MyWishMax schreef:Mensen die heel trots zijn dat ze maar 15 minuten oid trainen altijd met hun paard en dat vriendelijk noemen. En dan of maar heel kort oppakken of in die korte tijd allerlei zware oefeningen doen. Dat vind ik niet eerlijk naar het paard toe, hoe kan je correct losrijden en trainen in die korte tijd als je al minimaal 5 minuten maar eerder 10 of meer bezig bent met pirouettes, extreme verzameling en noem maar op.
Of zelfs op lager niveau. Daar trots op zijn dat je maar paar minuten oppakt en dan vervolgens op een wedstrijd verwachten dat ze wel 2 proeven dus laat zeggen 15 minuten bij elkaar blijven lopen. Terwijl dat al net zo lang is als de normale training thuis waar ze niet de volledige tijd zo hoeven te lopen. Dan kom je op wedstrijd en moeten ze ineens 2 tot 3 keer zo lang inspannen zonder dat ooit te moeten in training.
Niks mis met kort trainen op dag dat je alleen licht traint, dus loswerken en klaar. Het hoeft niet altijd lang. Maar ik vind wel dat je een paard moet voorbereiden op wat je wil zien op wedstrijd, dus ook langer bij elkaar blijven of gewoon langer rijden. Ik vind dat dus helemaal niet zo vriendelijk als dat die mensen doen dat het is.
Je ziet het ook wel bij mensen die paarden voor anderen rijden. Die verhuren zichzelf voor een half uur en in die tijd moet er ook opgezadeld en afgezadeld worden, waardoor er maar korte tijd overblijft voor het rijden.
In zo'n korte tijd lijkt het met niet zo gezond om zware oefeningen te doen, daar mag je best wat langer op voorbereiden. Bij zware oefeningen denk ik wel aan onderdelen uit de LT en ZT, niet aan een stukkie wijken of een pasje achterwaarts.