Wat stemmen jullie op 4 juni?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:09

Hier niet... ik heb jarenlang dezelfde mensen.

Anyway, ik ben weg... had eigenlijk nog wat nuttigs willen doen vanavond :)

Lyonesse

Re: Wat stemmen jullie op 4 juni?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:11

Misschien omdat hier nu een noodopvang is ;) Dat was het eerder niet. Vanuit hier gaan ze naar ter apel.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 03:06

Heb net de stemwijzer gedaan. Bovenaan stond Solidara (?) gevolgd door SP, PvdD, PvdA en GroenLinks.

Lijkt me wel duidelijk dat ik links georiënteerd ben. :D
Bij de landelijke verkiezingen stem ik SP. Nu waarschijnlijk ook, al twijfel ik of ik voor de Europese misschien voor PvdD ga. :-)

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:42

Bij mij komt uit de stemwijzer VVD. Aangezien ik zelf al aan de VVD dacht stem ik dat ook.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:05

Wildgirl schreef:
Marije_jiplover schreef:
Ik weet nog niet wat ik ga stemmen.
Ik wil wel stemmen, als je niet stemt, kun je later ook niet zeggen dat je het niet eens bent met het beleid, aangezien je niet je eigen steentje hebt bijgedragen aan welke mensen dat beleid gaan bepalen.
Alleen ik vind het 'ver van mijn bed' om te beseffen wat het Europese Parlement precies doet.
Wat de Tweede Kamer doet en de gemeenteraad, daar heb ik goed beeld bij en kan me om die reden goed een mening vormen van wat ik wel wil en wat niet.
Provinciale Staten vind ik alweer veel moeilijker (zou echt niet weten wie daarin zitten bijv.)
En met het Europese Parlement heb ik dus helemaal geen flauw benul van waarover de mensen gaan beslissen, die onze stemmen krijgen.
Kan iemand mij dat misschien uitleggen?

De EU is een samenwerkingsveband van (bijna) alle Europese landen.
Ze maken beslissingen die voor heel Europa gelden maar soms ook per land individueel, denk hierbij aan onderwerpen als de industrie,wegennet,sommige belastingen,vrede en veiligheid.
Nederland zit al behoorlijk lang bij de EU en mag dus meebeslissen en vergaderen in het hoofdkwartier in Brussel.
Veel zaken die Nederland aangaan maar die ook de kop opsteken in ander landen worden vanuit de Unie beslist, soms brengt een land zelf nog enige nuances aan binnen die beslissing.
Eigenlijk doet de EU dus precies hetzelfde als de regering alleen dan binnen heel Europa en niet voor 1 land afzonderlijk.
Zo hebben ze een paar jaar geleden bijvoorbeeld bedacht dat zwaar vrachtverkeer niet op zondag gebruik mag maken van de officiële snelwegen, Frankrijk volgt dit besluit; Nederland heeft er voor alleen haar eigen land enkele nuances in aangebracht.

Zowiezo is op http://www.stemwijzer.nl per partij te vinden wat ze belangrijk vinden voor Europa, hier kun je ook een hoop info uit halen.

Beetje late reactie omdat ik niet meer online geweest ben, maar bedankt voor je toelichting.

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:53

Ik ga niet stemmen. Heb geen idee waarvoor ik ga stemmen en ook niet waarom ik wel of niet op een bepaalde persoon moet stemmen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:01

__Carmen__ schreef:
Ik ga niet stemmen. Heb geen idee waarvoor ik ga stemmen en ook niet waarom ik wel of niet op een bepaalde persoon moet stemmen

Dan kun je je daar toch een beetje in gaan verdiepen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:03

Ik heb die kaart ook gekregen, dat word de eerste keer stemmen voor mij := Ik zal stem wijzer eens gaan bekijken want ik heb echt flauw benul van hoe en wat.

[edit] Ik heb die wijzer net gedaan en moet meteen al zeggen dat meer dan de helft mij niet bekend is. Ik denk dat het voor mij geen slecht idee is om informatie te gaan verzamelen hierover.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:28

ik heb de stemwijzer gedaan....
en de uitslag vond ik ook niet zo opmerkelijk.
ik stem pvv.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:19

Blue_Eyes schreef:
Sin schreef:

En wie ga je daar dan voor kiezen? ;)

De persoon die dat moet doen is dan God. Zie bijvoorbeeld het verhaal van Koning David. Dat principe is in Zaina's geloof dan weer niet zo anders dan in het mijne ;)

Ik ken dat verhaal niet...

