Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:21

Tekenen ze in urk dan ook meteen een verklaring dat hun recht op behandeling van covid niet nodig is?
Kijken hoeveel er dan in de kerk komen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:24

purny schreef:
Kerk op Urk is beperkingen zat
De Sionkerk op Urk laat de coronamaatregelen voor een groot deel los. De kerk zegt in Trouw tegemoet te willen komen aan "de nood en het geestelijk welzijn" van de gemeente. "Het is niet dat we het op Urk beter weten, of dat we niet luisteren naar de overheid. We willen gehoorzaam zijn aan de overheid, maar wel in samenhang met Gods geboden", zegt ouderling en voorlichter H. Snoek.

In de kerk kunnen zo'n 500 mensen. Sinds zondag mag iedereen zonder gezondheidsklachten komen, mondkapjes hoeven niet gedragen te worden en ook de anderhalvemeterregel is niet verplicht. In de praktijk zitten huishoudens volgens Snoek vaak wel op 1,5 meter van elkaar. Omdat er vaak grote gezinnen komen, kunnen de jongste kinderen aan de uiteinden zitten, waardoor de afstandsregel toch niet wordt nageleefd, legt hij uit.

De kerkenraad is ontevreden over het overheidsbeleid. Er zou te weinig worden gezocht naar oplossingen. "Het contact lijkt weg", zegt Snoek. "En op de psychische nood van de gemeente wordt niet gelet." Volgens Snoek zijn er meer kerken die de beperkingen loslaten.

"Iedereen moet doorzetten, zeker, het is voor niemand makkelijk. Maar ook andere groepen pakken ruimte zoals demonstranten, voetballers. Zij staan soms dichter bij elkaar dan we in de kerk ooit zouden doen."

Er geldt overigens geen harde regel voor hoeveel bezoekers een kerk mag hebben. Wel is het advies om niet meer dan 30 mensen toe te laten. Ook wordt geadviseerd niet samen te zingen.

nos.nl

Achterlijke zooi

Superspreading events, here we goooooo.

Echt, 2 maanden verder en dan kan er zoveel meer.

Waarom nou toch zo'n risico.

Sneltesten komt eraan
Vaccinaties gaan vooruit
De ontwikkelingen gaan rázendsnel.
Maar nee, 'wij willen gewoon per se nu samen komen'

Als het een superspreading event wordt, dan was dat vást Gods wil.

Túurlijk. Roep je wel ook over jezelf af dan.
Maar helaas raak je er ook anderen mee.

Klap vooral nog een keer voor de zorg jongens.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:28

Ik las het ook net en vraag mij af waarom ik nog in quarantaine zit :?

Word hier heelecht heel boos van en moet mij inhouden om niet neer te pennen wat er nu door mijn hoofd gaat -:(- -:(-

secricible

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:32

Kan er dan nu ook een hek om Urk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:40

secricible schreef:

Graag :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:42

secricible schreef:

Hek?

Een muur van 5 meter hoog met daarbovenop prikkeldraad en stroom zul je bedoelen }> }>

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:44

Maak er maar weer even eiland van.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:46

Cowgirl schreef:
secricible schreef:

Hek?

Een muur van 5 meter hoog met daarbovenop prikkeldraad en stroom zul je bedoelen }> }>

Net zoals rokertjes op de Veluwe kijken aldus Harry Jekkers

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:53

secricible schreef:

Ja lekker dan, echt niet te geloven dat onderwijs nog steeds grotendeels niet mag. Maar als kerk gelden de regels niet. {:}

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:56

Gelukkig is Urk een eind van hier. En heb ik al corona, en een 1e prik gehad.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:58

SusanH schreef:

Maar heel veel andere mensen lopen wel onnodig risico door deze gang van zaken.
Hier zou ingegrepen moeten worden vanuit de overheid, vind ik.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:00

Blijkbaar is Corona allemaal niet zo ernstig als de overheid na een jaar nog geen mogelijkheid heeft om moskeeën,kerken, synagoges etc te kunnen sluiten.

Vrijheid van godsdienst is een dooddoener, je mag immers gewoon je geloof belijden alleen niet samen en er zijn alternatieven zat.

Ze kunnen ook tegen café eigenaren zeggen dat ze verplicht failliet moeten gaan en dat vinden we ook allemaal normaal.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:00

Ann schreef:
SusanH schreef:

Maar heel veel andere mensen lopen wel onnodig risico door deze gang van zaken.
Hier zou ingegrepen moeten worden vanuit de overheid, vind ik.

Dat kan de overheid niet want dan moet de grondwet aangepast worden. En met al die achterlijke Christelijke partijen in de kamers gaat dat niet gebeuren. Want God is belangrijker dan gelijkheid, gezondheid en alle ander hobby's. :')

Ik ga ook een kerk oprichten "Kerk de kroeg". *D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:03

En dat mag dus niet, vanwege de grondwet. Ik stond er ook van te kijken. Het is op meer punten krom. Ken een situatie waarin iemand uit een soortgelijke geloofsgemeenschap iemand dood rijdt. Man was fout, want door rood en veel te hard gereden. Maar geen verzekering vanwege het geloof (dat heet gewetensbezwaar als ik het goed heb). Groot gezin te onderhouden. Kreeg een veel lagere straf als wat een "normaal" iemand zou krijgen. Want hij was al genoeg gestraft door het hebben van geen verzekering, werk niet uit kunnen voeren vanwege niet mogen rijden. Kerkgemeenschap betaalt alles. Is wel volledig off topic, maar om maar even aan te geven wat voor bijzondere positie diverse geloofsgemeenschappen in onze samenleving hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:10

robert45 schreef:
Blijkbaar is Corona allemaal niet zo ernstig als de overheid na een jaar nog geen mogelijkheid heeft om moskeeën,kerken, synagoges etc te kunnen sluiten.

