OV Chipkaart (Deel 2)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:15

Lydia_ schreef:
Als het goed is reis ik er in een week rond de €50,- erdoor dus dan is iets extra's sobieso wel handig, mij kennende :+

Ehm ik heb denk ik een gewone OV-chipkaart, een persoonlijke en heb niks gelezen over studenten ofzoiets.

Oké, handig om te weten.
Je hoeft bij de trein (nog) niet in- en uit te checken, gewoon een kaartje kopen.
Bij de bus wél in- en uitchecken. :)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:16

Ik kom hier ook maar eens binnen vallen want ik zoek me rot maar echt veel wijzer van die OV-chipkaart wordt ik niet.

Ik word 30 oktober 18, doe een Mbo opleiding en ga daar heen met de trein. Maar wanneer moet je hem dan aanvragen en waar moet je nou allemaal in en uit checken? (ik kom op 3 stations met mijn reis, opstap-station, overstap-station, eind-station)

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:19

Saskiaatje schreef:
Lydia_ schreef:
Als het goed is reis ik er in een week rond de €50,- erdoor dus dan is iets extra's sobieso wel handig, mij kennende :+

Ehm ik heb denk ik een gewone OV-chipkaart, een persoonlijke en heb niks gelezen over studenten ofzoiets.

Oké, handig om te weten.
Je hoeft bij de trein (nog) niet in- en uit te checken, gewoon een kaartje kopen.
Bij de bus wél in- en uitchecken. :)

Maar wij dachten juist voor de OV-chip kaart te hebben gekozen zodat ik helemaal geen kaartjes meer hoef te kopen, dus ook niet meer voor de trein (omdat er bij ons niet zoveel van die kaartjes automaten zijn en het s'ochtends wel druk is)? Kan dat ook? Dat ik zeg maar incheck voor het trein reizen en uitcheck wanneer ik de trein uitstap? :) Of moet ik dan weer iets anders hebben?

zap

Re: OV Chipkaart (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:20

Je reist dus gewoon op saldo? Dan moet je juist wel in en uitchecken :j en idd dan geen kaartjes meer kopen :)

Met een OV-studentenkaart niet in en uitchecken en kaartjes kopen voor de korting.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:20

Met een gewone OV chipkaart (zoals Lydia omschrijft) kan je volgens mij wel gewoon met de trein reizen hoor :) Alleen de studenten OV chipkaart is een uitzondering, maar daar gaat het hier geloof ik ook niet om. Ze roepen niet voor niets in iedere trein om dat je niet moet vergeten uit te checken als je op saldo reist :+

Dus (naar mijn weten) kan je gewoon bij het instappen inchecken, uitchecken bij het uitstappen en hetzelfde riedeltje herhalen in de bus :)
Maar don't shoot me if I'm wrong ;)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:22

pff gelukkig werkt het chippen hier (groningen) nog niet, volgensmij verander ik echt in zo'n oma die niks snapt van technologie als ik moet inchecken enzo. :')

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:22

Als het werkt is het echt heel makkelijk :j
Alleen jammer dat het systeem er vaak uitligt, maar anders werkt het prima :+

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:23

zap schreef:
Je reist dus gewoon op saldo? Dan moet je juist wel in en uitchecken :j en idd dan geen kaartjes meer kopen :)

Met een OV-studentenkaart niet in en uitchecken en kaartjes kopen voor de korting.

Oh, my bad. :')
Zover was ik nog niet geïntegreerd, dan is mijn volgende verhaal alleen voor mensen met een Studenten OV:

Je hoeft met je studenten OV (nog) NIET in te checken bij de trein.

Stel, jij hebt een studenten OV-chipkaart en hebt een weekproduct, dan reis je van maandagochtend 4 uur tot zaterdagochtend 4 uur gratis. Als je gedurende deze tijd met de trein wilt reizen, dan hoef je NIET in te checken en ook GEEN treinkaartje te kopen, dan is jouw OV-chipkaart genoeg bewijs. Als je dan in het weekend wilt reizen koop je wél een kaartje, maar kan je bij de automaat aangeven dat je met korting mag reizen, omdat je de studenten OV hebt. Dan krijg je 40% korting op je kaartje.

Als jij weekendproduct hebt is het dus andersom. Doordeweeks mag je met 40% korting reizen (en moet je een kaartje kopen) en 's weekends reis je gratis en hoef je geen kaartje te kopen.

Als je wel een kaartje moet kopen (dus omdat je in 't weekend reist met een weekproduct of doordeweeks reist met een weekendproduct), dan koop je een kaartje op het opstap-station en geef je aan dat je reist tot je eindstation. Dus stel jouw route is Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - 's Hertogenbosch Centraal, dan koop je op Amsterdam Centraal een kaartje voor de rit naar 's Hertogenbosch.

