draag jij écht bont (kraag)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:04

bokt2010 schreef:
Domesticatie
Nertsen zijn roofdieren. Ook na honderd jaar gevangenschap zijn ze nog niet gedomesticeerd. Dat werd in 2007 door onderzoek van de Animal Science Group (Wageningen) in opdracht van het ministerie van LNV weer eens bevestigd.

Hier wil ik even op inspringen. WUR ASG heeft inderdaad bevestigd dat ze niet gedomesticeerd zijn maar ze hebben ook bevestigd dat met nieuwe regelgeving de dieren het hoogste welzijnsniveau hebben van alle bio-industriedieren.

Om even terug te komen op de topic-titel: Nee, ik draag op dit moment geen echt bont. Maar zou ik weten welk bont erop zit en waar het vandaan komt dan kan het best een keer gebeuren dat ik iets met bont koop. Maar dat is dus wel afhankelijk van de diersoort en de plaats (i.v.m. landelijke wetgeving over het welzijn van dieren)

Op dit moment draag ik echter wel leer. Ondanks dat ik hiervan ook niet de exacte afkomst van weet. Echter ben ik wel van het zuinig doen met spullen. Sommige mensen hebben tot wel honderden paren schoenen, ik heb aan 2 paar voldoende (jodphurs en gewone schoenen), maar deze zijn dan wel beide van dik leer gemaakt.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:06

Dat ben ik met je eens Precious20.

Ninx, jij vult antwoorden in, op een onbeschofte manier, voor mensen zonder ze eerst netjes te vragen hoe ze het bedoelen. En dan wil je daarna dat ze even pootjes geven en antwoorden? :D

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:07

Ninx schreef:
_sparta_ schreef:
Ja hoor, ik draag bont. Geen problemen mee.

Het overgrote deel van het bont dat aan kleding zit is afkomstig uit China of het Oostblok. De wijze van verwerken is daar tamelijk barbaars, en de door jou genoemde 'regels' zijn daar iig niet van kracht.
De meest jassen worden versierd met vossen of wasberenbont. Het wasberenbont wordt het meest gebruikt.
Ze slaan de wasbeer met het hoofd tegen de muur, en villen hem 'half versufd maar levend'.
Vervolgens worden al deze 'gestripte' dieren in een bak gegooid waar ze doodbloeden... na enige tijd.

Dieren voor bont fokken, slachten en aan je jas hangen is barbaars.... Spartaans, je hebt de naam 'sparta' dus goed gekozen.
Bont worden gedragen door mooie dieren en lelijke mensen...
Trekt wat leuks aan van katoen, misschien knap je ervan op ;)

ps: daarbij kun je gaan schermen met leren zadels en vlees eten... maar er zijn wel degelijk mensen die 'bewust' consumeren en gebruiken wat ze nodig hebben en meer niet. Wanneer echt iedereen in het leven zou staan zoals jij.... dan zag de wereld er een nog heel stuk minder fraai uit. Gelukkig zijn er mensen die het verschil WEL maken en ervoor zorgen dat onze kinderen en de kinderen van onze kinderen nog een toekomst hebben misschien....

Ik vindt ook dat je een beetje ver gaat in je uitspraak betreffende sparta :j Daarnaast als je niet kiest voor vlees kies je ook niet voor lederwaren, je wilt toch een punt maken? dan moet je niet alleen hetgeen nemen wat je denkt wel nodig te hebben of juist niet!

