Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:26

Nee, de TS verleent een dienst op verzoek van haar stagebedrijf. Want die is haar opdrachtgever.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:28

russel schreef:
Okey, nou meestal hangt er wel een papier dat je niet met korte broek in de kerk mag en vaak zelfs niet met blote benen. Als je in een vreemd land bent, dan pas je je aan de regels, tocht? Je zal ook niet snel topless in bv Griekenland gaan liggen, want dat mag daar niet. Als men dat wel gaat doen, vind ik dat niet netjes.
Maar vaak genoeg hangen toeristen de neandertalers uit en dat vind ik dan weer zo jammer.

Ik zal er de volgende keer opletten ;) want nu val ik dus tussen de neandertalers }:0
Maar toch vraag ik mij weer af, net zoals bij de rok,
waarom geen korte broek??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:32

Geloof het of niet: er zijn nog zat mensen op de aardbol die blote knieen aanstootgevend vinden. Nu hebben ze er buiten niets over te zeggen, maar op bv een school kun je wel die regels instellen.
Sterker nog: op mijn werk zijn de kledingvoorschriften ook veranderd. De oudjes vonden al dat bloot afschuwelijk, dus hop: verplicht in het uniform: geen blote schouders meer, geen blote knieen. Ben je het er niet mee eens? prima :) Je hoeft er niet te werken. Kies je ervoor om te blijven werken, dan moet je toch je aanpassen. (en er is natuurlijk geen verschil tussen man en vrouw, de heren bij ons dienen ook aan het kledingvoorschrift te houden)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:36

Welshcobfan schreef:
Nee, de TS verleent een dienst op verzoek van haar stagebedrijf. Want die is haar opdrachtgever.

dat vind ik discutabel, stageschool stuurt het kledingverzoek een op een door. Maar in feite maakt dat niet uit, in beide gevallen word je dus gevraagd om iets te doen, en is het niet zo dat TS zelf op eigen initiatief ervoor kiest om zich in een dergelijke omgeving te begeven ;)

vuurneon

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:39

nee, dat klopt.
Maar goed, niemand verplicht je gelukkig! Je hoeft het niet te doen als je ergens niet achter staat :) Het is geen wet wat dat betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:10

Vanmorgen een mail stageschool, had gevraagd of rok echt verplicht was of een nette broek ook kon.
Antwoord was erg duidelijk, moest een rok aan, anders zou ik zeer zeker niet welkom gaan en kon ik dus beter thuis blijven. Weer een heel ander bericht dus dan de vorige keer toen aangekaart werd, toen nog lang niet zo duidelijk.

Doe sowieso een rok aan, al krijg ik steeds minder zin om te gaan nu zo streng is....

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:18

Jeetje, het is nu dus MOETEN...

Knap dat je een rok aan doet en toch gaat!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:20

Misser schreef:
Misser schreef:
Maar vinden jullie het dan niet idioot dat mensen je blijkbaar niet 'accepteren' en respecteren als je geen rok aan hebt?

Het gaat mij niet om het flexibel zijn, maar daarom dat dit soort denkbeelden blijkbaar nog bestaan. Ik vind het best wel triest als iemand beoordeeld wordt op het feit of zij een rok aanheeft of niet.

nogmaals; je word er niet op beoordeeld, niet op afgerekend. Ook dat zijn mensen, en ze hebben ook ogen in hun hoofd, en snappen heus wel dat sommige mensen anders denken. Echter; op hún school dien je je aan te passen aan hún normen en waarden.

En hoezo; dat dit soort denkbeelden blijkbaar nog bestaan. Wat is er erg aan? En wat is er mis mee? Wat is er idioot aan? Iedereen zijn eigen denkbeelden toch ;) Ik vind het bv. idioot dat er mensen zijn die op zondag hun winkels open gooien, het gras gaan maaien of de auto wassen ;) Ieder zijn meug :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:52

Blue_Eyes schreef:
Nimue schreef:
Ja, maar ik vraag me af hoe je bekeken wordt als je in je multi-coloured hippie-rok met belletjes en bedrukt met pentagrammen komt aanzetten hoor. :+

Laat die pentagrammen eraf en er kraait geen haan naar ;)

Nou heb ik hier zelf andere ervaringen mee. :o
Ik heb een tijdje vrij veel hippie-achtige kleding gedragen: wijde, kleurrijke rokken en shirtjes, een wijd uitlopende zwarte jas, Doc Martens, etc. Ik werd hier op het dorp toch regelmatig voor heks uitgemaakt door jongeren van de strengere kerken. Ook zonder pentagrammen. ;)

