Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:29

_Marinke_ schreef:
Ik vraag me dan toch af, wat gebeurd er in die geloven wanneer er idd voor het huwelijk een verkrachting plaats vind. Word dat meisje dan toch uit de familie verstoten of zijn ze keihard?

Je kan het natuurlijk geheim houden, maar wat wnnr het meisje zwanger is geraakt van die verkrachting?

Veel meiden houden het dan ook geheim. Ook als er dingen gebeuren in de huwelijk dat de ouders hebben regeld.

Onvrijwillige seks is toch nog steeds verkrachting Clown

_Marinke_

Ik was 16, bijna 17 toen m'n eerste keer kwam... Nagelbijten / Gniffelen
Vind dat niet abnormaal vroeg, vriendinnen gingen toen ook rond die tijd en vergeleken met hun was k vrij vroeg... (2 waren vroeger Tong uitsteken )

Maar vind zelf 13/14/15 echt vroeg Bloos! 16/17 vind ik ook nog wel vroeg, maar het kan.. Een lerares vertelde ons vorig jaar dat ze 19 was toen haar eerste keer was. En iedereen viel open van verbazing, 19 Bloos! Het wordt zo normaal dat t zo vroeg gaat..

Waar licht dit aan? Denk idd, dat veel meiden sneller volwassen willen worden. Ze doen oudere meiden na etc. En natuurlijk je vrienden kring, wanneer iedereen het heeft gedaan en jij nog niet gaan veel zich toch 'schuldig/buitenbeentje/onzeker' voelen... Groepsdruk & meelopen, en je moet wel heel sterk zijn wil je dat tegen houden! Heb ook respect voor de mensen die dat kunnen Ja

Kirsten_S

Jaa ik snap het,... maar hoe moeilijk het ook is, als je verstandig bent om de jongen binnen te laten ben je ook verstandig genoeg om te zeggen dat je het niet wil !? Toch? Je kan toch wel verder kijken dan je neus lang is!?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:32

C_arola schreef:
_Marinke_ schreef:
Ik vraag me dan toch af, wat gebeurd er in die geloven wanneer er idd voor het huwelijk een verkrachting plaats vind. Word dat meisje dan toch uit de familie verstoten of zijn ze keihard?

Je kan het natuurlijk geheim houden, maar wat wnnr het meisje zwanger is geraakt van die verkrachting?

Veel meiden houden het dan ook geheim. Ook als er dingen gebeuren in de huwelijk dat de ouders hebben regeld.

Ja onvrijwillig is idd nog steeds verkrachting Tong uitsteken

Maar wat als het meisje zwanger raakt en ze komt er later achter, hoe gaat het dan? Wordt ze dan verstoten of? Lijkt me niet dat je zo iets makkelijk geheim kan doen...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:32

Ik denk dat het ook een kwestie kan zijn hoe sterk sta je in je schoenen als vriend seks wil en jij nog niet.
Ik was een laatbloeier met vriend en seks en ik ben blij dat ik niet met iemand naar 'bed' ben gegaan omdat het sociale druk hoog was.
Is alleen wel offtopic..

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:34

_Marinke_ schreef:
C_arola schreef:

Ja onvrijwillig is idd nog steeds verkrachting Tong uitsteken

Maar wat als het meisje zwanger raakt en ze komt er later achter, hoe gaat het dan? Wordt ze dan verstoten of? Lijkt me niet dat je zo iets makkelijk geheim kan doen...

Ik denk dat de keuze dan snel kan vallen op abortuskliniek waarbij je geen echte naam moet opgeven.
Als je een kind krijgt kun je het met je leven bekopen ongeacht hoe de kind verwekt is.
Een verkrachting is in dat geloof dacht ik ook schuld van het meisje..

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:35

Kirsten_S schreef:
Jaa ik snap het,... maar hoe moeilijk het ook is, als je verstandig bent om de jongen binnen te laten ben je ook verstandig genoeg om te zeggen dat je het niet wil !? Toch? Je kan toch wel verder kijken dan je neus lang is!?

Ik denk niet dat je verstandig hoeft te zijn om seks te hebben met iemand.
Anders hadden 12 jarigen denk ik bij lange na nog geen seks...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:35

Kirsten_S schreef:

Denk dat niet altijd opgaat Knipoog
Sommige jongens kunnen zo goed manipuleren (denk bv. aan loverboy's) en wat zeggen ze vaak? Liefde maakt blind. Wanneer jij zo verliefd bent, kan je dus blind worden voor de gevolgen ervan Knipoog Evenals dat verliefd wordt op de verkeerde jongen, iedereen waarschuwt je maar jij ziet hem als de goede jongen! Of je durft geen nee te zeggen, bang dat je hem kwijt raakt etc. etc.

Daarbij kan groepsdruk ook mee spelen -> "Wat!? Heb jij het nog niet gedaan! Mietje hé je durft zeker niet?" etc. Knipoog

Het is natuurlijjk niet goed te praten, maar het gebeurt zoveel!

