Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:07

pien_2010 schreef:
bigone schreef:
In dit geval zou het me echt niet uitmaken wanneer anti vaxxers geen prik willen. Omdat er nog geen grootschalige immuniteit is lopen ze echt zelf het risico dit keer en liften ze niet mee onder onze paraplu.

Wat maakt het uit of anti vaccers wel of niet vaccineren. Als meer als 60% gevaccineerd zijn wordt hun risico lager en lager naarmate dat percentage stijgt en zij maken hun eigen keuzes en dat hoort ook zo in een vrij land.
Wij staan vooraan bij de corona vaccin!

Het maakt wel uit wanneer anti-vaxxers informatie over de vaccins delen die niet naar waarheid is, waardoor mensen bang worden, die informatie weer verder delen via mond-tot-mond communicatie en vervolgens kiezen voor niet vaccineren met als gevolg een hele grote groep ongevaccineerden waardoor de groepsimmuniteit niet of slecht werkt en mensen met gecomprimeerde immuunsystemen weer gevaar lopen en het virus toch nog kan verspreiden. Maar goed, dat is heel erg op de zaken voorop lopen :j. Eerst maar eens hopen dat er een goed vaccin komt en dan kunnen we ons zorgen gaan maken om de communicatie rondom zo'n vaccin.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:23

rien10 schreef:
Ik vind het idee van de nachtclubs slim. Alleen jonge mensen toelaten die gecontroleerd worden op temperatuur bij de ingang van de nachtclub.
Laat jonge mensen aub jong zijn, lol hebben in deze tijd. 50+ ers kunnen dan een stapje terugdoen ten gunste van de jeugd. Ik ben voor.

Nachtclubs zijn wel het allerlaatste wat terug open zou mogen. Veel volk dicht op elkaar gepropt gedurende een paar uur: blijer kan je een virus niet maken. Temperatuur zegt niet alles, in het begin van de besmetting zijn er nog geen symptomen en net dan ben je het meest besmettelijk.
En deze mensen komen daarna toch gewoon terug in de maatschappij? Op het werk, op het openbaar vervoer, bij de supermarkt, etc.
Je kan de maatschappij nu eenmaal niet opdelen in leeftijdsgroepen. Mensen hebben collega's, kinderen, buren, vrienden, klanten, etc.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:24

Het lijkt mij straks lastig als mensen in groepen gedeeld worden. Oud of jong, ziek of gezond. In hoeverre mag/kan je je eigen keuze maken? Nu is er nog begrip op scholen en hopelijk ook in je werk. Maar is dat over een half jaar ook nog zo? Er vallen natuurlijk altijd mensen in een grijs gebied. Ben benieuwd hoe we daar dan weer mee omgaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:36

Jessix schreef:
In hoeverre mag/kan je je eigen keuze maken? Nu is er nog begrip op scholen en hopelijk ook in je werk. Maar is dat over een half jaar ook nog zo? Er vallen natuurlijk altijd mensen in een grijs gebied. Ben benieuwd hoe we daar dan weer mee omgaan.
Dat vraag ik me ook af. Want de kinderen van onze kinderen gaan gewoon naar school cq kinderdagverblijf. De ouders zijn gezond. MAAR als jij als ouder in de risico groep hoort vind ik het toch ook een ander verhaal worden, alleen vind ik niet dat daarom dus alle kinderen maar thuis moeten blijven.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:38

Hier (Duitsland) zijn de scholen mondjesmaat weer open. Examenkandidaten mogen verdeeld weer naar school.
Mijn jongste dochter heeft dit jaar examen, maar omdat ik in een risicogroep zit, mag ze thuis onderwijs volgen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:39

Cer schreef:
Ik denk dat weinig mensen het volgen, maar zoals Hiddema net terechtgewezen werd over de partij mondkapjes uit schiedam is geniaal :')
Ik ben blij dat meneer Van der Kolk naam, toenaam en prijs noemde van de verkoper noemde en uitlegde hoe het in zn werk gegaan is... :j

wat een fijn nieuws MoniqueT :j !!!

