Strenge vorst verwacht ben jij voorbereid als automobilist?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xXGRIETJEXx

Re: Strenge vorst verwacht ben jij voorbereid als automobilist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:33

HIer in Friesland, is het op het moment spek en spek glad, zit nu in Sexbierum en moest eigenlijk naar buitenpost (lees 57 km verderop), aangezien ik nog nooit met gladheid heb gereden, durf ik het ook niet aan met mijn dochter van 2 en een half, ik blijf lekker thuis dus.
Mijn vriend moest vannacht werken en kwam om 6 uur richting huis, normaal doet hij er 10 minuten over, nu 3 kwartier, met meerdere malen flinke glijders, en bijna een aanrijding omdat er een of andere vage flapdrol erg hard reed en wilde inhalen, die begon te glijden richting mijn vriend, en die is dus de berm in gegaan en heeft geremd, anders waren ze frontaal op elkaar geklapt.

Edit: een ongeluk zit dus in een klein hoekje, en dan hoef je zelf niet eens hard te rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:06

xXGRIETJEXx schreef:
Edit: een ongeluk zit dus in een klein hoekje, en dan hoef je zelf niet eens hard te rijden.

Absoluut. Wat is dan de oorzaak?
Jij schrijft het goed; het gedrag van de flapdrol Pling

Fijn dat jouw vriend heel thuis kwam doordat híj voldoende mogelijkheden had om adequaat op de fout van de flapdrol te reageren OK dan!

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:07

Ik krijg vanmiddag een nieuwe voorruit in mijn auto.. Nu zit er een megabarst in en durf dus de warme blazer er nu ook niet op te zetten..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:28

Overigens, over koude lucht enzo he.
Mijn beide auto's zijn voorzien van een intercooler en een turbo. Bij 't oudje is het verschil in prestaties met (heel) koud weer heel duidelijk te merken, bij de nieuwe is 't iets minder opvallend maar toch ook aanwezig.

Leuk wel Duivel (Na uiteraard rustig warm rijden en toen het nog niet glad en de weg droog was dan, nu beter van niet)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:52

Hier was het ook heel erg glad Ja Woon ook niet zo heel erg ver van surhuisterveen dus dat zou wel kunnen kloppen dan he Haha!
Maar geen ongelukken gezien onderweg. Het is idd gevaarlijk weer maar ik denk dat de meeste ongelukken veroorzaakt worden door mensen die bang worden en om elk wissewasje op de rem gaan staan.
Ik heb gewoon rustig aan gereden genoeg afstandhouden en ik was nog sneller op het werk dan dat ik normaal ben Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:04

'Rijkswaterstaat zegt dat wel is gestrooid op de wegen, maar dat strooien geen garantie biedt dat het niet glad wordt. Vooral bij ijzel kan het ondanks het strooien nog steeds glad zijn. Het wegdek blijft koud waardoor neerslag blijft bevriezen, ook al stijgt de luchttemperatuur. Volgens Rijkswaterstaat wordt opnieuw 'fors gestrooid' maar is niet te zeggen wanneer de weg weer open kan. Ook op andere wegen heeft strooien niet het gewenste effect gehad.'Bron: Novum.

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:05

Maar goed, dat probleem heb je met zand ook Lachen Als de ijzel over het zand valt, heb je er niks aan Lachen

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:08

Huertecilla schreef:
xXGRIETJEXx schreef:

Absoluut. Wat is dan de oorzaak?
Jij schrijft het goed; het gedrag van de flapdrol Pling

Fijn dat jouw vriend heel thuis kwam doordat híj voldoende mogelijkheden had om adequaat op de fout van de flapdrol te reageren OK dan!

hc

Wat de oorzaak was: (heb het niet helemaal onthouden, lag nog half te slapen) die persoon reed achter hem met nogal een hoog snelheidsverschil, wilde gaan inhalen, en op het punt dat ie half naast hem zat begon ie te glijden, volgens mijn vriend maakte hij een stuurcorrectie omdat ie te dicht op de berm zat.

SAKKIA schreef:
Hier was het ook heel erg glad Ja Woon ook niet zo heel erg ver van surhuisterveen dus dat zou wel kunnen kloppen dan he Haha!
Maar geen ongelukken gezien onderweg. Het is idd gevaarlijk weer maar ik denk dat de meeste ongelukken veroorzaakt worden door mensen die bang worden en om elk wissewasje op de rem gaan staan.
Ik heb gewoon rustig aan gereden genoeg afstandhouden en ik was nog sneller op het werk dan dat ik normaal ben Haha!

