Slaan is onmacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:59

Urielle.............. Sanne zou het niet in haar hoofd halen om voor iets anders te drinken te vragen terwijl ze nog drinken heeft

sorrie............ maar dat is toch een soort van ........ tja, hoe moet ik het zeggen...... verwend????????/

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:59

Urielle schreef:
Maar later op de avond pak ik dan weer iets eigenlijk helemaal verkeerd aan. Ze had om appelsap gevraagd, en gekregen (appelsap met water aangelengd dus niet per se zo lekker voor haar na het pure spul van de speeltuin :o ) en toen wou ze chocomel. Dat mag ze dan van mij niet, dus gezegd dat ze eerst haar appelsap op moest drinken en als ze dan nog dorst had dat ze chocomel kreeg. Dat vond ze natuurlijk niet echt leuk. Komt ze tien minuutjes later af, dat ze de appelsap netjes in de koelkast heeft teruggezet en of ze dan nu wel chocomel mag. Eigenlijk niet natuurlijk, maar ik vond het zo slim en creatief opgelost dat ik het dan toch heb gegeven, 'voor deze ene keer'. Foei!!!

Toen samen in bad, met de spuitbeestjes. Spuit ze per ongeluk in mijn oog. Dus ik gezegd dat ze moest stoppen en niet in mijn gezicht spuiten, omdat mama's oog pijn doet. Zegt ze gelijk heel lief en schuldbewust sorry mama (en zeg ik erop dat ik niet boos op haar ben omdat het een ongelukje was).
Later gaat ze dan heel lief met de spons mijn rug wassen, en mijn buik (de baby wassen :)) ) om het goed te maken.
Dan denk ik weer dat ik het met opvoeden toch niet zo slecht doe, want ze vond het echt erg dat ze me pijn had gedaan.

*zucht, moeilijk soms hoor, elke situatie weer apart!*

Zooo lief!!! Binnen de mogelijkheden die ze heeft probeert ze het goede te doen en slimme keuzes te maken :j Geweldig toch dat het besef er is!

Mijn jochie had laatst met een pen op het dressoir getekend terwijl ik even de was aan het ophangen was. Toen ik uitgelegd heb dat het niet lief was en ik er heel verdrietig van werd (en demonstratief verdrietig op de bank ben gaan zitten :+) is hij naar boven gerend om uit de badkamer een sponsje te halen om het er weer af te vegen :+: Dat gebaar was al weer genoeg :j Later heeft hij geholpen met een wattenstaafje (ik met alcohol, hij zonder :D) het er echt af te boenen. Best lief dat hij als 2,5 jarige dat begrip al heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:00

geweldig.................

sorrie :)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:08

KiWiKo schreef:
geweldig.................

sorrie :)

Ze had van alles kunnen doen: het stiekem aan de planten geven, op de grond gooien, verstoppen, een heel drama maken. In plaats daarvan kiest ze er voor om het drinken op te bergen op de plek waar het eigenlijk hoort en dat komt ze ook nog eens eerlijk vertellen. Ik vind dat absoluut te waarderen van een meiske van nog geen 4 :j

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:10

Kijk en zo kan het dus ook..............sommigen zouden willen dat er zo met hun wordt omgegaan...denk ik

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:13

Ineke2 schreef:
cissie schreef:
Toen ik een puppy was heb ik ook wel eens m'n tengels gruwelijk aan de oven gebrand, mijn moeder zat ons nooit op de lip en dacht waarschijnlijk na de zoveelste waarschuwing...je doet maar en je komt er vanzelf wel achter....dat was ook zo... :o

Dat had ook wel fout kunnen gaan...
Als ouder "express en dus gecontroleert" een handje op het glas van de oven leggen of een kind het echt zelf uit laten zoeken is wel een verschil.

Had gekunt, mijn moeder was erbij en stond naast me toen het gebeurde.
Ben het overgens wel met je eens...ik had ook een verbrande hand/vingers eraan over kunnen houden, gelukkig niet gebeurd maar het deed wel goed pijn.
Dit is maar een ieniminie voorbeeldje, ik kan nog wel hele anderen voorbeelden geven...mijn ouders zijn altijd beschermend geweest voor mij en mn broer maar ze hebben ons regelmatig flink op onze spreekwoordelijke b*k laten gaan, soms met behoorlijke gevolgen.
Desondanks vind ik niet dat ik daar 'slecht' vanaf gekomen ben, het heeft me nuchter en oplettend gemaakt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:18

KiWiKo schreef:
Urielle.............. Sanne zou het niet in haar hoofd halen om voor iets anders te drinken te vragen terwijl ze nog drinken heeft

sorrie............ maar dat is toch een soort van ........ tja, hoe moet ik het zeggen...... verwend????????/

Misschien verwend inderdaad, maar we geven haar sinds kort 2/3 water en 1/3 appelsap, of gezonde ranja/diksap omdat we alsmaar suikers niet zo gezond vinden (en da's natuurlijk lang zo lekker niet als het pure spul wat ze voorheen dronk), in het weekend mag ze dan ook andere dingen drinken zoals chocomel of fristi.

