Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:10

Aha, ik geloof niet dat ik iemand ken die nooit of hooguit 20 min buiten de bak komt.
Daarvoor sta ik op de verkeerde stallen denk ik :P

Kort rijden in de bak is verder ok lijkt mij.
Soms doe ik enkel 10 min wat galop dingen in de bak of zo en ga daarna nog een uur naar buiten.

Edit: maar ik rij dan weer geen „echte“ wedstrijden, dus dat telt ook niet echt denk ik.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:27

MyWishMax schreef:
Mensen die heel trots zijn dat ze maar 15 minuten oid trainen altijd met hun paard en dat vriendelijk noemen. En dan of maar heel kort oppakken of in die korte tijd allerlei zware oefeningen doen. Dat vind ik niet eerlijk naar het paard toe, hoe kan je correct losrijden en trainen in die korte tijd als je al minimaal 5 minuten maar eerder 10 of meer bezig bent met pirouettes, extreme verzameling en noem maar op.
Of zelfs op lager niveau. Daar trots op zijn dat je maar paar minuten oppakt en dan vervolgens op een wedstrijd verwachten dat ze wel 2 proeven dus laat zeggen 15 minuten bij elkaar blijven lopen. Terwijl dat al net zo lang is als de normale training thuis waar ze niet de volledige tijd zo hoeven te lopen. Dan kom je op wedstrijd en moeten ze ineens 2 tot 3 keer zo lang inspannen zonder dat ooit te moeten in training.

Niks mis met kort trainen op dag dat je alleen licht traint, dus loswerken en klaar. Het hoeft niet altijd lang. Maar ik vind wel dat je een paard moet voorbereiden op wat je wil zien op wedstrijd, dus ook langer bij elkaar blijven of gewoon langer rijden. Ik vind dat dus helemaal niet zo vriendelijk als dat die mensen doen dat het is.

Je ziet het ook wel bij mensen die paarden voor anderen rijden. Die verhuren zichzelf voor een half uur en in die tijd moet er ook opgezadeld en afgezadeld worden, waardoor er maar korte tijd overblijft voor het rijden.
In zo'n korte tijd lijkt het met niet zo gezond om zware oefeningen te doen, daar mag je best wat langer op voorbereiden. Bij zware oefeningen denk ik wel aan onderdelen uit de LT en ZT, niet aan een stukkie wijken of een pasje achterwaarts.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:00

Sizzle schreef:
Aha, ik geloof niet dat ik iemand ken die nooit of hooguit 20 min buiten de bak komt.
Daarvoor sta ik op de verkeerde stallen denk ik :P

Kort rijden in de bak is verder ok lijkt mij.
Soms doe ik enkel 10 min wat galop dingen in de bak of zo en ga daarna nog een uur naar buiten.

Edit: maar ik rij dan weer geen „echte“ wedstrijden, dus dat telt ook niet echt denk ik.

Nee of je nu in de bak traint of op buitenrit maakt voor mij ook niet uit hoor. Het gaat echt om training en dat kan je op buitenrit net zo goed als in een bak. Dat staat los van deze UO.

En veronica, bij sommige is het idd LT of ZT oefeningen die ze dan allemaal ook in die 15 tot 20 minuten proppen. Of altijd elke dag doen. Wijken past voor mij ook bij losrijden, al doe je dat in de 1e 5 minuten, dat moet kunnen. Tenzij je misschien daar nog niet aan toe bent qua basis, maar dan is de oefening niet perse te zwaar.
Maar als je bij wijze van spreken altijd lang en laag traint, altijd maar zo kort in totaal en af en toe maar 5 minuten oppakt en dan op wedstrijd wel verwachten dat het lijf een M of Z proef en dan 2 keer doorkomt zonder problemen vind ik dus niet eerlijk/vriendelijk.

Dus mijn UO was dat altijd maar kort trainen en wel zware oefeningen doen of maar kort trainen/oppakken en dan op wedstrijd wel verwachten dat ze het 2 tot 3 keer zolang volhouden niet vriendelijk is, ook al vinden die ruiters dat zelf wel. Zij vinden dat het vriendelijk is omdat het kort is. Ik vind het vriendelijk om een paard voor te bereiden op wat je moet/wilt laten zien of gaat doen, niet alleen qua conditie of oefeningen maar ook oprichting, verzameling en tijdsduur daarin. Of voor te bereiden op die lange buitenrit en niet een paard anderhalve maand vrij te geven of 1 keer per week kort rijden en dan een lange intensieve buitenrit te gaan rijden van meerdere uren en vooral draf en galop oid.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:10

MWM, volledig mee eens hoor, je hoort je paard voor te bereiden op wedstrijden en dan niet alleen de oefeningen, maar ook dat hij het fysiek en mentaal makkelijk allemaal uit kan voeren.

