Waar betaal je dan ziektenkostenverzekering voor :( ??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Waar betaal je dan ziektenkostenverzekering voor :( ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:28

Chiqa schreef:
MISTRAL94 schreef:
Dat zal allemaal best maar als jij elk dubbeltje om moet draaien is 100 euro een hele hoop geld per maand. Maar daar denkt men niet over na, nee die mensen krijgen boetes terwijl ze al geen cent te makken

Daar gaat het toch ook niet om, kijk bv eens naar de kosten van één weekje ziekenhuis dat weegt niet op tegen de premie wat je betaald snap je. Dan ben je met die 100 euro per maand toch écht goedkoper uit dan betaal je al in een uurtje namelijk.

MISTRAL94 schreef:
Dat is toch je eigen risico boven op het verplichte eigen risico?.

Dubbel eigen risico? Nagelbijten / Gniffelen Wat bedoel je hiermee?

Lees jij wel wat er staat? Uiteindelijk zal iedereen weten dat je beter verzekerd kunt zijn. Maar wanneer jij moet kiezen tussen eten of de ziektekostenpremie mag de keus voor die mensen duidelijk zijn. Of het verstandig is, is een tweede. Maar als jij het niet op kunt brengen per maand is het snel afgelopen.

Dubbel eigen risico, kun je je maandpremie mee naar beneden krijgen. Hoe meer eigen risico hoe goedkoper je maandpremie is. Daarnaast heeft de regering de verplichte eigen risico ingevoerd. Dus dan zou je op een dubbele eigen risico komen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:04

Chiqa schreef:
Anne_GTI schreef:
Vrijwillig ER. Dat wordt pas in rekening gebracht na je verplicht ER.
Verlaagt wel de premie per maand maar als je wat krijgt moet je dus flink dokken.

O dat...ja zo heb ik onlangs ook iemand enorm in de problemen zien komen, wilde een lagere premie
om de kosten te dekken krijgt hij onvoorziene uitgave's.
NIet echt slim om hierop te bezuinigen.

slim misschien niet
maar als je door de verlaging van je premie op je droge boterham een plak kaas kan leggen ...

wisten jullie dat bv in belgie de voedselbank zelfs al producten heeft
ex fabriek met daarop niet voor verkoop maar voor hulp
heb je de rij van mensen in nl wel eens gezien ? die voor zo'n lokatie staan te wachten ?

het is eigenlijk te gek voor woorden dat die lokaties NODIG zijn voor de normale mens
de de rijen worden steeds langer

nee hoor gaat allemaal heel erg goed in nl ! Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:51

MISTRAL94 schreef:
Lees jij wel wat er staat?

Waarom deze altijd toch weer zo'n vermoeiende opmerking, zie het toch eens
positief was oprecht geinteresseerd en wilde alleen een vraag stellen, that's all Knipoog

MISTRAL94 schreef:
Maar wanneer jij moet kiezen tussen eten of de ziektekostenpremie mag de keus voor die mensen duidelijk zijn.

Euuhhm...nou dit geldt niet voor iedereen en kan je dus ook zéker niet voor iedereen invullen,
vandaar dus ook mijn oprechte vraag Knipoog
Ik ben in een maand als chronisch zieke namelijk ietsje meer kwijt aan ziektenkosten dan aan eten.

MISTRAL94 schreef:
Dubbel eigen risico, kun je je maandpremie mee naar beneden krijgen. Hoe meer eigen risico hoe goedkoper je maandpremie is.

Bedankt voor je uitleg, had er nog niet van gehoort.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:00

Lijkt me niet meer dan logisch dat een ziektekostenverzekering verplicht is. Het gaat in deze niet alleen om jouw verzekering maar ook om de verzekering van anderen. Als we met zijn allen betalen kunnen we zorg betaalbaar en haalbaar maken. Als er mensen niet meedoen wordt de rest van de premie zo hoog dat het een niet haalbare situatie is.

Dat is nu sociale zekerheid. Met veel mensen iets betalen, zodat mensen die dat niet kunnen er gebruik van kunnen maken. En in Nederland is de keuze hiervoor gemaakt. Aangezien bijna niemand een operatie in het ziekenhuis kan betalen, een dagje in een bed logeren kost al een paar honderd euro.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:02

als ze het nu eens van de nette loon of nette uitkering afzouden houden
dat zou voor de portemonnee voor de mens al schelen + geen wanbetalers

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:04

Betaalbaar en haalbaar? Tja daar zijn de meningen over verdeeld.

