Anyway, ik ben weg... had eigenlijk nog wat nuttigs willen doen vanavond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wildgirl schreef:Marije_jiplover schreef:Ik weet nog niet wat ik ga stemmen.
Ik wil wel stemmen, als je niet stemt, kun je later ook niet zeggen dat je het niet eens bent met het beleid, aangezien je niet je eigen steentje hebt bijgedragen aan welke mensen dat beleid gaan bepalen.
Alleen ik vind het 'ver van mijn bed' om te beseffen wat het Europese Parlement precies doet.
Wat de Tweede Kamer doet en de gemeenteraad, daar heb ik goed beeld bij en kan me om die reden goed een mening vormen van wat ik wel wil en wat niet.
Provinciale Staten vind ik alweer veel moeilijker (zou echt niet weten wie daarin zitten bijv.)
En met het Europese Parlement heb ik dus helemaal geen flauw benul van waarover de mensen gaan beslissen, die onze stemmen krijgen.
Kan iemand mij dat misschien uitleggen?
De EU is een samenwerkingsveband van (bijna) alle Europese landen.
Ze maken beslissingen die voor heel Europa gelden maar soms ook per land individueel, denk hierbij aan onderwerpen als de industrie,wegennet,sommige belastingen,vrede en veiligheid.
Nederland zit al behoorlijk lang bij de EU en mag dus meebeslissen en vergaderen in het hoofdkwartier in Brussel.
Veel zaken die Nederland aangaan maar die ook de kop opsteken in ander landen worden vanuit de Unie beslist, soms brengt een land zelf nog enige nuances aan binnen die beslissing.
Eigenlijk doet de EU dus precies hetzelfde als de regering alleen dan binnen heel Europa en niet voor 1 land afzonderlijk.
Zo hebben ze een paar jaar geleden bijvoorbeeld bedacht dat zwaar vrachtverkeer niet op zondag gebruik mag maken van de officiële snelwegen, Frankrijk volgt dit besluit; Nederland heeft er voor alleen haar eigen land enkele nuances in aangebracht.
Zowiezo is op http://www.stemwijzer.nl per partij te vinden wat ze belangrijk vinden voor Europa, hier kun je ook een hoop info uit halen.
Blue_Eyes schreef:Sin schreef:
En wie ga je daar dan voor kiezen?
De persoon die dat moet doen is dan God. Zie bijvoorbeeld het verhaal van Koning David. Dat principe is in Zaina's geloof dan weer niet zo anders dan in het mijne
Citaat:1 De HEER vroeg aan Samuel (zie eerder in dit bijbelboek, een groot profeet): ‘Hoe lang blijf je nog treuren om Saul (de koning op dat moment), die ik als koning van Israël verworpen heb? Kom, vul je hoorn met olie en ga voor mij naar Isaï in Betlehem, want een van zijn zonen heb ik als koning uitgekozen.’ 2 ‘Hoe kan ik dat nu doen?’ wierp Samuel tegen. ‘Saul zal me vermoorden als hij het hoort.’ De HEER antwoordde: ‘Neem een jonge koe mee en zeg dat je bent gekomen om de HEER een offer te brengen. 3 Nodig Isaï uit voor het offermaal, dan zal ik je laten weten wat je doen moet. Wie ik je aanwijs, die moet je voor mij zalven.’ 4 Samuel deed wat de HEER had gezegd. Toen hij in Betlehem aankwam, kwamen de oudsten van de stad hem ongerust tegemoet en vroegen: ‘Uw komst is toch geen slecht teken?’ 5 ‘Wees gerust,’ antwoordde Samuel. ‘Ik ben gekomen om de HEER een offer te brengen. Reinig u en neem met mij deel aan het offermaal.’ Ook Isaï en zijn zonen nodigde hij uit, en aan hen voltrok hij persoonlijk de reiniging. 6 Bij hun aankomst viel zijn oog meteen op Eliab, en hij zei bij zichzelf: Hij die daar klaarstaat is vast en zeker degene die de HEER wil zalven. 7 Maar de HEER zei tegen Samuel: ‘Ga niet af op zijn voorkomen en zijn rijzige gestalte. Ik heb hem afgewezen. Het gaat niet om wat de mens ziet: de mens kijkt naar het uiterlijk, maar de HEER kijkt naar het hart.’ 8 Toen riep Isaï Abinadab en stelde hem aan Samuel voor, maar die zei: ‘Ook hem heeft de HEER niet gekozen.’ 9 Isaï stelde Samma voor, maar weer zei Samuel: ‘Ook hem heeft de HEER niet gekozen.’ 10 Zo stelde Isaï zijn zeven zonen aan Samuel voor, maar telkens zei Samuel dat dit niet degene was die de HEER gekozen had. 11 ‘Zijn dit alle zonen die u hebt?’ vroeg hij. ‘Nee,’ antwoordde Isaï, ‘de jongste is er niet bij, die hoedt de schapen en de geiten.’ Toen zei Samuel tegen Isaï: ‘Laat hem hier komen. We beginnen niet aan de maaltijd voordat hij er is.’ 12 Isaï liet hem halen. Het was een knappe jongen met rossig haar en sprekende ogen. En de HEER zei: ‘Hem moet je zalven. Hij is het.’ 13 Samuel nam de hoorn met olie en zalfde hem te midden van zijn broers. Van toen af aan was David doordrongen van de geest van de HEER. Daarna vertrok Samuel weer naar Rama.
Blue_Eyes schreef:Ik ben het wat dat betreft helemaal met Frouk eens. En wat ik me ook afvraag - je vindt dat er zoveel gezeurd wordt over de kredietcrisis - denk je niet dat daar inderdaad iets aan gedaan moet worden? En kun je je vinden in de ideeen van Wilders op dat gebied (heeft hij die eigenlijk)?
Citaat:verzoekt het kabinet te snijden in miljardenuitgaven voor linkse hobby's, zoals ontwikkelingshulp, rekeningrijden, milieu- en kunstsubsidies, publieke omroep, Vogelaarwijken, gratis inburgeringscursussen, bijdrage aan de Europese Unie, uitgaven aan de Antillen