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:36

ik als 16 jarige , Zou ik het denk ik ook niet houden .. mocht het wel zo zijn zal me moeder altijd achter me staan & me steunen. Maar ik moet er echt niet aan denken je hebt nog een heel leven voor je. IK heb er veder niks op tegen alleen denken veel meiden veelste gemakkelijk over dingen na. Kijk als het kan en je hebt het kind wat te bieden en je gaat er ook 100% voor dan is het jou keus.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:37

ik wacht ook gewoon totdat ik een vaste relatie heb voordat ik aan mijn eerste keer begin Knipoog
misschien dat ik er daarna makkelijker in ben...wie weet Knipoog

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:40

Inderdaad een hele goeie keus Ja Helaas maken veel meiden die keus niet, en ik ben er ook in misgelopen. Had nog niet lang met m'n huidige vriend.. en jah met hem is m'n 1e keer geweest.. Ben nog wel bij hem, we hebben nu 5 maand.. Knipoog

Maar volgens mij gaat dit beetje offtoppic Huilen van het lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:42

C_arola schreef:
Kirsten_S schreef:

Ik denk niet dat je verstandig hoeft te zijn om seks te hebben met iemand.
Anders hadden 12 jarigen denk ik bij lange na nog geen seks...

En als alle pubers zo verstandig waren, zou je ook geen puberteit meer hebben vrees ik. Puber zijn is juist ontdekken wie je bent, lekker afzetten tegen van alles en nog was en ja ook experimenteren...
Daarvoor heb je niet voor niets ouders die je daarbij moeten helpen en je ook moeten sturen (door bv op tijd voorlichting te geven!)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:44

_Marinke_ schreef:
Kirsten_S schreef:

Denk dat niet altijd opgaat Knipoog
Sommige jongens kunnen zo goed manipuleren (denk bv. aan loverboy's) en wat zeggen ze vaak? Liefde maakt blind. Wanneer jij zo verliefd bent, kan je dus blind worden voor de gevolgen ervan Knipoog Evenals dat verliefd wordt op de verkeerde jongen, iedereen waarschuwt je maar jij ziet hem als de goede jongen! Of je durft geen nee te zeggen, bang dat je hem kwijt raakt etc. etc.

Daarbij kan groepsdruk ook mee spelen -> "Wat!? Heb jij het nog niet gedaan! Mietje hé je durft zeker niet?" etc. Knipoog

Het is natuurlijjk niet goed te praten, maar het gebeurt zoveel!

Jaa eigenlijk om voor te schamen dat dat gebeurd.. Het is jammer dat meisjes pas na 'de daad' schuldgevoelens krijgen als ze zien dat de jongen toch wel snel wegloopt ..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:45

Maar op nog effe terug te komen op seks voor het huwelijk? Volgens mij is dat wel degelijk zo in bepaalde geloven.. Weet niet welke, maar volgens mij is dat er wel? Heb het namelijk wel vaker gehoord.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:46

Wat bedoel je? Dat je wel seks voor je huwelijk mag bij bepaalde geloven?

Anoniem

Zie zóveel mensen zeggen dat ze 'het wel weg zullen laten halen'. Pfoe.. denk daar nog maar eens 3x langer overna, of wacht tot je voor de beslissing staat, lijkt mij. Ik ben 18 en als ik zwanger zou raken zou ik het niet weg kunnen laten halen denk ik, zo zit ik niet in elkaar, ik vind het moord. (Eigen mening!). Maar geld/ tijd etc. heb ik ook niet, dus maar zorgen dat ik niet zwanger raak..

silvana84

Ik was 19 toen ik er achter kwam dat ik zwanger was. Net als zo veel jonge moeders was ik aan de pil, en ik was ongesteld, had geen buik, was niet misselijk en had ook geen rare buien. Toen ik een maand over tijd was deed ik een test en bleek ik dus zwanger te zijn.
Ik heb gelijk gekozen voor een abortus omdat ik geen kind wou met de vader(had 5 jaar een relatie met hem, was hem helemaal zat en stond op het punt om hem te dumpen).
Ik kon 2 weken na de test terecht bij een abortus kliniek toen de arts een echo ging maken, zei hij we hebben een probleem je bent 24 weken zwanger. Er was dus geen weg meer terug(ja ik kon naar spanje voor abortus volgens de arts maar was wel illegaal). Ik moest maar accepteren dat ik een kind kreeg.

Ik heb het in het begin heel moeilijk gehad zeker omdat ik best realistisch ben(baby's/kinderen zijn echt niet alleen maar lief leuk en schattig). De papa was juist helemaal in de wolken die wou altijd al veel kinderen. Toen ik 7 maanden zwanger was is de papa vreemd gegaan, dat vond ik echt zo respectloos ik zat thuis met een dikke buik met zijn kind er in en meneer springt op het eerste de beste grietje wat ie tegen komt. Heb daarna een tijdje bij een vriendin gewoont.

In de laatste maand weer bij de papa terecht gekomen en bevallen van een zoon. De papa riep al na een week goh het is toch wel erg zwaar en de relatie heeft ook niet lang meer geduurd.

