Merkkleding : zinvol of onzin?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:25

chitra schreef:
Ik wil graag kwaliteit voor m'n geld. Bij de H&M koop ik nooit wat, om de simpele reden dat het er na een keer wassen al niet meer uitziet.

Beetje gezever vind ik dit: ik koop voor mijn dochter ook vaak genoeg de 'duurdere' merken. Had een Replay shirtje van 60 euro waarvan de naden al aan het draaien waren na één keer wassen, de tweede keer lieten de naden gewoon los. Hempjes van H&M kan ik 100 keer wassen en die zien er nog steeds keurig (en niet gedraaid uit). En zelfs als ze na 20 keer verwassen zijn: voor 5 euro kieper ik het gewoon weg dan !

Vind het altijd zo grappig dat mensen zeggen: maar ik wil niet dat er een merk op staat, dat vindt ik zo overdreven. En dan vervolgens bijv. in Burberry jas te gaan lopen. Alsof het ruitje niet genoeg zegt.... Hoewel: ik zou nooit Burberry kopen, daarvan is zoveel nep in omloop dat iedereen zelf met écht denkt dat je in een nepper loopt :D

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:25

Deze discussie vind ik wat moeilijk om te voeren, de een heeft andere normen en waarden dan de ander.
Er zijn hier mensen die 40 euro veel geld vinden voor een shirtje, iemand anders vind dit de normale prijs voor een shirt.
Hoe kan er dan een goede discussie gevoerd worden, bijna niet?

Ik ben het overigens eens met BraveSpots, er zijn teveel vooroordelen door de mensen die merkkleding dragen, dit is jammer, zo is het net alsof er 2 polen ontstaan..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:27

katiavl schreef:
Waarom moet jij er zorgen over maken, of oordelen dat het minder goed is?
Ik vraag me echt af waarom mensen zo graag willen oordelen en weten over andere mensen. Niet slecht bedoeld maar persoonlijk vind ik bezighouden met zelf optimaal leven al moeilijk genoeg.

Omdat ik het wel degelijk een minder fraaie 'levenswandel' vind wanneer iemand alleen maar materiële zaken vergaart, en niets teruggeeft...
Ik heb ook een redelijke garderobe, maar bekommer me ook om mensen/ dieren die het minder getroffen hebben.
Zelf optimaal leven is idd moeilijk zat, maar een optimaal gelukkig mens is geen eenzaam mens... het is dus altijd mooier en een doel op zich om te kunnen delen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:30

Ninx schreef:
Omdat ik het wel degelijk een minder fraaie 'levenswandel' vind wanneer iemand alleen maar materiële zaken vergaart, en niets teruggeeft...
Ik heb ook een redelijke garderobe, maar bekommer me ook om mensen/ dieren die het minder getroffen hebben.
Zelf optimaal leven is idd moeilijk zat, maar een optimaal gelukkig mens is geen eenzaam mens... het is dus altijd mooier en een doel op zich om te kunnen delen.

Absoluut! Ik zet me absoluut in voor goede doelen dat vind ik ook een vooraanstaand iets. Brookhospital, de Kankerbestrijding en WNF staan bovenaan. Eigenlijk geven m'n ouders verder wel aan alle goede doelen wat (collecte), maar ikzelf geef ook een paar keer jaar aan goede doelen. Maar dit gaat trouwens wel redelijk offtopic.

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:31

Picassox : Graag even reageren op mijn post. :)
Ik voel me best wel beledigd daarover namelijk. |o

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:33

Winniiee schreef:
Picassox : Graag even reageren op mijn post. :)
Ik voel me best wel beledigd daarover namelijk. |o

Wat wil je dat ik zeg/doe?
Moet ik op m'n knieeën gaan? Ik ga hier overigens niet op door.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:34

Het is wel zo dat duurdere merken vaak meer getailleerd zijn in jassen en blazers. En dat de hak van een schoen vaak mooier geplaatst en gemaakt is.

