Leraar maakt mij belachelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:19

Mereltje schreef:
Een vraagje aan jou dan he...
Heb dit altijd al eens aan een gelovig iemand willen vragen.
Wat ik niet snap is dat god de mens maakt en van iedereen houdt (toch?)
Maar toch kies jij er voor om het niet goed te vinden? God heeft deze mensen toch zelf gecreerd?
Wie ben jij dan om het niet goed te keuren? Ik vind dat wel degelijk oordelen

Overigens vind ik inderdaad dat je niet ruimdenkend bent als je tegen het homohuwelijk bent, dit zijn niet de middeleeuwen.

Dat vraag ik mij nou ook af ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:19

kinuh schreef:
Nou hier nog een berichtje van de beruchte TS zo ongeveer :)

Er worden nou een hoop dingen over mij rondgezaaid die niet waar zijn.
Op mijn school wordt wel degelijk de evolutie behandeld, en uitgebreid ook. En als ik niet in de evolutie theorie geloof kan ik niet op het VWO zitten? Oftewel iedereen die christelijk is en in het scheppingsverhaal gelooft is dom? Tja, dat zijn jullie conclusies, niet de mijne.

Verder wil ik even heel duidelijk maken dat ik homofiele mensen niet minderwaardig vind. Stel mijn broer blijkt nu opeens homo te zijn. Dan zou ik echt niet minder van hem houden dan ik deed toen hij hetero was. Ik gun homofiele mensen ook een prettig en fijn leven met gelijke kansen op slagen.

Jullie kunnen wel zeggen dat ik niet mag oordelen over mensen, maar ik heb nergens gezegd dat homo's naar de hel oid gaan en ik niet? Of dat homofiele mensen zondaars/slechte mensen zijn. Oordelen is niet aan mij, en dat zal ik dus ook niet doen.

Verder vinden jullie mij onrespectvol, maar de meeste van jullie zijn net zo bezig. Dan kan je zeggen, wie de bal gooit krijgt 'm terug. Prima, maar bedenk wel dat je dan zelf net zo 'fout' bezig bent.

Het scheppingsverhaal moet je ook niet letterlijk lezen. Is er iemand van jullie die de bijbel er bij heeft gepakt? Die heeft gelezen dat een dag als 1000 jaar was. Dat zou betekenen dat de schepping in 6000 jaar is gebeurd ipv 6 dagen.

En ja, misschien zijn er voor de evolutie meer bewijzen. Maar ook daar zitten fouten in, misschien minder dan bij het scheppingsverhaal. Maar waar je in gelooft is een persoonlijke keuze. Mensen die in de evolutie willen geloven moeten dat ook vooral doen, ik snap het wel als je liever voor de bewijzen wilt gaan. Alleen mijn gevoel gaat daar niet naar uit.

Verder wil ik ook even uit de wereld helpen dat ik gebrain washed zou zijn? Ik ben dan nog maar 15 en mijn hersens zijn nog niet volgroeid, maar dat betekend wel dat ik een klein beetje zelf kan denken. Ik ben geen peuter meer die alles voorgekauwd hoeft te hebben. Medelijden met mij dat ik dus een slechte opvoeding heb gehad heb ik niet nodig. Ik heb een fijn gezin en niemand dringt mij deze mening op. Als ik niet naar de kerk wil hoef ik niet, en als ik in de evolutie wil geloven ben ik daar geheel vrij in zonder uitgebannen te worden uit de familie.

Bekrompen? Neehoor, je kan bij mij met een hoop rare verhalen aankomen. Maar ik heb nou ook eenmaal mijn normen en waarden zoals iedereen heeft. Dat ze anders zijn dan die van jullie betekent niet meteen dat ik bekrompen ben.

God alleen voor de slechte periodes? Misschien bij sommige van jullie, maar voor mij niet. Ook dat is voor iedereen persoonlijk en kan ik niet over oordelen. De band die iemand met God wel of niet heeft kan ik niet zien.

