Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 01:24

:P In mijn geboortedorp in West-Brabant was er inderdaad al op zaterdag de kinderoptocht en vanaf dan feest tot dinsdagavond. Haringhappen ken ik dan weer niet, als bij ons dinsdag de fik in de pop ging na de lampionnenoptocht was het klaar.

secricible

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 08:40

In mijn oude geboortedorp heeft het dorp inderdaad alleen een dialect naam. De inwoners krijgen wel een andere naam trouwens. Ze vieren het wel 4 dagen volgens mij.... Limburgs/Brabants menggebied denk ik :')

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:04

musiqolog schreef:
xMyrth schreef:
Klopt niet helemaal wat je zegt. Limburg doet zeker wel aan andere namen...
Tijdens carnaval woon ik 4 dagen in het "Kroënekraane riek". Andere dorpen om mij heen hebben ook andere namen.

Er zijn idd. een paar Limburgse dorpen met carnavalsnamen, vooral in het grensgebied met Brabant. Ik zou zo gauw niet uit mijn hoofd weten welke. Maar het zijn wel uitzonderingen.

In de meeste Limburgse plaatsen duurt de vastelaovend trouwens maar drie dagen. Als het bij jou vier dagen duurt - dat wijst al op Brabo-invloed. :)

Klopt niet wat je zegt.
Echt heet Aesterriek, Heerlen heet Hedsjer, Sittard heet Marotte Riek, enz. en dat zijn niet bepaald grensgebieden met Brabant, Maastricht heet trouwens gewoon altijd Mestreech niet alleen met carnaval en daar duurt carnaval drie weken in plaats van drie dagen. :+

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:10

In de Achterhoek doen ze het ook :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:20

Keienslöppers, knukkensdorp, zandbieters, Nölersdorp

Maar hier in noordwest: Haringdonk

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:42

Quir schreef:
Klopt niet wat je zegt.
Echt heet Aesterriek, Heerlen heet Hedsjer, Sittard heet Marotte Riek, enz. en dat zijn niet bepaald grensgebieden met Brabant, Maastricht heet trouwens gewoon altijd Mestreech niet alleen met carnaval en daar duurt carnaval drie weken in plaats van drie dagen. :+

Nou, bij mijn weten heet Sittard gewoon Zittert. Op het LVK (Limburgs Vastelaovesleedsjes Konkoer, de wedstrijd voor het beste Limburgse carnavalsliedje) bijvoorbeeld worden liedjes en groepen nooit aangekondigd als komende uit "Hedsjer" of "'t Marotteriek". In Brabant reis je tijdens carnaval met de trein van Kielegat over Kruikestad naar Oeteldonk. Dus je kunt op zijn minst zeggen dat die gewoonte in Limburg veel minder leeft.

En in Mestreech begint het natuurlijk eigenlijk al op de elfde van de elfde. :) Maar het echte carnaval barst pas los als het Mooswief is opgehesen. (Een pop van groenten, google maar even.)

@Tivoli: Plaatsen buiten Brabant en Limburgs die carnaval vieren doen het vaak ook. Ik woonde tot gisteren in Kikkerloo (Bunnik). Odijk, het volgende dorp, heet met carnaval weer gewoon Ojik (inderdaad, Utrechts voor Odijk).

Maar serieus jongens, het is Aswoensdag en ik krijg die carnavalsliedjes maar niet uit mijn kop...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:50

Ik heb in Maastricht gewoond, dus dat is me allemaal wel bekend haha.

Maar steden, dorpen en zo krijgen een aantal ook gewoon een andere naam. Net als in Brabant.