Maar of je dat belangrijk vind, meer voor wilt betalen ofzo ligt gewoon aan jezelf.... beter of slechter word je er niet van. Heb nog nooit horen zeggen wow die heeft goedkope kleding aan.

Daarom vind ik nepmerken zo spijtig.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 12-02-09 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:34

Ik vind het belachelijk dat jij zegt dat ik je verwaand noem?

Ik heb uberhoupt alleen nog maar in het algemeen gepraat!
Vervelend dat ik nu alllemaal beschuldigingen aan me broek krijg hangen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:35

Winniiee schreef:
Ik vind het belachelijk dat jij zegt dat ik je verwaand noem?

Ik heb uberhoupt alleen nog maar in het algemeen gepraat!
Vervelend dat ik nu alllemaal beschuldigingen aan me broek krijg hangen.

Ik ook ;)
Want ik betrok het niet op jou.

Maar nu stop ik ermee, ga niet persoonlijk worden. :)

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:37

Picassox schreef:
Winniiee schreef:
Misschien beledig je hier mensen mee die dus wel shirtjes van de markt dragen. :)

Niet dat ik shirtjes van de markt draag.. maar dit is maar een voorbeeldje.

Misschien, en het spijt me er dan voor.
Maar jij beledigd mij ook door te zeggen dat ik maar met geld kan smijten en dat ik verwaand/verwend etc. ben. Is dat niet hetzelfde?

Klinkt toch aardig bedoeld tegen mij. :)

Ik ga er verder ook niet meer op in, maar ik vind het niet netjes van je. :)

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:38

Er zijn hier wel genoeg mensen beledigd denk ik, bedoeld en onbedoeld.
Dat geld voor mensen die zich aangesproken voelen als hier mensen zijn die zich 'te goed' voelen voor C&A ed..
Maar ook voor de mensen die geen merkkleding kopen en vinden dat degene die dat wel doen en hebben verwend/verwaand zijn.

Ieder zijn mening tot een bepaalde limiet. :j
En ik vind dat je best mag zeggen dat je liever geen C&A, hema of iets in die trant wilt dragen, want zo ben ik ook, en dat simpelweg omdat ik wel merkkleding koop en ik dat veel fijner vind. (mijn mening)

Maar ik weet ook dat er mensen zich geen dure kleren kunnen veroorloven en heb gewoon respect voor die mensen want ken er genoeg die krap zitten. Dus ik bedoel dit absoluut niet aanvallend.

Voor degene die de 'merkkleding' kopende mensen verwend/verwaand vinden wil ik alleen zeggen dat je eerst even moet nadenken voordat je dat zegt.. Want de meeste hier werken er zelf hard genoeg voor.. En als je moeder dure dingetjes voor je koopt.. zeg je geen nee tegen toch?

*Edit.
Ik werk hard voor mijn geld voor mijn kleren, en ik ben ook verwend, heel erg soms want mijn moeder betaald veel mee aan kleren. Ben ik dan meteen verwaand? Vind ik niet.. ik schep niet op over mijn kleding. Ik heb gewoon mazzel. ;)
Laatst bijgewerkt door Niien_ op 12-02-09 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Picassox

Re: Merkkleding : zinvol of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:40

Ik sluit me bij Niien_ helemaal aan. :j

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:47

Ik koop meestal geen merkkleding, mede omdat ik het onzin vind & veel te duur. Ik verdien per maand genoeg om leuke dingen te kopen / te gaan doen, maar merkkleding wordt me toch echt wat te duur. Dit betekent niet dat ik in 'vormeloze' kleding rondloop, zoals ik hier ergens zag staan. Ik koop wat ik leuk vind, of het nu merkloos is of met merk of het nu goedkoop is of duurder. Af en toe koop ik wel merkkleding hoor, als ik het echt mooi vind. ;)
Iedereen mag zijn eigen voorkeur hebben, ik heb er helemaal geen problemen mee als iemand in merkkleding rondloopt of het tegenovergestelde. Maar dat je op sommige scholen wordt buitengesloten omdat je geen merkkleding hebt vind ik belachelijk! Hier bedoel ik niet mee dat iedereen die merkkleding draagt daar aan mee werkt, ik doel alleen maar op de mensen die zich ook daadwerkelijk te goed voelen voor mensen met merkloze kleding.
Ik heb evenveel respect voor mensen met merkkleding als voor mensen zonder merkkleding en ik vind dat iedereen zo zou moeten denken.