Trouwens voor de gene die het willen weten: ik draag geen rokken, geen hoedjes en mag mijn haar afknippen als ik wil. Ik ga naar een baptisten gemeente waar niemand een rok hoeft te dragen en waar gewoon wordt gezongen (dus ook op halve noten).

oei, daar ben ik het niet mee eens, als God dat zegt ( de werld in 6 dagen geschapen is) dan is dat zo.
als je daar al aaan twijfelt, twijfel je aan zijn almachtigheid. want voor een mens is dat moelijk te begrijpen maar daarom is het zijn almacht. en wat moet je dan wel letterlijk nemen?
en 1000 jaar is idd als en dag. en een dag als 1 jaar, dat staat in een andere contest (maar dat is ee ander verhaal)
maar je kunt geod uitleggen, bij mij gaat het moeilijker. ;)
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 12-02-09 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:20

Janientje schreef:
Mereltje schreef:
Een vraagje aan jou dan he...
Heb dit altijd al eens aan een gelovig iemand willen vragen.
Wat ik niet snap is dat god de mens maakt en van iedereen houdt (toch?)
Maar toch kies jij er voor om het niet goed te vinden? God heeft deze mensen toch zelf gecreerd?
Wie ben jij dan om het niet goed te keuren? Ik vind dat wel degelijk oordelen

Overigens vind ik inderdaad dat je niet ruimdenkend bent als je tegen het homohuwelijk bent, dit zijn niet de middeleeuwen.

Dat vraag ik mij nou ook af ;)

heb geantwoord ;)

_Christine

Re: Leraar maakt mij belachelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 21:23

@gekvanfleur: Ik heb het niet helemaal goed geformuleerd. Later in de bijbel staat een dag is als 1000 jaar. Het kan dus beide. In 6 dagen of 6000 jaar.
Ik persoonlijk weet dat ook niet. Maar houd beide opties open :)

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:25

Wendy schreef:
Wat ik niet begrijp is wat iemand die de evolutietheorie ontkent op het VWO doet :roll:

Wat is dit nou weer voor een belachelijke opmerking?
Als je VWO doet weet je waarschijnlijk de helft nog niet.
En als je VWO doet hoeft dat nog niet te betekenen dat je dan alle theorien en dergelijke begrijpt en gelooft.
Zoveel bewijs is er nou ook weer niet voor de evolutietheorie..
En nee ook niet voor de schepping, daarom heet het geloven ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:25

Natuurlijk is er wat mis gegaan als je homo bent..
Betekend niet dat je iets tegen de persoon zelf hoeft te hebben. Maar vind het echt belachelijk hoe die lerares doet.. Vind het niet kunnen hoor :n ben benieuwd hoe het afloopt :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:30

saskiakefie schreef:
Betekend niet dat je iets tegen de persoon zelf hoeft te hebben. Maar vind het echt belachelijk hoe die lerares doet.. Vind het niet kunnen hoor :n ben benieuwd hoe het afloopt :)

Nou nou nou, dat kan wel ietsje minder zeg!
Alle mensen zijn gelijk hoor, er is niet mis (gegaan) met mensen die homo zijn, hoe kom je daar wel bij?

Stel dat die leerkracht dit echt heeft gezegd (kan het me echt niet voorstellen, maar niets is onmogelijk natuurlijk), dan zou TS maar eens langs de conrector of haar mentor moeten gaan, dat lijkt me verstandig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:34

Net verhaaltje hoor ts! :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:36

saskiakefie schreef:

Meen je dat nu echt?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:51

Mis gegaan zou ik het niet noemen, hier een stukje:
Een mannelijke foetus krijgt tweemaal een testosteronpiek, waardoor het mannelijke deel van de genen wordt geactiveerd. 'Mannelijke' delen van de hersenen worden vergroot, terwijl die gebieden bij vrouwen kleiner blijven. Ook worden de circuits in de hersenen die het typische denken en gedrag van mannen regelen aangelegd. Tijdens de pubertijd worden die delen in werking gezet. Mist de mannelijke foetus een van de testosteronpieken, of is hij er minder gevoelig voor, dan worden de mannelijke delen en circuits van de hersenen minder ontwikkeld. De baby heeft later zo minder aanleg voor mannelijk gedrag.