(Ik had het al getypt, dus kan het net zo goed toch posten. :D)
Laatst bijgewerkt door Saskiaatje op 26-08-10 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:23

Maar wat voor ov-kaart heb je dan als je student bent? Dan hoef je toch gewoon helemaal niks te betalen?

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:26

Ik reis op saldo denk ik, want bij het aanvragen stond wel of ik automatisch wou opwaarderen elke keer zeg maar (dit hebben wij nog niet gedaan want wij weten dus eigelijk nog niks van het reizen met de trein af enzo, en wij moeten er eerst een beetje vertrouwd mee raken :P )

Loose schreef:
pff gelukkig werkt het chippen hier (groningen) nog niet, volgensmij verander ik echt in zo'n oma die niks snapt van technologie als ik moet inchecken enzo. :')

Hier zo'n omatje van 16 jaar :P

Saskiaatje ontzettend bedankt voor je uitleg :D
Alleen volg ik het nu niet meer want wat is een weekproduct? :o Ik heb daar ook niks over gelezen bij het aanvragen? :')

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:35

Lydia_ schreef:
Ik reis op saldo denk ik, want bij het aanvragen stond wel of ik automatisch wou opwaarderen elke keer zeg maar (dit hebben wij nog niet gedaan want wij weten dus eigelijk nog niks van het reizen met de trein af enzo, en wij moeten er eerst een beetje vertrouwd mee raken :P )

Loose schreef:

Hier zo'n omatje van 16 jaar :P

Saskiaatje ontzettend bedankt voor je uitleg :D
Alleen volg ik het nu niet meer want wat is een weekproduct? :o Ik heb daar ook niks over gelezen bij het aanvragen? :')

Je moet kiezen uit een week- of weekendproduct. Als je bijvoorbeeld thuiswoont, dan reis je doordeweeks het meest met je OV om op school te komen. Dan vraag je dus een weekproduct aan, zodat je doordeweeks gratis mag reizen en 's weekends moet betalen. Maar als je, zoals ik, op kamers woont, dan reis je vooral 's weekends om naar huis te gaan, dus dan vraag je weekendproduct aan, zodat je 's weekends gratis reist en doordeweeks moet betalen.

Verder moet je dit product zogenaamd 'op je kaart laden'. Dit kan bij verschillende oplaadpunten en via de site is te vinden welke het dichtst bij jou is. Daar doe je je kaart in en dan laadt de automaat jouw product op je kaart.

Maar dit geldt alléén voor Studenten OV-chipkaarten, waarbij je bij het aanvragen al aan moet geven of je een week- of weekendproduct wil hebben.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:37

Lydia, jij hebt toch geen studenten OV-chipkaart? Dan heb je ook helemaal niks te maken met week of weekend OV ;)

Gewoon in en uitchecken en genoeg saldo op je kaart laten :)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:19

Saskiaatje schreef:
Je moet kiezen uit een week- of weekendproduct. Als je bijvoorbeeld thuiswoont, dan reis je doordeweeks het meest met je OV om op school te komen. Dan vraag je dus een weekproduct aan, zodat je doordeweeks gratis mag reizen en 's weekends moet betalen. Maar als je, zoals ik, op kamers woont, dan reis je vooral 's weekends om naar huis te gaan, dus dan vraag je weekendproduct aan, zodat je 's weekends gratis reist en doordeweeks moet betalen.

Verder moet je dit product zogenaamd 'op je kaart laden'. Dit kan bij verschillende oplaadpunten en via de site is te vinden welke het dichtst bij jou is. Daar doe je je kaart in en dan laadt de automaat jouw product op je kaart.

Maar dit geldt alléén voor Studenten OV-chipkaarten, waarbij je bij het aanvragen al aan moet geven of je een week- of weekendproduct wil hebben.

weet jij tot hoe laat je vrijdag mag reizen met een weekproduct en vanaf hoe laat op maandag? ik ben namelijk ook op kamers, maar heb toch maar een weekproduct genomen voor het geval dat het regent of waait/sneeuw/oid (en ben gewoon heel lui O:) ). als ik naar huis ga ga ik dan vrijdagavond en maandagochtend weer terug (moet trouwens wel 2.5 uur in de trein zitten ^) ).

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:20

Loose schreef:
weet jij tot hoe laat je vrijdag mag reizen met een weekproduct en vanaf hoe laat op maandag? ik ben namelijk ook op kamers, maar heb toch maar een weekproduct genomen voor het geval dat het regent of waait/sneeuw/oid (en ben gewoon heel lui O:) ). als ik naar huis ga ga ik dan vrijdagavond en maandagochtend weer terug (moet trouwens wel 2.5 uur in de trein zitten ^) ).