Verootjoo, ik vind dat als je niet welkom bent met een broek, dat je zeer zeker wel wordt afgerekend op je kledingkeuze. Doordat jij met die kleding niet welkom bent, geven ze toch wel heel duidelijk aan dat ze iets mis vinden met die kledingkeuze - en dat vinden ze heus niet alleen op het moment dat jij hun school binnenstapt, maar echt ook wel als ze je op straat tegen komen. Waardoor ik me dan weer afvraag waarom ze je überhaupt binnenlaten op die school. Ze keuren je kledingkeuze (en andere keuzes die je maakt) af, maar als ze iets van je moeten (een voorlichting) ben je ineens wel welkom - alleen of je dan nog wel even wilt verstoppen dat je eigenlijk anders bent dan zij. :n
Laatst bijgewerkt door Nimue op 03-11-09 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:59

Miepie1980 schreef:
Maar wat ik bedoelde is dat ik ook lees dat mensen het niet acceptabel vinden dat het gevraagd wordt. Vandaar mijn reactie dat je toch best voor 1 dag in een rok kan lopen.

Ik loop best vaak in rokjes, maar in dit geval gaat het me om de vraag die er achter zit verscholen. Ik vind het bizar dat een school meent dit vanuit hun overtuiging aan een gast te kunnen opleggen. Op het moment dat je jezelf aanmeld bij die school (of bij een dergelijk bedrijf) dan weet je waar je aan begint en waar je je aan vastlegd, en heb je dus de keuze om daar uberhaupt niet aan te beginnen waarmee je dan weer de overtuiging van het bedrijf respecteert, want wat hebben die aan een medewerker die dan vervolgens uit principe elke dag een broek aantrekt :D In jouw geval met die sollicitatie in Rijssen had ik hetzelfde gedaan.

De kledingvraag staat ook niet in verhouding tot het soort bedrijf dat tijdens de presentatie wordt uitgedragen (het is geen stewardessenopleiding...). Het gaat juist niet om de rok, het gaat om de vraag die erin besloten ligt. Als het om een islamitische school was gegaan die had verzocht dat vrouwelijke gasten van buitenaf allemaal een hoofddoek moesten gaan dragen waren de reacties waarschijnlijk heel anders geweest! (en dat is een andere kwestie dan bij moskeebezoek, zie mijn vorige post)

(trouwens: haai Miepie! :wave: jij hier? :D)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:10

haike schreef:
Vanmorgen een mail stageschool, had gevraagd of rok echt verplicht was of een nette broek ook kon.
Antwoord was erg duidelijk, moest een rok aan, anders zou ik zeer zeker niet welkom gaan en kon ik dus beter thuis blijven. Weer een heel ander bericht dus dan de vorige keer toen aangekaart werd, toen nog lang niet zo duidelijk.

Doe sowieso een rok aan, al krijg ik steeds minder zin om te gaan nu zo streng is....

pff... ik was niet eens meer gegaan! Niemand gaat mij verplichten in een rok te lopen. Daarin voel ik me ongemakkelijk...

Of ik had een rok aangedaan die zeker boven mijn knieen kwam :P

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:12

Je voelt je ongemakkelijk in een rok maar gaat dan wel provoceren door een te korte aan te doen. Netjes :)

Ts hopelijk is het vlug voorbij en kan je dit hoofdstuk afsluiten. Wel niet fijn dat er van het begin geen duidelijkheid was.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:30

haike schreef:

Ik was afgehaakt in dit geval := Wel fijn dat er nu in elk geval duidelijkheid is voor je.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:38

Haai Louise, ja ik ook hier :D .

Heb geen problemen met het feit dat ze vragen om een rok te dragen, of een hoofddoek of wat dan ook.
Wil je het niet dan cancel je de boel en ga je er niet naar toe.

Aan de andere kant vind ik het geen probleem dat het gevraagd wordt. Zij handelen ook uit principes.
Is jou principe dat je je niet aan wilt passen dan ga je er gewoon niet naar toe.

Dat de TS dit pas zo kort van tevoren te weten kwam vind ik wel een kwalijke zaak.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:43

Pfffffff hier krijg ik echt de kriebels van!
Het is toch best een lastige situatie. Aan de ene kant wil je iedereen respecteren maar aan de andere kant zijn er ook grenzen en zouden hun jou ook kunnen respecteren.

Ik draag ook nooit rokjes, zelfs amper in de zomer bijvoorbeeld en ik voel me er echt vreselijk in. Heb er ook geen en zou voor zo'n dag ook geen kopen. Ik ben absoluut niet gelovig en vind zulke regels echt vreselijk. Wel respecteer ik hun regels (ookal vind ik ze belachelijk) zolang ze mij ook respecteren. Daarom zou ik dus ook echt geen rok aandoen.
Het is inderdaad hetzelfde als vragen of je een hoofddoek op wilt doen als je bij een andere school zou moeten presenteren. Denk niet dat veel mensen dat zouden doen.

