Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Urielle schreef:Maar later op de avond pak ik dan weer iets eigenlijk helemaal verkeerd aan. Ze had om appelsap gevraagd, en gekregen (appelsap met water aangelengd dus niet per se zo lekker voor haar na het pure spul van de speeltuin) en toen wou ze chocomel. Dat mag ze dan van mij niet, dus gezegd dat ze eerst haar appelsap op moest drinken en als ze dan nog dorst had dat ze chocomel kreeg. Dat vond ze natuurlijk niet echt leuk. Komt ze tien minuutjes later af, dat ze de appelsap netjes in de koelkast heeft teruggezet en of ze dan nu wel chocomel mag. Eigenlijk niet natuurlijk, maar ik vond het zo slim en creatief opgelost dat ik het dan toch heb gegeven, 'voor deze ene keer'. Foei!!!
Toen samen in bad, met de spuitbeestjes. Spuit ze per ongeluk in mijn oog. Dus ik gezegd dat ze moest stoppen en niet in mijn gezicht spuiten, omdat mama's oog pijn doet. Zegt ze gelijk heel lief en schuldbewust sorry mama (en zeg ik erop dat ik niet boos op haar ben omdat het een ongelukje was).
Later gaat ze dan heel lief met de spons mijn rug wassen, en mijn buik (de baby wassen) om het goed te maken.
Dan denk ik weer dat ik het met opvoeden toch niet zo slecht doe, want ze vond het echt erg dat ze me pijn had gedaan.
*zucht, moeilijk soms hoor, elke situatie weer apart!*
Geweldig toch dat het besef er is!
) is hij naar boven gerend om uit de badkamer een sponsje te halen om het er weer af te vegen
Dat gebaar was al weer genoeg
Later heeft hij geholpen met een wattenstaafje (ik met alcohol, hij zonder
) het er echt af te boenen. Best lief dat hij als 2,5 jarige dat begrip al heeft.
KiWiKo schreef:geweldig.................
sorrie
Ineke2 schreef:cissie schreef:Toen ik een puppy was heb ik ook wel eens m'n tengels gruwelijk aan de oven gebrand, mijn moeder zat ons nooit op de lip en dacht waarschijnlijk na de zoveelste waarschuwing...je doet maar en je komt er vanzelf wel achter....dat was ook zo...
Dat had ook wel fout kunnen gaan...
Als ouder "express en dus gecontroleert" een handje op het glas van de oven leggen of een kind het echt zelf uit laten zoeken is wel een verschil.
KiWiKo schreef:Urielle.............. Sanne zou het niet in haar hoofd halen om voor iets anders te drinken te vragen terwijl ze nog drinken heeft
sorrie............ maar dat is toch een soort van ........ tja, hoe moet ik het zeggen...... verwend????????/
odetteke schreef:Ik vind dat absoluut te waarderen van een meiske van nog geen 4
Hoewel ik niet zeker weet of ik dan ook werkelijk de chocomel zou geven... vermoedelijk zou ik iets hebben gezegd als "haha, dat heb je mooi bedacht. Neem nog een paar slokjes appelsap, dan krijg je straks nog wat chocomel."
odetteke schreef:Urielle schreef:Maar later op de avond pak ik dan weer iets eigenlijk helemaal verkeerd aan. Ze had om appelsap gevraagd, en gekregen (appelsap met water aangelengd dus niet per se zo lekker voor haar na het pure spul van de speeltuin) en toen wou ze chocomel. Dat mag ze dan van mij niet, dus gezegd dat ze eerst haar appelsap op moest drinken en als ze dan nog dorst had dat ze chocomel kreeg. Dat vond ze natuurlijk niet echt leuk. Komt ze tien minuutjes later af, dat ze de appelsap netjes in de koelkast heeft teruggezet en of ze dan nu wel chocomel mag. Eigenlijk niet natuurlijk, maar ik vond het zo slim en creatief opgelost dat ik het dan toch heb gegeven, 'voor deze ene keer'. Foei!!!