Vrouwen hebben een grote verbinding tussen de twee hersenhelften. Daardoor zijn ze gevoeliger en beter in communicatie dan mannen. Bij homosexuele mannen is deze verbinding zelfs nog groter dan bij vrouwen. Bij lesbische vrouwen is deze verbinding ongeveer zo groot als die bij mannen. De verbinding tussen de twee hersenhelften is dus niet gerelateerd aan geslacht, maar aan sexuele voorkeur. Ook andere gebieden die mannelijk danwel vrouwelijk gedrag of lichamelijke toestand regelen zijn aan de sexuele voorkeur gerelateerd, en niet aan het geslacht.

Bij tweelingonderzoek is gebleken dat als één van de twee homosexueel is, bij meer dan de helft ook de ander homosexueel is. Dit wijst sterk in de richting van beïnvloeding door genen. Ook blijkt dat meer dan 65% van de jongetjes die al vroeg 'meisjesachtig' gedrag vertonen later homosexueel blijken te zijn.

Homosexualiteit is niet onnatuurlijk, zoals velen beweren. Sterker nog: 100% van de bonobo-soorten (een van onze meest naaste verwanten) heeft homosexuele sex. Een een onderzoek is gebleken dat hoe hoger je op de evolutionaire ladder komt, des te meer % van de soorten homosexuele daden verricht.

Verder ontopic, ik zou naar de direkteur stappen. Ze vraagt om je mening, je had het misschien wat anders moeten verwoorden maar het is erg kinderachtig van een volwassen persoon, dat notabene lesgeeft, om zo te doen.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:55

@gekvanfleur: Ik heb helemaal niks anders geleerd :) Mijn ouders zijn gelovig en geloven mss zelfs wel in het scheppingsverhaal, dat weet ik niet. Ik ben gedoopt, heb mijn eerste communie gedaan en mijn plechtige communie. Ik ben dus wel opgegroeid in die Christelijke omgeving. Mijn leraar godsdienst waar ik over sprak kwam ik maar tegen in het zesde middelbaar, en toen had ik al lang een mening gevormd. Ik heb dus net hetzelfde als jij geleerd, maar er is minder aandacht aan besteed.

Stel nu dat ik niet in de evolutietheorie geloof (hoewel ze me heel wat waarschijnlijker lijkt als het scheppingsverhaal ben ik er niet van overtuigd dat dat wél voor de volle 100% de waarheid is trouwens,...) dan zou ik ook nog altijd niet in het scheppingsverhaal kunnen geloven... Puur omdat de bijbel door mensen geschreven is, en het scheppingsverhaal dus ook.

En ik bazuin toch helemaal geen onzin rond over Christenen, het is ook niet mijn bedoeling om jou af te breken en ik heb er ook geen problemen mee hoe jij over de schepping enzo denkt. Ik verbaas me er alleen over en kan het niet vatten...

(Met die opvattingen over homo's heb ik dan weer wel een probleem, dat valt namelijk onder de noemer discriminatie imo)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:59

Interessant Anna-Jelly.
TS of ik je mening al dan niet deel lijkt me niet van belang.
Dat je lerares die mening niet deelt behoort ook niet van belang te zijn.
Zij zit in een positie waarin ze niet OVER haar leerlingen dient te praten tegen ander klassen of ook maar tegen medeleerlingen. Daar behoort ze boven te staan. (maar dat is mijn mening) Zou er mee naar je mentor gaan