Sommige opmerkingen in dit topic zijn echt respectloos en absoluut ongepast, hier ga ik verder maar niet op in, om eventuele ruzies te voorkomen. }:0

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:49

Ik weet dat er genoeg mensen respect hebben voor elkaar, ongeacht of ze wel of geen merkkleding hebben.
En evengoed waren er respectloze reacties, maar bij deze is het ook verstandiger om die discussies te sluiten, over wie wat wel en niet heeft gezegt, en weer gewoon reageert op het eerste bericht van de TS. :)

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:50

Picassox schreef:
Begrijp me goed: ik ben niet iemand die met z'n merken te koop loopt. Ik loop sowieso in merkkleding, maar nooit dat er ergens met koeienletters "GUESS" of "G-STAR" te vinden is. Dat vind ik ordinair en overschreeuwend, dus daar doe ik het niet voor. Maar gewoon voor de uitstraling, kwaliteit, details en ter bewondering van het merk.

in dit stukje kan ik me heel goed vinden, ik draag erg veel merkleding, maar dat komt ook omdat mijn moeder veel koopt en we dezelfde maat heb. met merkkleding bedoel ik dan ook geen g-star oid. maar meer cavalli, la martina, gant etc.
mijn moeder heeft ook een rok, dat is een merk (naam kwijt) die van ieder kledingstuk er maar 1 maakt. en deze word dan helemaal voor je op maat gemaakt, super stoer eigenlijk dat je de enige bent in de hele wereld met die rok.
het gaat mij ook idd niet om het merkje, vaak staat deze er ook ergens heel klein op oid dat mensen het niet eens zien.
maar het zijn idd de kleine en bijzondere details en de kwaliteit die het doen!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:51

Niien_ schreef:
Voor degene die de 'merkkleding' kopende mensen verwend/verwaand vinden wil ik alleen zeggen dat je eerst even moet nadenken voordat je dat zegt.. Want de meeste hier werken er zelf hard genoeg voor.. En als je moeder dure dingetjes voor je koopt.. zeg je geen nee tegen toch?

Tuurlijk wel :j. Als mijn moeder ooit zou afkomen met een shirtje van 60 euro voor mij (dat zie ik niet vlug gebeuren maargoed), dan kijk ik haar eens raar aan en hang ik dat terug. Wij hebben thuis geen gebrek aan geld, maar dat betekent nog niet dat je het (imo) nodeloos moet uitgeven. Ik ben al lang blij dat ze dat shirtje van 10 euro wilt betalen voor me, die 50 euro verschil mag ze houden, heeft ze zelf hard genoeg voor gewerkt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:52

Anniiekk schreef:
Ik koop meestal geen merkkleding, mede omdat ik het onzin vind & veel te duur. Ik verdien per maand genoeg om leuke dingen te kopen / te gaan doen, maar merkkleding wordt me toch echt wat te duur. Dit betekent niet dat ik in 'vormeloze' kleding rondloop, zoals ik hier ergens zag staan. Ik koop wat ik leuk vind, of het nu merkloos is of met merk of het nu goedkoop is of duurder. Af en toe koop ik wel merkkleding hoor, als ik het echt mooi vind. ;)
Iedereen mag zijn eigen voorkeur hebben, ik heb er helemaal geen problemen mee als iemand in merkkleding rondloopt of het tegenovergestelde. Maar dat je op sommige scholen wordt buitengesloten omdat je geen merkkleding hebt vind ik belachelijk! Hier bedoel ik niet mee dat iedereen die merkkleding draagt daar aan mee werkt, ik doel alleen maar op de mensen die zich ook daadwerkelijk te goed voelen voor mensen met merkloze kleding.
Ik heb evenveel respect voor mensen met merkkleding als voor mensen zonder merkkleding en ik vind dat iedereen zo zou moeten denken.