Dat zogenaamde vriendelijke kort trainen staat ook haaks op het idee dat een paard veel moet bewegen 8)7 .

Sherivey

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:19

Trainen en bewegen vind ik wel 2 verschillende dingen.
Bewegen is voor mij elke vorm van beweging voor het paardenlijf, dus ook op wei/paddock/wandeling.
Training vind ik echt het conditionele aspect of training van de spieren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:58

Sherivey schreef:
Trainen en bewegen vind ik wel 2 verschillende dingen.
Bewegen is voor mij elke vorm van beweging voor het paardenlijf, dus ook op wei/paddock/wandeling.
Training vind ik echt het conditionele aspect of training van de spieren.

Ja, eens. Een deel van de training is wel goed of handig om aan het vele bewegen te kunnen voldoen, maar grootste gedeelte van de tijd wil ik dat ze dat in vrijheid doen. Dus niet afhankelijk van de training daarvoor.

Kort trainen op een dag van lichte training waarbij je alleen losrijdt is ook helemaal niet erg of gek. Hoewel mijn lichte trainingen alsnog wat langer zijn door het in en uit stappen en ik reken altijd de tijd dat ik erop zit. Dus ook als ik buiten in of uit stap haha. Want het is voor mij niet alleen IN de bak, maar de hele tijd dat je bezig bent ongeacht de plek. Dus Sizzle haar voorbeeld van 10 minuten in de bak en uur naar buiten is voor mij dus ruim een uur rijden/trainen, niet maar 10 minuten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:17

Ik stap alleen al minimaal 10 minuten in en uit :+
Wel vaak buiten als het droog is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 07:59

UO sposoracties zijn stom.

“Alex rent een ultra marathon voor het spietfonds en voor het mentale gezondheids fond”. Nee, Alex rent een ultra marathon omdat hij dat leuk vind. En hij hij haalt er geld mee op.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:22

Spietfonds, is dat voor extra snelheid of voor het middelengebruik speed :P ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:30

Het mentale gezondheid fond is kippensoep toch?

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:06

rien10 schreef:

“Alex rent een ultra marathon voor het spietfonds en voor het mentale gezondheids fond”. Nee, Alex rent een ultra marathon omdat hij dat leuk vind. En hij hij haalt er geld mee op.

Ik noem dit meer win-win.

Alex doet wat ie leuk vindt en kan zo iets betekenen voor een goed doel

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:08

Het hangt wel een beetje van de sponsoractie af imo. Als Alex de halve marathon van Rotterdam wil gaan rennen en daar geld voor ophaalt, prima. Als Alex een mountainbike tocht wil gaan doen in Vietnam, dan kan hij beter het geld van zijn vliegticket en verblijf gelijk doorstorten naar het spierfonds :=

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:09

Het spier fonds hè? Niet het spiet/speet/speed fonds :D

Tja Sherivey, daarom heet het ook een Unpopular opinion :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:09

Ja oke, die hele New York Marathon voor een of ander fonds bvb snap ik ook niet.
Die reis kost in totaal al over de 2000 euro. Stort dat dan meteen naar het fonds

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:11

Foaly schreef:
Het hangt wel een beetje van de sponsoractie af imo. Als Alex de halve marathon van Rotterdam wil gaan rennen en daar geld voor ophaalt, prima. Als Alex een mountainbike tocht wil gaan doen in Vietnam, dan kan hij beter het geld van zijn vliegticket en verblijf gelijk doorstorten naar het spierfonds :=

Nou dat dus.
Die hele Alpe-de-huzes kost echt tonnen!!!
En zo kan je er nog wel een paar noemen.
Een kennis van mij ging de Kilimanjaro beklimmen “voor het goede doel”. Tjongejonge.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:35

Ik wou hier al een ervaring typen van hoe ik in mijn studententijd met een groep mede-studenten de Rijnmondloop heb gelopen in kleding met 'reclame' voor ALS, we vonden er geen van allen wat aan (lees, allemaal ongetraind en na een paar km rennen waren we echt helemaal op en liepen we wandelend en hijgend helemaal achteraan in de stoet zeg maar) maar veel mensen hadden onze shirts gezien, mensen dachten even na over de ziekte, en er was geld opgehaald voor onderzoek naar ALS, dus ons doel was bereikt.