Ik vond het zelf wel slim dat ze begreep dat mijn probleem was dat ze geen twee dingen tegelijk mag drinken en dus netjes haar andere drinken opborg in de koelkast, 'voor later'. En ze komt netjes chocomel vragen, terwijl ze het zelf kan pakken.

Dat het opvoedkundig dan totaal verkeerd en niet consequent is om niet gewoon de beker appelsap/water terug te pakken en zeggen: je drinkt dit eerst maar op, dat had ik zelf al geschreven :P

Ze meldt trouwens ook altijd eerlijk wat ze eet, mijn schoonmoeder wil haar nogal eens 'stiekem' een ijsje geven (tot mijn grote ergernis trouwens), maar het eerste wat ze doet is bij mij komen melden dat ze ijs op heeft, ook al weet ze dat ik dat niet goed vind en haar ook zeker voorlopig geen ijs meer geef dan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:22

odetteke schreef:
Ik vind dat absoluut te waarderen van een meiske van nog geen 4 :j

Ik zou er ook vooral om moeten lachen, ik vind het heerlijk als kinderen zulke dingen bedenken. Schitterend! :j Hoewel ik niet zeker weet of ik dan ook werkelijk de chocomel zou geven... vermoedelijk zou ik iets hebben gezegd als "haha, dat heb je mooi bedacht. Neem nog een paar slokjes appelsap, dan krijg je straks nog wat chocomel."

Ik zou niet te snel helemaal willen toegeven, maar ik zou er ook zeker geen negatieve lading aan willen geven. En wat dat betreft is het ook wel heerlijk dat je met kinderen kunt praten. Paarden kun je niet uitleggen waarom je eens een uitzondering maakt, en dus kun je die vaak ook niet maken zonder een keertje te moeten corrigeren, en dat is niet altijd leuk. Maar als het gewoon goed gaat met kinderen heb je best veel ruimte voor een creatieve en flexibele aanpak en heb je na een keertje inconsequent zijn echt geen draken van kinderen.

(En dat kinderen leren dat ze met een handige oplossing hun zin krijgen, vind ik niet zo'n slechte les - heel goed toch, als kinderen leren zelf de situatie ook weer op te lossen? Juist dat maakt kinderen zo anders dan paarden: je wilt kinderen niet alleen leren luisteren, maar ze ook laten ontwikkelen. Dus bedenken waarom het zonde is om de appelsap weg te doen, en waarom je dus niet zomaar over kunt gaan op de chocomel. En dan is het terugzetten in de koelkast best een goede oplossing. Dan nog is het niet zomaar wenselijk om ze altijd hun zin te geven, maar het maakt het een stuk genuanceerder dan bv het 'niet bedelen'-beleid dat ik bij paarden heb.)

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:38

odetteke schreef:
Urielle schreef:
Maar later op de avond pak ik dan weer iets eigenlijk helemaal verkeerd aan. Ze had om appelsap gevraagd, en gekregen (appelsap met water aangelengd dus niet per se zo lekker voor haar na het pure spul van de speeltuin :o ) en toen wou ze chocomel. Dat mag ze dan van mij niet, dus gezegd dat ze eerst haar appelsap op moest drinken en als ze dan nog dorst had dat ze chocomel kreeg. Dat vond ze natuurlijk niet echt leuk. Komt ze tien minuutjes later af, dat ze de appelsap netjes in de koelkast heeft teruggezet en of ze dan nu wel chocomel mag. Eigenlijk niet natuurlijk, maar ik vond het zo slim en creatief opgelost dat ik het dan toch heb gegeven, 'voor deze ene keer'. Foei!!!

Toen samen in bad, met de spuitbeestjes. Spuit ze per ongeluk in mijn oog. Dus ik gezegd dat ze moest stoppen en niet in mijn gezicht spuiten, omdat mama's oog pijn doet. Zegt ze gelijk heel lief en schuldbewust sorry mama (en zeg ik erop dat ik niet boos op haar ben omdat het een ongelukje was).
Later gaat ze dan heel lief met de spons mijn rug wassen, en mijn buik (de baby wassen :)) ) om het goed te maken.
Dan denk ik weer dat ik het met opvoeden toch niet zo slecht doe, want ze vond het echt erg dat ze me pijn had gedaan.

