Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:00

....en dat terwijl handschudden een verwaarloosbaar risico is en wel een belangrijke sociale rol speelt :roll: :x

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:08

Ik heb geen problemen met handen schudden.
Als ik me voorstel geef ik gewoon weer een hand nu. Denk daar niet eens meer over na. (gelukkig)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:10

Huertecilla schreef:
....en dat terwijl handschudden een verwaarloosbaar risico is en wel een belangrijke sociale rol speelt :roll: :x

..ik vind het stom en doe het liever niet... :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:12

Needje schreef:
Ik heb geen problemen met handen schudden.
Als ik me voorstel geef ik gewoon weer een hand nu. Denk daar niet eens meer over na. (gelukkig)

Ik vermijd het eigenlijk gewoon inmiddels als gewoonte. Maar vorige week stak ik toch spontaan ineens mijn hand uit om me voor te stellen aan de nieuwe achterbuurman. Hij schrok daar dus weer van ... wel gedaan, maar hij vroeg echt of dat eigenlijk wel weer kon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:25

Wat ik vooral spannend vind is wat dit gaat doen met de zogenaamde cultuur kloven met de islamitische medemens.
Als mensen uit religieuze redenen geen hand wilde geven stond zo ongeveer iedereen op zijn achterste poten (intergratie, cultuur). Nu is het ineens normaal.
Wat zegt dat over onze „cultuur“ ?

Was het wellicht toch slechts gewoonte om de gewoonte? Gewoon omdat we dat altijd al zo deden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:26

Dat we het aanpassen omdat er een pandemie is geweest.. :j
Net zoals dat thuiswerken voor sommige bedrijven Not Done was, en nu wel kan en blijkt dat mensen niet alleen voor de tv hangen maar echt ook nog werk doen :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:29

Sizzle schreef:
Wat ik vooral spannend vind is wat dit gaat doen met de zogenaamde cultuur kloven met de islamitische medemens.
Als mensen uit religieuze redenen geen hand wilde geven stond zo ongeveer iedereen op zijn achterste poten (intergratie, cultuur). Nu is het ineens normaal.

Was het wellicht toch slechts gewoonte om de gewoonte? Gewoon omdat we dat altijd al zo deden?

Ik heb geen moeite en nooit gehad met mensen die om bepaalde redenen geen hand willen geven. Wel om het verschil tussen man vrouw wat hiermee word benadrukt. En ik ken genoeg moslims die gewoon handen schudden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:32

Cer schreef:

Terwijl het amper een goede reden heeft binnen de pandemie. De wetenschap is er helder over en toch stappen we er blijkbaar zonder blikken of blozen vanaf.
Volgens mij kun je daar zo een psychologie PhD project opzetten uit zulke spannende cultuur verschuivingen.
Maken we dadelijk verschil tussen mensen die niet schudden uit religieuze redenen en mensen die gewoon niet willen?

Bigone, natuurlijk zijn er ook moslims die een hand geven, de groep die dat niet wil is maar vrij klein.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:36

Sizzle schreef:

Geen handschudden meer is weer een stap naar nog meer individualiseren, minder saamhorigheid. Nog meer ´ok vind´ en ieder ander zou dat verplicht moeten/niet mogen.

Idem thuiswerken.

Idem minder horeca bezoek, minder evenementen.

Minder .... menselijk zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:36

Sizzle schreef:
Cer schreef:

Terwijl het amper een goede reden heeft binnen de pandemie.

:)* +:)+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:42

HC, het niveau van sociaal is voor iedereen anders.
Iemand die meer op zichzelf is, is niet minder mens dan een party hopper.
Het is niet kwalijk dat dingen als home-office bestaan. Het is enkel kwalijk als mensen elkaar hun levensstijl willen opleggen.

Ik vind trouwend de meest genante vervanging van het handen schudden de elleboog stoot. Daamee kom je juist vaak nog veel dichter bij iemand zijn gezicht als met een hand geven en je elleboog kun je niet even snel wassen, je handen wel. Contraproductiviteit ten top.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:48

Sizzle schreef:
Terwijl het amper een goede reden heeft binnen de pandemie. De wetenschap is er helder over en toch stappen we er blijkbaar zonder blikken of blozen vanaf.
Volgens mij kun je daar zo een psychologie PhD project opzetten uit zulke spannende cultuur verschuivingen.
Maken we dadelijk verschil tussen mensen die niet schudden uit religieuze redenen en mensen die gewoon niet willen?

Bigone, natuurlijk zijn er ook moslims die een hand geven, de groep die dat niet wil is maar vrij klein.

Ik heb geen idee wat religie ermee van doen heeft, maar ik heb daar nooit echt wat van gevonden.. dus wat dat betreft kan ik niet meepraten.

Ik heb persoonlijk het verlplicht handen geven nooit echt leuk gevonden, en kon METEEN wennen aan het geen handen geven.
Het semi verplichte zoenen vond ik helemaal vreselijk en een inbreuk op mijn lijf. Ik wilde dat gewoon niet, maar je kon nooit echt met goed fatsoen zeggen dat je dat niet wilde want dan stelde je je aan...

Ieder mens is anders, en de ene hangt graag in een andere aura te hangen, en de ander niet.

Citaat:
Maken we dadelijk verschil tussen mensen die niet schudden uit religieuze redenen en mensen die gewoon niet willen
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:53

Jij bent duidelijk geen deel van de groep in de maatschappij die nieuwe culturen verafschuwd :D
Dat is een positief ding.

Er zijn nogal veel mensen die graag laten weten dat een ander moet „oprotten“ als het om culturele of religieuze verschillen gaat. Als een „landgenoot“ ook iets weigert zoals een hand geven uit bijv. smetvrees dan wordt dat doorgaans wel makkelijker geaccepteerd.