Chiqa: Genoeg mensen hebben qua salaris niet te klagen. Maar neem een alleenstaande moeder, met 2 kids die vent betaald niet want die vind zichzelf belangrijker. Mams moet rondkomen van een ww reken maar dat 100 euro erin hakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:13

MISTRAL94 schreef:
Chiqa: Genoeg mensen hebben qua salaris niet te klagen. Maar neem een alleenstaande moeder, met 2 kids die vent betaald niet want die vind zichzelf belangrijker. Mams moet rondkomen van een ww reken maar dat 100 euro erin hakt.

Dus die kunnen wel een weekje ziekenhuis betalen? (Want daar ging het over)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:14

.. nee dus ...
als 100 euro niet haalbaar is ..

wat betekend dat sommige kids welke een bril nodig hebben dit niet krijgen

wat betekend dat ouderen wel een kunstklapper laten aanmeten
of met buikklachten niet naar de dokter durven

wat betekend dat sommige mensen dus hun ziekenfonds niet betalen
waardoor het duurder word en nog meer mensen niet kunenn betalen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:55

Zijn we het daar over eens Nickyu dat het heel erg dom en onverstandig is om
op ziekenfonds te beknibbelen.
Bovendien ben je als Nederlands Staatsburger verplicht om je te verzekeren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:00

Chiqa schreef:

En iedereen die in nederland belastingplichtig is. Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:32

Chiqa schreef:

toch kan ik me heeeeeeeel erg goed voorstellen dat mensen dat wel doen
we hebben zelf ook 8 jaar onder de minima grens geleefd
en beginnen er nu eindelijk uit te kruipen
kan me heeel erg goed voorstellen als mensen (nog?) gezond zijn
ze dat risico van extra eiegn risico nemen
omdat de nood NU daar is , hopend op eeuwige gezondheid

mensen welke financieel erg krap zitten zullen eerder kiezen voor meer eigen risico
(lees nu lasten vermindering) dan mensen die niet zo krap zitten

de mensen die in een verzorgings tehuis na de lunch nog in hun bed liggen te wachten
op hulp bij wassen en aankleden .. veroordeeld tot hun leven op hun kamer
welke het vele malen slechter hebben dan de dieven in hun cel

awo'ers welke amper rond kunnen komen ondanks een leven lang werk

... de zorg is rap achteruit aan het gaan

de kosten rap omhoog ..

ergens gaat er iets niet goed
Laatst bijgewerkt door nickyu op 08-10-08 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:41

Elaine schreef:
Wees blij dat Nederland zo'n goed zorgstelsel heeft en dat al ontzettend veel voor je betaald wordt, maar daar denkt niemand bij na zeker?

Goed zorgstelsel Nors opkijken ?! Ik ben iig dolblij dat ik niet op medische zorg in Ned. ben aangewezen Knipoog .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 02:12

Chiqa schreef:
MISTRAL94 schreef:

Dus die kunnen wel een weekje ziekenhuis betalen? (Want daar ging het over)

dat heeft te meken met het afwegen van een risicofactor............ je weet dat je die 100 euro per maand niet kan betalen, en je hoopt niet in het ziekenhuis terecht te komen.

Een beetje een gezond mens komt nou eenmaal niet regelmatig in het ziekenhuis Lachen maar moet wel elke maand de vaste lasten betalen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:25

Chiqa schreef:

Het moge duidelijk zijn dat jij niet weet wat het is om net rond te kunnen komen gezien jou reactie.
Dat ik schrijf of het verstandig is lees je voor het gemak overheen maar goed.

Daar komt bij dat ze een "potje" hebben voor die mensen die onverzekerd toch in het ziekenhuis terecht komen dus ze zullen je niet weigeren zoals dat in Amerika wel het geval is.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:30

Feit blijft dat al die zorg érgens van moet worden betaald. Tuurlijk, het is veel geld in de maand....maar daar krijg je wel wat voor terug, hoewel je dat pas merkt als je ziek bent natuurlijk.