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:06

( Ik heb niet alles gelezen..)
Ik vind het verschrikkelijk van deze lerares. TS is ook nog maar een jong meisje, die wss nog heel veel moet leren. Als zon meisje zon kwetsende opmerking maakt in de klas, mag dat best aangepakt worden, en het liefst opin gegaan worden.. Want daar moet TS van leren.. Maar hoe deze lerares heeft gehandeld (volgens TS) vind ik erg slecht. Beter had ik gevonden als ze apart met TS erover had gesproken en had uitgelegd dat TS echt heel kwetsend kan zijn naar anderen, of in de klas er dus meer opin gaan.. Ben benieuwd wat TS hier nu aan gaat doen ( of al gedaan heeft? )

edit: een excuus in de klas kan ook geen kwaad overigens..
Zoiets als: ik neem mijn woorden terug, mevrouw.. ik heb erover nagedacht en ik heb snelle conclusies getrokken.. Kunt u dit terugnemen en mij verder respecteren?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:14

Ik zou nooit mijn excuses maken voor mijn mening, tenzij ik van mening verander en ik vind ook dat dat niet gevraagd mag worden. Niet op deze manier iig :n

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:16

Mystica schreef:
Ik zou nooit mijn excuses maken voor mijn mening, tenzij ik van mening verander en ik vind ook dat dat niet gevraagd mag worden. Niet op deze manier iig :n

helemaal mee eens

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:28

Wat toevallig zeg dit topic op Darwin dag. En kennelijk dan ook nog eens een lerares op een christelijke school in Veenendaal die veel te geëvolueerd is voor haar leerlingen, het lijkt wel een wonder of zou god er een bedoeling mee hebben? :D

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:36

gekvanfleur schreef:
wij mogen inderdaad niet oordelen of iemand naar de hel of hemel gaat. dat doet God.
maar God verbiedt in zijn woord heel duidelijk homo seksuele daden, homo zijn ontkend hij niet en je kan het zijn alleen je mag er niet aan toe geven. het is zegmaar als dat sommige mensen geen mensen geen kinderen kunnen krijgen, een extra belasting. bij God horen beteknt geen makkelijk leven, maar vaak moeilijk.
maar wij moeten die mensen respecteren, maar mogen het niet goedkeuren. wij keuren het niet goed omdat god dat niet wil.

en je laatste opmerking vid ik echt kortzichtig, het spijt me....... omdat ik vind dat mij veulen best af en toe een blokje mee om kan e een ander bokker dat niet vindt kunnen. ben ik middeleeuws? misschien moet je beginnen bij respect en leren dat de wereld vol zit met mensen met een ander mening en dat iedreeen daar recht op heeft en dan niet dom is omdat jijanders denkt.....
en ik wil best verder met je praten, maar dan wel met respect.

Je hebt niet op alles geantwoord... God heeft de mensen toch gemaakt? Dan toch ook homoseksualiteit?
Of heeft hij alleen de goeie dingen gemaakt? En alles wat jou niet bevalt dan?
En gaat geloven niet vooral over liefde, maar eigenlijk over regeltjes?
En wat als je toevallig van iemand houdt van hetzelfde geslacht?
Beter ongelukkig en leven naar de 'regels' dan gelukkig met partner van hetzelfde geslacht?
Ik persoonlijk zou god maar onaardig vinden als hij dit liever zou hebben, vooral vanwege het feit dat hij mij toch gemaakt heeft, mocht ik gevoelens hebben voor hetzelfde geslacht ;)

Als je denkt dat ik respectloos ben, dan moet je echt beter lezen, want ik heb nergens gezegd dat ik geen respect heb, of mensen niet accepteer zoals ze zijn....
Ik zei ook duidelijk ik vind :Z
Overigens heb ik ook nergens het woord dom laten vallen.
En volgens mij liet ik ook duidelijk merken dat ik vooral erg nieuwsgierig was, omdat ik er geen verstand van heb.
Maar vind de uitingen van jou en de TS niet passen bij het beeld dat ik heb van het geloof, maar misschien heb ik het mis....