In het begin had ik het heel moeilijk, ik had geen huis waar ik kon wonen, ben een paar keer verhuisd. Kon in een keer niet meer elk weekend uit, ik was het type feestbeest dat 4 dagen p.w. aan het stappen was, veel dingen deed en toekomst plannen had om te gaan werken in het buitenland. Weg dromen, weg vrijheid. Vervolgens was mijn zoon ook nog erg vaak ziek, liep mijn contract af bij mijn werk(werd ook niet meer verlengd omdat ik een kindje had maar dat zeggen ze niet hard op). Dus zat ik in een keer thuis met een kind dat om de haverklap ziek was en allerlei klachten had zoals exceem, heupdisplacie(dus een spreidbroek), hypermobiliteit(dus een achter stand in de ontwikkeling en 2 keer per week fysio nodig).

Nu is mijn zoon inmiddels 4 jaar een hele lieve jongen en gaat het met zijn gezondheid ook heel goed. Hij gaat nu ook regelmatig naar zijn papa(dit was de eerste 2 jaar niet zo). Ik ben nu ook best wel blij om jong een kind te hebben gekregen. Maar ik heb geen behoefte aan nog een kind of het moet echt met een man zijn waar mee ik een gezin wil vormen. Maar helaas rennen veel mannen weg als ik zeg dat ik een kind heb.

Zonder de hulp van mijn familie en vrienden was het nooit gelukt. Jong kinderen krijgen kan werken maar je hebt echt steun nodig want als je jong bent kan je dat gewoon haast niet alleen.

Kirsten_S

Welshcobfan schreef:

Neee juist niet ..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:48

wat zouden je ouders doen denk je (steunen, afwijzen,...), en zou je het zelf houden

Klinkt heel naar, maar ik zou dan als het gebeurt het huis niet meer uit mogen.
Mijn pa vind alles best, zolang ik mijn school afmaak, en dat wil ik ook..

Adil

Kirsten_S schreef:
Maar op nog effe terug te komen op seks voor het huwelijk? Volgens mij is dat wel degelijk zo in bepaalde geloven.. Weet niet welke, maar volgens mij is dat er wel? Heb het namelijk wel vaker gehoord.

Ja, das zeker waar. Maar wat kan jij er als kind an doen dat jouw ouders zich tot een bepaald geloof wijden. Misschien is jouw visie op de wereld wel heel erg anders... Knipoog

Equidea

Dit is een vraag waar ik liever pas over minimaal 5 jaar over ga nadenken.

Mocht het in alle heil toch gebeuren, dan wil ik samen met mijn vriend (we wonen samen) daar heel goed over gaan nadenken en dan toch richting houden gaan.

Al ben ik dan over 9 maanden al wel dik 18 en val ik dus eigenlijk net buiten de categorie van de ts.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:49

Kirsten_S schreef:
Welshcobfan schreef:

Neee juist niet ..

Alle christelijke geloven zijn iig voorstanden van seks NA het huwelijk, in de strenger gelovige richtingen daarvan word je uit de gemeenschap gezet als je niet trouwt als je zwanger bent.

Ik ben zelf opgevoed met een christelijke grondslag, maar het is altijd mijn keus of ik er wat mee doe Lachen Met dank aan mijn ouders natuurlijk die mij volledig vrij laten erin. Zij hebben mij alleen de basis meegegeven en de rest is helemaal aan mijzelf!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:51

Adil18 schreef:
Kirsten_S schreef:

Ja, das zeker waar. Maar wat kan jij er als kind an doen dat jouw ouders zich tot een bepaald geloof wijden. Misschien is jouw visie op de wereld wel heel erg anders... Knipoog

Oh oke, omdat jij zei dat het onzin was over die zin.. Tjaah ieder ze eigen mening. .Dus vind het nu een beetje raar dat je zegt dat het onzin is terwijl ik voor mijn eigen mening spreek.. tuurlijk vind ik het niet erg dat je het zegt, maar legt het tenminste uit want ik snapte effe niet wat je onzin vond Clown

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:53

Ess_Ramona schreef:
wat zouden je ouders doen denk je (steunen, afwijzen,...), en zou je het zelf houden

Klinkt heel naar, maar ik zou dan als het gebeurt het huis niet meer uit mogen.
Mijn pa vind alles best, zolang ik mijn school afmaak, en dat wil ik ook..

Ik denk eerst heel erg 'boos' zijn en preken houden.. maar ze zullen me nooit afwijzen.. Je ouders zullen het miss niet okee vinden, maar ik vind wel dat het hoort, dat ze je moeten steunen.. Maarjah iedere ouder denkt daar anders over.. Maar tochhh het is toch je eigen kind die hulp nodig heeft....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:55

Mijn ouders zouden mij nooit laten vallen, maar ik geloof ook niet dat ze zullen juichen hahaha Tong uitsteken
Mama roept nu al dat ze geen kleinkinderen erbij wil! Tong uitsteken en dat ik toch wel eerst moet trouwen, baan moet hebben etc voordat ze het pas echt heeeel erg leuk kan vinden! Haha!