Mensen die in de bijstand zitten/uitkering krijgen, hebben die geen zorgtoeslag? (= vraag Lachen )

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:31

Je merkt pas waar je ziektenkostenpremie voor betaalt als je daadwerkelijk wat mankeert in in het ziekenhuis terecht komt Knipoog
In principe is het zorgstelsel in Nederland heel goed geregeld. Als je in Amerika in het ziekenhuis terecht komt moet je, voordat je geholpen wordt, volgens mij eerst een hele papierwinkel invullen. Lekker als je bijna dood ligt te gaan (misschien beetje overdreven).
Wat ik alleen niet begrijp is het volgende: Ik ben al mijn hele leven bij OZ verzekerd geweest. Ik heb zelden iets zelf moeten betalen en mijn tandartskosten werden altijd 100% vergoed (ik heb wel een uitgebreide polis voor de tandarts). Sinds vorig jaar is OZ gefuseerd met CZ en nu moet ik ineens voor elk wissewasje bijbetalen. Dat zal ongetwijfeld ook te maken hebben met dat ER, maar er was mij verteld dat er na die fusie helemaal niks voor mij zou veranderden. Nou, behalve dan dat ik elk jaar een paar honderd euro extra kwijt ben door dat verdomde ER, bovenop mijn maandelijkse premie van € 130,-.

Nog een voorbeeldje van iets wat ik niet begrijp. Ik ben al jaren slechthorend. Hoor met mijn rechteroor nog 30% en links is dat 70%. Omdat ik daar in het dagelijks leven steeds meer problemen van ging krijgen wilde ik daar iets aan laten doen. Ik had 2 opties: een operatie (kans van slagen 50/50) of een gehoorapparaat. Kosten voor een operatie loopt tegen een ton aan (inclusief ziekenhuis opname e.d.), een gehoorapparaat zou € 800,- gaan kosten. Omdat er aan de operatie nogal wat risico's kleefden en er zelfs een kans bestond dat ik helemaal doof zou worden, heb ik gekozen voor het gehoorapparaat. Nou ga je het krijgen, de operatie zou wél vergoed worden (ruim een ton dus!) en mijn apparaat (van € 800) moest ik helemaal zelf betalen!! Reactie van de zorgverzekeraar toentertijd: u heeft nog een oor wat wel goed is (een verlies van "maar" 30%, dus binnen een bepaalde marge), dus wij vergoeden niet. Ik was met stomheid geslagen!
Als ze dat bij iedereen doen kan ik mij voorstellen dat de premies de pan uit rijzen...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:34

Yinari schreef:
Feit blijft dat al die zorg érgens van moet worden betaald. Tuurlijk, het is veel geld in de maand....maar daar krijg je wel wat voor terug, hoewel je dat pas merkt als je ziek bent natuurlijk.

Mensen die in de bijstand zitten/uitkering krijgen, hebben die geen zorgtoeslag? (= vraag Lachen )

Ik heb geen idee of die zorgtoeslag nog bestaat, vast wel? Ik weet wel dat het merendeel van de mensen duidelijk niet weet waar ze over praten. Het moge duidelijk zijn dat iedereen weet dat het belangrijk is om verzekerd te zijn, maar wanner iemand moet kiezen tussen eten op tafel of de zorgverzekering zal voor vele de keus duidelijk zijn.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:41

Iedereen heeft kosten zoals huur/hypotheek, gas/water/licht, verzekeringen(anders dan de zorg), telefoon, boodschappen etc.
Mensen met weinig geld hebben vaak al geen maandelijkse kosten voor dingen die niet perse nodig zijn.
Hobby is bv een luxe, maar zorgt er wel voor dat je contact buiten de deur blijft houden. Dat is toch iets wat mensen heel belangrijk vinden, maar met weinig geld, wordt er ook gekeken dat de hobby goedkoop is.(verzorgpony ipv wekeleijks een manegeles is een voorbeeld)
Een auto kan voor sommige een eerste ding zijn om te zeggen, dan bezuinig je daar toch op. Maar wat als je niet goed te been bent of zonder auto niet op je werk kunt komen, dan kan daarop niet worden bezuinigd.

Dus, als je alleen maar rekeningen krijgt voor dingen die JIJ vind dat ze niet geschrapt kunnen worden om de een of andere reden en alsnog is er geld te kort om voor een hele maand eten te halen, wat dan?

Ik denk stiekem dat je er versteld van staat hoeveel mensen de verzekeringen (anders dan zorg) als eerste laten vallen.
Als overal al op bespraard is en je moet alsnog wat kiezen, dan kies je toch de zorgverzekering boven je huur, gas/water/licht.