Dat het nu MOETEN wordt vind ik ook echt niet kunnen. Ik zou geneigd zijn om niet te komen. Ik zou in ieder geval contact opnemen met je begeleider op de MBO school. Ik kan me voorstellen dat ze je vragen om in rok te komen maar als jij dat niet wilt vind ik niet dat ze je kunnen verplichten.

Moeilijke situatie! Veel succes vanavond!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:46

Of je koopt speciaal voor de gelegenheid een rok waar je je in kunt vinden en levert dan mooi de rekening in.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:50

Equimotion schreef:
Ik loop best vaak in rokjes, maar in dit geval gaat het me om de vraag die er achter zit verscholen. Ik vind het bizar dat een school meent dit vanuit hun overtuiging aan een gast te kunnen opleggen. Op het moment dat je jezelf aanmeld bij die school (of bij een dergelijk bedrijf) dan weet je waar je aan begint en waar je je aan vastlegd, en heb je dus de keuze om daar uberhaupt niet aan te beginnen waarmee je dan weer de overtuiging van het bedrijf respecteert, want wat hebben die aan een medewerker die dan vervolgens uit principe elke dag een broek aantrekt :D In jouw geval met die sollicitatie in Rijssen had ik hetzelfde gedaan.

De kledingvraag staat ook niet in verhouding tot het soort bedrijf dat tijdens de presentatie wordt uitgedragen (het is geen stewardessenopleiding...). Het gaat juist niet om de rok, het gaat om de vraag die erin besloten ligt. Als het om een islamitische school was gegaan die had verzocht dat vrouwelijke gasten van buitenaf allemaal een hoofddoek moesten gaan dragen waren de reacties waarschijnlijk heel anders geweest! (en dat is een andere kwestie dan bij moskeebezoek, zie mijn vorige post)

Als ik de reacties lees van de mensen die aangeven geen moeite te hebben met die rok, hebben veel daarvan (including myself) ook geen moeite met het opzetten van een hoofddoek voor een middagje. Dus nee, an sich verandert dat niets aan de reacties.

Je eerste stukje snap ik even niet, je vind het bizar dat die school dat meent te kunnen opleggen, maar anders moet je er maar niet gaan werken? :?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:50

Fleury schreef:
Pfffffff hier krijg ik echt de kriebels van!
Het is toch best een lastige situatie. Aan de ene kant wil je iedereen respecteren maar aan de andere kant zijn er ook grenzen en zouden hun jou ook kunnen respecteren.

Nou ja, dat is het dus een beetje. Jij bent daar te gast, dus ze weten vantevoren dat jij naar alle waarschijnlijkheid je niet kleed vanuit een bepaalde geloofsovertuiging. Ik vind het dan van weinig respect getuigen dat je aan gasten oplegt zich aan jouw normen te conformeren, anders dan wat onder "normaal fatsoenlijk" valt. Bij het bezoeken van een religieuze ruimte vind ik dat anders liggen.

Als ik in mijn vorige baan op bezoek ging bij mijn client in Staphorst dan was daar elk stereotype van toepassing, maar ik heb er nooit over gepiekerd om een knie-bedekkende rok aan te trekken. Ik heb er nooit het gevoel gehad dat men dat van mij als buitenstaander verwachtte, maar ik denk dat een "lokale" medewerkster het niet had hoeven proberen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:52

Blue_Eyes schreef:
Als ik de reacties lees van de mensen die aangeven geen moeite te hebben met die rok, hebben veel daarvan (including myself) ook geen moeite met het opzetten van een hoofddoek voor een middagje. Dus nee, an sich verandert dat niets aan de reacties.

Je eerste stukje snap ik even niet, je vind het bizar dat die school dat meent te kunnen opleggen, maar anders moet je er maar niet gaan werken? :?

Het eerste stukje was een reactie op Miepie1980 die een sollicitatie in Rijssen afzegde omdat men verwachtte dat ze in rok zou komen solliciteren (en vervolgens dus ook werken)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:53

Vergeet je niet je zwarte kousen eronder aan te doen?

Gij zult vroom zijn he!

:')

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:53

Blue_Eyes schreef:

Volgens mij bedoelt ze dat ze het bizar vindt dat het aan gasten gevraagd wordt, maar dat het iets anders is als je er echt wilt gaan werken of studeren?
Zo las ik het in elk geval.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:55

Ayo: dat vind ik dan weer een respectloze post waarin je niets bijdraagd aan dit topic. Jammer dat je zoiets post.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:55

Nimue schreef:
Volgens mij bedoelt ze dat ze het bizar vindt dat het aan gasten gevraagd wordt, maar dat het iets anders is als je er echt wilt gaan werken of studeren?
Zo las ik het in elk geval.

Dat klopt :)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:59

Miepie1980 schreef:
Ayo: dat vind ik dan weer een respectloze post waarin je niets bijdraagd aan dit topic. Jammer dat je zoiets post.

Oh ik wist niet dat humor verboden was.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:02

ik vond m wel grappig!