DSB gedupeerden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:03

patjelisa schreef:
Ze zijn nu officieel failliet moet je nu blijven betalen voor leningen? :o sorry als het al gezegd is...

Voor zover ik weet wel, anders blijf je namelijk in gebreken :)

jUstkiimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:55

Liezel1 schreef:
jUstkiimmiej schreef:
hij zegt: ze hebben ons kapot gemaakt.. en ik zat te denken:
Ja jij hebt honderden? misschien wel duizende gezinnen kapot gemaakt? en dat hij aan het eind van deze week alleen zijn huis nog heeft, dat is zijn eigen stomme schuld en had ie niet te hoge leningen en hypotheken moeten verstrekken..

Laat ik dan maar advocaat van de duivel spelen: Die mensen waren er zelf bij, je moet lezen voordat je wat tekent.

Tuurlijk moet je eerst goed lezen in het contract en ja tuurlijk hebben ze het ZELF ondetekend.... maar er komt altijd een maar... ik ga hier niet ons eigen situatie uitleggen maar kan je wel vertellen dat we héél slecht voorgelicht zijn... over rente en dergelijke..

Liezel1

Re: DSB gedupeerden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:01

Ook dát begrijp ik justkiimmiej....
Deze mensen moeten het dus gewoon zien als een "wijze les". Eentje die ontzettend veel stress en misschien ook wel geld kost (al lijkt het mij met die waarschuwing over de deposito van de vorige blz wel érg moeilijk om die over het hoofd te zien) maar wel eentje die je de rest van je leven bij blijft. En die fout maak je niet weer!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:08

Er is altijd een grijs gebied tussen slecht voorgelicht en zelf te weinig onderzoek doen. Mensen hebben zelf bewust getekend, en ik zou persoonlijk niets tekeken waarvan ik niet tot de bodem heb uitgezocht wat het allemaal betekent. Zeker als het om geld gaat wil ik precies weten hoe alles in elkaar zit. En dan ga ik niet zomaar met een bankmedewerker mee, dan zorg ik dat er ook nog een onafhankelijk iemand naar heeft gekeken.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:22

Grappige uitspraken komen hier voorbij :)

Onafhankelijke hypotheekadviseurs bestaan niet hoor, net zoals eerlijke banken. ;) Uiteindelijk gaat het om geld verdienen, geen enkele bank leeft van liefdadigheid, wel van goede reclame en tevreden klanten die anderen hun bank/ adviseur aanraden. Daarom zijn ze vaak zo vriendelijk/ meedenkend. Maar het blijven allemaal verkopers om winst te maken :)

DSB bank was ook niet de enige die zich uitliet met woekerpolissen. En inderdaad valt het mij nu ook op dat sommige wel erg hard roepen. Vele zijn de dupe van hun eigen hebberigheid geworden. Hebben een luxe & duur huis gekocht, de rekening met hoge spaarrente of de lening met lage rente geaccepteerd. Met de bijbehorende risico's ind e voorwaarden die ze wilden nemen. Dat je ervan baalt als het tij keert prima, maar niet alles afschuiven. Toen de buurman meer betaalde voor minder risico's was die ook niet zielig..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:31

Natuurlijk zijn er wel onafhankelijke hypotheekadviseurs. Mijn vriend heeft een hele opleiding woningfinanciering achter de rug (en heeft verder niets met welke bank dan ook). Dus daar krijg ik mijn onafhankelijk advies van. En zulke mensen zijn er genoeg. Mensen met verstand van zaken. Hoeven dus helemaal geen mensen te zijn die de functie 'hypotheekadviseur' op hun visitekaartje hebben staan (ik had het namelijk ook over een onafhankelijk iemand ;))

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:33

Bienotje schreef:
[Grappige uitspraken komen hier voorbij :)

Onafhankelijke hypotheekadviseurs bestaan niet hoor...
Maar het blijven allemaal verkopers om winst te maken :)

Oh nee... Goh dan heb ik zeker de enigste, want die van mij is onafhankelijk!
100% :j

En ja ze kost wel wat ja, maar dan heb ik ook wat hè? ;)

Bienotje schreef:
DSB bank was ook niet de enige die zich uitliet met woekerpolissen. En inderdaad valt het mij nu ook op dat sommige wel erg hard roepen. Vele zijn de dupe van hun eigen hebberigheid geworden. Hebben een luxe & duur huis gekocht, de rekening met hoge spaarrente of de lening met lage rente geaccepteerd. Met de bijbehorende risico's ind e voorwaarden die ze wilden nemen. Dat je ervan baalt als het tij keert prima, maar niet alles afschuiven. Toen de buurman meer betaalde voor minder risico's was die ook niet zielig..

Helemaal mee eens :j !!
What goes around, comes around...

En nee DSB is zeer zeker niet de enigste, al doen velen dat nu wel zo overkomen!
Jammer dat DSB kapot moest...

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:38

Sorry???
Vind het echt onzin dat het je verdiende loon is!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:43

Verdiende loon klinkt natuurlijk ook heel ongezellig. En zo zie ik het ook niet helemaal. Maar ik vind wel iedereen zelf verantwoordelijk voor de hantekeningen die hij/zij gezet heeft. Niemand is natuurlijk bewust iets aangegaan wat ze eigenlijk helemaal niet konden betalen. Maar mensen hebben dan waarschijnlijk wel nagelaten om echt goed uit te zoeken wat alles betekende dat in het contract stond. Dus een deeltje eigen schuld is er wel.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:48

Anoeska schreef:
Verdiende loon klinkt natuurlijk ook heel ongezellig..