Sommige steden hebben ook meerdere namen, ik kom uit Helmond, Keijebijtersstad, maar ook Kattegat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:55

Volgens mij zijn veel dorpen in Limburg die al een andere naam hebben vernoemd naar een carnavals vereniging die daar zit.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:55

Dat ik oud wordt.Bij de Mac niet in het kinderhoekje maar in de bejaardenhoek. Lekker rustig.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 01:48

Ik bedacht me vandaag ook iets.
Echt jaren terug hadden wij een fiets met een rokzadel. Ik als klein kind vond het maar een vreemd zadel, rare vorm. Dus toen ik aan mijn moeder vroeg wat het was zei ze rokzadel. Alleen dacht ik toen niet aan rok het kledingstuk maar rock de muzieksoort. Lichtelijk in de war maar verder niet over nagedacht. Pas een hele tijd later bedacht ik me dat het een dames zadel was voor mensen die een rok dragen

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 04:00

Is dat zo'n zadel dat breder is dan lang? En een beetje ovaal? Want dan heb je mij ook net iets nieuws geleerd, haha.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:29

Volgens mij is dat een zadel waarbij je zijlings (in amazonezit) op je paard zit. Wat vrouwen inderdaad vroeger deden.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:30

musiqolog schreef:
Volgens mij is dat een zadel waarbij je zijlings (in amazonezit) op je paard zit. Wat vrouwen inderdaad vroeger deden.

ze heeft het over een fietszadel :')

laraxXxemma schreef:
Ik bedacht me vandaag ook iets.
Echt jaren terug hadden wij een fiets met een rokzadel. Ik als klein kind vond het maar een vreemd zadel, rare vorm. Dus toen ik aan mijn moeder vroeg wat het was zei ze rokzadel. Alleen dacht ik toen niet aan rok het kledingstuk maar rock de muzieksoort. Lichtelijk in de war maar verder niet over nagedacht. Pas een hele tijd later bedacht ik me dat het een dames zadel was voor mensen die een rok dragen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:31

Is idd gewoon een ovaal fietszadel :j

Steeph

musiqolog schreef:

Het gaat om een fietszadel :+

Mavelle schreef:
Is dat zo'n zadel dat breder is dan lang? En een beetje ovaal? Want dan heb je mij ook net iets nieuws geleerd, haha.

Google even op "rokzadel" ;)

EmptyWords

een rokzadel op je fiets om zijlings te gaan fietsen? lijkt me niet handig :')

Afbeelding

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:23

Nog leuker wordt het als je in boktcensuur denkt :)) :))

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:31

Tivoli schreef:

:? Ik zie geen verband met poedersuikers en banketstaven.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:32

musiqolog schreef:
Tivoli schreef:

:? Ik zie geen verband met poedersuikers en banketstaven.

Ook niet met fietsen op rokzadels?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:41

Rocamor schreef:
Ook niet met fietsen op rokzadels?

Ik heb die censuur al vroeg uitgezet, werd er gek van. "Fietsen" ken ik bij nader inzien, maar als je daar dat andere voor leest vind ik het nog steeds vaag.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:33

Muntje dat nu valt: ik kom er nu pas achter dat je de censuur uit kan zetten. Dankje, Musiqolog :D

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:01

Essia schreef:
Muntje dat nu valt: ik kom er nu pas achter dat je de censuur uit kan zetten. Dankje, Musiqolog :D

Bij mij duurde het heel lang voordat ik erachter kwam dat er überhaupt een censuur zat.

Ik vond het toen altijd zo knap dat mensen dingen onthielden als banketstaaf, poedersuiker etc.

Ik typte het dan ook zo haha.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:57

Thenexttry schreef:
Essia schreef:

Bij mij duurde het heel lang voordat ik erachter kwam dat er überhaupt een censuur zat.

Ik vond het toen altijd zo knap dat mensen dingen onthielden als banketstaaf, poedersuiker etc.

:') _/-\o_

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:57

Thenexttry schreef:
Essia schreef:

haha geweldig :') ik zet het niet af omdat ik die woordjes soms wel heel grappig vind tussen de zinnen :D

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:58

Ik ben soms grof in de mond, en zodoende kwam ik er al snel proefondervindelijk achter. :)

Essia: graag gedaan! Vanaf nu weet je zeker dat iemand ook "fietsen" bedoelt als hij een topic "Paardrijden is net fietsen" opent. Althans: je weet zeker dat diegene "fietsen" geschreven heeft. :P