Saskiaatje schreef:
Stel, jij hebt een studenten OV-chipkaart en hebt een weekproduct, dan reis je van maandagochtend 4 uur tot zaterdagochtend 4 uur gratis.

Wel lezen, is nog op deze pagina. :D

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:23

lezen is moeilijk. O:) haha dankje. :D

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:42

zap schreef:
Lydia, jij hebt toch geen studenten OV-chipkaart? Dan heb je ook helemaal niks te maken met week of weekend OV ;)

Gewoon in en uitchecken en genoeg saldo op je kaart laten :)

Ow, gelukkig _O-
Dat maakt het allemaal weer een stuk gemakkelijker O:)

Toch bedankt voor alle uitleg hier! :D

Jeszica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:46

Ik las net dat €20 onzin is. Maar las jij een ov-chipkaart hebt (GEEN studenten) moet je een minimaal saldo van 20€ hebben om met de trein te kunnen, aangezien hij altijd 20€ eraf haalt als borg. Check je uit dan krijg je de rest die niet gebruikt is zegmaar gewoon terug :).

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:43

Ik kon met mijn 'anonieme' OV ook niet met 18 zoveel de trein in.. Ik had een saldo tekort. Voor de metro is dit geloof ik 4 zoveel.

Waar kun je aangeven wat voor reisproduct je wil? (week of weekend?) Gewoon wanneer je je studentenreisproduct ophaalt bij een ophaalpunt of via internet?

En hoe zit het met tram/bus/metro met een studenten ov? Kun je dan gewoon geld op je studenten ov zetten en daarme in en uit checken? En wanneer je dan vrij reist, haalt hij er niets vanaf, en wanneer je met korting reist haalt hij er het kortings bedrag vanaf?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:49

Jeszica schreef:
Ik las net dat €20 onzin is. Maar las jij een ov-chipkaart hebt (GEEN studenten) moet je een minimaal saldo van 20€ hebben om met de trein te kunnen, aangezien hij altijd 20€ eraf haalt als borg. Check je uit dan krijg je de rest die niet gebruikt is zegmaar gewoon terug :).

Ja, mijn fout. :')
Ik wist niet dat je met een gewone OV-chipkaart al in- en uit kan checken bij de trein.
Ik weet veel van de Studenten OV-chip, maar verder blijkbaar niet. :7

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:53

K_im schreef:
Ik kon met mijn 'anonieme' OV ook niet met 18 zoveel de trein in.. Ik had een saldo tekort. Voor de metro is dit geloof ik 4 zoveel.

Waar kun je aangeven wat voor reisproduct je wil? (week of weekend?) Gewoon wanneer je je studentenreisproduct ophaalt bij een ophaalpunt of via internet?

En hoe zit het met tram/bus/metro met een studenten ov? Kun je dan gewoon geld op je studenten ov zetten en daarme in en uit checken? En wanneer je dan vrij reist, haalt hij er niets vanaf, en wanneer je met korting reist haalt hij er het kortings bedrag vanaf?

Bij zo'n gele automaat kan je aangeven of je een week of weekendproduct wilt hebben.
Verder wordt er bij de tram/bus/metro geld afgehaald (met korting) als je niet vrij mag reizen, anders niet.

Jeszica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:28

Saskiaatje schreef:
Jeszica schreef:

Ja, mijn fout. :')
Ik wist niet dat je met een gewone OV-chipkaart al in- en uit kan checken bij de trein.
Ik weet veel van de Studenten OV-chip, maar verder blijkbaar niet. :7

Haha ik weet van beiden wel wat ;) Maar dacht even voordat daar straks onduidelijkheid over ontstaat :)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:32

milatje schreef:
K_im schreef:

Bij zo'n gele automaat kan je aangeven of je een week of weekendproduct wilt hebben.
Verder wordt er bij de tram/bus/metro geld afgehaald (met korting) als je niet vrij mag reizen, anders niet.

Super! Bedankt! :D

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:52

Misschien een vraag die al gesteld is, maar ik ben nieuw met de studenten OV-chipkaart :)

Moet je met de studenten OV-chipkaart verplicht inchecken in de trein? Wat gebeurt er als je vergeet in te checken?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:49

Nogmaals (en het staat hier echt al heel vaak verteld): met de studenten OV chipkaart NIET in- en uitchecken bij de trein.
Reis je gratis dan hoef je niets te doen, reis met je 40% korting gewoon even een kaartje kopen.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:17

Dankjewel :)

Volgens het foldertje wat ik bij mijn studentenOV kreeg moet je overal waar je kan in- en uitchecken. Maar ik weet uit eigen ervaring dat het systeem (en ZEKER die van de NS) nog niet helemaal goed werkt. Fijn om te weten dat dat dus ook nog niet hoeft :)