Wat het bont betreft, ja heel zielig als je weet dat waar het vandaan komt het dier een verschrikkelijke dood heeft gehad (dan bedank ik er graag voor, laat dat duidelijk zijn!) Maar een muts van konijnen bont of een kraag van dergelijk bont, is erg mooi ennnnnn de rest wordt ook gewoon gegeten dus daar heb ik persoonlijk minder problemen mee.
Draag ook lederen schoenen en eet ook vlees (niet vaak maar toch ik eet vlees)

Dus als je je mening hebt zorg dan dat je zelf niet voor de helft diet wat je eigenlijk vindt!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:09

Precious20 schreef:
Ninx schreef:
Dieren voor bont fokken, slachten en aan je jas hangen is barbaars.... Spartaans, je hebt de naam 'sparta' dus goed gekozen.
Bont worden gedragen door mooie dieren en lelijke mensen...
Trekt wat leuks aan van katoen, misschien knap je ervan op ;)

Ik denk dat jij nog héél veel katoen zal mogen aantrekken, wil je dat innerlijke van jou wat mooier maken... :\ Wat een onbeleefde en respectloze reacties geef jij wel niet zeg? Je kan dan nog tegen bont zijn, maar dat kan je nog op een fatsoenlijke manier brengen.

Nee, fatsoen is de deur uitgegaan toen ik de beelden zag van dieren die voor hun bont levend gevild werden.
Voor aardige posts moet je in zo'n topic niet bij mij zijn.
Bovendien is de bovenste zin een zeer bekende slogan die door veel celebs gedragen wordt op shirts: "Fur is worn by beautiful animals and ugly people'".

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:12

Scandicnr1 schreef:
Ik vindt ook dat je een beetje ver gaat in je uitspraak betreffende sparta :j Daarnaast als je niet kiest voor vlees kies je ook niet voor lederwaren, je wilt toch een punt maken? dan moet je niet alleen hetgeen nemen wat je denkt wel nodig te hebben of juist niet!

Wat het bont betreft, ja heel zielig als je weet dat waar het vandaan komt het dier een verschrikkelijke dood heeft gehad (dan bedank ik er graag voor, laat dat duidelijk zijn!) Maar een muts van konijnen bont of een kraag van dergelijk bont, is erg mooi ennnnnn de rest wordt ook gewoon gegeten dus daar heb ik persoonlijk minder problemen mee.
Draag ook lederen schoenen en eet ook vlees (niet vaak maar toch ik eet vlees)

Dus als je je mening hebt zorg dan dat je zelf niet voor de helft diet wat je eigenlijk vindt!

Dat vind ik niet.... Ik kan het niet subtieler verwoorden, dan zou ik namelijk jokken... en dat is al helemaal niet netjes.
Konijnenbont staat het konijn mooier dan de gemiddelde mens, en konijnen komen ook niet erg fraai aan hun einde... laat staan de periode die daaraan vooraf gaat.

Ik pleit voor 'matigen' en gebruiken wat je nodig hebt. Maar mensen kopen teveel, eten teveel.... allemaal dikke Michelin-mannetjes en -vrouwtjes met buiken vol vlees in jassen met bontkragen.
Ik eet geen vlees en gebruik vrijwel geen dierlijke producten.
Ik vind niet dat iedereen dat zou moeten doen, ik vind wel dat iedereen zou moeten matigen....

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:13

Ninx schreef:
Bovendien is de bovenste zin een zeer bekende slogan die door veel celebs gedragen wordt op shirts: "Fur is worn by beautiful animals and ugly people'".

Juist ja... := De meeste celebs zijn nu niet de mensen waar ik graag een voorbeeld aan zou nemen. Ze zeggen wel vaker idiote dingen. Maar die neem je dan ook maar aan zonder er eerst bij na te denken of je wel overkomt als een intelligent persoon?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:14

_sparta_ schreef:
Ze voldoen wel aan de eisen. Allemaal. De eis is nu nog een kleinere ruimte.
Maar ze voldoen nog niet allemaal aan de nieuwe eisen. Eisen die nu nog niet van kracht zijn.
Hoe leg ik dat uit. Jij moet voor je werk in 2011 een certificaat halen. Dat is bepaald door de regering dat voortaan iedereen in die branche dat moet hebben. Daarna mogen die mensen hun vak niet meer uitoefenen.
Jij mag in dit jaar gewoon dat beroep uitvoeren en voldoe je ook gewoon aan de eisen.
Enkele hebben dat certificaat al gehaald, dus een deel uit jou branche voldoet al aan de nieuwe eisen.
Maar ook jij die het certificaat nog niet heeft gehaald voldoet aan de eisen, de eisen die nu gewoon gelden. Je hoeft namelijk pas in 2011 aan de nieuwe regels te houden.
Doe jij dat in 2011 niet kun je pas spreken over niet aan de regels voldoen.

