Auschwitz. Wie is daar geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:24

moonfish13 schreef:
buster4ever schreef:
weet dat vrouwen die met de duitsers hadden gefietst oko die kaal werden geschoren maar dan enkel om zich kapot te schamen

Eigenlijk nog het minst erge in de kampen denk ik, de kale hoofden.
Was niet iedereen standaard kaalgeschoren dan? Dat dacht ik?

Ik denk dat Buster4ever hiermee de moffenmeiden bedoeld. En daar gebeurde wel wat meer mee dan alleen kaalscheren.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:27

Er zijn wel filmpjes met authentieke beelden.
Het volgende filmpje is er daar 1 van.
LET OP, BEELDEN KUNNEN ALS ZEER SCHOKKEND ERVAREN WORDEN!!
http://nl.youtube.com/watch?v=0vZ2Z_Yd2xw&NR=1

Iedereen weet inmiddels hoe de wereld over Adolf Hitler denkt. Wat ik dan dus echt niet kan begrijpen is dat er, bijna 65 jaar na zijn dood, nog steeds "fans" van hem rondlopen, die er ook nog openlijk voor uit durven te komen.
Een 2 dagen oud artikel van nu.nl:
http://www.nu.nl/algemeen/1899532/adolf ... uders.html
Zoiets doe je een kind toch niet aan?

Het is overigens algemeen bekend dat Nederlanders de Duitsers niet zo graag mogen.
Toen ik hier net woonde deed ik een hoop in het engels. Als ik de vraag kreeg of ik ook Duits kon praten, moest ik altijd ontkennend antwoorden. Ik spreek ook echt geen duits dus het was geen smoesje ofzo. 9 van de 10 keer kreeg ik daarna als antwoord: "Dat komt zeker omdat je nederlands bent, met die oorlog enzo?" Of iets wat op hetzelfde neer komt.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:28

Ik ben er nog nooit geweest. Ik zou er wel graag heen willen. Omdat ik er altijd in geinteresseerd ben geweest.

Nadine

Re: Auschwitz. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:30

@ Urielle; Ik heb er ook een heel verhaal over moeten schrijven, en er is/was erg weinig over te vinden. Ik weet niet meer waar ik het toen allemaal vandaan heb gehaald, het staat op mijn andere computer en zal het wel even voor je opzoeken. En ik heb in ieder geval heel wat foto's vanuit die gevangenis. Ik ga het wel even voor je zoeken, morgen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:32

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:33

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:37

heb zwartboek gezien erg lange film maar wel goed...

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:37

Heb net alle 15 pagina's doorgelezen. Wat een hoop verhalen. Vond sommige reactie wel beetje overdreven en toch wel een beetje respectloos tegenover anderen. :o

Zou zelf ook nog wel graag een keer naar Auschwitz gaan. En nog naar een ander kamp, maar daar weet ik de naam niet meer van. Is iig een werkkamp waar de broer van m'n opa heeft vast gezeten, en het ook heeft overleeft. :j Als ik vraag of familie van mij is omgekomen tijdens WOII, krijg ik gewoon geen antwoord, maar ik weet wel dat het zo is. :o Ik zou gewoon zo graag hebben dat ze het me zouden vertellen, weet dat er ergens nog brieven liggen. Maar die heb ik nooit gevonden, en ik denk ook niet dat ik ze zomaar ga krijgen. :o Bij ons word er echt geen woord over gezegt.

Heb zelf ook al heel wat films gezien. Schindlers' list vond ik echt niets aan, kon me ook helemaal niet ontroeren, terwijl the pianist dat wel kon. Vind Schindlers' list echt te gemaakt. :o
Band of Brothers heb ik ook gezien, en dat vind ik toch wel heel ontroerend vooral dat stuk dat hier eerder ergens werd geplaatst. :o

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:40

Urielle schreef:
Klopt.
In het kaalscheren, gevangenispakken, nummers... zit een stukje ontpersoonlijking. En vergis je niet, dat is erg, ieder mens wil graag iemand zijn namelijk.