Sommige opmerkingen in dit topic zijn echt respectloos en absoluut ongepast, hier ga ik verder maar niet op in, om eventuele ruzies te voorkomen. }:0

Dat uitgesloten worden op merkkleding, is puur de merkloze kleding als scapegoat gebruiken. Net zoals, dik zijn, lelijke neus, bruin haar hebben. Heeft dus niks met het dragen van merkkleding. Gewoon de pure vreedheid van sociaal groepsgedrag.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:53

Ik koop eigenlijk nooit merkkleding.
Heb wel een merkbroek ( forecast ), die zit ook heel erg fijn moet ik zeggen, maar die was ook in de uitverkoop :D
Mij zul je echt NOOIT een shirt van €40,- zien kopen.
Vind het zonde van mijn geld.

Waar ik me wel aan stoor is, dat als mensen zeggen " ik koop altijd alleen maar merkkleding, ga echt de H&M niet binnen" terwijl ze het zelf echt niet kopen hoor.
Dat krijgen ze dan van pappie en mammie ( ja heb het meegemaakt ) :n

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:54

BraveSpots schreef:
Tuurlijk wel :j. Als mijn moeder ooit zou afkomen met een shirtje van 60 euro voor mij (dat zie ik niet vlug gebeuren maargoed), dan kijk ik haar eens raar aan en hang ik dat terug. Wij hebben thuis geen gebrek aan geld, maar dat betekent nog niet dat je het (imo) nodeloos moet uitgeven. Ik ben al lang blij dat ze dat shirtje van 10 euro wilt betalen voor me, die 50 euro verschil mag ze houden, heeft ze zelf hard genoeg voor gewerkt.

Dat is jou mening erover en die respecteer ik :j
Ik denk dat dat stukje ook meer over mij gaat.. dat ik vaak geen nee zeg.
Dat betekend niet dat ik niet op mijn ouders' hun geld denk.
Aangezien ik ook geen paard meer heb word ik ook meer verwend op kleding gebied etc :)

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:55

sunshine schreef:
Waar ik me wel aan stoor is, dat als mensen zeggen " ik koop altijd alleen maar merkkleding, ga echt de H&M niet binnen" terwijl ze het zelf echt niet kopen hoor.
Dat krijgen ze dan van pappie en mammie ( ja heb het meegemaakt ) :n

Je bedoeld dat ze schijnheilig zeggen dat ze geen H&M binnengaan maar dat het dan ondertussen voor ze word gekocht?
Kledingstukken uit de H&M?

Mars

Re: Merkkleding : zinvol of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:06

Ik koop kleding omdat ik het leuk vind, niks meer of niks minder. Dat er dan toevallig een merkje op zit dat doet me niet zoveel, ik vind mensen die alleen maar kleding kopen voor het merkje nogal... sneu eigenlijk. Dan koop je het dus niet voor jezelf, maar omdat je anderen wilt laten zien hoe stoer/tof/rijk/hip/etc. je bent, ik vraag me af hoe je zelfbeeld dan is als je dat nodig hebt.