C

Ik heb de TV wel aan, maar ik werk. Dus ik hoor het soms maar half :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:41

verootjoo schreef:
[knip]

Wat ik zie is dat alle mogelijkheden zorgvuldig worden overwogen en dat het minst slechte voor het totaalplaatje wordt gekozen. Maar dat is tegelijk niet per se het minst slechte voor elk individu helaas...

[knip]

En het is ook logisch dat ze het zo aanpakken, zo gaat dat natuurlijk veel vaker bij een veelvoud aan onderwerpen in de samenleving waar een beslissing over genomen wordt :)

En dat is ook prima: mits dat individu voor wie het niet zo best uitpakt, wel zo veel mogelijk eigen, van het beleid afwijkende keuzes kan maken. Dus in dit geval er voor kiezen om je kind(eren) nog niet naar school te sturen. En in het geval van vaccineren om daar niet aan mee te doen als je dat niet ziet zitten.

Want inderdaad: zo hoort dat in een vrij land :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:31

Yvank_ schreef:
Cer schreef:
Kan je nog niet naar de fysio dan, Janneke2?

Nee dat mag niet tot 20 mei.

Mijn moeder valt in de risicogroep, ik val in de risicogroep.
Voor dit allemaal losbarstte, zwom zij minimaal 4x per week. Dat was haar enige beweging.
Ik zwom 2x per week en liep nog weleens naar het bos.
Probeerde me altijd uit te dagen 10.000 stappen per dag te zetten.

Ook al kan ik via de eigen weiland naar het bos lopen, doe dat niet.

Maar om het gebrek aan beweging voor mijn moeder op te lossen, plaatselijke sportschool gebeld of zij misschien apparaten verhuren die geschikt voor haar zouden kunnen zijn.
Verhuur is bij hun voorbehouden aan vaste klanten en (top)sporters.
Maar ze hadden wel aantal apparaten die afgeschreven zijn en voor leuk geld overgenomen kunnen worden.

Morgen wordt er een professionele hometrainer geleverd! €200,-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:35

Dat Duitse onderzoek, ja ze hebben evenveel virusdeeltjes gevonden bij kinderen. Maar dat ze daarmee net zo besmettelijk zijn kun je niet 1 op 1 zeggen. Besmetting verkoopt veel milder, en als ze daardoor bijvoorbeeld minder of niet hoesten of niezen zullen ze ook veel minder mensen besmetten.

In China, IJsland ed wijst onderzoek trouwens in een hele andere richting. In IJsland zijn de scholen niet eens dicht geweest en valt het met de besmettingen best mee.

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:55

Noord Brabant 100 besmettingen erbij vandaag en in één week tijd meer dan 100 ziekenhuisopnames, zit weer een stijgende lijn in en ze maken zich daar zorgen omdat mensen losser worden en meer op pad gaan. Laat het een waarschuwing zijn voor het hele land.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:56

bigone schreef:
Noord Brabant 100 besmettingen erbij vandaag en in één week tijd meer dan 100 ziekenhuisopnames, zit weer een stijgende lijn in en ze maken zich daar zorgen omdat mensen losser worden en meer op pad gaan. Laat het een waarschuwing zijn voor het hele land.

Van welke bron heb je dit? Het is niet gek dat er in een week meer dan 100 ziekenhuisopnames zijn in Brabant, dat is volgens mij sinds maar niet minder geweest?
En bij de 100 besmettingen is het niet te controleren of dat meer of minder is dan anders.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:57

bigone schreef:

Vooral in Oost Brabant lijken ze wel 'n plaat voor de kop te hebben. Daar zeuren ze het hardst om de horeca heb ik 't idee. En daar zijn ook de grootste brandhaarden...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:05

pien_2010 schreef:
Jessix schreef:
In hoeverre mag/kan je je eigen keuze maken? Nu is er nog begrip op scholen en hopelijk ook in je werk. Maar is dat over een half jaar ook nog zo? Er vallen natuurlijk altijd mensen in een grijs gebied. Ben benieuwd hoe we daar dan weer mee omgaan.
Dat vraag ik me ook af. Want de kinderen van onze kinderen gaan gewoon naar school cq kinderdagverblijf. De ouders zijn gezond. MAAR als jij als ouder in de risico groep hoort vind ik het toch ook een ander verhaal worden, alleen vind ik niet dat daarom dus alle kinderen maar thuis moeten blijven.

Precies. En hetzelfde ook op je werk. Wanneer moet/mag je thuisblijven en wie bepaalt dat?

Het blijven allemaal wel heel lastige vraagstukken... komt tijd komt raad, hoop ik dan maar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:05

PSvanLot schreef:
bigone schreef:

Van welke bron heb je dit? Het is niet gek dat er in een week meer dan 100 ziekenhuisopnames zijn in Brabant, dat is volgens mij sinds maar niet minder geweest?
En bij de 100 besmettingen is het niet te controleren of dat meer of minder is dan anders.
Negen Nederlandse zorgmedewerkers overleden aan coronavirus, dodental stijgt tot 4795

https://www.ad.nl/binnenland/negen-nede ... ~ab5778f7/

En de cijfers komen van allecijfers.nl

Overal dalen de besmettingen en opnames , daar stijgt het weer wat. Terwijl je op basis van maatregelen ook daar een afname zou verwachten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:18

elnienjo schreef:
bigone schreef:

Vooral in Oost Brabant lijken ze wel 'n plaat voor de kop te hebben. Daar zeuren ze het hardst om de horeca heb ik 't idee. En daar zijn ook de grootste brandhaarden...

nee.. t komt weer door de boeren natuurlijk: https://www.trouw.nl/binnenland/zorgt-d ... ~b2b5487d/

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:23

bigone schreef:
Negen Nederlandse zorgmedewerkers overleden aan coronavirus, dodental stijgt tot 4795

https://www.ad.nl/binnenland/negen-nede ... ~ab5778f7/

En de cijfers komen van allecijfers.nl

Van alle ziekenhuisopnames vanwege COVID waren 8% van de patiënten zorgmedewerkers. Het artikel zet er 'slechts' voor, maar eerlijk gezegd vind ik 8% best veel. Al weet ik niet hoeveel procent van de bevolking zorgmedewerker is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:24

juval schreef:
elnienjo schreef:

nee.. t komt weer door de boeren natuurlijk: https://www.trouw.nl/binnenland/zorgt-d ... ~b2b5487d/

Ik vind het wel een verontrustend artikel.
En het lijkt me niet dat deze arts dit vermeld, omdat hij boeren wil pesten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:25

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:35

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:37

elnienjo schreef:
bigone schreef:

Volgens mij is dat niet per se in die regio hoor.
Als ik zo wat mee krijg via nieuws en sociale media etc. dan is iedereen overal wel wat losser aan het omgaan met de maatregelen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:42

bigone schreef:

Volgens de cijfers van het RIVM toch niet? Ik zie hier geen stijging in Brabant en ook geen 100 erbij op één dag.
https://www.rivm.nl/documenten/naam-bew ... april-2020

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:45

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:46

Josien_ schreef:
elnienjo schreef:

Als ik zo wat mee krijg via nieuws en sociale media etc. dan is iedereen overal wel wat losser aan het omgaan met de maatregelen.

Iedereen? Ik niet hoor.
Ik wacht geduldig af totdat de overheid aangeeft dat er versoepeld mag worden.

_Cathalijne

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:53

Dit zijn de cijfers van het netwerk acute zorg brabant. Daar is inderdaad een lichte stijging te zien in het aantal opnames. netto neemt het aantal patiënten in het ziekenhuis en op de IC nog altijd wel af.

https://www.nazb.nl/nieuws/coronavirus-update-30-april

Ik vind dit nu zo vanuit de grafiek niet gelijk heel zorgwekkende cijfers. Mocht de trent over een week nog toenemen ipv. fluctueren zou ik dat zorgelijker vinden. Maar volgens mij werd er vorige week ook al geroepen dat er weer meer opnames waren in de Brabantse ziekenhuizen, maar wordt er nooit gezegd dat 2 dagen later het aantal opnames weer terug lijkt te lopen

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:04

Astorga schreef:
Josien_ schreef:

Iedereen? Ik niet hoor.
Ik wacht geduldig af totdat de overheid aangeeft dat er versoepeld mag worden.

Je hebt gelijk, niet iedereen :D .
Wat ik bedoelde was natuurlijk dat mijn beeld is dat door heel Nederland verschillende mensen iets minder streng met de situatie omgaan :) .