Heb jij schulden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij een schuld en zo ja hoeveel?

nee geen schulden (hypotheek telt niet mee)
584 (67%)
ja, <1000 euro
83 (9%)
ja, 1000-3000 euro
56 (6%)
ja, 3000-5000 euro
39 (4%)
ja, 5000-10.000 euro
38 (4%)
ja, > 10.000 euro
70 (8%)

Totaal aantal stemmen: 870

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:08

Tja ik loop op dit moment fulltime stage (naast mijn schoolwerk) voor een zeer lage vergoeding per maand. Extra werken zou ik op dit moment niet zien zitten. Mijn ov chipkaart is gratis; reiskosten in het weekend worden vergoed door mijn stage. Uitgaande dat ik een minimumloon zou krijgen voor 10 uur werk verdien ik 6,70 euro bruto. Laten we dus even uitgaan van 5 euro. Dat zou dus 50 euro per week zijn, ongeveer 200 euro per maand. Benzinekosten: €58,80 per week is €235 euro per maand. En dan nog alle belastingen, onderhoud enzovoorts.

Dus: nee, niet goedkoper.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:09

Ineke2 schreef:
amies100 schreef:
Ik heb een boek "Hoe word ik een echte vrek" en hier staan echt leuke dingen in waarop je kunt besparen.

Heb je misschien ook een voorbeeldje dan?

Ja hoor :D

Bijvoorbeeld als je rijst of pasta of aardappels kookt het gas 5 min eerder uitdraaien. Door de hitte gaard het eten toch wel door. heb het zelf al meerder keren gedaan en werkt perfect :D

Of als je verjaardagskaarten krijgt zijn dat vaak van die dubbele kaarten die aan de rechterkant beschreven zijn, gewoon netjes in het midden doorsnijden en je hebt een leuke nieuwe ansichtkaart. Scheelt je al snel 2 euro ;)

Of van oud brood croutons maken voor de sla of soep.

Er staan ook tips in die ik echt te ver vind gaan maar het meeste is toch wel makkelijk toepasbaar.

xDramaQueen

Re: Heb jij schulden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:36

tjah dorientjuh t is t 1 of t ander..
ook ik loop fulltime stage, ik krijg bruto 185 euro per maand, geen gek die daar van kan leven, dus ik werk elke dag sowieso anderhalf uur in de schoonmaak direct na mijn stage, schoonmaak verdient goed en op een klein kantoor is t makkelijk werk :)
(daarnaast werk ik ook nog in de horeca maar ik ben een workaholic :)) )

Vulina schreef:
Je hebt maar 1 iemand ermee te pakken, bij schulden, en dat ben je zelf.

Dat ben ik dan weer niet met je eens, je bent wel degelijk andere (helaas!) tot last wanneer je in de schulden zit..

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:50

Wie ben ik dan tot last behalve schuldeisers?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:08

amies100 schreef:
Of van oud brood croutons maken voor de sla of soep.

Sommige tips doe ik ook (gas uitzetten, nagaren) maar bijv. croutons maken van oud brood heb ik weleens gedaan, maar ik vind het zoveel werk plus dat je je gas ervoor aanzet, dat ik net zo lief geen croutons gebruik of voor die 50 cent (?) wel een keer croutons koop.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:11

Ik maak meestal wentelteefjes of tosties van wat ouder brood :)
(dat van die kaarten doe ik ook wel eens :P)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:36

Als ik papieren ingevuld terug moet sturen en er zit geen antwoord envelop bij. Dan doe ik het gewoon in de envelop van het bedrijf, plak de envelop dicht, maak de streepjescode onleesbaar en schrijf op de envelop retour afzender. Dat heeft me in de loop der jaren al heel veel geld bespaart. Oud brood heb ik niet. De honden krijgen 1 korst per dag. Eten dat over is en dat is per dag vaak een portie. Gaat de vriezer in. Dit neemt mijn lover mee in de vrachtwagen of als ik een keer geen zin heb om te koken dan haal ik een maaltijd uit de vriezer.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:37

schuld schreef:

je zei zelf dat je vriendin altijd voor je betaald als je uitgaat(dat was jij toch), ik weet dat ze t zelf doet maar dat betekend niet dat ze het fijn vind.. ik hou heel erg veel van me broer maar ik zou soms weleens willen dat alles gewoon normaal was :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:00

Ik vraag met af hoe representatief deze poll is. Er zitten veel jonge mensen op bokt en die zullen niet zo snel schulden hebben als mensen die op zichzelf wonen en wat ouder zijn.

Ik heb geen schulden. En al zou ik het wel hebben, op Bokt zou ik dat niet vertellen. Met alle respect voor de mensen die dat geen bezwaar vinden!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:15

Even over die OV chipkaart. Ooit...in een heel ver verleden, toen Ilja000 nog naar school ging... werd haar studiefinanciering met 60 gulden (!!) per maand gekort voor de OV kaart. Gratis? Nee hoor. Net als het kwarte van Kok op de benzine...

Verjaardagskaart duur? Wat dacht je van een goed voorbereid telefoontje? Ben je voor een duppie klaar!

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:22

Ik stuur altijd een sms met een verjaardag. Scheelt veel geld en de persoon weet dat ik toch aan hem/haar denk.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:30

Ik heb alleen een studieschuld, die als t goed is wordt kwijtgescholden. Dus nee, verder heb ik geen schulden.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:35

Gelukkig geen schuld. Geen dubbeltje. Al ben ik wel een persoon die snel te graag geld uitgeeft.

Stond toevallig in de metro een jongen (jaar of 20) die een schuld had van 18.000 euro. Ik vraag me af hoe iemand het zover kan laten gaan, en hoe een bank het zover kan laten komen..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:52

Pff wat een bedragen zie je hier voorbij komen zeg!
Ook veel IBG schulden, persoonlijk heb ik nooit voor mijn studie willen lenen :n
Heb me in die tijd werkelijk een slag in de rondte gewerkt om de boel te kunnen betalen, maar ben echt blij dat ik het op deze manier heb gered.

schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:21

xDramaQueen schreef:
schuld schreef:

je zei zelf dat je vriendin altijd voor je betaald als je uitgaat(dat was jij toch), ik weet dat ze t zelf doet maar dat betekend niet dat ze het fijn vind.. ik hou heel erg veel van me broer maar ik zou soms weleens willen dat alles gewoon normaal was :)

Dat vind ik echt onzin. Want als zij mij belt of ik mee ga stappen zeg ik altijd nee. Dan zegt zij dat zij voor mij betaald wat ik liever niet eens wil en daar zeg ik dan ook nee op of ik stel iets gratis voor. Dat wil ze niet.

Ben net terug van mijn afspraak met een bokker. Het lijkt allemaal mee te vallen. Ik had niet alle papieren maar tot nu toe zit ik op ongeveer 7000 euro. 3 kleine schulden moet ik zo snel mogelijk betalen en voor een aantal anderen moet ik even afwachten en bezwaar aan tekenen.

Dan zijn er nog een aantal andere schulden waarvan ik vermoed dat die allemaal rond de 1000 euro liggen.
Vannacht zat ik zelf te rekenen met de papieren die ik wel heb en kwam op 17.000 euro uit. Toen zij ging rekenen kwam ze op net 7000 euro. Zijn namelijk allemaal dezelfde schulden....

voor mij komt het waarschijnlijk toch gewoon goed en ik ga er hard aan werken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:22

Ilja000 schreef:
Even over die OV chipkaart. Ooit...in een heel ver verleden, toen Ilja000 nog naar school ging... werd haar studiefinanciering met 60 gulden (!!) per maand gekort voor de OV kaart. Gratis? Nee hoor. Net als het kwarte van Kok op de benzine...