*zucht, moeilijk soms hoor, elke situatie weer apart!*

Zooo lief!!! Binnen de mogelijkheden die ze heeft probeert ze het goede te doen en slimme keuzes te maken :j Geweldig toch dat het besef er is!

Mijn jochie had laatst met een pen op het dressoir getekend terwijl ik even de was aan het ophangen was. Toen ik uitgelegd heb dat het niet lief was en ik er heel verdrietig van werd (en demonstratief verdrietig op de bank ben gaan zitten :+) is hij naar boven gerend om uit de badkamer een sponsje te halen om het er weer af te vegen :+: Dat gebaar was al weer genoeg :j Later heeft hij geholpen met een wattenstaafje (ik met alcohol, hij zonder :D) het er echt af te boenen. Best lief dat hij als 2,5 jarige dat begrip al heeft.

Creatieve oplossing! Vind het juist wel leuk als zo'n kleintje met zoiets aankomt. Of je het dan moet geven is een tweede, maar wel leuk dat ze met zoiets aankomen! En het nog eerlijk zeggen ook :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:53

hoe creatief ook........... maar ik probeer mijn kind verantwoordelijkheid bij te brengen....... en dat betekend gewoon niet het ene voordat het andere op is........

jullie vinden het schattig en lief en creatief.......... ik vind het manipulerend.......

en een 4 jarige manipuleert mij niet....... net zoals een peuter mij niet slaat.....

hebben jullie dat gehad dat jullie peuter jullie sloeg?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:01

cissie schreef:
Dit is maar een ieniminie voorbeeldje, ik kan nog wel hele anderen voorbeelden geven...mijn ouders zijn altijd beschermend geweest voor mij en mn broer maar ze hebben ons regelmatig flink op onze spreekwoordelijke b*k laten gaan, soms met behoorlijke gevolgen.
Desondanks vind ik niet dat ik daar 'slecht' vanaf gekomen ben, het heeft me nuchter en oplettend gemaakt.

O ben heel vaak letterlijk en figuurlijk op mijn bek gegaan hoor! Mijn moeder zei altijd "eerst proberen, daarna kun je pas zeggen dat iets niet lukt." Heel wat mensen hebben ook gezegd dat ze hard was voor mij en mijn broer en zus. Daarop werd geantwoord: "waarom? Straks als hun vader en ik er niet meer zijn moeten ze het ook zelf kunnen. Dan moeten ze nu al leren onder mijn toezicht zodat als ze vallen en fouten maken ik ze op kan vangen, eventueel troosten, bijstaan met goede raad en weer een zetje kan geven in de goede richting."

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:04

KiWiKo schreef:

ik heb 1x mijn moeder geknepen... haalde het nooit meer in mijn hoofd, want ze kneep echt heel hard terug en heb 3 of 4 dagen met een blauwe plek op mijn arm gelopen :o

Overigens mocht ik ook geen ander drinken ofzo hebben tot iets op was, om dezelfde reden die jij noemt.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:17

KiWiKo schreef:
hoe creatief ook........... maar ik probeer mijn kind verantwoordelijkheid bij te brengen....... en dat betekend gewoon niet het ene voordat het andere op is........

jullie vinden het schattig en lief en creatief.......... ik vind het manipulerend.......

en een 4 jarige manipuleert mij niet....... net zoals een peuter mij niet slaat.....

Jij poogt je kind zelfstandig te makendoor haar veel zelf te laten doen en haar ook veel alleen te laten. Ik poog mijn zoontje zelfstandig te maken door open te staan voor eigen ideeen en niet per definitie een oplossing die niet geheel was wat ik had bedoeld af te keuren. (wil niet zeggen dat ik het goed keur, maar ik handel wel heel anders bij een goede intentie)

Hier geen peuter die slaat gelukkig. Wel in een enthousiaste stoeibui iets te wild, maar dan kom hij netjes sorry zeggen en een kusje geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:25

heee.,,,,,,,,, stoeien is leuk :D :D

ik zou ook zo een actie niet afkeuren, maar wel sturen in de zin van...... hee, je hebt daar nog........ en dat eerst opdrinken..... want kindjes in Afrika............

