Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:26

[quote="Huertecilla
Dat laatste is nu net wat 'Waarschijnlijk bestaat God niet' aan wil geven. De actie heeft niet eens een godsdienstige kleur. Is in het engels begonnen en daarna in het spaans. 'God' is echter een universeel op elke godsdienst toepasbaar begrip.
[/quote]

Maar wáárom vond men het nodig "god bestaat waarschijnlijk niet" uit te dragen. Waarom? Dan kunnen ze wel politiek correct gaan wauwelen over dat het woordje "waarschijnlijk" ruimte laat voor andere opties maar je wéét dat je gelovigen provoceert tot een tegenreactie.

Sterker nog, je zegt in feite: wij staan op een moreel hoger plan dan jullie gelovigen want wij laten tenminste nog ruimte voor twijfel.

Als dat niet provocerend is weet ik het niet meer. En nogmaals, waarom?

Ayasha
Blogger

Re: O en dat mag wel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:29

Waarom vinden christenen het nodig het geloof uit te dragen? Christenen doen toch exact hetzelfde?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:31

Waves schreef:
Maar wáárom vond men het nodig "god bestaat waarschijnlijk niet" uit te dragen. Waarom? Dan kunnen ze wel politiek correct gaan wauwelen over dat het woordje "waarschijnlijk" ruimte laat voor andere opties maar je wéét dat je gelovigen provoceert tot een tegenreactie.

Sterker nog, je zegt in feite: wij staan op een moreel hoger plan dan jullie gelovigen want wij laten tenminste nog ruimte voor twijfel.

Als dat niet provocerend is weet ik het niet meer. En nogmaals, waarom?

Waarom níet? Er mogen ook boards met het tegengestelde openbaar neergezet worden, dus nogmaals, waarom níet? Dat zou dan ook provocerend en kwetsend kunnen zijn voor bepaalde bevolkingsgroepen. Dus als je alles bij elkaar optelt, mogen zowel hoor als wederhoor gezien worden en dat gebeurt nu lijkt me.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:33

Waves schreef:
En nogmaals, waarom?

Omdat religieus fundamentalisme zelfs wetenschap behoorlijk begint te beperken :)*

Omdat zichzelf religieus ruimdenkend vindenden het zelf niet in de gaten hebben hoe restrictief zij zijn voor niet-gelovigen.

Ook in NL. Zie de pantoffels van religieus politieke correctheid waarmee in Den Haag door de wandelgangen gelopen m,oet worden.

hc

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:36

Waarom niet? Omdat het niet helpt. We willen toch in harmonie met zn allen op 1 aarde wonen? Laten we elkaar dan gewoon respecteren en met rust laten. Zowel de gelovigen als niet gelovigen.

Een goed gesprek is natuurlijk alleen maar goed en kan tot oplossingen leiden als er frictie is maar collectief met billboards en folders gaan smijten dat leidt mijns inziens alleen maar tot meer onbegrip.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:42

Maar de gelovigen laten de niet gelovigen ook niet met rust :roll:

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:49

cp112 schreef:
suleilitha schreef:
Hier wordt gesteld dat God alles kan, dan rijst bij mij de vraag waarom er nog altijd oorlog, kanker, aids, armoede, honger, dualiteit/dualisme en verdere ellende bestaat.

Als er zoiets gebeurd ligt ie zeker net ff een tukkie te doen :+

Haha dat doet me denken aan een gedicht dat ik op school heb gekregen:

Waarom hebt gij mij verlaten?

Waarom hebt gij mij verlaten?
Klonk het snikkend van het Kruis.
Maar het mocht geen donder baten,
Want de vader gaf ’niet thuis’.
Vader hield in later jaren
Ook niet bijster van gezeur
En ook Rome’s martelaren
Riepen voor een dichte deur.
Vader bleek ’niet thuis’ te geven
Steeds als je Hem nodig had
En het hielp niet, om het even
Hoe je smeekte, vloekt’ of bad . . .
Laatst nog:Twintig miljoen Russen, Joden, zowat zes miljoen . . .
Vader was niet thuis intussen,
Die had elders iets te doen . . .
’Ondoorgrond’lijk zijn Zijn wegen . . .’
Maar men weet wat dat beduidt:
Op één vraag wordt steeds gezwegen:
’Waar hangt Vader nou weer uit?’