Maar als ik het zo lees dan is dit ook niet het type sponsoractie wat je bedoelt, onze actie kostte niks en leverde alleen geld en awareness op.

Ik zou het ook absoluut nooit van mijn leven nog een keer doen trouwens :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:15

rien10 schreef:
Het spier fonds hè? Niet het spiet/speet/speed fonds :D

Waren je vingers nog niet wakker vermorgen?
:D

rien10 schreef:

Ik heb me eerst afgevraagd wat een Sposo was _O-
Was ook nog niet helemaal wakker.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:22

Een sposo is iets wat je doet als de aan de speed bent.
Zoals ik. 8)7

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 02:24

MyWishMax schreef:
Niks mis met kort trainen op dag dat je alleen licht traint, dus loswerken en klaar. Het hoeft niet altijd lang. Maar ik vind wel dat je een paard moet voorbereiden op wat je wil zien op wedstrijd, dus ook langer bij elkaar blijven of gewoon langer rijden. Ik vind dat dus helemaal niet zo vriendelijk als dat die mensen doen dat het is.

Heel toevallig reed ik zaterdag een clinic bij een bekende springruiter en die zei: ''het werk thuis moet dusdanig zijn, dat een wedstrijd als vakantie voelt.''

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 07:32

Zo doe ik het idd :j Thuis zo vooruit werken dat wedstrijd simpel is. Want het vreemde terrein, het reizen, de spanning van jezelf maar ook andere combinaties en noem maar op komt er ook nog bij. Ik vind dat het ook leuk voor paard moet zijn en voor de mijne werkte dit altijd bij allemaal. Naast natuurlijk altijd belonen, nooit boos worden en lekkers :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 08:28

Eens. Het niveau en de conditie van het paard moet zodanig zijn dat een wedstrijd als makkelijk voelt. Paard moet op wedstrijd het vertrouwen hebben dat hij het makkelijk kan wat je van hem vraagt. Hij is al op vreemd terrein en als je dan ook nog ineens allerlei moeilijke dingen gaat vragen die hij maar net kan dan breekt dat vertrouwen. Hij moet het leuk vinden om mee te gaan en een goed gevoel overhouden aan de wedstrijd. Daarom altijd boven niveau en conditie op wedstrijd. Op wedstrijd presteer je namelijk nooit op de toppen van je kunnen. Ook met 80% moet je nog steeds voldoende over hebben voor een goede prestatie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:09

dat doen wij met de dravers ook. De koers moet "makkelijk" voelen qua conditie, want alles eromheen zorg voor extra spanning die ten koste kan gaan van de energie :)

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:51

Foaly schreef:

Eens.

Maar sowieso vind ik het altijd iets geks, want je doet het toch 99% voor je eigen plezier. En natuurlijk is het fijn als iemand geld ophaalt, maar als diegene geen geld op zou halen, dan zouden ze ook gaan. En ik zie het toch als een ego ding. Heel onaardig van mij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:23

Het is zeker niet waar dat diegene sowieso zou gaan.
Er zijn echt ook mensen die als doel hebben om geld op halen en dan gericht met dat doel ergens voor gaan trainen.
Net als je haar laten groeien voor donatie. Sommige laten het expres langer groeien dan ze voor zichzelf handig vinden om te kunnen doneren.

Maar inderdaad: „ik ga lekker door China fietsen en probeer dat te verkopen als goed doel“, schiet zijn doel voorbij.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:10

UO:
Waarschijnlijk worden er nu veel mensen boos. :')

Ik vind er flink wat van als je voor de medische kosten van je hond een doneeractie opstart.

Sidenote: ik heb zelf recent ook hele hoge medische kosten gehad inclusief euthanasie. Maar dat had ik voor mijn hond over en ik vind persoonlijk niet dat je dan om geld moet gaan bedelen bij anderen..