Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
purny schreef:Kerk op Urk is beperkingen zat
De Sionkerk op Urk laat de coronamaatregelen voor een groot deel los. De kerk zegt in Trouw tegemoet te willen komen aan "de nood en het geestelijk welzijn" van de gemeente. "Het is niet dat we het op Urk beter weten, of dat we niet luisteren naar de overheid. We willen gehoorzaam zijn aan de overheid, maar wel in samenhang met Gods geboden", zegt ouderling en voorlichter H. Snoek.
In de kerk kunnen zo'n 500 mensen. Sinds zondag mag iedereen zonder gezondheidsklachten komen, mondkapjes hoeven niet gedragen te worden en ook de anderhalvemeterregel is niet verplicht. In de praktijk zitten huishoudens volgens Snoek vaak wel op 1,5 meter van elkaar. Omdat er vaak grote gezinnen komen, kunnen de jongste kinderen aan de uiteinden zitten, waardoor de afstandsregel toch niet wordt nageleefd, legt hij uit.
De kerkenraad is ontevreden over het overheidsbeleid. Er zou te weinig worden gezocht naar oplossingen. "Het contact lijkt weg", zegt Snoek. "En op de psychische nood van de gemeente wordt niet gelet." Volgens Snoek zijn er meer kerken die de beperkingen loslaten.
"Iedereen moet doorzetten, zeker, het is voor niemand makkelijk. Maar ook andere groepen pakken ruimte zoals demonstranten, voetballers. Zij staan soms dichter bij elkaar dan we in de kerk ooit zouden doen."
Er geldt overigens geen harde regel voor hoeveel bezoekers een kerk mag hebben. Wel is het advies om niet meer dan 30 mensen toe te laten. Ook wordt geadviseerd niet samen te zingen.
nos.nl
Achterlijke zooi
Ann schreef:SusanH schreef:Gelukkig is Urk een eind van hier. En heb ik al corona, en een 1e prik gehad.
Maar heel veel andere mensen lopen wel onnodig risico door deze gang van zaken.
Hier zou ingegrepen moeten worden vanuit de overheid, vind ik.
robert45 schreef:Blijkbaar is Corona allemaal niet zo ernstig als de overheid na een jaar nog geen mogelijkheid heeft om moskeeën,kerken, synagoges etc te kunnen sluiten.
Vrijheid van godsdienst is een dooddoener, je mag immers gewoon je geloof belijden alleen niet samen en er zijn alternatieven zat.
Ze kunnen ook tegen café eigenaren zeggen dat ze verplicht failliet moeten gaan en dat vinden we ook allemaal normaal.
SusanH schreef:En dat mag dus niet, vanwege de grondwet. Ik stond er ook van te kijken. Het is op meer punten krom. Ken een situatie waarin iemand uit een soortgelijke geloofsgemeenschap iemand dood rijdt. Man was fout, want door rood en veel te hard gereden. Maar geen verzekering vanwege het geloof (dat heet gewetensbezwaar als ik het goed heb). Groot gezin te onderhouden. Kreeg een veel lagere straf als wat een "normaal" iemand zou krijgen. Want hij was al genoeg gestraft door het hebben van geen verzekering, werk niet uit kunnen voeren vanwege niet mogen rijden. Kerkgemeenschap betaalt alles. Is wel volledig off topic, maar om maar even aan te geven wat voor bijzondere positie diverse geloofsgemeenschappen in onze samenleving hebben.
DuoPenotti schreef:Ja ouderwets gebeuren dat geloof in de grondwet.
Kan me ook niet voorstellen dat een God of waar ze dan ook in geloven dan ook vind dat er niet thuis gebeden kan worden.
Is puur voor henzelf.