En voor TS, ik vind zeggen over iemand dat hij alleen doet alsof hij homo is om aandacht te trekken wel degelijk oordelen over iemand... En dat nog wel terwijl je diegene niet kent, want als jij je beter verdiept had/wel homo's zou kennen zou je echt wel snappen dat dit niet zo is :n

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 22:43

@ Mereltje: God heeft mensen een eigen wil gegeven, want anders had hij net zo goed robots kunnen maken. Verder heb je ook natuurlijke variatie. Dit zorgt voor nieuwe varianten zoals o.a. de homo.
Geloven heeft niet alleen met regels te maken. Als jij je aan die regels houd en ze je eigenmaakt, normen en waarden kan je op een veel fijnere manier leven. En nee, je kan je nooit 100% aan de regels houden. Maar daar bestaat vergevenis voor (en niet alleen door God maar ook door je medenmens).
In het geloof gaat het erom dat je vertrouwt op God, dat je je naasten lief hebt als jezelf. Die regels zijn er om jou te helpen een goed mens te zijn. Niet om naderhand jou op de vingers te tikken.

Ik zeg dat sommige dat doen ja, en zoals hier aangegeven in het topic is dat ook zo.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:45

Mereltje schreef:
God heeft de mensen toch gemaakt? Dan toch ook homoseksualiteit?
Of heeft hij alleen de goeie dingen gemaakt? En alles wat jou niet bevalt dan?
En gaat geloven niet vooral over liefde, maar eigenlijk over regeltjes?
En wat als je toevallig van iemand houdt van hetzelfde geslacht?
Beter ongelukkig en leven naar de 'regels' dan gelukkig met partner van hetzelfde geslacht?

God heeft mensen inderdaad gemaakt en homosexuele gevoelens ook.
Geloof gaat over liefde die je laat blijken door de regeltjes. Mensen die alleen bidden als ze iets willen zijn bijvoorbeeld ongelofelijk hypocriet en ik vind het niet vreemd dat die niet geholpen worden ;)
Als je houdt van iemand van het andere geslacht, dan mag dat. Er staat slecht in de bijbel dat je als man "niet naast een man mag liggen, zoals een vrouw dat doet" en vanzelfsprekend geldt dit andersom ook. De meningen zijn er zelfs over verdeeld of dit over homosexualiteit gaat of over iets anders.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:48

(het niet het gehele topic gelezen)

Een lerares mag zulke heftige uitspraken niet maken, niet tegen leerlingen, ook niet als ze door de mening van een leerling (waar zij zelf naar vroeg) behoorlijk is beledigd. Had ze geen lesgevende functie gehad en had ik dan in haar schoenen gestaan, had ik echter waarschijnlijk ook zo gereageerd ;) Maar feit is dat ze een lesgevende functie heeft, en dan hoor je je niet zo tegenover een leerling te gedragen, maar hoor je professioneel te blijven. Ook al kunnen zulke opmerkignen en meningen je behoorlijk krenken. Ik zou dit dan ook zeker aankaarten bij een hoger iemand van je school.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:55

Moderatoropmerking:
TS heeft een vraag over hoe ze met het gedrag van haar lerares om moet gaan. Dit topic gaat niet over homosexualiteit (dat was alleen de aanleiding) en niet over Darwin. Graag ontopic blijven dus.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:58

Anna-Jelly schreef:
Mis gegaan zou ik het niet noemen, hier een stukje:
Een mannelijke foetus krijgt tweemaal een testosteronpiek, waardoor het mannelijke deel van de genen wordt geactiveerd. 'Mannelijke' delen van de hersenen worden vergroot, terwijl die gebieden bij vrouwen kleiner blijven. Ook worden de circuits in de hersenen die het typische denken en gedrag van mannen regelen aangelegd. Tijdens de pubertijd worden die delen in werking gezet. Mist de mannelijke foetus een van de testosteronpieken, of is hij er minder gevoelig voor, dan worden de mannelijke delen en circuits van de hersenen minder ontwikkeld. De baby heeft later zo minder aanleg voor mannelijk gedrag.

