Algemeen coronatopic #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:41

Dat is dan ook totaal niet wat deze grondwet zegt.
Kort gezegd bepaald de grondwet dat de staat geen zeggenschap heeft over iemands geloof. Dat betekend dus dat in principe de regering niet mag bepalen hoe iemand zijn geloof mag inrichten. En in dit geval dus niet mag verbieden dat mensen samenkomen om te geloven.
Anderzijds zorgt dat ook dat een regering nooit mensen kan verplichten een bepaald geloof aan te hangen.

Echter, er zijn meer grondrechten en grondwetten kunnen met elkaar botsen. Dit recht om te geloven is dus niet absoluut en verheven boven ieder ander grondrecht. Artikel 22 van de grondwet verplicht de regering om de volksgezondheid te bevorderen. Als artikel 6 en 22 dus daadwerkelijk gaan botsen omdat besmettingen door het beleiden van het geloof toenemen kan de regering alsnog ingrijpen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:45

In de kerk tijdens een dienst mag je ook niet aangehouden worden door de politie.
Dus ergens staan kerken wel boven de wet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:46

Dus de NL staat kan wel straks een moskee sluiten moest het nodig zijn net zoals bij ons ?

Of heb ik het nu nog niet begrepen ? :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:51

Dat kan zeker. Ik ben geen jurist, maar de regering kan sowieso verbieden om nog bij elkaar te komen in kerken als dat obv de volksgezondheid noodzakelijk zou zijn,omdat dat óók een grondrecht is. Het is alleen niet iets dat heel gemakkelijk gaat juist omdat je een grondrecht inperkt.
En het lijkt me nog anders of je een moskee sluit, of dat je de moskeeen sluit, als je begrijpt wat ik bedoel.

Of er nog obv andere wetgeving gebedshuizen gesloten mogen worden weet ik niet.

Edit: artikel hierover: https://www.bndestem.nl/roosendaal/waar ... ~aa31c9a1/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:57

Zolang er maar ingegrepen kan worden wanneer het uit de hand loopt, de orthodoxe geloven op Urk kunnen een voorbeeld aan de moslims nemen, die stellen gezondheid van hun naasten wel op een hoger plan dan in de moskee zitten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:00

Ik begrijp het. Thanks !

Hier hebben ze vorig najaar ( denk ik ) in Antwerpen een paar moskeeën gesloten omdat er in die wijken echt een piek in besmettingen was.
Het hoe en waarom werd duidelijk uitgelegd aan de bewoners en het is toch wel in goede aarde gevallen meen ik mij te herinneren.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:00

Om 10:00 uur weer een technische briefing, even ter info. :)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:25

Jammer dat het op Urk zo gaat. De meeste kerken houden zich aan de regels. In onze kerk met 3000 leden komen al de hele tijd geen mensen, alleen de band doet een opname en de dominee houdt een preek die live uitgezonden wordt. We houden ons aan de regels uit respect en verantwoordelijkheidsgevoel. Jammer dat het geloof in het algemeen over 1 kam wordt geschoren.

Wat ik wel even naar voren wil halen maar dat misschien een beetje uit de context is is dat iemand zei dat geloof niet belangrijker is dan gezondheid. Voor mij en voor heel veel gelovigen is dit namelijk wel zo. De gezondheid van mijn ziel is inderdaad het allerbelangrijkste wat er is. Die gezondheid van mijn ziel heb ik gekregen door de redding die Jezus mij gegeven heeft door voor mij te sterven aan het kruis (pasen, iedereen in ons land heeft hierdoor btw een extra vrije dag, thank God zou ik zeggen :D) . Ik hoef mijn redding dus niet in de kerk te verdienen, het is een kado wat ik heb aangenomen en waardoor ik altijd vrij tot God mag gaan en het geeft zoveel rust en vrijheid! Hiervoor hoef ik dus niet persé fysiek naar de kerk te gaan.