Vrijheid van godsdienst is een dooddoener, je mag immers gewoon je geloof belijden alleen niet samen en er zijn alternatieven zat.

Ze kunnen ook tegen café eigenaren zeggen dat ze verplicht failliet moeten gaan en dat vinden we ook allemaal normaal.

Niemand vindt dat normaal? Alleen worden godsdiensten beschermt door de grondwet. Net als dat demonstraties ook mogen. Ze hebben gewoon niks te zeggen in een gebedshuis, alleen daarbuiten. Dit is niet de schuld van de overheid maat van het egoisme van deze mensen en kerk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:18

SusanH schreef:
En dat mag dus niet, vanwege de grondwet. Ik stond er ook van te kijken. Het is op meer punten krom. Ken een situatie waarin iemand uit een soortgelijke geloofsgemeenschap iemand dood rijdt. Man was fout, want door rood en veel te hard gereden. Maar geen verzekering vanwege het geloof (dat heet gewetensbezwaar als ik het goed heb). Groot gezin te onderhouden. Kreeg een veel lagere straf als wat een "normaal" iemand zou krijgen. Want hij was al genoeg gestraft door het hebben van geen verzekering, werk niet uit kunnen voeren vanwege niet mogen rijden. Kerkgemeenschap betaalt alles. Is wel volledig off topic, maar om maar even aan te geven wat voor bijzondere positie diverse geloofsgemeenschappen in onze samenleving hebben.

Dat is toch gewoon van de zotte.

En nee ik heb verder niks tegen het geloof maar als ik dit lees....

Tijd voor een grondige aanpassing in de grondwet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:19

secricible schreef:

Gewoon weer een eiland van maken :j

Ik vraag mij af waarom een geloof belangrijker is dan gezondheid. Maar nu ben ik ook een zwaar ongelovige dus ik snap het principe 'Gods wil' ook niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:20

In principe zou het kunnen om de grondwet nu te wijzigen, invloed van christenen in het kabinet is flink geslonken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:25

Ja ouderwets gebeuren dat geloof in de grondwet.
Kan me ook niet voorstellen dat een God of waar ze dan ook in geloven dan ook vind dat er niet thuis gebeden kan worden.
Is puur voor henzelf.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:33

Niet ouderwets en wat mij betreft loeibelangrijk, juist als atheïst. Want daarmee is ook mijn recht om niet te hoeven geloven vastgelegd. Nu en in de toekomst.

Het is ook niet zo dat ze niet kunnen ingrijpen, want we hebben ook nog artikel 22 van de grondwet. Als het nu dus inderdaad zo is dat kerken zodanig de regels aan hun laars lappen dat het aantoonbaar extra besmettingen oplevert is het via artikel 22 prima mogelijk om de kerken te gaan inperken.
Dat de regering daar het liefst niet de vingers aan brandt is 1, maar als er echt objectief risico is voor artikel 22 dan mag ik toch hopen dat er iets gaat gebeuren.

Bigone, er is iets meer nodig dan alleen een vernieuwd kabinet om de grondwet aan te passen. Gelukkig maar.
Laatst bijgewerkt door secricible op 24-03-21 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:33

DuoPenotti schreef:
Ja ouderwets gebeuren dat geloof in de grondwet.
Kan me ook niet voorstellen dat een God of waar ze dan ook in geloven dan ook vind dat er niet thuis gebeden kan worden.
Is puur voor henzelf.

Bidden in het huis van God. Maar dat God zoveel huizen op aarde heeft staan vind ik nogal wat. (hey, woningmarkt? :+)

Simpelweg alle regels voor elk geloof hetzelfde: Je belijdt het geloof voor nu thuis. En je houdt je aan de maatregelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:35

secricible schreef:
Niet ouderwets en wat mij betreft loeibelangrijk, juist als atheïst. Want daarmee is ook mijn recht om niet te hoeven geloven vastgelegd. Nu en in de toekomst.

Precies. Nu lijkt het of die wet alleen maar is om de kerk/ het geloof te beschermen, maar het werkt ook andersom.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:36

Recht om niet te geloven of wat je wilt geloven is prima. Dat kan er in staan. Of beter gezegd kan blijven staan.
Niet dat de gebedshuizen boven regels staan.

Het zou wat zijn zeg, verdwaal je in de woestijn, bid God om hulp, krijg je die niet want je hebt niet gebeden vanuit de kerk :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:38

Ik leer hier weer dingen bij. -:)
Als hier de gouverneur of de burgemeester zegt dat X en Y moskee of synagoge dichtgaan, dan gebeurt dat ook.

Toch best wel een verschil in wet tussen BE en NL op dat vlak.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:41

DuoPenotti schreef:
Het zou wat zijn zeg, verdwaal je in de woestijn, bid God om hulp, krijg je die niet want je hebt niet gebeden vanuit de kerk :P

Dit is niet goed voor beelddenkers zoals ik :+ }:0