Het is al eventjes geleden dat Balkenende op TV de uitspraak deed, als mensen geld te kort komen dan kunnen ze gewoon niet met geld omgaan.
Ik ben van mening dat als je al bezuinigd en nog te kort komt, dat je deze mensen moet helpen ipv te roepen eigen schuld dikke bult.
Hulp om deze mensen te helpen met keuzes maken, creatiever met geld leren omgaan, of kijken of er ietsje bij gelegd kan worden, vind ik een veel betere oplossing.
Zomaar roepen dat mensen aangepakt moeten worden die hun zorgverzekering niet betalen vind ik niet kunnen.
Kijk liever waarom het niet gebeurt en probeer dat probleem op te lossen.
Laatst bijgewerkt door holly op 08-10-08 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:43

Gut dat durft Balkenende te zeggen met een topinkomen.
Ik ga volledig met je mee Holly!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:45

Overigens kunnen de zorgkosten flink naar beneden als die hoge figuren niet zo'n topinkomen zouden krijgen. Moet je kijken hoeveel ze dan al besparen op de ziektekosten. Maar nee de arme sloebers mogen dokken voor die topinkomens. Tja het is typisch nederland, ik vraag me ook altijd weer af waarom ik me er nog druk om maak er valt toch niets aan te veranderen Vork

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:47

Maar toch.......noem me lomp (geen probleem Haha!) maar ik kan me slecht indenken dat mensen, met zorgtoeslag, geen eten kunnen kopen wanneer ze hun verzekering betalen. Iedereen krijgt toch bijstand, kinderbijslag e.d....? Tuurlijk, het is geen vetpot en dat is zacht uitgedrukt, maar eten hoeft niet duur te zijn.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:48

En weet jij wat kinderbijslag doet? Daar kun je echt geen kind van onderhouden. Bijstand is ook geen vetpot hoor, kijk alleen al naar wat de vaste lasten tegenwoordig kosten, huur/koop gas water en licht.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:50

Vergeet daarbij niet te bedenken dat bijvoorbeeld een uitkering niet met het zelfde percentage omhoog gaat als de prijzen in de supermarkt.

Dus als jouw rekeningkosten stijgen en jouw inkomen stijgt minder hard, wil dat zeggen dat als je al krap zat, dat je nog krapper bent komen te zitten.
Een regeltje als eigen risico van 150 boven op de 85 tot 130 euro per maand aan zorgverzekering, is dan toch een hele hap uit je budget.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:55

MISTRAL94 schreef:
En weet jij wat kinderbijslag doet? Daar kun je echt geen kind van onderhouden. Bijstand is ook geen vetpot hoor, kijk alleen al naar wat de vaste lasten tegenwoordig kosten, huur/koop gas water en licht.

Ik weet dat je daar geen kind volledig (of zelfs maar voor de helft) van kan onderhouden. Maar het helpt allemaal wel. En verder vind ik het heel gezond dat mensen alle moeite doen om uit die situatie te komen. Kijk, als het te comfortabel wordt is de drive om het beter te krijgen er niet. En op de zak van de overheid teren, daar heb ik een broertje aan dood.

Ik bedoel hier NIET mensen die wegens ziekte niet kunnen werken. Dat is volstrekt iets anders en daarvoor moeten dit soort dingen natuurlijk zo geregeld zijn dat ze het redden. Dus meer toeslag/meer huursubsidie e.d.
Maar als ik zo eens om me heen kijk......de meeste uitkeringstrekkers zijn liever lui dan moe hier.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:57

Ik heb voor school laatst een presentatie gehouden over het zorgstelsel in nederland/ de wereld.
Nederland staat 15de op de wereldranglijst qua zorgstelsel.
(Even voor de vergelijking; Amerika (het negenste rijkste land van de wereld) staat op de 31ste plaats, daar zijn dus de voorzieningen veel slechter) Frankrijk en Italie stonden (geloof ik) op één en twee.

Ik mopper ook regelmatig over alles wat zo duur en verkeerd is, maar aan de andere kant: over het algemeen is het wel goed geregeld. Natuurlijk zijn er (veel) dingen die fout gaan, maar ik denk niet dat dat niet tegenover de dingen staat die goed staan.

En het is idd belachelijk als je een eigen bijdrage hebt van E88,- maar stel je voor dat je morgen je nek breekt en een operatie hebt die 4uur duurt, waar 5 specialisten voor nodig zijn en twee operatiekamers; dan ben je blij dat het 'maar' E88,- is en dat je die hulp wel krijgt...