Waar woon je dan?
OP dit moment zit ik niet in Surhuisterveen hoor, heb gehoord van mijn zus dat het daar helemaal wit was?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:09

Ik woon in Grijpskerk. Maar wel aan de Groningse kant van de grens Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:13

De rijstroken op bijvoorbeeld de snelweg zijn vaak wel goed, maar op 't stukje tussen 2 stroken in wordt veel minder gereden (dat was vanochtend ook nog helemaal wit) en dat kan glad zijn. Slippartijen gebeuren dan ook vaak bij het van rijbaan verwisselen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:20

Margreet schreef:
Mijn beide auto's zijn voorzien van een intercooler en een turbo. Bij 't oudje is het verschil in prestaties met (heel) koud weer heel duidelijk te merken, bij de nieuwe is 't iets minder opvallend maar toch ook aanwezig.

Onze nieuwe tuut heeft een geavanceerde cpu voor tractiecontrole, abs etc., doch núl electronisch motormanagement op de turbodiesel-intercooler.
Het voordeel is dat je er tot 100% frituurolie in kan hergebruiken, het nadeel is dat de gebruiker zelf moet nadenken over aanpassen bij de omstandigheden.

Bij de modernste generatie motoren regelt de electronica de afstelling, het functioneren van de motor, bij de omstandigheden.
Het voordeel is dat de gebruiker hersenloos kan (weg)rijden. Het nadeel is dat de grenzen van de techniek en de wegomstandigheden hetzelfde zijn en de gebruiker zich makkelijker niet aanpast.
De electronica zorgt voor een buffer in stimuli waardoor de gebruiker minder merkt van de omstandigheden.
Pas je aan bij de omstandigheden en maak zó gebruik van de grotere veiligheid van moderne techniek. Laat je niet door de 'veiliger' techniek verleiden tot minder aanpassen; de omstandigheden zíjn en blijven de werelijkheid, want water bevriest nog steeds bij 0 graden, olie wordt dikker als deze kouder wordt, ook met abs bepalen snelheid en grip de remweg, is de wrijvingscoëfficient op ijs vrijwel nul, etcetera.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:28

Shadow0 schreef:
Maar goed, dat probleem heb je met zand ook Lachen Als de ijzel over het zand valt, heb je er niks aan Lachen

en?? Zand heeft verder geen nádeel.
De moraal van dit verhaal = pas je aan.

Waar déze draad mee begon is nl. mijn opmerking dat de zin van pekelen twijfelachtig is en de schadelijkheid ervan groot. Dat de bestuurders zich moeten aanpassen.
Jij merkte op gladheid een groter probleem is dan pekelen omdat jij wel dóór wil rijden want anders beter kan gaan lopen.

Binnen het topic is het antwoord blijkbaar: niet elke automobilist is mentaal voorbereid op strenge vorst.

hc

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:33

HC, daar had ik het helemaal niet over Verward

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:36

Ik wel alleen het CBR niet, dus is mijn examen afgelast Huilen

Ik weet ook wel dat het gewoon eigenlijk niet kan maar het is zo stohoom

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:38

Margreet schreef:
HC, daar had ik het helemaal niet over Verward

Waar niet over? Je schrijft dat je met de moderne techniek minder verschil merkt bij extreme omstandigheden.
Je krijgt minder verschil in stimuli, minder informatie over verschil in omstandigheden door de regeltechniek.

hc

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:41

Mijn rembekrachtiger zat vastgevroren, daar kom je pas achter wanneer je op je rem trapt Rolleyes
Gelukkig reed ik heel zacht en is er niks ergs gebeurd. Nu controleer ik voortaan mijn remmen vóórdat ik weg rij...Ik had er nooit bij stilgestaan dat zoiets kon gebeuren.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:41

Nee, ik zei dat de motor (voorzien van IC) betere (of zo je wilt: andere) prestaties levert bij kou.
En dat dat (als de omstandigheden het toelaten) wel lollig is.

Shadow0

Re: Strenge vorst verwacht ben jij voorbereid als automobili

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:18

Huertecilla schreef:
en?? Zand heeft verder geen nádeel.

Jawel hoor Lachen En met al jouw vaardigheden op gebied van research heb je die vast zo gevonden.

Citaat:
Waar déze draad mee begon is nl. mijn opmerking dat de zin van pekelen twijfelachtig is en de schadelijkheid ervan groot. Dat de bestuurders zich moeten aanpassen.
Jij merkte op gladheid een groter probleem is dan pekelen omdat jij wel dóór wil rijden want anders beter kan gaan lopen.

Klopt, en met mij vele anderen Lachen Jij belicht vrijwel voortdurend maar een kant van het verhaal en slaat over dat je ook gebruikers hebt die die auto met een bepaalde reden gebruiken.

Citaat:
Binnen het topic is het antwoord blijkbaar: niet elke automobilist is mentaal voorbereid op strenge vorst.

