Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Waves schreef:Maar wáárom vond men het nodig "god bestaat waarschijnlijk niet" uit te dragen. Waarom? Dan kunnen ze wel politiek correct gaan wauwelen over dat het woordje "waarschijnlijk" ruimte laat voor andere opties maar je wéét dat je gelovigen provoceert tot een tegenreactie.
Sterker nog, je zegt in feite: wij staan op een moreel hoger plan dan jullie gelovigen want wij laten tenminste nog ruimte voor twijfel.
Als dat niet provocerend is weet ik het niet meer. En nogmaals, waarom?
Waves schreef:En nogmaals, waarom?
cp112 schreef:suleilitha schreef:Hier wordt gesteld dat God alles kan, dan rijst bij mij de vraag waarom er nog altijd oorlog, kanker, aids, armoede, honger, dualiteit/dualisme en verdere ellende bestaat.
Als er zoiets gebeurd ligt ie zeker net ff een tukkie te doen
Waves schreef:Waarom niet? Omdat het niet helpt. We willen toch in harmonie met zn allen op 1 aarde wonen?
Lady_M schreef:@ d_ ruiter: En dat is met de evolutietheorie net zo...
En is er geen ander (gepaster) tijdstip om geld in te zamelen dan een begrafenis?
Vind het ook eigenlijk behoorlijk ongepast...
newt schreef:Folders mogen van de evolutionairen niet en van de christenen mag het evolutionaire bord niet. Eindeloze discussie, maar ik rij al 7 jaar langs de A6 en zie al 7 jaar een bord ind e wei staan met daarop.
Wikipedia schreef:Het christendom telt op wereldniveau 2 miljard gelovigen en is daarmee de grootste religie. Het christendom is verdeeld in 1,33 miljard rooms-katholiek, 216 miljoen orthodoxe christenen, 367 miljoen protestanten, 84 miljoen anglicanen, 414 miljoen Onafhankelijken (niet behorend tot de belangrijkste stromen van het christendom) en 31.7 miljoen "marginalen" (de Jehova's getuigen, de mormonen, enz.).
fojoe schreef:ik kan me voorstellen dat je je eraan ergert als je dit niet weet, maar in de rooms-katholieke kerk wordt er in elke kerkdienst geld opgehaald
beantsje schreef:Ben het hartgrondig met je oneens, HC.
Het vreemde is dat niet-gelovigen altijd menen te moeten bepalen wat een gelovige nu precies gelooft en hoe hij denkt en tegenover anderen staan.
Dat vind ik heel kortzichtig. Gooi niet alle gelovigen op een hoop!
Er zijn ruimdenkende en kortzichtige mensen. Dat geldt voor gelovigen en niet-gelovigen.
Ik ben gelovig en ik kan ook rustig zeggen dat voor mij mijn relatie met God het belangrijkste in mijn leven is.
'Geloven' betekent niet 'een overtuiging hebben' maar 'een relatie hebben met'. Die relatie ervaar ik dagelijks en is de kern van mijn leven. Een zo diepe relatie met Iemand hebben impliceert dat je als gelovige onmogelijk kan zeggen dat hij waarschijnlijk bestaat.
Tegelijkertijd weet ik dat mijn perceptie van God gekleurd is. Ik krijg immers geen videobandjes met berichten van God. Ooit heb ik jaren gecorrespondeerd met iemand die ik nooit gezien heb, en toen ik hem tegenkwam, was het echt een heel ander iemand dan dat ik me voor had gesteld. Ik zal dus de laatste zijn om te zeggen dat andere religies het helemaal fout hebben.
En niet-gelovigen? De kern van de relatie met God is liefde. En de bijzondere eigenschap van liefde is, dat je die nooit kan afdwingen. Ik kan dus anderen niet dwingen om van God te houden, als ze Hem niet eens zien. Per definitie een zinloze en foute actie.
Natuurlijk mag iedereen zeggen dat God (waarschijnlijk?) niet bestaat. Dat is niet kwetsend. Er zal bijna geen gelovige zijn, die dat zo ervaart.
Wat veel gelovigen (ik in ieder geval ook) wél als kwetsend ervaren, is God/Jezus belachelijk maken. En dat is toch ook nergens voor nodig?
Als ik zeg dat jouw geliefde niet bestaat, zal je waarschijnlijk je schouders ophalen. Maar als ik haar belachelijk maak, zal je je ook gekwetst voelen.
N.B. over kerken/gelovigen/paus etc. mag je van mij zoveel grappen maken als je wilt!
HC veeg niet alle gelovigen op een hoop maar benader ons ook een beetje ruimdenkend en genuanceerd.
fojoe schreef:Lady_M schreef:@ d_ ruiter: En dat is met de evolutietheorie net zo...
En is er geen ander (gepaster) tijdstip om geld in te zamelen dan een begrafenis?
Vind het ook eigenlijk behoorlijk ongepast...
ik kan me voorstellen dat je je eraan ergert als je dit niet weet, maar in de rooms-katholieke kerk wordt er in elke kerkdienst geld opgehaald