Die mening mag je houden.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ben het er niet helemaal mee eens... het klinkt, zoals het er staat, iig alsof ze niet aan de eisen voldoen.

Ninx schreef:
_sparta_ schreef:
Persoonlijk worden lijkt me niet nodig.
Als je naar een goede winkel gaat kun je het nagaan waar het bont vandaan komt.
Wat al een stuk moeilijker is als je dat wilt weten over het leer van je laarzen of hoofdstel.

Ik wordt persoonlijk waar nodig...

Jammer, het zou je sieren als je dat niet zou doen.

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:14

Ik draag geen bont, wel nepbont. Vind het wel mooi, mits het weinig blijft. Soms zie je meiden lopen met zo'n kraag, waarvan ik me afvraag waar haar hoofd gebleven is _O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:15

Precious20 schreef:
Ninx schreef:

Juist ja... := De meeste celebs zijn nu niet de mensen waar ik graag een voorbeeld aan zou nemen. Ze zeggen wel vaker idiote dingen. Maar die neem je dan ook maar aan zonder er eerst bij na te denken of je wel overkomt als een intelligent persoon?

Ik verduidelijk waar de zin vandaan komt, dat ik deze zin dus niet heb verzonnen om Sparta te vertellen dat ze lelijk is....
Overigens heeft de zin een hoog waarheidsgehalte.
En by the way, ik heb liever iemand met beperkte verstandelijke vermogens maar met compassie, dan gewetenloze intelligente exemplaren...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:18

Fiffill schreef:
Ninx schreef:

Ik wordt persoonlijk waar nodig...

Jammer, het zou je sieren als je dat niet zou doen.

Natuurlijk, dat ben ik ook volstrekt met je eens. En hulde aan iedereen die dat nog wel kan.
Ik spreek mensen op straat zelfs aan. Nu ik steeds meer bont terug zie komen in het straatbeeld stijgt mijn bloedruk evenredig daaraan en heb ik grote moeite kalm en beheerst te blijven....

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:19

Ninx schreef:
Ik verduidelijk waar de zin vandaan komt, dat ik deze zin dus niet heb verzonnen om Sparta te vertellen dat ze lelijk is....
En by the way, ik heb liever iemand met beperkte verstandelijke vermogens maar met compassie, dan gewetenloze intelligente exemplaren...

Compassie en empathie zijn mooie kwaliteiten... Alleen jammer dat je ze zo eenzijdig weet te gebruiken! ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:19

Ninx schreef:
Precious20 schreef:

Die zin heeft geen hoog waarheidsgehalte. Behalve misschien voor jou. Smaak is nog altijd persoonlijk, misschien vind ik bont dragende mensen wel mooi.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:23

Fiffill schreef:
Die zin heeft geen hoog waarheidsgehalte. Behalve misschien voor jou. Smaak is nog altijd persoonlijk, misschien vind ik bont dragende mensen wel mooi.

Als jij er geen moeite mee hebt dat dieren op een paar vierkante cm'ers gefokt worden en over de grens versuft maar levend gevild worden.... tja, wat moet ik dan van je denken?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:25

Precious20 schreef:
Ninx schreef:

Compassie en empathie zijn mooie kwaliteiten... Alleen jammer dat je ze zo eenzijdig weet te gebruiken! ;)

Goed, hoe zou ik deze kwaliteiten moeten inzetten op dit soort momenten? Informeren is niet genoeg, stellen dat er voldoende alternatieven zijn is niet genoeg.
Ik ga liever inmiddels eens rond met de botte bijl eerlijk gezegd.... je komt anders niet door die dikke plaat heen.
Eerdaags komen de activisten weer met spuitbussen tevoorschijn hoop ik, dan mogen ze mij bellen... ik doe mee! :D

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:30

Ninx schreef:
Goed, hoe zou ik deze kwaliteiten moeten inzetten op dit soort momenten? Informeren is niet genoeg, stellen dat er voldoende alternatieven zijn is niet genoeg.
Ik ga liever inmiddels eens rond met de botte bijl eerlijk gezegd.... je komt anders niet door die dikke plaat heen.
Eerdaags komen de activisten weer met spuitbussen tevoorschijn hoop ik, dan mogen ze mij bellen... ik doe mee! :D

Excuseer? >;)
Vind jij het normaal (laat staan: goed) dat je andermans spullen/jassen gaat verknoeien met verfspuitbussen? Nou geloof me, aan mij zou je een verkeerde hebben. Een klein beetje opvoeding zou die 'activisten' niet misstaan.

En om nóg maar eens in herhaling te vallen: denk je niet dat het effectiever zou zijn om de mensen die deze dieren kwellen en martelen aan te pakken?? Per slot van rekening zijn degene die bontjassen dragen niet degene die deze dieren pijn hebben gedaan.
Ik stel je voor om daar eens héél diep over na te denken voordat je nog eens met je botte bijl in het wilde weg begint rond te zwaaien. :)*

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:34

Ninx schreef:
Fiffill schreef:

Als jij er geen moeite mee hebt dat dieren op een paar vierkante cm'ers gefokt worden en over de grens versuft maar levend gevild worden.... tja, wat moet ik dan van je denken?

Al draagt iemand een vuilniszak, dan kan hij/zij toch nog wel mooi zijn? Heeft imo niks te maken met wat diegene aanheeft. Dus nee, die zin heeft geen hoog waarheidsgehalte. Wel voor jou, misschien ook voor een paar anderen, maar niet voor mij. Zoals ik al zei, smaak is persoonlijk. ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:34

Precious20 schreef:
Ninx schreef:

Excuseer? >;)
Vind jij het normaal (laat staan: goed) dat je andermans spullen/jassen gaat verknoeien met verfspuitbussen? Nou geloof me, aan mij zou je een verkeerde hebben. Een klein beetje opvoeding zou die 'activisten' niet misstaan.

En om nóg maar eens in herhaling te vallen: denk je niet dat het effectiever zou zijn om de mensen die deze dieren kwellen en martelen aan te pakken?? Per slot van rekening zijn degene die bontjassen dragen niet degene die deze dieren pijn hebben gedaan.
Ik stel je voor om daar eens héél diep over na te denken voordat je nog eens met je botte bijl in het wilde weg begint rond te zwaaien. :)*

De vraag bepaald het aanbod. Als er niemand bont wil kopen dan wordt het ook niet vervaardigd.

En die spuitbussen? Geen moeite mee. Na de jaren 70 was iedereen doodsbang om bont te dragen, was dat maar zo gebleven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:36

Fiffill schreef:
Al draagt iemand een vuilniszak, dan kan hij/zij toch nog wel mooi zijn? Heeft imo niks te maken met wat diegene aanheeft. Dus nee, die zin heeft geen hoog waarheidsgehalte. Wel voor jou, misschien ook voor een paar anderen, maar niet voor mij. Zoals ik al zei, smaak is persoonlijk. ;)

Ik vind iemand in een vuilniszak altijd knapper dan in een bontjas.
Je kunt natuurlijk eindeloos gaan zitten piemelen over deze slogan, maar de onderliggende boodschap lijkt me duidelijk... uiteraard staat het bont het dier beter dan de mens. Het beest is er nota bene mee geboren.
De huid van Doutzen Kroes maakt mij ook niet knapper ;) :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:37

Die spuitbussen heb ik nooit begrepen. Dat is toch juist heel erg dom?
Een probleem moet je bij de wortel aanpakken... en dat zijn niet de mensen die al een jas gekocht hebben. Die dieren zijn al dood, dan is het eigenlijk alleen maar zonde om het bont dan ook nog te gaan vernielen.