Met inenten zie je het ook als. Er is duidelijk een ander niveau van acceptatie tov mensen die niet prikken uit christelijke opvattingen dan mensen die gewoon niet willen. Discriminatie binnen een groep die dezelfde uitwerking heeft op de maatschappij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:04

Nou ik wil mezelf die veer helemaal niet geven.. maar religie werkt in mijn ogen gewoon raar, ik heb er niks mee en ik snap niet dat mensen daar wat mee doen, maar dat is mijn persoonlijke opinie.
Als iemand denkt dat God (of wat dan ook) hem gaver vindt omdat hij vrouwen geen hand geeft, dan denk ik dat iemand ergens iets gemist heeft. In veel gevallen wordt religie gewoon gebruikt om groepen te onderdrukken, en daar doen veel mensen maar wat graag aan mee... ik vind daar wat van, maar ja, godsdienstvrijheid enzo.. dus ik vind dat ze het zelf maar uit moeten zoeken verder.
Als iemand vanwege religie mij geen hand wil geven, vind ik dat verder prima, ik denk dat diegene zijn geloof niet helemaal accuraat beleid, maar ik heb daar geen verstand van dus ik kan daar niks van zeggen.. :)
Tuurlijk vraag ik me af wat bepaalde dingen betekenen voor bepaalde groeperingen, begrijp me niet verkeerd...

Alleen heb ik nu wel het idee dat niemand meer over het geloof en handenschudden bezig is, dus dat is dan wel weer positief :D net zoals burka's en mondkapjes en waarom het ene wel en het andere niet.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:07

Huertecilla schreef:

Belangrijke rol? Why.. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:09

Sizzle schreef:
Ik vind trouwend de meest genante vervanging van het handen schudden de elleboog stoot. Daamee kom je juist vaak nog veel dichter bij iemand zijn gezicht als met een hand geven en je elleboog kun je niet even snel wassen, je handen wel. Contraproductiviteit ten top.

Nou idd, nooit aan die onzin meegedaan ook :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:18

Sizzle schreef:

Goed voorbeeld van de covididioterie.

Wat betreft sociaal is de mens een sociaal goepsdier. Lichamelijk contact zoals handschudden is een klein ritueel wat verbanden ´smeedt´.
Hoe belangrijk een dergelijk ritueel is kan je bv zien bij neuswrijven door de inuit. Die hadden niets anders onbedekt.

Toenemende individualisering is tegengesteld aan sámenleving. Minder saamhorigheid, sámenleven geeft minder begrip en tolerantie. Zie de covid intolerantie. Dat verplichten/verbieden is hoogst egocentrisch, egoïstisch. De derde vaccinatie is een ontluisterend voorbeeld van het hypocriete sociale argument can vaccineren: De derde wereld kan stikken volgens diezelfde voorstanders van het defacto opleggen uit sociale overwegingen.

Al met al een triest voor en na Covid en ik tel mijn zegeningen hier in een dunner bevolkt zonnig deel van Eurpa.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:33

Die egoïstische samenleving was er allang voor covid.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:38

bigone schreef:
Die egoïstische samenleving was er allang voor covid.

Inderdaad. Anders bestond er allang geen hongersnood meer. De mens is gewoon egoïstisch vanaf geboorte. Of zou iemand hier willen ruilen met een kindje in Afrika? :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:18

Cer schreef:
Huertecilla schreef:

..ik vind het stom en doe het liever niet... :)

Ik ook niet. En zoals ik al schreef is het hier inmiddels heel gewoon. Die aanraking heeft voor mij echt geen meerwaarde. Dus de belangrijke sociale rol zal voor iedereen wel anders zijn.

En wat geloofsovertuiging betreft. Ik heb er nooit problemen mee gehad als iemand mij de hand niet wilde schudden. Je zal je redenen er wel voor hebben, dacht ik dan. En of dat nu religie is dat of smetvrees maakt voor mij geen verschil.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:28

Hier op het werk worden nog steeds geen handen geschud. Ik heb daar geen enkele moeite mee.
Je kan iemand toch wel (hartelijk) begroeten of welkom heten.
Tevens is overal op mijn werk nog steeds mondkapjes verplicht, ook op de kantoren (die half leeg staan, door thuiswerken).
Ook de apotheek en de huisarts verzoeken nog steeds om een mondkapje.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 15:45

Electra63 schreef:
Tevens is overal op mijn werk nog steeds mondkapjes verplicht, ook op de kantoren (die half leeg staan, door thuiswerken).

Ieder zijn ding, mij lijkt het vreselijk om zo te moeten werken. Zeker nu nog. Complete onzin ook.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 15:55

Bij ons alleen op de gang verplicht, maar ik heb echt geen last van zo'n kapje. Geen enkel probleem om er eentje op te doen als iemand dat wil bij bijvoorbeeld een winkel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:06

Bloodymary schreef:
Electra63 schreef:

Ieder zijn ding, mij lijkt het vreselijk om zo te moeten werken. Zeker nu nog. Complete onzin ook.

Zodra je op je werkplek zit (op kantoor) mag je mondkapje af.
Het is alleen als je koffie gaat halen enz., dus als je loopt over de afdeling of gang.
Op de (zorg)afdelingen moeten ze altijd gedragen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:12

Ik zou echt niet blij zijn als ik ze nu op mijn werk nog moest dragen, gelukkig hier niet aan de orde (hier bestaat corona gewoon niet :') ). In ziekenhuizen en bij de huisartsen alle begrip voor, daar komen toch meer kwetsbare patiënten.