Mijn meing hierover, ik geloof zelf niet, en ik vind het foldertje ook kolder. Ik vind het opdringen van het geloof, en dat is niet nodig. Ik denk dat je er zelf voor moet kiezen ergens in te geloven, en dat je dat niet opgedrongen kan worden. Ik heb verder ook niks tegen gelovigen, sterker nog, ik vind het iets heel moois. Ik zou me er zelf best meer in willen verdiepen als ik meer tijd. Maar het foldertje vind ik zelf onzin.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:55

Waves schreef:
Waarom niet? Omdat het niet helpt. We willen toch in harmonie met zn allen op 1 aarde wonen?

Oeps.
Daar gaat met het geloof toch echt iets fout. Dat 'God bestaat waarschijnlijk' niet als geloofsuiting gekozen is geeft al aan waarom. De grote drie geloven sluiten harmonie uit. Zowel het opvallende als het ironische daarvan is dat het van oorsprong alle drie semitische geloven zijn met nota bene een nauwelijks verschillend uitgangspunt. Als je het objectief bekijkt zijn het vernieuwde versies van elkaar.
Er zijn steekhoudende argumenten om het Christendom te zien als een Mk.2 van Judaisme en de Islam als een herziening van beiden.
Voor de op-de-kast-springers: ik heb de Bijbel en de Koran in huis en de Misjna+Talmoed(s) 'gelezen'.

Voor harmonie moet je bijvoorbeeld bij Siddhartha Gautama (Boeddha) , Shinto of Zarathushtra zijn.

Ik ben zelf erg onder de indruk van de vedas, nog meer van de leer van Zarathushtra (de bedovergrootvader van alle monotheïsmes) en ik 'geloof' in Gaya :D

hc

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:09

Lady_M schreef:
@ d_ ruiter: En dat is met de evolutietheorie net zo...

En is er geen ander (gepaster) tijdstip om geld in te zamelen dan een begrafenis?
Vind het ook eigenlijk behoorlijk ongepast...

ik kan me voorstellen dat je je eraan ergert als je dit niet weet, maar in de rooms-katholieke kerk wordt er in elke kerkdienst geld opgehaald ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:19

het domste aan die hele folder vind ik nog dat er echt onzin in staat. Het staat daar wel met enorme jip en janneke taal beschreven en er worden argumenten op tafel gelegd die wel met enorm kort door de bocht redeneringen genomen zijn. Elk argument kon ik met mijn beetje basis kennis wel weerleggen.

Het domste vond ik nog die tabel met de plaatjes van embryo's in de eerste stadium die in 18zoveel getekend zou zijn. Daaronder dan tekeningen van hoe het "echt" zou zijn.

Als je goed kijkt zie je dat er amper verschil zit tussen de twee verschillende tekeningen en is die uit 18 zoveel alleen een beetje "versimpeld"

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:22

newt schreef:
Folders mogen van de evolutionairen niet en van de christenen mag het evolutionaire bord niet. Eindeloze discussie, maar ik rij al 7 jaar langs de A6 en zie al 7 jaar een bord ind e wei staan met daarop.

mag ik nogmaals herhalen dat niet alle christenen de evolutietheorie van Darwin verwerpen?
de rooms-katholieke kerk - een aanzienlijk deel van de christenen dus - ziet het scheppingsverhaal als een verhaal, niet als iets dat letterlijk genomen moet worden!

Wikipedia schreef:
Het christendom telt op wereldniveau 2 miljard gelovigen en is daarmee de grootste religie. Het christendom is verdeeld in 1,33 miljard rooms-katholiek, 216 miljoen orthodoxe christenen, 367 miljoen protestanten, 84 miljoen anglicanen, 414 miljoen Onafhankelijken (niet behorend tot de belangrijkste stromen van het christendom) en 31.7 miljoen "marginalen" (de Jehova's getuigen, de mormonen, enz.).

ruim 66% van de christenen heeft iig geen probleem met Darwin.
over de andere christenen durf ik mij niet uitspreken.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:25

Ik snap het hele punt niet zo...waarom folders opsturen aan half nederland om jouw idee, geloof en mening te verkopen? :Z Dat heb ik darwin nog nooit zien doen...(dit heeft trouwens helemaal niets te maken met mijn eiegn opvattingen, die in het midden van beide opvattingen ligt ergens, ofzo...?)