Er zijn heel wat gevangen geweest die niet meer wisten hoe ze heetten, alleen het nummer. Natuurlijk allemaal helemaal in de war.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:41

Mijn verhaal staat wel veel meningen in, omdat er zo weinig te vinden was. Ik moest van alles waar ik geweest was 1a4'tje tekst schrijven, over hoe ik het vond en wat info erbij. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar je kan het in ieder geval lezen. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:55

Urielle schreef:
Klopt.
In het kaalscheren, gevangenispakken, nummers... zit een stukje ontpersoonlijking. En vergis je niet, dat is erg, ieder mens wil graag iemand zijn namelijk.

Dat is erg, zeker weten, maar tegenover de overige ellende die er was is het nog maar het topje van de ijsberg.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:02

Doet het heel erg af aan de film wanneer ik schindlers list in delen bekijk? Wij hebben hem gedowload en hij is nu bijna klaar, maar dan wordt het erg laat.

Dus is het zonde van de film om nu een stuk te kijken en dan morgen of iets dergelijks, of kan ik hem beter in 1 keer kijken?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:26

Ik ben zelf 2 jaar geleden in Theresienstadt geweest.
Een heel aparte ervaring. Heb regelmatig moeten slikken. Hing een drukkende sfeer, ik kon er met mijn hoofd bijna niet bij als je gaat bedenken wat er allemaal wel niet is gebeurd. Ook had ik totaal niet de behoefte om te spreken, alsof het not-done was om iets te zeggen en anders heel zachtjes zoals je altijd bij de tandarts doet.

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:29

Sjapaz schreef:
Doet het heel erg af aan de film wanneer ik schindlers list in delen bekijk? Wij hebben hem gedowload en hij is nu bijna klaar, maar dan wordt het erg laat.

Dus is het zonde van de film om nu een stuk te kijken en dan morgen of iets dergelijks, of kan ik hem beter in 1 keer kijken?

Als je `m kijkt zou ik `m zeker aan een stuk kijken. Het is toch wel een indrukwekkend verhaal ondanks dat het niet eens de heftigste film is....

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:30

Ik wil er heel graag een keer heen.. Wel met dubbele gevoelens, aangezien ik weet dat familie van mij daar heeft gezeten..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:43

Niniane schreef:
Ik ben zelf 2 jaar geleden in Theresienstadt geweest.
Een heel aparte ervaring. Heb regelmatig moeten slikken. Hing een drukkende sfeer, ik kon er met mijn hoofd bijna niet bij als je gaat bedenken wat er allemaal wel niet is gebeurd. Ook had ik totaal niet de behoefte om te spreken, alsof het not-done was om iets te zeggen en anders heel zachtjes zoals je altijd bij de tandarts doet.

Daar ben ik ook geweest. Het heeft veel indruk op me gemaakt. Meer nog dan Auschwitz, maar dat had te maken met het publiek aldaar (zie m'n eerdere posts).
Het gekke aan Theresienstadt vond ik ook dat het moeilijk te geloven was dat er daar zoveel was gebeurd. Heeft er natuurlijk ook mee te maken dat het een 'voorbeeld'kamp was he. Het leek een 'goed' werkkamp te zijn. Er waren geen gaskamers oid. En er waren echte kranen zodat het leek of het de gevangenen niet aan hygiëne tekort kwam. Beetje jammer alleen dat die kranen niet aangesloten waren, en dat dat het Rode Kruis destijds niet is opgevallen...

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:07

Maar ik vond de stad Theresien zelf al een beetje luguber.
Ik vind het eigenlijk heel moeilijk om uit te leggen hoe ik die sfeer daar precies heb ervaren, valt niet onder woorden uit te drukken.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:14

Ik ben afgelopen zomer naar auschwitz geweest.. het indrukwekkendste was toch wel het nederlandse deel..
en de kamp 2.. verschikkelijk..

Theresienstadt daar wil ik ook wel eens heen, zou er 3 jaar geleden heen zijn gegaan maar is niet doorgegaan helaas.