Vind het nog al een raar idee.. wil je het land dan laten besturen door de kerk? }:0

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:36

Nee, zo werkt het niet. Het verhaal van David:

Citaat:
1 De HEER vroeg aan Samuel (zie eerder in dit bijbelboek, een groot profeet): ‘Hoe lang blijf je nog treuren om Saul (de koning op dat moment), die ik als koning van Israël verworpen heb? Kom, vul je hoorn met olie en ga voor mij naar Isaï in Betlehem, want een van zijn zonen heb ik als koning uitgekozen.’ 2 ‘Hoe kan ik dat nu doen?’ wierp Samuel tegen. ‘Saul zal me vermoorden als hij het hoort.’ De HEER antwoordde: ‘Neem een jonge koe mee en zeg dat je bent gekomen om de HEER een offer te brengen. 3 Nodig Isaï uit voor het offermaal, dan zal ik je laten weten wat je doen moet. Wie ik je aanwijs, die moet je voor mij zalven.’ 4 Samuel deed wat de HEER had gezegd. Toen hij in Betlehem aankwam, kwamen de oudsten van de stad hem ongerust tegemoet en vroegen: ‘Uw komst is toch geen slecht teken?’ 5 ‘Wees gerust,’ antwoordde Samuel. ‘Ik ben gekomen om de HEER een offer te brengen. Reinig u en neem met mij deel aan het offermaal.’ Ook Isaï en zijn zonen nodigde hij uit, en aan hen voltrok hij persoonlijk de reiniging. 6 Bij hun aankomst viel zijn oog meteen op Eliab, en hij zei bij zichzelf: Hij die daar klaarstaat is vast en zeker degene die de HEER wil zalven. 7 Maar de HEER zei tegen Samuel: ‘Ga niet af op zijn voorkomen en zijn rijzige gestalte. Ik heb hem afgewezen. Het gaat niet om wat de mens ziet: de mens kijkt naar het uiterlijk, maar de HEER kijkt naar het hart.’ 8 Toen riep Isaï Abinadab en stelde hem aan Samuel voor, maar die zei: ‘Ook hem heeft de HEER niet gekozen.’ 9 Isaï stelde Samma voor, maar weer zei Samuel: ‘Ook hem heeft de HEER niet gekozen.’ 10 Zo stelde Isaï zijn zeven zonen aan Samuel voor, maar telkens zei Samuel dat dit niet degene was die de HEER gekozen had. 11 ‘Zijn dit alle zonen die u hebt?’ vroeg hij. ‘Nee,’ antwoordde Isaï, ‘de jongste is er niet bij, die hoedt de schapen en de geiten.’ Toen zei Samuel tegen Isaï: ‘Laat hem hier komen. We beginnen niet aan de maaltijd voordat hij er is.’ 12 Isaï liet hem halen. Het was een knappe jongen met rossig haar en sprekende ogen. En de HEER zei: ‘Hem moet je zalven. Hij is het.’ 13 Samuel nam de hoorn met olie en zalfde hem te midden van zijn broers. Van toen af aan was David doordrongen van de geest van de HEER. Daarna vertrok Samuel weer naar Rama.

Dat heeft dus feitelijk niets met de kerk te maken. Het gaat erom dat er een persoon is, een gevestigd iemand, die van God hoort dat een bepaald persoon koning moet worden.

Ik zou het zo ook niet meer doen in deze tijd, maar dat is wel zoals het volgens mij gezien wordt door verschillende moslims en Joden. Ik vermoed dat er weinig christenen zijn die het zich zo voorstellen, maar zeker weten doe ik dat niet.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:45

Ik ga ook stemmen (dan kan ik tenminste achteraf lekker zeuren) Volgens de stemwijzer gaat mijn voorkeur uit naar D66, GroenLinks en gevolgd door PVDA. Ben er zelf nog niet over uit, en wil me er eerst wat meer in verdiepen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 12:56

Ik ben er ook weer even :)
En we zijn nog steeds een geopend topic :)
Mijn keus staat inmiddels definitief bij d66, ik twijfelde nog tussen libdem en d66, maar heb toch wat meer vertrouwen in een al wat langer bestaande partij :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:58

Allemaal dank zij jouw super bemiddeling frouk, chapeau

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 12:58

Ik was er wel een beetje bang voor de het uit de hand had kunnen lopen ja :o Maar hoezee, wij bokkers kunnen het wel :)

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:43

Ik ga net als Heaven, voor de PVV!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 13:44

En heb je er ook nog een speciale reden voor?