Oh dat zal best, maar dat is dus bij iedere student hetzelfde. En het is dus per student verschillend hoeveel gebruik je ervan maakt. Stel dat het nu €60 per maand is wat je stiekem minder krijgt aan stufie, dan nog haal ik er dat wel uit. Dus voor mij is het nog steeds gunstig. :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:23

schuld schreef:
Ben net terug van mijn afspraak met een bokker. Het lijkt allemaal mee te vallen. Ik had niet alle papieren maar tot nu toe zit ik op ongeveer 7000 euro. 3 kleine schulden moet ik zo snel mogelijk betalen en voor een aantal anderen moet ik even afwachten en bezwaar aan tekenen.

Dan zijn er nog een aantal andere schulden waarvan ik vermoed dat die allemaal rond de 1000 euro liggen.
Vannacht zat ik zelf te rekenen met de papieren die ik wel heb en kwam op 17.000 euro uit. Toen zij ging rekenen kwam ze op net 7000 euro. Zijn namelijk allemaal dezelfde schulden....

Super! :) Dat zal een last van je schouders zijn.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:24

heel goed schuld +:)+

Ik had vandaag weer een afspraak met maatschappelijk werk, we hebben mijn inkomsten en uitgaven op een rijtje gezet.

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:27

ja hoor

hier in 8 jaar tijd 60.000 weg gewerkt (30.000 schuld uit oude hypotheek,25.000 bank en nog wat kleine dingen )

geen vakantiegeld al jarenlang niet meer

en hoe komen wij er aan geld uitgeven en blijven uitgeven ook als het niet kon

lenen om het gat te dichten en zo maar verder

inmiddels staat er nog wel een groot bedrag open maar ach dat betalen we elke maand netjes af

schaam me er ook niet voor hoor hebben het zelf gedaan en het zelf een heel eind opgelost

Bramasole

Schuld en Bromfiets, jullie zijn beiden hartstikke goed bezig. Petje af hoor, probeer dit vast te houden!

xDramaQueen

schuld schreef:
xDramaQueen schreef:

Dat vind ik echt onzin. Want als zij mij belt of ik mee ga stappen zeg ik altijd nee. Dan zegt zij dat zij voor mij betaald wat ik liever niet eens wil en daar zeg ik dan ook nee op of ik stel iets gratis voor. Dat wil ze niet.

nee maar je snapt toch ook wel dat ze graag bij je wil zijn en dingen met je doet :)

een toch nog een lichtpuntje :) succes ermee!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:30

Sta nooit rood, maar heb een schuld bij de IB groep staan, deel wordt weggescholden, maar een deel (vd lening) niet.
Dus die moet ik straks gaan terug betalen .... of niet als ik te weinig verdien :o

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:32

PatriesCarm schreef:
ja hoor

hier in 8 jaar tijd 60.000 weg gewerkt (30.000 schuld uit oude hypotheek,25.000 bank en nog wat kleine dingen )

geen vakantiegeld al jarenlang niet meer

en hoe komen wij er aan geld uitgeven en blijven uitgeven ook als het niet kon

lenen om het gat te dichten en zo maar verder

inmiddels staat er nog wel een groot bedrag open maar ach dat betalen we elke maand netjes af

schaam me er ook niet voor hoor hebben het zelf gedaan en het zelf een heel eind opgelost

knap van je zeg :j

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:32

Mijn vader werkt in het "schuldenwereldje".
Bij mij is het er van jongs af aan ingestampt:
"Geen geld uitgeven wat je niet hebt!"

Ik heb nog een tijdje bij mijn vader gewerkt.
Gezien watvoor schulden mensen hadden.
En dan dacht ik echt: Hoe kom je hier uit??
Mensen die voor hun leven in de schulden zitten..

Dus geen schulden voor mij :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:33

xDramaQueen schreef:
nee maar je snapt toch ook wel dat ze graag bij je wil zijn en dingen met je doet :)

Mja kan ook thuis toch? Vind ik?
Ik heb ook geen geld om elke week naar de bioscoop te gaan en een vriendin van mij houdt van film kijken, nou dan kijken we toch thuis?
Moet het altijd zo duur zijn?