Toen samen in bad, met de spuitbeestjes. Spuit ze per ongeluk in mijn oog. Dus ik gezegd dat ze moest stoppen en niet in mijn gezicht spuiten, omdat mama's oog pijn doet. Zegt ze gelijk heel lief en schuldbewust sorry mama (en zeg ik erop dat ik niet boos op haar ben omdat het een ongelukje was).
Later gaat ze dan heel lief met de spons mijn rug wassen, en mijn buik (de baby wassen) om het goed te maken.
Dan denk ik weer dat ik het met opvoeden toch niet zo slecht doe, want ze vond het echt erg dat ze me pijn had gedaan.
*zucht, moeilijk soms hoor, elke situatie weer apart!*
Zooo lief!!! Binnen de mogelijkheden die ze heeft probeert ze het goede te doen en slimme keuzes te makenGeweldig toch dat het besef er is!
Mijn jochie had laatst met een pen op het dressoir getekend terwijl ik even de was aan het ophangen was. Toen ik uitgelegd heb dat het niet lief was en ik er heel verdrietig van werd (en demonstratief verdrietig op de bank ben gaan zitten) is hij naar boven gerend om uit de badkamer een sponsje te halen om het er weer af te vegen
Dat gebaar was al weer genoeg
Later heeft hij geholpen met een wattenstaafje (ik met alcohol, hij zonder
) het er echt af te boenen. Best lief dat hij als 2,5 jarige dat begrip al heeft.
cissie schreef:Dit is maar een ieniminie voorbeeldje, ik kan nog wel hele anderen voorbeelden geven...mijn ouders zijn altijd beschermend geweest voor mij en mn broer maar ze hebben ons regelmatig flink op onze spreekwoordelijke b*k laten gaan, soms met behoorlijke gevolgen.
Desondanks vind ik niet dat ik daar 'slecht' vanaf gekomen ben, het heeft me nuchter en oplettend gemaakt.
KiWiKo schreef:hebben jullie dat gehad dat jullie peuter jullie sloeg?
KiWiKo schreef:hoe creatief ook........... maar ik probeer mijn kind verantwoordelijkheid bij te brengen....... en dat betekend gewoon niet het ene voordat het andere op is........
jullie vinden het schattig en lief en creatief.......... ik vind het manipulerend.......
en een 4 jarige manipuleert mij niet....... net zoals een peuter mij niet slaat.....
hebben jullie dat gehad dat jullie peuter jullie sloeg?
Samurai schreef:Denkt hier ook wel eens iemand van het ongewenst gedrag negeren (kind brandt vingers aan kachel na waarschuwen, weet meteen hoe laat het is), en het gewenst gedrag belonen?
Of ben ik raar?

Livanna schreef:En klopt een kind gaan slaan omdat het niet luisterd heeft geen zin, beter neem je ze niet mee naar iets wat ze leuk vinden dat komt veel pijnlijker over..

Urielle schreef:
Het kinderbrein is gericht op instant bevrediging. Zelfs al weet een kind dat hij later ergens straf of beloning voor krijgt, dan nog is het heel moeilijk voor ze om te weerstaan aan instant bevrediging. Dat maakt het ook zo moeilijk.
Alleen al daarom is slaan niet slim, daarmee blijf je in dat korte termijn hangen. Zowel bij belonen als bij straffen moet je toewerken naar een situatie waarin ze ZELF de langetermijneffecten overzien en dan ZELF de afweging maken om wel of niet iets te doen.
noekje schreef:Kijk die opvoed programma's ook wel eens ja.
Vind de persoon die dan komt helpen toch zoveel geduld hebben. Gelukkig ben ik geen moeder, als ik zie wat sommige kinderen allemaal uitvreten.. Zou echt gek worden! Ik denk ook echt af en toe, jij moet gewoon even een opvoedelijke tip krijgen