Moeilijk is het wel, geloof wordt versterkt in de gemeente en via een schermpje is er weinig contact. Wij houden elke twee weken een teams-meeting met een aantal gemeenteleden en dit is waardevol, maar toch minder spontaan, bidden in teams, heel raar :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:29

Maar zoals jij het omschrijft Anna is het toch ook heel mooi :j
En precies ook wat je zegt, je hoeft je redding niet in de kerk te verdienen.
Ooit in een ver verleden RK opgevoed, en ik meen toch altijd dat we vooral niet egoïstisch mogen zijn, heb uw naaste lief.
Dat lijkt mij nogal in strijd in wat er in Urk gebeurt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:38

Ann schreef:
Om 10:00 uur weer een technische briefing, even ter info. :)

Ik ben aan het luisteren.. thanks :j
Interessante vragen weer... De helft heeft de persco niet gehoord geloof ik..?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:48

juval schreef:
vanmorgen bericht van school, of ik de kids zsm wil ophalen want een klasgenootje is positief. Dus nu 10 dagen in quarantaine. of laten testen...
ik twijfel nog, maar aangezien ik zelf het testen zo vervelend vond denk ik dat ik ze liever de quarantaine laat uitzitten.

De leidster van mijn dochter bij de BSO was positief, mijn dochter en ik hebben ons vanmorgen laten testen en mijn dochter (bijna 7 jaar) vond het echt een eitje.

Wel de tip trouwens om Digid aan te vragen voor je kind(eren), dan hoef je het telefoontje af te wachten en kan je gewoon online checken.

Op school nu de eerste klas naar huis gestuurd vanwege een besmetting in de klas. Ik vrees dat het hier wel flink gaat verspreiden nu. Ik ben in elk geval blij dat wij al sinds zondag nergens zijn geweest.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:00

Zodirect het stuk van van Dissel in de briefing.
Ben benieuwd wat hij te vertellen heeft.

De eigenlijke presentaties zijn trouwens ook te downloaden voor mensen die dat willen.

Maar mét uitleg zeggen ze meer dan enkel de presentatie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:24

SusanH schreef:
En dat mag dus niet, vanwege de grondwet. Ik stond er ook van te kijken. Het is op meer punten krom. Ken een situatie waarin iemand uit een soortgelijke geloofsgemeenschap iemand dood rijdt. Man was fout, want door rood en veel te hard gereden. Maar geen verzekering vanwege het geloof (dat heet gewetensbezwaar als ik het goed heb). Groot gezin te onderhouden. Kreeg een veel lagere straf als wat een "normaal" iemand zou krijgen. Want hij was al genoeg gestraft door het hebben van geen verzekering, werk niet uit kunnen voeren vanwege niet mogen rijden. Kerkgemeenschap betaalt alles. Is wel volledig off topic, maar om maar even aan te geven wat voor bijzondere positie diverse geloofsgemeenschappen in onze samenleving hebben.

Een WA verzekering is in Nederland toch gewoon verplicht?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:27

Femke_Tweety schreef:

De eigenlijke presentaties zijn trouwens ook te downloaden voor mensen die dat willen.

Ik hoor nu net, ook nav een vraag van iemand, dat de stijging komt door de versoepelingen mbt het opendoen van de scholen... Dus ja, voor de kinderen fijn, en nee, voor de besmettingsgraad niet.. althans, zo hoor ik het?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:31

Cer schreef:
Femke_Tweety schreef:

Ik hoor nu net, ook nav een vraag van iemand, dat de stijging komt door de versoepelingen mbt het opendoen van de scholen... Dus ja, voor de kinderen fijn, en nee, voor de besmettingsgraad niet.. althans, zo hoor ik het?

Correct, iets te kort door de bocht wel.

Zonder de versoepelingen zouden we die blauwe lijn als meest waarschijnlijke gehad hebben.

We zitten echter in die minder gunstige groene lijn daarboven.

Dat verschil zit in die versoepeling van winkels meer mogelijkheden, opening scholen etc.

Zónder maatregelen zouden we in die rode zitten. Helemaal drama.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:36

Ah oke.. want die mevrouw vroeg volgens mij letterlijk "dus klopt het dat de lijn hoger wordt door de opening van de scholen" en toen zei Van Dissel volgens mij letterlijjk "ja".. maar dan zou ik m terug moeten luisteren...
maar als het is wat jij aangeeft, dan heb ik het verkeerd begrepen, en dat is heel goed mogelijk :) (dat ik het verkeerd begrepen heb)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:36

In de voorspelling laat Van D zien dat we met de huidige maatregelen (groene lijn) tegen 1 mei op een IC bezetting zitten van tegen de 1400, hebben anderen dat ook zo geinterpreteerd? En was dat vorig jaar niet ook de voorspelling?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:44

DuoPenotti schreef:
Maar zoals jij het omschrijft Anna is het toch ook heel mooi :j
En precies ook wat je zegt, je hoeft je redding niet in de kerk te verdienen.
Ooit in een ver verleden RK opgevoed, en ik meen toch altijd dat we vooral niet egoïstisch mogen zijn, heb uw naaste lief.
Dat lijkt mij nogal in strijd in wat er in Urk gebeurt.

