Ik geloof dat al mijn pogingen om het verder luchtig te houden verder mislukken)

Urbanus

xNursiex schreef:
Volgens mij is bevrijdingsdag om te leren van de geschiedenis. Wat discriminatie en onverdraagzaamheid allemaal heeft aangericht
en dit nog steeds doet. En niet alleen van Nederlanders, maar dat wil niet zeggen dat we niet eerst bij onszelf moeten beginnen.

Dat is herdenkingsdag. Bevrijdingsdag is een feestje

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:54

xNursiex schreef:

Juistum :j

We vieren onze vrijheid - niet alleen die tot stand gekomen is door de bevrijding van WOII, maar ook de vrijheid die we nu nog steeds hebben, vrijheid van meningsuiting, en dat andere landen dat niet per definitie hebben. Dat we respect naar elkaar dienen te hebben en dat we ook dankbaar mogen zijn dat we deze vrijheid hebben. Zulke dingen....

xNursiex

MarcoBorsato schreef:
xNursiex schreef:

ehhh ... helemaal gelijk +:)+
uiteraard bedoelde ik herdenkingsdag

christel1857

MarcoBorsato schreef:
Bevrijdingsdag is tegenwoordig feest van de vrijheid van meningsuiting. Daarom stonden Palestijnen op BVpop Haarlem anti-Israel propaganda te verkondigen.

4 mei is boven alles een herdenkingsdienst aan de slachtoffers van de 2e wereldoorlog. Dat we daarbij stilstaan bij de andere vrijheden die we koesteren is eigenlijk niet relevant voor het wel of niet kiezen voor een Nederlandse vlag.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:55

christel1857 schreef:
MarcoBorsato schreef:

4 mei is boven alles een herdenkingsdienst aan de slachtoffers van de 2e wereldoorlog. Dat we daarbij stilstaan bij de andere vrijheden die we koesteren is eigenlijk niet relevant voor het wel of niet kiezen voor een Nederlandse vlag.

Of het wel of niet kiezen van een Nederlandse vlag is niet relevant voor de dag :D :z

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:56

barmat......... vrijheid van meningsuiting?????? naaaah, die word behoorlijk gesnoerd hoor :) :)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:57

MarcoBorsato schreef:
xNursiex schreef:

Toch zit daar wel een punt in wat xNursiex zegt.... Bij dodenherdenking herdenken we onze gevallenen. Van WOII en daarna, tot op de dag van vandaag. Maar bij bevrijdingsdag sta je ook stil bij wat overdraagzaamheid in andere landen teweeg kan brengen en dat je dus als NL zijnde dankbaar mag zijn dat je die vrijheid hebt - die vier je daarmee! Onze vrijheid is een uniek iets en daar sta ik op bevrijdingsdag toch ook wel wat bij stil hoor.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:58

balli schreef:
christel1857 schreef:

Scheelt mij weer typewerk ;-)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:58

Hoezo Kiwiko , ben je al zo vaak opgepakt voor wat je gezegt hebt

balli

Re: Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:02

@christel: kun je mij vertellen wat je er zo kwetsend (of welk woord gebruikte je ervoor?) aan vind als er een niet nl'se vlag wordt opgehangen, op welke dag dan ook (of het slagen, bevrijding, herdenking is maakt volgens mij niet zoveel uit)?
Wat is er zo erg aan dat mensen van een andere cultuur het met ons mee willen vieren, maar wel op hun eigen manier?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:03

xNursiex schreef:

wat heb ik gezegd dan?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:04

KiWiKo schreef:
barmat......... vrijheid van meningsuiting?????? naaaah, die word behoorlijk gesnoerd hoor :) :)

Als je heel zwart-wit gaat kijken wel ja. Denk dat een gemiddelde werknemer het niet tegen zijn baas hoeft te wagen te zeggen dat hij of zij een opgeblazen cholestorolkop is die over de rug van zijn medewerkers geld verdient terwijl hij zijn dikke vette reet ook zelf wel eens aan het werk kan zetten. (Sommige bazen verdienen dat wel :D ) Want dan kunnen ze wieberen.
Als leerling tegen een leraar zeggen dat hij zélf een grote mongool is en dat hij op moet houden met zijn achterlijke gekleineer en gescheld levert je drie midagjes prikken op (spreekt uit ervaring, en leraar was begonnen).
Als je iemand niet mag, zul je 9 van de 10 keer niet zeggen: Rot op, ik vind je een trut/eikel, ook al zou je best wel willen :P
Je mag en kunt niet alles zeggen wat je wilt, ondanks dat je dat af en toe zooooo graag wilt.... je ongezouten mening geven..... soms zou je het graag willen voor een dagje. Maar uit fatsoen doe je het niet.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:05

KiWiKo schreef:
xNursiex schreef:

wat heb ik gezegd dan?

Je geeft aan dat dit land geen vrijheid van meningsuiting kent, op welke eigen ervaringen baseer je dit dan?
Of is dat gewoon een losse roep zonder verdere onderbouwing? Ik vind zo'n opmerking gewoon makkelijk scoren :n

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:05

Barmat schreef:
KiWiKo schreef:

Als je heel zwart-wit gaat kijken wel ja. Denk dat een gemiddelde werknemer het niet tegen zijn baas hoeft te wagen te zeggen dat hij of zij een opgeblazen cholestorolkop is die over de rug van zijn medewerkers geld verdient terwijl hij zijn dikke vette reet ook zelf wel eens aan het werk kan zetten. (Sommige bazen verdienen dat wel :D ) Want dan kunnen ze wieberen.
Als leerling tegen een leraar zeggen dat hij zélf een grote mongool is en dat hij op moet houden met zijn achterlijke gekleineer en gescheld levert je drie midagjes prikken op (spreekt uit ervaring, en leraar was begonnen).
Als je iemand niet mag, zul je 9 van de 10 keer niet zeggen: Rot op, ik vind je een trut/eikel, ook al zou je best wel willen :P
Je mag en kunt niet alles zeggen wat je wilt, ondanks dat je dat af en toe zooooo graag wilt.... je ongezouten mening geven..... soms zou je het graag willen voor een dagje. Maar uit fatsoen doe je het niet.

U was mij voor :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:07

xNursiex schreef:
KiWiKo schreef:
wat heb ik gezegd dan?

Je geeft aan dat dit land geen vrijheid van meningsuiting kent, op welke eigen ervaringen baseer je dit dan?
Of is dat gewoon een losse roep zonder verdere onderbouwing? Ik vind zo'n opmerking gewoon makkelijk scoren :n

nee ik zeg dat deze beperkt is :) :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:07

Barmat schreef:
Ik stem er voor een witte vlag uit te hangen - VREDE!!!!!

Dat is ook wel zo makkelijk, een wit laken heeft iedereen wel in huis :D