Ik heb zelf ook wat shirtjes van Mexx en Hilfiger, maar die kocht ik omdat ik ze mooi vond en ze gewoon super zitten. Als er H&M of Clockhouse op had gestaan had ik ze net zo goed gekocht :j Ik heb geen merk nodig om anderen te laten zien hoe belangrijk/interessant/rijk/etc. ik ben....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:11

Jaren geleden kwam ik een 2e handswinkel in het Gooi tegen. Supermooie spullen en betaalbaar! Alles gestoomd en het zag er als nieuw uit. Heb toen best veel gekocht. Je gaat dan wennen aan een bepaalde kwaliteit van de stof en hoe het gesneden is en soms erg apart. Ik kom er eigenlijk niet veel meer en koop het nu in de winkel. Heel veel kleding vind ik niks. Vind het vaak allemaal het zelfde eruitzien, lelijke stoffen en ik denk dat het na 1 x wassen er niet meer uitziet. Ik heb daar geen geld voor over. Dus ja ik koop vaak kleding in het duurdere segment, maar meestal niet de merken die ik hier veel zie staan.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:14

Ik ben ook gek op kleding, en heb ook heel veel dure Italiaanse en Franse merkkleding, tassen en schoenen. Ik kreeg het voorheen van mijn ouders. Nu uiteraard niet meer, ik werk en kleren etc. moet ik zelf betalen. Wel moet ik zeggen dat ik veel voorzichtiger ben geworden met het uitgeven van geld aan luxe-goederen. Wij hadden het goed, ik was nog jong en hechtte geen waarde aan geld.

Dat verandert hoor, zodra je zelf moet werken en alles moet betalen. Je gaat zelf 'voelen' wat er allemaal voor gedaan moet worden om dat ene Gucci-jurkje te kopen. Ook als je ziet dat je vader gesloopt van zijn werk thuiskomt, gaat er bij mij wel een belletje rinkelen. Ik koop nog wel zo nu en dan iets duurs, maar is dan wel goed doordacht en het moet echt niet persee een merkje dragen. Ik combineer vaak duur met goedkoop kledingstukken. Ik ben echt niet vies van een Zara of H&M-truitje, sterker nog, ik koop heel veel Zara ;). Merk zeg niet alles en staat echt niet altijd garant voor kwaliteit :n. Of het zinvol of onzin is moet iedereen maar voor zichzelf bepalen. Als je het waard vindt, en je kan het betalen, why not? Zelfs als je eigenlijk er geen budget voor hebt, moet je het zelf weten ;). Ik voel het toch niet :D.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:17

Ik vind dure kleding zonde..
Met mijn werk blijft het echt niet netjes. De kans zit er in dat ik gewoon eens blijf hangen en er een vette scheur in zit, zonde als het je replay shirt is van 60 euro..

Daarnaast heb ik ook vaak zat gezien dat die dure kleding helemaal niet zulke goede kwaliteit is.
O.a. esprit schoenen, afgeprijst naar 120 euro, binnen een week stuk.

Zo heeft mijn opa eens een heel duur pak gekocht bij een dure winkel.
Hij wil wat kaartjes er af knippen en er komt een label tevoorschijn: V&D.
Hoe kwam dat?
Die fabrikant leverd dus diezelfde pakken aan V&D met een ander kaartje.
Daar gaat je betere kwaliteit omdat het merkkleding is. :+

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:35

Dat is heel persoonlijk, en is van zoveel factoren afhankelijk.

BIj mij ligt het er maar aan hoe mooi ik het vind en hoe hard ik het nodig heb. Ik ben voornamelijk een uitverkoopshopper :D Hoe meer korting hoe leuker, maar natuurlijk nog steeds alleen kleding die ik leuk vind.

Wel ben ik van mening dat de wat 'duurdere' kleding langer mooi blijft dan de 'goedkopere' kleding.
Maar het is allemaal ook maar een kwestie van wennen. Vroeger haalde mijn moeder alles voor ons bij de C&A en was de Only een luxe winkel. Daar konden we toen ook prima mee toe. Nu zou ik niet zo snel meer wat bij de C&A halen, puur omdat ik als ik de kwaliteit vergelijk, met de winkels waar ik nu kom, ik die sterk vind verschillen.

Overigens haal ik mijn spaghettiband truitjes ed op de markt.. 3 euro per stuk.. en elk jaar een lading nieuwe kleuren, na het seizoen gewoon de prullenmand in :Y)