Ik weet niet of er iemand anders die ook zo voelt maar toen ik daar in auschwitz was, had ik zo'n behoefte om iets te doen bijv bidden o.i.d en dat terwijl ik helemaal niet gelovig ben.. zo raar.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:26

Ik ben er in april 2008 geweest met school.
De sfeer is echt niet te beschrijven. Iedereen is stil, je hoort alleen de steentjes knisperen waar je overheen loopt.
The Wall of Death was heel indrukwekkend. Toen wij daar stonden waren er net 2 oude mensen bloemen aan het neerleggen...
Zodra je het bord 'Arbeit macht frei!' bent gepasseerd voel je een hele drukkende sfeer, heel apart.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:43

buster4ever schreef:
ik wil zeker nog eens kijken puur om een plaatje ervan t proberen t krijgen...ik heb al gezien in een oorlogsland wat t met je doet...dat is echt zo vreselijk...

als goed is kregen de mensen in de kampen ook brandmerken met nummer en was ej ook werkelijk geen mens meer maar een "nummer"

ze kregen een tattoeage

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:50

Ik zie de oorlog niet als interessant, maar meer als iets wat er altijd is. Mijn familie is joods, en gelukkig is het overgrote deel gered door mijn dappere overgrootopa. Mijn moeder is er erg veel mee bezig, en daarmee automatisch ik ook, en mijn familie ook. Een vriendin van ons heeft Auschwitz overleefd. Ze was Duitse maar wilde niet meer in Duitsland wonen, maar in Nederland werd ze geweigerd.
Ik merk dat sommige mensen hier er erg luchtig over doen, wat me erg verbaasd.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:02

@MoonCloe: Bidden niet, maar misschien begrijp ik wel wat je bedoelt. M'n gedachten waren de hele dag (natuurlijk) bij de mensen die in het kamp hebben gezeten en dat wilde ik wel heel graag uiten / iets mee doen. Met de leraren ben ik een krans gaan kopen en deze mocht ik daar neer leggen. Dat vond ik wel een heel zwaar moment... Je brengt de mensen er niet mee terug, maar... het voelde als het minste dat ik nog voor ze kon doen. Tonen dat er nog aan ze gedacht wordt.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:06

Ik wou ook niet bidden maar ik wist niet hoe ik dat gevoel moest omschrijven eigenlijk.
Mijn vriendin had precies zelfde. Misschien wel goed idee om zoiets te doen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:40

Alexx schreef:
Ik zie de oorlog niet als interessant, maar meer als iets wat er altijd is. Mijn familie is joods, en gelukkig is het overgrote deel gered door mijn dappere overgrootopa. Mijn moeder is er erg veel mee bezig, en daarmee automatisch ik ook, en mijn familie ook. Een vriendin van ons heeft Auschwitz overleefd. Ze was Duitse maar wilde niet meer in Duitsland wonen, maar in Nederland werd ze geweigerd.
Ik merk dat sommige mensen hier er erg luchtig over doen, wat me erg verbaasd.

Een feit dat je je hele leven meedraagt en probeert niet op e kinderen over te brengen, wat helaas niet altijd lukt.
Vanaf het moment dat ikzelf kinderen kreeg is er ook een angst in mijn leven gekomen die je niemand gunt.
Reeel weet je dat het nooit meer kan gebeuren, maar je gevoelens kun je niet uitschakelen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:41

Echwel schreef:
Dan heb je de reportage van degeen die de verbrandingsovens heeft ontwikkeld nog niet eens gezien.
Ik heb gekeken ondanks dat het kippenvel op mijn armen stond..

En hoe ze het xylon b gas hebben ontwikkeld...

Westerbork kun je heel goed met je kinderen doen, ik nam ze al jonger mee, vooral intressant zijn de tentoonstellingen

het was Zyklon B geloof ik.
(en reportage over de ontwikkelaars van de ovens?lijkt me erg heftig)

ik ben zelf trouwens ook naar het Anne Frank huis geweest,hing toch wel een vreemde sfeer en het was moeilijk voor te stellen dat ze daar zo lang gezeten hebben.
Westerbork wil ik ook nog eens bezoeken.

Mijn neef heeft kort geleden Auschwitz bezocht,en deed daar van tevoren vrij luchtig over.
Maar hij was diep onder de indruk toen hij terug kwam,erg ondersteboven van de sfeer die er hing.
En ook het idee dat onze opa daar gezeten had.