Vrouwen hebben een grote verbinding tussen de twee hersenhelften. Daardoor zijn ze gevoeliger en beter in communicatie dan mannen. Bij homosexuele mannen is deze verbinding zelfs nog groter dan bij vrouwen. Bij lesbische vrouwen is deze verbinding ongeveer zo groot als die bij mannen. De verbinding tussen de twee hersenhelften is dus niet gerelateerd aan geslacht, maar aan sexuele voorkeur. Ook andere gebieden die mannelijk danwel vrouwelijk gedrag of lichamelijke toestand regelen zijn aan de sexuele voorkeur gerelateerd, en niet aan het geslacht.

Bij tweelingonderzoek is gebleken dat als één van de twee homosexueel is, bij meer dan de helft ook de ander homosexueel is. Dit wijst sterk in de richting van beïnvloeding door genen. Ook blijkt dat meer dan 65% van de jongetjes die al vroeg 'meisjesachtig' gedrag vertonen later homosexueel blijken te zijn.

Homosexualiteit is niet onnatuurlijk, zoals velen beweren. Sterker nog: 100% van de bonobo-soorten (een van onze meest naaste verwanten) heeft homosexuele sex. Een een onderzoek is gebleken dat hoe hoger je op de evolutionaire ladder komt, des te meer % van de soorten homosexuele daden verricht.

Ik geloof ook in deze theorie, maar ik zou dit inderdaad nooit 'misgegaan' noemen. Ik noem het "anders' en iets anders hoeft niet meteen goed/slecht/beter/minder te zijn en als je het woord 'misgaan' in je mond neemt dan krijgt het meteen wel een hele negatieve lading. Hetzelfde voel ik trouwens bij het woord 'homofiel', het wordt 'fiel' geeft een negatieve lading aan iets (denk bv aan pedofiel). Ik denk dat de meeste homo's zich zeer ongemakkelijk zouden voelen als je ze aanspreekt met homofiel, beter kan je gewoon homo zeggen of anders homoseksueel.

Edit: Was net te laat voor de moderateropmerking maar zou deze tip toch graag mee willen geven aan de TS en meelezers van dit topic

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:03

Ontopic:
Waarom ga je niet gewoon naar die lerares toe? Je kan altijd nog naar de mentor o.id. gaan. Zeg gewoon wat je voelt, ik neem aan dat dit ook niet helemaal je bedoeling was? Je hebt er in ieder geval van geleerd om je mening iets subtieler te verkondigen, en je kan zeggen dat het nooit je bedoeling was om haar persoonlijk te kwetsen. Dan ligt de bal bij haar en kan je altijd nog kijken wat je doet. Dan ben je wel het volwassenste.

Offtopic:
Ik was nogal naief blijkbaar dat dit soort 'meningen' alleen nog maar in het Vaticaan bestonden. Mijn ogen zijn weer open en ik ben nog meer overtuigd dat alle geloven erg zijn. Zonder de verschillende geloven zouden er een stuk minder oorlogen/ruzies zijn, en stel er is een God die vrede op aarde wilt...zou die daar toch wel iets op verzinnen?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:08

Niets met homo's hebben heeft niet met geloof te maken :O

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:19

*Terug van weggeweest en heb het meeste bijgelezen*

Ontopic dan :+
Wees stoer en stap zelf op je lerares af,dat is de volwassen aanpak (al vraag ik me af of je dat kunt)
Ga nooit op verhalen af van anderen,het lijkt mij erg stug dat een docent jou neerhaald in andere klassen.
Zowel,dan meld je dat bij een directuer,of hoe noemen ze dat tegenwoordig.
Zorg dan wel dat je betrouwbare bewijzen hebt.

Wederom wens ik geen pm-etjes van TS,gaan accuut de prullenbak in ~~}>