Veel werk en wat is nu precies het doel? Ik ga er niet anders van denken, wordt niet meer of minder gelovig. mensen die toch al niet open staan voro het geloof knikkeren die folder ongezien in de kliko en de mensen die er al wel voor openstaan hebben zo'n folder niet nodig..

WHY God Why?? om maar in die termen te blijven.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:33

Darwin is al een tijdje dood, die zal je niet zoveel meer zien doen ;)

nog een update: ook de [url=http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/415595/2008/09/14/Anglicaanse-kerk-verwerpt-creationisme.dhtml]Anglicaans kerk verwerpt het creationisme.
[/url]
nog 84 miljoen christenen geen probleem hebben met Darwin ;)

in de bijbel en de koran (maar ook bv. in de Griekse, Noorse, Romeinse, ... mythologiën) zitten zoveel mooie dingen.
alleen heeeeel erg jammer dat ze als rechtvaardiging gebruikt worden voor zoveel kwaad.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:35

God heeft nooit geleefd en Jezus ligt inmiddels ook al een endje zes meter onder de grond, toch word ik nog steeds doodgegooit met die onzin....

Lijkt me dus dat Darwin er ook wel in zou kunnen slagen als die wilde.... Maar misschien heeft wetenschap dat opdringerige simpelweg niet nodig! :)*

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:35

fojoe schreef:
ik kan me voorstellen dat je je eraan ergert als je dit niet weet, maar in de rooms-katholieke kerk wordt er in elke kerkdienst geld opgehaald ;)

Mag ook wel willen ze Vaticaanstad in ere houden.....

Maar al is het gewoonte, ik kan me er ook aan ergeren, vooral gezien het feit dat ik de katholieke kerk een voorbeeld vind van hoe je veel geld dus niet nuttig besteed.
Wat een vertoon van dure kitch.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:39

beantsje schreef:
Ben het hartgrondig met je oneens, HC.

Het vreemde is dat niet-gelovigen altijd menen te moeten bepalen wat een gelovige nu precies gelooft en hoe hij denkt en tegenover anderen staan.
Dat vind ik heel kortzichtig. Gooi niet alle gelovigen op een hoop!
Er zijn ruimdenkende en kortzichtige mensen. Dat geldt voor gelovigen en niet-gelovigen.

Ik ben gelovig en ik kan ook rustig zeggen dat voor mij mijn relatie met God het belangrijkste in mijn leven is.
'Geloven' betekent niet 'een overtuiging hebben' maar 'een relatie hebben met'. Die relatie ervaar ik dagelijks en is de kern van mijn leven. Een zo diepe relatie met Iemand hebben impliceert dat je als gelovige onmogelijk kan zeggen dat hij waarschijnlijk bestaat.

Tegelijkertijd weet ik dat mijn perceptie van God gekleurd is. Ik krijg immers geen videobandjes met berichten van God. Ooit heb ik jaren gecorrespondeerd met iemand die ik nooit gezien heb, en toen ik hem tegenkwam, was het echt een heel ander iemand dan dat ik me voor had gesteld. Ik zal dus de laatste zijn om te zeggen dat andere religies het helemaal fout hebben.

En niet-gelovigen? De kern van de relatie met God is liefde. En de bijzondere eigenschap van liefde is, dat je die nooit kan afdwingen. Ik kan dus anderen niet dwingen om van God te houden, als ze Hem niet eens zien. Per definitie een zinloze en foute actie.
Natuurlijk mag iedereen zeggen dat God (waarschijnlijk?) niet bestaat. Dat is niet kwetsend. Er zal bijna geen gelovige zijn, die dat zo ervaart.
Wat veel gelovigen (ik in ieder geval ook) wél als kwetsend ervaren, is God/Jezus belachelijk maken. En dat is toch ook nergens voor nodig?
Als ik zeg dat jouw geliefde niet bestaat, zal je waarschijnlijk je schouders ophalen. Maar als ik haar belachelijk maak, zal je je ook gekwetst voelen.
N.B. over kerken/gelovigen/paus etc. mag je van mij zoveel grappen maken als je wilt!

