Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:23

het tweede deel van de technische briefing begint... super interesssant, nu over PBMs en er wordt uitgebreid toegelicht dat er veel fake certificaten in omloop zijn (dus dat heeft waarschijnlijk te maken met het roepen van 'er zijn genoeg beschermingsmiddelen met certificaten ..etc). Ook dat er veel 'gestolen' wordt en onderhands verkocht voor cash..

Ann

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:28

Inderdaad heel interessant om te volgen! Geeft veel duidelijkheid waarom & hoe sommige zaken gaan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:28

purny schreef:
IMANDRA schreef:
Wat wil jij veranderen aan het adviserend orgaan dan? Wat voor mensen toevoegen?

Er zitten nu ook mensen van een IMT erbij.. die de economische en sociale punten mee gaan wegen.

Kijk maar naar de hotels. Daar mag het restaurant wel open en de gewone restaurants niet. Terwijl die allemaal met plannen zijn gekomen

Hmm lijkt me eerlijk gezegd sterk dat ze puur alleen zijn geadviseerd op medische punten en geen informatie hebben gekregen wbt economische. Heb zelf het vermoeden dat ze echt wel het economische aspect ook hebben meegenomen in hun afweging. Maar heb daar geen verstand van, dus durf daar niet zo stellig op te zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:32

IMANDRA schreef:
[

Hmm lijkt me eerlijk gezegd sterk dat ze puur alleen zijn geadviseerd op medische punten en geen informatie hebben gekregen wbt economische. Heb zelf het vermoeden dat ze echt wel het economische aspect ook hebben meegenomen in hun afweging. Maar heb daar geen verstand van, dus durf daar niet zo stellig op te zijn.

Rutte geilt echt op economie, dus denk echt wel dat hij ook hengeltjes uitwerpt bij economische adviseurs maar toch eerst voor volksgezondheid gaat omdat als deze pandemie uit de klauwen loopt de economie eveneens instort.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:03

Electra63 schreef:
_Penotti schreef:
Ik denk dat de VVD nu ook even niets te zeggen heeft. Die kunnen ook niet veel anders dan volgen wat experts aangeven.

Dat moeten toch alle regeringsleiders/partijen?
Zij zijn afhankelijk van de experts.

Ik denk dat elke partij hierin inderdaad gewoon de experts moet volgen, je moet je keuze uiteraard wel steeds uit kunnen leggen natuurlijk. Maar gezien Rutte natuurlijk wel een VVD man is die de economie boven aan zijn lijstje heeft staan geloof ik niet dat hij een kans onbenut laat om dat steeds naar voren te schuiven waar het maar kan.

Daarbij heb ik echt wel goede hoop dat we de goede kant op gaan. Eerst de scholen, en zo steeds een beetje meer. Dat van de hotels is ook al weer een klein stapje in de goede richting. Sommige horeca is daar nu heel boos over, waarom zij wel en hun niet, maar ik zie het als een kleine stap en zo steeds een beetje meer. Contactberoepen zal ook snel volgen. Ik vermoed zelfs voor de horeca. Als het maar veilig kan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:05

Als je de grote lijn bekijkt, gaan we de goede kant op. Het is niet een mooie curve omhoog, het dal uit, het gaat met horten en stoten. Maar aan alles komt een einde, ook hieraan. Het kan lang duren, het zal offers vragen, maar we komen hier heus wel uit.
Ik vind het idee van de nachtclubs slim. Alleen jonge mensen toelaten die gecontroleerd worden op temperatuur bij de ingang van de nachtclub.
Laat jonge mensen aub jong zijn, lol hebben in deze tijd. 50+ ers kunnen dan een stapje terugdoen ten gunste van de jeugd. Ik ben voor.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:10

rien10 schreef:
Als je de grote lijn bekijkt, gaan we de goede kant op. Het is niet een mooie curve omhoog, het dal uit, het gaat met horten en stoten. Maar aan alles komt een einde, ook hieraan. Het kan lang duren, het zal offers vragen, maar we komen hier heus wel uit.
Ik vind het idee van de nachtclubs slim. Alleen jonge mensen toelaten die gecontroleerd worden op temperatuur bij de ingang van de nachtclub.
Laat jonge mensen aub jong zijn, lol hebben in deze tijd. 50+ ers kunnen dan een stapje terugdoen ten gunste van de jeugd. Ik ben voor.

Ik ben tegen. Die lui kunnen wel gewoon in hun incubatietijd zitten terwijl ze daar over iedereen heen gaan hangen en in het dagelijks leven staan ze wel weer gewoon naast de kwetsbaarderen in de winkel/trein of wellicht werken ze zelfs wel als stagaire in een medisch beroep.
Clubs zouden pas als allerlaatste weer open mogen wat mij betreft.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:21

rien10 schreef:

Groot gelijk. Sterker nog, het valt mij juist op dat juist de oudjes zijn die zich minst aantrekken van de Corona maatregelen en gewoon doorgaan met hun leven .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:23

elnienjo schreef:
Die lui kunnen wel gewoon in hun incubatietijd zitten terwijl ze daar over iedereen heen gaan hangen en in het dagelijks leven staan ze wel weer gewoon naast de kwetsbaarderen in de winkel/trein of wellicht werken ze zelfs wel als stagiaire in een medisch beroep.