Als persoon ben ik in elk geval mentaal niet voorbereid nee, ik heb een pesthekel aan strenge vorst. Maar als automobilist gaat het hier prima Lachen Onze stad pekelt nog steeds en dat werkt, straten zijn verlicht, en de auto doet z'n werk nog immer ondanks jaren van de meest grove onvergefelijke foute gedragingen tegen het erme ding (aanzetten terwijl je krabt, de verwarming aan, gewoon over de gepekelde wegen rijden etc) Kortom: de realiteit heeft me nog niet ingehaald Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:21

Amen, Shadow0 Haha!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:28

Chiqa schreef:
Vannacht geven ze strenge vorst op (tot -15), en de ANWB verwacht ook veel problemen als
platte accu's, vastgevroren deuren, sloten en handremmen.
Ik hoorde dit zojuist op de radio, en omdat ik vakantie heb gehad en mn auto dus al een tijdje stilstond ben ik maar eens gaan kijken, en jahoor........Deur zat vast aan bestuurderzijde.
'Na een moeizame start (Althans de accu had het zwaar zoals ik dat hoorde) de boel ontijst,
kon gelukkig aan de bijrijderskant instappen.

Naar de pomp gereden en portierenvet gehaald, bij thuiskomst kleedje op het voorraam,
auto in zijn vrij en dan maar hopen dat hij me morgen niet in de steek laat.
Zijn jullie al voorbereid?

sorry, ik MOET even reageren...
Vergeet de vastvriezende piercings niet Clown Duivel (net gehoord op radio 538) lol!!!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:29

Ik ben niet voorbereid als in, winterbanden, of speciale gladheidcursussen Clown
Ik ga gewoon rijden, rij wat langzamer en voorzichtiger als normaal, maar verder niks.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:36

Mik_ schreef:
Ik ben niet voorbereid als in, winterbanden, of speciale gladheidcursussen Clown
Ik ga gewoon rijden, rij wat langzamer en voorzichtiger als normaal, maar verder niks.

Ik ook, ben nog wel van plan een keer een slipcursus te volgen

Huertecilla

Re: Strenge vorst verwacht ben jij voorbereid als automobili

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:36

Shadow0 schreef:
Jij belicht vrijwel voortdurend maar een kant van het verhaal en slaat over dat je ook gebruikers hebt die die auto met een bepaalde reden gebruiken.

????

Wat jou réden ook is Shadow, als jij bij gladheid van de weg schuift is niet de gladheid de oorzaak maar jouw niet aanpassen.
Dat jouw beslissing om je niet voldoende aan te passen als reden heeft dat jij met de auto dóór wil rijden is een risicobeslissing. Jíj calculeert het risico in. Zeur er dan ook niet over en steek je hand in eigen boezem.
Jouw risicobeslissing is daarbij helaas mogelijk ook een risico voor een ander; zie de reactie van GrietjeX.

Ik gebruik mijn auto als vervoermiddel. Een vervoermiddel met eigen voor- en nadelen. Één nadeel is het relatief grote gewicht en de grote potentiële schade die het kan aanrichten. De voordelen voor mij zoals comfort, transportsnelheid en het grote laadvermogen zijn voor mij geen reden om ánderen meer risisco te laten lopen en ik probeer me hier bewust van te zijn bij het nemen van míjn risicobeslissingen.
Bij gladheid tegen een boom is mijn eigen schuld en ook alleen mijn eigen probleem. Tegen een ander Verward

hc

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:41

Ik doe liever een anti-slip cursus Clown

Lijkt me leuk om zoiets een keer te doen, maar echt nuttig? Op zo'n baan zijn het allemaal gecontroleerde omstandigheden en je weet wat er komen gaat. In 't eggie is 't onverwachts EN je hebt de routine/reflexen niet (ik slip niet dagelijks tenminste) dus of dan je primaire reactie is wat je op de cursus geleerd is? Twijfelachtig...
Evengoed kan 't ook geen kwaad natuurlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:44

PinkyBubble schreef:
Vergeet de vastvriezende piercings niet Clown Duivel (net gehoord op radio 538) lol!!!

Helemaal niet zó'n rare opmerking.
Bij extreme koude kan je beter je eventuele (trouw)ringen af doen. Het is ook niet voor niets dat er horlogebandjes zijn met onder het metalen huis doorlopende stof; die zijn dáár ooít voor bedoeld. Om het metaal van de huid te houden om bevriezing te voorkomen.
Bij -15 onder een jas is het bij een horloge niet zo dramatisch, maar in de open lucht met eventueel een briesje erover bevriest een metalen ring door je neus eerder dan je zou verwachten.

hc