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:48

Ik stem PvdD, dat komt er bij de stemwijzer uit en ik vind vooral op Europees gebied de dierenrechten erg belangrijk, net als het milieu. Maar niet alleen dat, op meerdere gebieden komen ze overeen met mijn ideeen.

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:52

Ja.. Er word zoveel gezeurd over de credietcrisis.. En ik vind, dat er teveel mensen, hier in dit land, niets te zoeken hebben. En nee, dat heb ik het ook niet alleen over de turken, en marrokanen. Veel buitenlanders, houden enkelt hun handje op, en doen niets voor het land, en ben het gewoon met Wilders eens, dat die lekker terug mogen, naar hun eigen land!

Ik zal nou wel een rel veroorzaken, maar het is MIJN MENING!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 13:54

En er is ook niets mis met het hebben van een eigen mening. Deels ben ik het zelfs met je eens :) Ik vind ook dat er teveel mensen zijn die niets doen voor de maatschappij en indd heerlijk leven van onze belasting centen. Ik vind alleen dat Wilders zijn manier van aanpakken niet goed is en dat hij teveel neigt alleen maar de allochtonen te schuld te geven. Dat is ook de reden dat ik nooit op Wilders zou stemmen :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:01

Ik ben het wat dat betreft helemaal met Frouk eens. En wat ik me ook afvraag - je vindt dat er zoveel gezeurd wordt over de kredietcrisis - denk je niet dat daar inderdaad iets aan gedaan moet worden? En kun je je vinden in de ideeen van Wilders op dat gebied (heeft hij die eigenlijk)?

PriDepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:04

Dat is ookwaar.. MAar in veel dingen, ben ik het met hemeens, meer eens, dan on eens.. Mensen komen naar nederland, om het hier beter te hebben.. Waarom moeten wij hier dan maar moskees plaatsen? Blijf dat lekker waar je vandaan komt.. Ieder zo zn geloof, wat wilders betreft de koran.. Die aan flarden scheuren vind ikook onzin.. Maar teveel mensen steken hier gewoon hun hand op.. Als we die uitkeringen, en die woonplaatsen, allemaal terug hebben, kijk hoeveel geld en woningen je opeens hebt..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 14:05

Maarja aan de andere kant. In andere landen staan ook katholieke/protestantse kerken, waarom zouden hier dan geen synagoges/moskeeen mogen staan?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 14:07

Blue_Eyes schreef:
Ik ben het wat dat betreft helemaal met Frouk eens. En wat ik me ook afvraag - je vindt dat er zoveel gezeurd wordt over de kredietcrisis - denk je niet dat daar inderdaad iets aan gedaan moet worden? En kun je je vinden in de ideeen van Wilders op dat gebied (heeft hij die eigenlijk)?

hij heeft in februari een motie ingediend
http://www.pvv.nl/index.php?option=com_ ... ew&id=1743

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:08

Dat probleem zie ik ook niet zo. We hebben die mensen in de jaren zeventig/tachtig zelf hierheen gehaald (gastarbeiders) - voor die mensen hebben we moskeeen gebouwd.

@Frouk, aha, okee! Op PVV-Europa kon ik er zo gauw niets over vinden :)

Edit: Als ik dat lees krijg ik alweer kriebels... de toonzetting alleen al!
Citaat:
verzoekt het kabinet te snijden in miljardenuitgaven voor linkse hobby's, zoals ontwikkelingshulp, rekeningrijden, milieu- en kunstsubsidies, publieke omroep, Vogelaarwijken, gratis inburgeringscursussen, bijdrage aan de Europese Unie, uitgaven aan de Antillen
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 18-05-09 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt