Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berryz

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 03:54

Wat wel idioot is (van beide BE en NL) is dat er geen eenheid gekregen wordt over Zeeuws Vlaanderen.

België zegt: grenzen gesloten, jullie mogen niet over België om naar andere Nederlandse steden te rijden.
Nederland zegt: nou, rij toch maar over België. We gaan echt onze tunnel niet tolvrij maken.

https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/he ... GC314gUNEQ

Ik heb wel wat familie in Zeeuws Vlaanderen dat daar nu over bezig is op Facebook. Daar kan best wat meer communicatie over komen.

Even opgezocht hoe het er in Baarle hertog/Nassau aantoe gaat. Lijkt me alles behalve makkelijk als gemeentebestuur.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/19 ... nederland/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 07:34

Alleen al die eerste 2 alinea's... Wat een onzin. Zo snap ik de kritiek op NL wel ja, met zoveel onzin.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 07:51

Ik vind de regels in frankrijk, italie en België wel heftig (worden) daar mag echt niks meer, wat ik ook begrijp met die doden die daar vallen.
Maar wat ik niet begrijp is dat NL ondertussen gewoon doorgaat en roept dat een grote groep het virus toch zal krijgen en dat dit beter is voor de groepimmuniteit.
Maar hoe weten ze dit zo zeker, er is nog zo weinig bekend over dit virus.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 07:53

Dit is hoe het er op de grens met Baarle aan toe gaat. België heeft gewoon een container midden op een onverlichte weg geplaatst waar je 60/80 mag rijden, zonder verdere waarschuwingsborden. |o
Spoiler:
Afbeelding

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 08:00

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 08:18

linnie050 schreef:
Snappen jullie dit?
Je ziet elke dag oproepen langs komen mondkapjes inleveren.
Er zijn meerdere bedrijven die mondkapjes kunnen regelen...
Ben al meerdere artikelen tegen gekomen

https://www.ad.nl/woerden/woerdenaar-ka ... ~a23e36db/

Was tijdens het debat ook al over gesproken van de week, vele boden ze aan voor bizar hoge prijzen.

Daarnaast zijn niet alle verzenders nog te vertrouwen. Zo bleek ook in Italië, die kregen zogenaamd een bestelling mondkapjes maar was uiteindelijk heel wat anders.
Link hiervan heeft eerder in het topic gestaan (kan ook deel 1 geweest zijn)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 08:48

Saskia9 schreef:
Mijn vriend in België zijn ervaring is anders. Hij zei hier lopen mensen echt stappen naar achteren of opzij als je langskomt. Net of je stinkt :Y)

Dat doe ik ook maar automatisch lopen ze naar je toe omdat ze wat willen vertellen. Ook als je zegt afstand...dan nog heb je iemand achter je aanlopen En dan bijvoorbeeld wel handschoenen aan.. :wow:

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 08:50

En wat ik begreep staan er al heel veel bestellingen uit doe over een week of 1-2 geleverd gaan worden. Het tekort is nú, tot die bestellingen komen. Daar helpt een bestelling uit China niet bij, die heeft ook forse leveringstijd.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 08:52

Ik vind dat we het hier in Nederland goed doen hoor. Tuurlijk, er zijn altijd overal mensen die zich alsnog achterlijk gedragen en overal schijt aan hebben. Dat is niet alleen in Nederland, ook in België, Spanje of Italië. Een complete lockdown is ook bijna niet te handhaven, mensen vinden altijd wel weer mazen in de wet. Kijk naar (volgens mij) Spanje, waar ze voor de hele flat een hond aanschaffen zodat iedereen toch even naar buiten kan. Ik zag zelfs een plaatje voorbij komen van iemand die z'n geit aan het uitlaten is :+ .

Wat wel nog mag veranderen is dat de winkels hier in NL dicht mogen. En als het maar slecht weer wordt, dan komt ook niemand meer buiten.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 08:55

Karl66 schreef:
De vraag is of ondanks deze mensen de verspreiding genoeg vertraagd wordt, zodat de zorg het kan blijven behapstukken. Is dat het geval, dan zijn de maatregelen effectief genoeg. Op het moment dat blijkt dat deze maatregelen niet voldoende zijn, dan zal je dus met extra maatregelen moeten komen.

Als je de huidige cijfers in Nederland met die in Italië van twee weken geleden bekijkt, dan lijkt het of in Nederland de cijfers iets vertragen. Of dat voldoende is en of die vertraging doorzet, dat kan je nog niet zeggen. Nog los van het feit dat wij op Bokt daar natuurlijk totaal niet gekwalificeerd voor zijn, het lijkt me dus beter om dat aan instanties als het RIVM over te laten, die en de kennis hebben en die alle noodzakelijke parameters daarvoor op een rijtje hebben. Op het moment dat zij zeggen dat de maatregelen verstrengd moeten worden, dan ga ik er vanuit dat de overheid ook zal uitvoeren. Tot die tijd moeten we vooral de mensen die door domheid of onnadenkendheid de regels niet naleven daarop aanspreken. Het is tenslotte nieuw gedrag, wat aangeleerd moet worden.

Welke bron heb je voor de cijfers? Ik heb deze. Italie ging rond 9 maart in lockdown.

Afbeelding

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:00

Toch denk ik dat dat plaatje van jou Ymor, juist aangeeft dat Nederland op de goede weg is.
Want volgens mij is Italië zoveelmogelijk blijven testen. Nederland niet, wat dus in zou houden dat het aantal besmettingen hier al veel groter is t.o.v. het aantal doden.
Het zóu m.i. interessanter zijn om in deze grafiek door corona bezette IC bedden te laten zien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:05

Time, deze cijfers geven toch een vertraging aan tov Italië?

Corine dat zou weinig zeggen want in Italie stuurt men mensen veel sneller naar de IC. Dat aantal zal dus altijd hoger liggen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:08

Nee denk niet dat dit een vertraging aangeeft. Toen deze printscreen werd gemaakt was de 21e nog niet voorbij

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:09

imaudy schreef:
Saskia9 schreef:
Mijn vriend in België zijn ervaring is anders. Hij zei hier lopen mensen echt stappen naar achteren of opzij als je langskomt. Net of je stinkt :Y)

Dat doe ik ook wel bij mensen haha, voelt wel een beetje onbeleefd.

Ik wilde net schrijven, die kwam zeker imaudy tegen! ;) En ik had het ook kunnen zijn. Ik ben gisteren twee keer met de hond de bosjes ingedoken om een gezin te ontwijken. Waren trouwens wel de enige twee keer dat ik mensen tegen ben gekomen tijdens mijn wandeling in het bos. Maar de moeder keek ook nogal vreemd tot ik vrolijk goedemorgen zei.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:13

secricible schreef:
Time, deze cijfers geven toch een vertraging aan tov Italië?

Corine dat zou weinig zeggen want in Italie stuurt men mensen veel sneller naar de IC. Dat aantal zal dus altijd hoger liggen.

Prima, dan doe je het aantal ziekenhuisopnames, apart de levensbedreigend.

Maar Nederland test nauwelijks, hoe zit dat dan in Italië? Want het is voor mij toch een beetje appels met peren vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:16

In Italië zijn ze voor zover ik weet ook vrij snel gestopt met testen. Ook omdat ze daar snel de grip kwijtraakten. Voor zover ik weet representeren de cijfers daar ook voornamelijk de mensen die echt ernstig ziek zijn, net als in Nederland.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:16

Ze verwachten hier deze of volgende week een piek.

Ik zie veel getallen ook op fb groepen.
Kan je landen vergelijken?
Wij leven hier anders dan in Italie er is daar ook een ski seizoen geweest.

Zag ook cijfers dat mensen (op fb) landen met Japan vergelijken.
Als daar gezegd wordt je blijft binnen doen mensen dat daar ook.
Wij in Europa luisteren wat minder goed.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 22-03-20 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:18

Ymor schreef:
Nee denk niet dat dit een vertraging aangeeft. Toen deze printscreen werd gemaakt was de 21e nog niet voorbij

Het peilmoment is iedere dag hetzelfde geweest dus dat is geen argument.

Corine, ook voor de zkh-opname wordt in Italië veel eerder ingestuurd en doorbehandelt dan in NL. In Nederland zijn we daar veel behoudender in bij ouderen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:20

Even een heel ander bericht. Iets dat me opvalt aan de hele situatie. Dingen die normaal ondenkbaar zijn.

Noord korea die openlijk om hulp vraagt en dat lijkt te krijgen van aardsvijand usa. China die naar italie gaat voor hulp, nu cuba en rusland die artsen en materiaal sturen naar italie. Oftewel samenwerking tussen landen op manieren die vorig jaar nog ondenkbaar waren. Openheid van normaal gesloten landen.

Als dit doorzet zal het denk ik voor de hele wereld een ommekeer kunnen worden. In denken, handelen en helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:28

karuna schreef:
Even een heel ander bericht. Iets dat me opvalt aan de hele situatie. Dingen die normaal ondenkbaar zijn.

Noord korea die openlijk om hulp vraagt en dat lijkt te krijgen van aardsvijand usa. China die naar italie gaat voor hulp, nu cuba en rusland die artsen en materiaal sturen naar italie. Oftewel samenwerking tussen landen op manieren die vorig jaar nog ondenkbaar waren. Openheid van normaal gesloten landen.

Als dit doorzet zal het denk ik voor de hele wereld een ommekeer kunnen worden. In denken, handelen en helpen?

Dat denk ik niet. Trump is het Midden-Oosten nog steeds aan het bestoken met aanvallen en ik denk dat op het moment dat dit virus ook maar enigszins overwonnen lijkt we gewoon weer teruggaan naar de situatie hoe hij hiervoor was.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:29

Ik hoop het Karuna!

Aan de andere kant vorige week nog een vergeldingsactie vanuit de VS, die nu het voorpaginanieuws niet haalt. De stille oorlog gaat gewoon verder.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:31

Wat ik me afvraag: veel mensen voelen zich eenzaam nu thuis. Mijn patienten (GGZ) zijn grotendeels ook thuis, behalve de opname en crisis afdelingen. Zouden de suicidecijfers nu ook weer gaan toenemen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:34

Wipher schreef:
Wat ik me afvraag: veel mensen voelen zich eenzaam nu thuis. Mijn patienten (GGZ) zijn grotendeels ook thuis, behalve de opname en crisis afdelingen. Zouden de suicidecijfers nu ook weer gaan toenemen?

Volgens mijn schoonzus is er afgelopen week, denk dinsdag en woensdag, een golf geweest hier in België. Zij is diensthoofd verpleegkundigen in een ziekenhuis. Dus geen officiële bron. Mijn oom heeft ook zelfmoord gepleegd dinsdag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:36

Wipher schreef:

Kan zeker, maar vergeet ook de mensen in de zorg niet. Hier als we genoeg successen hebben minder, maar bv Italie waar ze hele ic afdelingen hebben die eigenlijk enkel sterfhuis zijn en de verpleging daar hulpeloos naast staat? Het zou mij niet verbazen dat daar flink klappen achteraan komen in de vorm van zelfmoord, burnout, agressie als de ergste piek voorbij is en er weer tijd en energie is om na te denken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:37

Sterkte Tieneke. Wat een verdrietig bericht ;(