:D Ongezellig....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:00

Anoeska schreef:
Verdiende loon klinkt natuurlijk ook heel ongezellig. En zo zie ik het ook niet helemaal. Maar ik vind wel iedereen zelf verantwoordelijk voor de hantekeningen die hij/zij gezet heeft. Niemand is natuurlijk bewust iets aangegaan wat ze eigenlijk helemaal niet konden betalen. Maar mensen hebben dan waarschijnlijk wel nagelaten om echt goed uit te zoeken wat alles betekende dat in het contract stond. Dus een deeltje eigen schuld is er wel.

Inderdaad... Je weet ook dondersgoed als je een huis koopt van 150.000 euro met een hypotheek van 250.000 euro dat je die 250.000 nooit uit dat huis zult halen van 150.000 euro. Daar hoef je écht niet slim voor te zijn :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:11

Hebberigheid klinkt ook zo bot, zo is het ook niet helemaal. ;) Het is Nederlands om het goedkoopste op te zoeken en alle reclames doen je ook echt geloven dat je het er van moet nemen.

Maar goedkoop is niet altijd het beste. Met een all risk verzekering loop je minder risico, maar daar betaal je ook voor. Zo werkt het toch ook wel met leningen.. Met veel risico nemen kun je geld besparen, maar daarmee kun je ook van hoog vallen. Het is geen nieuws dat mensen minder tijd en moeite in het afsluiten van hun hypotheek sluiten ten opzichte van het uitzoeken van een nieuwe auto bij wijze van :)

Onafhankelijke adviseurs, ik wist niet beter dan dat de hypotheekadviseurs provisie krijgen van de hypotheekverstrekker. Maar blijkbaar is dat dan niet altijd zo ;)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:20

Bienotje schreef:
Onafhankelijke adviseurs, ik wist niet beter dan dat de hypotheekadviseurs provisie krijgen van de hypotheekverstrekker. Maar blijkbaar is dat dan niet altijd zo ;)

Nee echt niet hoor :o ... :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:34

Tja het DSB stadion, het museum etc en 5 miljoen euro per jaar sponsorgeld aan AZ moesten érgens van betaald worden :7

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:11

Mensen met hypotheken zijn niet de enige gedupeerd hoor!
Je hebt ook nog zo iets als spaarders.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:18

Ja, maar hoe gedupeerd zijn die nou helemaal. Het aantal spaarders dat meer dan een ton heeft staan lijkt me niet zo heel groot, en de rest krijgt gewoon alles terug. Dat probleem lijkt me nou niet zo heel groot, is vooral een probleem van tijd, maar dat lost zich vanzelf weer op, toch.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:22

Eerlijk is eerlijk, spaarders met bedragen > 100.000 euro hadden lering kunnen trekken uit het debacle met Icesave.
Spaarders met achtergestelde deposito's hadden moeten weten welk risico ze met die constructie lopen.

En dan een Scheringa die zielig roept dat hij 'alleen zijn huis nog maar heeft' ;( dat is toch gewoon te triest voor woorden eigenlijk..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 09:24

Het gaat om 40.000 man geloof ik welke wel meer dan een ton daar hadden staan,.... lijkt me dat die dan ook wel aardig gedupeerd zijn.

Tja en waarom zou je een ton missen... is misschien iets wat mensen wel denken met maar een klein centje op de bank maar óók voor die mensen is dat gewoon geld, zei hebben vaak een bedrijf etc etc. Zeker nu in die crisistijd komt dat voor hun hard aan als ze een miljoentje kwijt zijn ofzo, lijkt me :+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:27

Maar iedereen wéét toch dat je spaargeld boven 100.000 niet 'verzekerd' is?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:27

Bienotje, de oorzaak ligt wel bij hebzucht hoor. Er zijn gewoon veel te veel mensen die boven hun stand leven en spullen willen hebben die ze eigenlijk niet kunnen betalen, maar wel dure leningen voor kunnen krijgen. DSB is er even heel rijk mee geworden, maar het bleek allemaal een zeepbel te zijn, zowel voor de bank als voor de clienten. Als ik goed heb meegerekend, kwam ik gisteren op een gat van 2,5 miljard en dat los je niet op met een lening tussen de 100 en 900 miljoen, dat zou de DSB toch moeten weten (als geen ander).

Er is ook iemand die 32 mln in een achtergesteld deposito... wie zou dat zijn, Marco B ????

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:29

Een aantal houden het nogal algemeen dat het 'eigen schuld' is maar de bank staat niet alleen voor hypotheken. Dus dan graag wat specifieker, want zo is het niet echt duidelijk waar het over gaat.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:32

Als de clienten van de bank hun leningen en hypotheken niet meer kunnen afbetalen (precies waarom andere banken ze niet als client wilden aannemen) gaat het als bank snel van je af natuurlijk...

Zeker als dan ook nog wordt opgeroepen tot boycot aan de mensen die wél nog wat inbrachten...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 09:33

Chubby schreef:
Maar iedereen wéét toch dat je spaargeld boven 100.000 niet 'verzekerd' is?!

Wat doe jij dan als jij 5 miljoen zou bezitten???
Overal tot 1 ton wegzetten op tig verschillende banken? :+

Dat men het moet verdelen over meerdere banken is inmiddels wel duidelijk maar als je een enorm groot vermogen bezit lijkt me dat toch aardig lastig worden :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:35

@ Anoeska, Het ligt allemaal niet zo simpel als jij stelt. Ze wisten die polissen etc. zelfs te verkopen aan fiscaal economen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:36

Ik hoop er ooit serieus over na te moeten denken, maar met mijn huidige positie zou ik niet weten waar ik 5 mio zou laten :D