Wat ik uit de tekst haal van Urk is dat ze zich vooral zorgen maken over het geestelijk welzijn van hun leden en dat is terecht denk ik. Maar dat is natuurlijk over de hele linie in Nederland een probleem. Het is goed dat er binnen de regels naar oplossingen wordt gezocht denk ik. De hele kerk opengooien vind ik dan weer het andere uiterste en op dit moment niet verantwoord. Maar ik begrijp de zorgen wel, dat speelt in onze kerk ook, maar ook buiten de kerk. Eenmens is er niet voor gemaakt om in afzondering te leven. Laat het maar gauw zomer worden dan mag er hopelijk weer meer!!!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:46

Cer schreef:
Ah oke.. want die mevrouw vroeg volgens mij letterlijk "dus klopt het dat de lijn hoger wordt door de opening van de scholen" en toen zei Van Dissel volgens mij letterlijjk "ja".. maar dan zou ik m terug moeten luisteren...
maar als het is wat jij aangeeft, dan heb ik het verkeerd begrepen, en dat is heel goed mogelijk :) (dat ik het verkeerd begrepen heb)

Maar het klópt ook.
De lijn wórdt hoger onder andere door de opening van de scholen.
Is gewoon waar.

Plús een paar andere oorzaken.
(Minder opvolging maatregelen, winkels etcetera)

Vraag nú van PVV gaat er ook over.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 24-03-21 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:47

Scheelt het echt zoveel IC bezettingen? Hoor ik dat nu goed?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:49

Ann schreef:
Scheelt het echt zoveel IC bezettingen? Hoor ik dat nu goed?

Het totaal aan versoepelingen de laatste keer. Plus het minder goed volgen van de maatregelen.

Ja.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 24-03-21 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:49

Ik vind haar opmerking over ventilatie wel terecht... dat wordt steeds een beetje weggeschoven..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:52

Geestelijk welzijn is ook super belangrijk maar als iedereen zo dacht dan hield niemand zich meer aan de regels.
Ik vind eigenlijk wel dat de overheid hierop moet ingrijpen.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 24-03-21 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Aan degene die het over ´de regels´ als een natuurfenomeen hebben.

Wat is het verschil tussen een Englesman (m/v), Duitser, Fransman (m/v) en een Spanjaard?

De Spanjaard is de enige die niet naar Mallorca mag.

De overheden hebben meer belangen dan onze individuele. Sterker nog, de burgebelangen tellen alleen als collectief in een verband van veel meer belangen waarvan er verschillenden tegen het burgerbelang ín gaan.

Het behoeft geen uitleg dat veel informatie vanuit de overheden pure manipulatie is. Wie daar wel tekst en uitleg over nodig heeft tja, die gelooft ´de regels´ dan maar als natuurwet. Tant pis.

Een voorbeeld:
Onder de streep van alle belangen worden we als bevolking gemanaged als een kudde vee. Het domweg vaccineren van allemaal is goed voor de veehouder en farma, niet persé voor het individuele dier.
Idem ´de regels´ daaromtrent.
Als sápiens dier kan je daar je eigen gedachtes in jouw eígen belang over hebben.
Idem reizen en quarantaines. Zie bv. toerisme.

Het geheel is inmiddels een onbetrouwbare klucht. Geloof wat je wil maar ´de regels´ zijn geen heilig dogma, een volksmanipulatie in een groter, slechts beperkt joúw, belang.

Ann

Femke_Tweety schreef:
Het totaal aan versoepelingen de laatste keer. Plus het minder goed volgen van de maatregelen.

Ja.

Dit ook inderdaad. Het gaat niet alleen over/om de scholen qua invloed op de IC bezetting..