Edit; ik snap de onderliggende boodschap ook wel Ninx, maar ik vind het nogal een domme zin. Net zoals die in het onderschrift van de ts.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:39

Ninx schreef:
De vraag bepaalt het aanbod. Als er niemand bont wil kopen dan wordt het ook niet vervaardigd.

Daar heb je gelijk in.
Maar ik zie geen problemen in bont gebruiken... Mits de dieren een fatsoenlijk leven en dood hebben gehad tenminste. En laat nu net daar het schoentje knellen!
Mja,we gaan het toch niet eens geraken. Ik ben meer voor het aanpakken van de kern van dit probleem (nl. de mensen die deze dieren leed en pijn aan doen) ipv symptoombestrijding.

Edit: gelijk geplaatst met Fiffill...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:40

Fiffill schreef:
Die spuitbussen heb ik nooit begrepen. Dat is toch juist heel erg dom?
Een probleem moet je bij de wortel aanpakken... en dat zijn niet de mensen die al een jas gekocht hebben. Die dieren zijn al dood, dan is het eigenlijk alleen maar zonde om het bont dan ook nog te gaan vernielen.

Luister, je begrijp toch dat de vraag het aanbod bepaald?
Als vanaf vandaag niemand bont wil dragen, dan neemt de productie af en komt die zelfs stil te staan.
Als niemand meer in een auto wil rijden worden die ook niet meer gemaakt....
De vraag bepaald het aanbod, de schuld ligt dus bij de consument... die heeft de macht in handen.

LYSANNO

Re: draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:42

Nopes, ik draag geen bont.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:43

Genoeg mensen die bont blijven dragen al staan ze met spuitbussen op straat... dan dragen ze het wel binnen op feestjes e.d... of ze kopen gewoon een nieuwe jas. Als je toch 't geld hebt.

Verder vind ik mensen hun eigendommen vernielen nog altijd vandalisme. :n

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:43

Moiryn schreef:
Ik draag geen bont, wel nepbont. Vind het wel mooi, mits het weinig blijft. Soms zie je meiden lopen met zo'n kraag, waarvan ik me afvraag waar haar hoofd gebleven is _O-

Idd, ik draag ook alleen nepbont. Maar dat zijn die Nickelson jassen, die hebben veel bont en écht bont haha! :+ Al moet ik wel zeggen dat ik die wel erg gaaf vind :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:44

Precious20 schreef:
Ninx schreef:
De vraag bepaalt het aanbod. Als er niemand bont wil kopen dan wordt het ook niet vervaardigd.

Daar heb je gelijk in.
Maar ik zie geen problemen in bont gebruiken... Mits de dieren een fatsoenlijk leven en dood hebben gehad tenminste. En laat nu net daar het schoentje knellen!
Mja,we gaan het toch niet eens geraken. Ik ben meer voor het aanpakken van de kern van dit probleem (nl. de mensen die deze dieren leed en pijn aan doen) ipv symptoombestrijding.

Edit: gelijk geplaatst met Fiffill...

De consument moet misschien meer dan 5x zoveel betalen voor een product van een gerenommeerde producent dat 'relatief eerlijk' vervaardigd is. Dat wil die consument niet.
Alles moet zo goedkoop mogelijk vervaardigd worden, en dus wordt het meeste bont verwerkt in lage lonen landen waar er vrijwel geen regels zijn voor het welzijn van dieren.
De wortel van het kwaad is dus de consument... daar begint de ellende.

Ik zeg altijd maar: if you can't kill it, you shouldn't eat it. Dus: als je het niet zelf kunt doden, moet je het ook niet willen opeten. Daarmee doel ik op vlees.
Maar als je dat naar bont vertaald vraag ik me af hoeveel mensen hier met een bontkraagje zo'n lief fluffig beestje met zwarte kraaloogjes dood durven te slaan en hun vel eraf durven te trekken en het aan hun jas naaien?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 13-01-10 16:46, in het totaal 2 keer bewerkt