Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:26

belle_boef schreef:
Sheran schreef:
Had een vraag over autisme. Je leest/hoort steeds meer dat je het niet moet zien als een schaal waar iedereen in meer of mindere mate op zit, maar als twee afzonderlijke schalen en je zit óf op de autismeschaal óf op de andere. Maar hoe werkt dat, wat is het criterium dat uitmaakt of je op de ene of de andere schaal zit? Is het iets fysieks?

[ [url=m/r3dHjh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je kan het beter in deze cirkel zien ipv een rechte lijn.
Niet het mooiste en beste plaatje naar dekt de lading wel.
Per onderwerp kan je hoger of lager zitten. Als in meer of minder last op dat gebied.

Waar kun je zelf zo'n cirkel maken?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:27

Het mooie van die cirkel is wel dat je ziet hoe verschillend dat autismespectrum eruit ziet, en dat wat voor de ene werkt, voor de ander niet hoeft te werken, en hoe belangrijk maatwerk is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:33

Zeker! Ik kijk nog even naar linkjes Prr (ik zit nu op werk) maar leerlingen linken veel naar allerlei Instagram posts.
Inderdaad 'mag' je nu niet meer spreken van high functioning en low functioning en bv Asperger. En daar hoort ook bij dat je niet 'meer of minder' autisme hebt maar gewoon autisme hebt. Ik zag het altijd als dingen waar iemand in meer of mindere mate last van had (dus 1 lijn/cirkel voor autisme en niet-autisme), maar ik hoor nu steeds dat het dus twee lijnen/cirkels zijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 18:06

xPabloBokt schreef:
belle_boef schreef:

[ [url=m/r3dHjh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je kan het beter in deze cirkel zien ipv een rechte lijn.
Niet het mooiste en beste plaatje naar dekt de lading wel.
Per onderwerp kan je hoger of lager zitten. Als in meer of minder last op dat gebied.

Ik moet zeggen dat ik dat niet weet.
Ik denk ook dat het deels subjectief is, meer voor jezelf en je omgeving om zichtbaar te maken op welke gebieden je lasten en krachten liggen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 18:19

xPabloBokt schreef:

Ik heb er wel een, kan je voor jezelf of een ander invullen.
Bedenk wel dat het een meetinstrument is en het onderhevig zal zijn aan professionele interpretatie.
Ook een uitslag hierop is vrij zwart/wit. Beter dan de liniaire imo. Maar alsnog zal je een totaal onderzoek moeten doen om te kijken wat er speelt.

En dan vooral niet kijken naar "wat is er mis" of "wat is afwijkend".
Maar vooral naar "wat kan iemand goed" en "waar heeft iemand ondersteuning bij nodig".

Afbeelding

Wanneer is iets goed genoeg lan zonder ondersteuning, hoeft het geen probleem te zijn.

Amber_anne

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 18:22

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:45

Nou, dit ben ik :+

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:07

Ik scoorde moderate. Wel hoog op fixations, noise sensitivity en anxiety. De rest was laag.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:36

Afbeelding

Ik!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:43

Dit was die van mij Afbeelding

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:46

50 vragen :=

Afbeelding

Niet zo heel interessant

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:49

Het is ook vooral bedoeld voor mensen die wel autisme hebben haha. Anders scoor je inderdaad niet zo hoog.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:50

MarlindeRooz schreef:
Het is ook vooral bedoeld voor mensen die wel autisme hebben haha. Anders scoor je inderdaad niet zo hoog.

En als je laag scoort (ik zat nog wat lager dan Urbanus, ben wat minder agressief), kan je dan stellen dat je geen autisme hebt? Of heb je dan gewoon geen gevoelens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:52

:+
Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:52

Hoe bedoel je? Je kan nooit een diagnose stellen uit zo’n schaal. Maar als jij het graag wil weten kan je in de DSM-V de criteria opzoeken en als jij je daar absoluut niet in herkent dan kan je wel stellen dat je geen ASS hebt.