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:29

Dat kindjes in afrika heeft de mijne nog geen weet van, maar er zou inderdaad wel bijgestuurd worden maar wel met een lach en een "wat heb je dat slim bedacht liefie, maar het is niet helemaal de bedoeling"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:23

Samurai schreef:
Denkt hier ook wel eens iemand van het ongewenst gedrag negeren (kind brandt vingers aan kachel na waarschuwen, weet meteen hoe laat het is), en het gewenst gedrag belonen?
Of ben ik raar?

Is bij mijn honden heel effectief, die begrijpen dat prima.

Kinderen kunnen meer snappen, lijkt me bij hen ook effectief.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:43

Vindt niet dat je kinderen direct met honden kunt vergelijken, hoewel geconditioneerd gedrag ook bij kinderen als bij volwassenen lijkt te werken...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:55

Tja, toen ik stage liep om docent te worden had ik een beoordeler die het graag zag, ongewenst gedrag negeren en gewenst gedrag belonen. Dus dan probeer je aan iemands wensen te voldoen natuurlijk ;)
Omg, binnen tien minuten had ik 32 leerlingen in de gordijnen hangen....
(nou is je positie als mama wel sterker natuurlijk, want de werking hangt heel erg af van je positie: wordt er waarde aan jouw goedkeuring gehecht?)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:59

zelfde zo met paarden+ zweep wat je leert in de mange lessen...
SLAAN IS ONMACHT!!

En klopt een kind gaan slaan omdat het niet luisterd heeft geen zin, beter neem je ze niet mee naar iets wat ze leuk vinden dat komt veel pijnlijker over.. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:11

Urielle schreef:
Tja, toen ik stage liep om docent te worden had ik een beoordeler die het graag zag, ongewenst gedrag negeren en gewenst gedrag belonen. Dus dan probeer je aan iemands wensen te voldoen natuurlijk ;)

En slaan werkte beter?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:28

Geen idee, dat mocht ik niet :Y)
Maar het is dan wel gelijk duidelijk dat je al een heel stevige positie moet hebben om iets te kunnen bereiken met pedagogische negotie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:30

Livanna schreef:
En klopt een kind gaan slaan omdat het niet luisterd heeft geen zin, beter neem je ze niet mee naar iets wat ze leuk vinden dat komt veel pijnlijker over.. ;)

:n
Het kinderbrein is gericht op instant bevrediging. Zelfs al weet een kind dat hij later ergens straf of beloning voor krijgt, dan nog is het heel moeilijk voor ze om te weerstaan aan instant bevrediging. Dat maakt het ook zo moeilijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:49

Urielle schreef:
:n
Het kinderbrein is gericht op instant bevrediging. Zelfs al weet een kind dat hij later ergens straf of beloning voor krijgt, dan nog is het heel moeilijk voor ze om te weerstaan aan instant bevrediging. Dat maakt het ook zo moeilijk.

Maar dat kunnen ze wel leren, denk aan het spekjes-experiment (wil je nu 1 spekkie of straks 2?) Veel jonge kinderen zijn in staat om die keuze te maken. Met moeite, maar ze kunnen het, en ontwikkelen dat steeds verder. :) Alleen al daarom is slaan niet slim, daarmee blijf je in dat korte termijn hangen. Zowel bij belonen als bij straffen moet je toewerken naar een situatie waarin ze ZELF de langetermijneffecten overzien en dan ZELF de afweging maken om wel of niet iets te doen.
Dat gaat niet meteen goed, maar als je zelf blijft hangen in instantreacties denk ik niet dat je van kinderen iets anders terugkrijgt.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:55

Kijk die opvoed programma's ook wel eens ja.
Vind de persoon die dan komt helpen toch zoveel geduld hebben. Gelukkig ben ik geen moeder, als ik zie wat sommige kinderen allemaal uitvreten.. Zou echt gek worden! Ik denk ook echt af en toe, jij moet gewoon even een opvoedelijke tip krijgen :Y)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:15

noekje schreef:
Kijk die opvoed programma's ook wel eens ja.
Vind de persoon die dan komt helpen toch zoveel geduld hebben. Gelukkig ben ik geen moeder, als ik zie wat sommige kinderen allemaal uitvreten.. Zou echt gek worden! Ik denk ook echt af en toe, jij moet gewoon even een opvoedelijke tip krijgen :Y)

Zee vreten pas wat uit als jij als ouder niet qonsteqent bent hoor :P
Best logisch klinkt het zo allemaal haha (ik ben nog LAANG geen ouder!!)

Maarr ik zou denk ik wel hopeloos worden als me kinderen net zo zijn zoals bij '' the nanny''