Ach weet je...als jij binnen blijft, desnoods via internet je boodschappen besteld of alleen winkelt met handschoenen en masker op en in een snelvaart tempo door de winkel gaat, dan is de kans dat jij besmet wordt wel zo super klein......die is haast tot nul gereduceerd.
Dus ik ga met Rien mee.
Wij zullen zolang wij niet gevaccineerd zijn, onze confinement door zetten en alleen met maskers etc met inachtneming van 2 meter afstand onder de mensen begeven. Ik verwacht nog hooguit een jaar (ik denk minder), dus dat komt helemaal goed hoor. Laat de jongeren maar hun leven weer op pakken en de ouderen en zwakkeren gewoon heel precies omgaan met de situatie.

Vo0r onze gîte heb ik ook al protocollen zodat wij niet in aanraking komen met de toeristen en ze toch kunnen ontvangen en welkom kunnen heten buiten met afstand en maskertje op.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:25

Mjelleke schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik twijfel ontzettend of ik naar een uitzendbureau stap. Ben inmiddels wel uitgeklust en een beetje klaar met het thuis zitten.
Ik ga er van uit dat ik tot 20 mei niet werk. Daarna? Geen idee...
Maar ze kunnen ook besluiten dat ik volgende week wel open mag. Of alle klanten dan direct komen? Ook geen idee....
Vind het banketstaaf als ik ergens aan de slag ga en volgende week zeg sorry jongens, ik ga weer.... >;)

Bedrijven die veel met uitzendkrachten werken weten heus wel dat die ieder moment op kunnen stappen, daar zou ik me niet al te druk om maken. Als je het netjes wilt doen, kun je het van te voren aangeven bij het uitzendbureau en bij de opdrachtgever, dan zetten ze je niet in een functie waar het problemen oplevert.

Ik zou in jouw geval gewoon een bureau benaderen en de mogelijkheden bespreken LadyMadonna. En daar dan niet te lang mee wachten als je echt wilt.
Maar goed, ik kan dan ook echt niet thuiszitten. Heb nu twee weken vakantie, maar werk door in een andere locatie van mijn instelling waar ze me goed kunnen gebruiken.

MarcoBorsato schreef:
elnienjo schreef:
Die voedselronde in het ziekenhuis lijkt meer op 'n soort gaarkeuken. Rijdt iemand zo'n kar voorbij en je mag kiezen tussen 2 groentes, 2 soorten proteine en aardappelen of rijst. Daar nog een kant en klaar puddinkje bij en ze gaan weer door.

Ja precies, je werkt niet met mensen maar brengt de bestellingen rond. Dat zijn vaak mensen met een wat lager niveau.

Het ligt aan de invulling per instelling of voedingsassistenten wel of niet helpen bij eten. Verder zijn ze ook verantwoordelijk voor het naleven van voorschriften qua consistentie van voeding en dieetvoorschriften, het bijhouden en invoeren van genuttigd hoeveelheid vocht of voedsel, maken ze eten hapklaar, bestellen ze voorraad en nemen ze ook wensen op van patiënten die zich bijvoorbeeld niet zo goed kunnen uiten. Het is zeker een functie waarbij geduld van pas komt. Ik merk tenminste aan de patiënten wat voor voedingsassistent er werkt vandaag. Het is ook gewoon een sociaal vak.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:27

Ik ben blij. We hebben woonruimte gevonden voor onze dochter in Nederland (niet volledig permanent, maar toch voor langere tijd, geeft tijd om te zoeken), we kunnen dus allemaal in quarantaine zonder elkaar uit ons appartement te vechten en mogen dan ook naar Nederland rijden over twee weken. Als Nederlands staatsburgers is dat toegestaan, met papieren van de ambassade voor zowel Spanje, Frankrijk als België.

We gaan niet overnachten, rijden in één keer door (hebben we vaker gedaan, kost ongeveer 18 uur), kunnen beurtelings een aantal uren rijden. Dochter meteen in haar tiny house, wij in ons appartement en na de quarantaine hoop ik in elk geval op gepaste afstand onze gisteren geboren kleindochter te kunnen zien. We zien wel wanneer we dan weer terug naar Spanje kunnen.

Boodschappen e.d. kunnen we via bezorging of via vrienden regelen die het voor onze deur zetten. Nu hopen dat de corona-cijfers in Brabant redelijk gunstig blijven, anders laten we het alsnog aan ons voorbij gaan en vliegt onze dochter alleen zodra het weer kan.