HC veeg niet alle gelovigen op een hoop maar benader ons ook een beetje ruimdenkend en genuanceerd.

Tja, wat moet ik daar nou nog aan toevoegen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:42

Het probleem is dat als je met een gelovige discussïeerd over dit soort dingen, je altijd het verwijt krijgt persoonlijk te worden want het geloof en hij/zij zijn één....

Ik discussieer graag over het geloof hoor, ik stel me er heel veel vragen bij en vraag me af hoe gelovigen dat ervaren. Maar het is simpelweg niet mogelijk want alles word als persoonlijk verwijt gezien... IMO maak je het er dan naar....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:46

Wie haalt er hier nou bij iedere discussie dezelfde ouwe koe uit de sloot? :roll:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:47

Oude koe? Nog niet zo lang geleden (een weekje of wat) kreeg ik dat verwijt :?
Dat noem ik geen oude koe :+ Lieve schat, denk jij echt dat jij de enige in de wereld ben waarmee ik dergelijke discussies probeer te doen? Ik probeer wat inzicht te krijgen in gelovigen en als de ene daar niet voor open staat probeer ik gewoon een volgende :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:49

Je hebt pb. Wel heel sterk dat je exact mijn woorden aanhaalt dan ;)

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:49

Nickyu, dank voor de uitleg van 'het christendom'. Zo leer je iedere dag weer iets bij ;)

Ik heb verder ook absoluut niets tegen het geloof of gelovigen. Wel tegen de extremistische groep die HC aanhaalt, wat zeker geen kleine groep is. Het agressieve opdringen van het geloof en geen tegenspraak dulden is ook iets wat vaak voorkomt.

Het is vervelend dat de gelovigen hier op bokt zich zo aangevallen voelen. Er wordt nergens gezegd dat alle gelovigen direct extremistisch zijn daarin. Maar helaas is er WEL zo'n groep.

En dat is een discussie die te vergelijken valt met de discriminatie van 'buitenlanders'. In iedere groep, gelovigen, niet-gelovigen, nederlanders, turken, chinezen, roep het maar, zitten rotte appels. Dat betekend nog niet dat iedereen zich gelijk aangesproken hoeft te voelen....
Laatst bijgewerkt door Ididit op 27-02-09 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:50

Ik kan er ook niet aan doen dat gelovigen kennelijk graag in herhaling vallen := Ik heb het nl al een paar keer gehoord onderhand.. := maar als jij je zó graag persoonlijk aangevallen voeld Blue_Eyes, wil ik je dat plezier beslist niet ontnemen... Dus ga je gang maar :) Is toch niet mijn probleem.
Jij was niet de eerste en al zeker niet de laatste die een dergelijke zin tegen mij gezegd heeft :') En nog steeds: geen antwoord op mijn vragen. Maar dat word ik gewend ondertussen :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-02-09 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:50

Laten we dat via pb doen en niet hier in het topc.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:53

Laten we dit idd een net topic houden :j

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:57

fojoe schreef:
Lady_M schreef:
@ d_ ruiter: En dat is met de evolutietheorie net zo...

En is er geen ander (gepaster) tijdstip om geld in te zamelen dan een begrafenis?
Vind het ook eigenlijk behoorlijk ongepast...

Maar dan nog... Je kan toch wel begrijpen dat er op zo'n begravenis nu eenmaal ook niet-gelovigen komen? En dat dit dan best heel naar over kan komen tegenover mensen die hier niets mee te maken (willen) hebben?
Dat vind ik dus knap respectloos (ik snap best dat je niet in iedere kerk vreemd aan wordt gekeken als je er niets in doet, maar dit was wel een eerste keer die je niet snel zal vergeten... en geen goede ervaring dus.).