Zo kan het eruit zien als je wel een diagnose hebt (en veel last). Vraag gerust wat je wil vragen ik ben er super open over.
Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:57

Janine1990 schreef:
MarlindeRooz schreef:

En als je laag scoort (ik zat nog wat lager dan Urbanus, ben wat minder agressief), kan je dan stellen dat je geen autisme hebt? Of heb je dan gewoon geen gevoelens?

WIE NOEM JE AGRESSIEF????

Ik vind het trouwens wel superinteressant om te zien. Ik snapte natuurlijk wel waarom Marlinde bepaalde ergernissen had, maar in zo'n cirkel wordt het echt zichtbaar gemaakt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:04

MarlindeRooz schreef:
Hoe bedoel je? Je kan nooit een diagnose stellen uit zo’n schaal. Maar als jij het graag wil weten kan je in de DSM-V de criteria opzoeken en als jij je daar absoluut niet in herkent dan kan je wel stellen dat je geen ASS hebt.

Geen ASS of totaal geen zelfinzicht. Je kunt je er zelf misschien niet in herkennen, maar dat wil niet zeggen dat je dat correct ziet.
Dat is ook een van de redenen dat je niet zomaar jezelf kunt diagnosticeren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:06

Nee je hebt altijd mensen zonder zelfinzicht, maar je kan altijd in de DSM-V kijken of er enige vorm van herkenning is.

En de grootste ergernis in mijn leven is GELUID. Waarom maakt alles en iedereen zoveel lawaai. :=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:30

MarlindeRooz schreef:
Nee je hebt altijd mensen zonder zelfinzicht, maar je kan altijd in de DSM-V kijken of er enige vorm van herkenning is.

En de grootste ergernis in mijn leven is GELUID. Waarom maakt alles en iedereen zoveel lawaai. :=

De vraag is of iedereen zo veel lawaai maakt, of dat het je filter is wat niet naar behoren werkt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:37

Ik loop toevallig bij een psycholoog, maar er is geen enkele aanleiding om te denken dat ik me ergens op het autistisch spectrum begeef, als ik dat zo correct schrijf.

Daarom dat ik me afvraag of dit 'normaal' is de onder mensen die geen autisme hebben. Of dat ik gevoelloos ben volgens de test. Oke ik had tot de tweede ring op depressie :')

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:48

Afbeelding
humm.. ik heb altijd een vermoeden gehad, maar nooit getest. Ik ben gewoon een 'moeilijk mens'. of zo :+

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:59

Dat kan je met 50 of 60 vragen, door jezelf ingevuld, ook nooit diagnostiseren. Onmogelijk. De meeste tests op die site zijn hooguit indicatief, zag ik, sommige zijn ronduit flauwekul en dat staat er dan ook bij.

Het kan reden zijn om eens verder te kijken, maar laat dat dan alstublieft door een pro beoordelen.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 00:04

Prrrr schreef:
Dat kan je met 50 of 60 vragen, door jezelf ingevuld, ook nooit diagnostiseren. Onmogelijk. De meeste tests op die site zijn hooguit indicatief, zag ik, sommige zijn ronduit flauwekul en dat staat er dan ook bij.

Het kan reden zijn om eens verder te kijken, maar laat dat dan alstublieft door een pro beoordelen.

Dat weet ik hoor en als het echt autisme was zou het toch al ooit gediagnosticeerd zijn gok ik, alhoewel autisme nog amper 'bestond' toen ik jong was. Ben inmiddels oud genoeg dat zo'n diagnose geen nut heeft. De enige die last van mij heeft ben ik zelf :-)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 00:09

Zo'n diagnose kan best nut hebben, een beetje hulp bij het lezen van je eigen gebruiksaanwijzing als die dikker is dan gemiddeld kan geen kwaad. Maar je moet niet het idee hebben dat je met een diagnose ook meteen een oplossing voor alles hebt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 07:19

Je moet dit ook niet zien als diagnose maar als middel om na het stellen van helpt stellen van de diagnose meer inzicht te krijgen in hoe en waarom dingen op een bepaalde manier bij je werken.

En ook zonder diagnose/beperking kan je behoefte hebben aan friemelen, echter vanuit ADHD kan je ook die behoefte hebben.