Net als Pien zullen we ook in Nederland heel beperkt omgaan met anderen en alle voorzorgsmaatregelen in acht blijven nemen. Maar onze dochter moet gewoon haar zelfstandigheid terug krijgen en haar leven weer op de rit krijgen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:28

Ik denk dat weinig mensen het volgen, maar zoals Hiddema net terechtgewezen werd over de partij mondkapjes uit schiedam is geniaal :')
Ik ben blij dat meneer Van der Kolk naam, toenaam en prijs noemde van de verkoper noemde en uitlegde hoe het in zn werk gegaan is... :j

wat een fijn nieuws MoniqueT :j !!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:37

Monique, heb je daar een linkje ofzo van? Mijn zwager zit in zijn vakantiewoning in Frankrijk en geeft aan dat hij tot 11 mei sowieso niet naar huis kan omdat de grenzen dicht zijn, en je in Frankrijk met max 1 persoon in de auto mag.

Dan nog betreft vaccinatie: stel dat er straks een vaccin is, kan je mensen dan verplichten het te laten zetten? Niet om de anti vax discussie te voeren, maar er zijn best veel mensen tegen vaccinaties

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:39

Ik ga het je even privé sturen, weet niet of ik verder reclame mag maken. Ik weet dat er één van de twee huisjes vanmorgen dus aan ons verhuurde is. Hij mag met ontheffing wel naar huis als Nederlands staatsburger, ook met meerderen in de auto. Die formulieren link ik je ook even.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:41

rien10 schreef:

...ik wil liever naar fysiotherapie.
Die thermometer neem ik voor lief. (Vijf minuten eerder van huis, het is een half uur fietsen - en geen luxe.)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:42

LadyMadonna schreef:
Monique, heb je daar een linkje ofzo van? Mijn zwager zit in zijn vakantiewoning in Frankrijk en geeft aan dat hij tot 11 mei sowieso niet naar huis kan omdat de grenzen dicht zijn, en je in Frankrijk met max 1 persoon in de auto mag.

Dan nog betreft vaccinatie: stel dat er straks een vaccin is, kan je mensen dan verplichten het te laten zetten? Niet om de anti vax discussie te voeren, maar er zijn best veel mensen tegen vaccinaties

Mwah, gezien het overgrote merendeel van NL gewoon gevaccineerd is zal dat laatste echt wel meevallen. De anti-vaxx groep is heel vocaal en actief op social media, maar in werkelijkheid is het maar een relatief klein percentage, gelukkig. Kritische mensen zijn er meer, maar ook niet heel veel die (veel) minder vaccineren.

Ik denk niet dat verplichten nodig gaat zijn. Maar dat valt pas met zekerheid te zeggen als het vaccin er straks is. Misschien komen er weer veel broodje-aap verhalen die de overhand krijgen net als bij de HPV prik destijds, misschien niet. We zullen zien.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:43

LM ik zou bij een agrisch uitzendbureau informeren. Die hebben nu wel veel vacatures voor handwerk. Aardappels sorteren, in de kassen etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:44

Kan je nog niet naar de fysio dan, Janneke2?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:45

LadyMadonna schreef:

Dan nog betreft vaccinatie: stel dat er straks een vaccin is, kan je mensen dan verplichten het te laten zetten? Niet om de anti vax discussie te voeren, maar er zijn best veel mensen tegen

vaccinaties

In dit geval zou het me echt niet uitmaken wanneer anti vaxxers geen prik willen. Omdat er nog geen grootschalige immuniteit is lopen ze echt zelf het risico dit keer en liften ze niet mee onder onze paraplu.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:47

Duits Corona-onderzzoek: Kinderen vermoedelijk net zo besmettelijk.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4105127 ... smettelijk

BERLIJN - Kinderen kunnen het coronavirus waarschijnlijk net zo makkelijk overdragen als volwassenen. Het aantal virusdeeltjes in de luchtwegen is bij alle leeftijdsgroepen hetzelfde, aldus onderzoekers in Berlijn.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:49

Cer schreef:
Ik denk dat weinig mensen het volgen, maar zoals Hiddema net terechtgewezen werd over de partij mondkapjes uit schiedam is geniaal :')
Ik ben blij dat meneer Van der Kolk naam, toenaam en prijs noemde van de verkoper noemde en uitlegde hoe het in zn werk gegaan is... :j

wat een fijn nieuws MoniqueT :j !!!

Ik volg de briefing hoor. Werd net beëindigd.
Idd alles wordt tot op de cent benoemd.

Hr van Koesveld had echt een hoop vragen te beantwoorden. Vond dat hij het heel netjes en rustig deed.

rien10 schreef:

Ik vind die nachtclubs wel bijdehand. Tot nu toe hoeven alleen kinderen tot 12 jaar geen afstand tot elkaar te houden. Jongeren tussen 12 en 18 mogen wel sporten, maar op afstand. Ben benieuwd waaruit de nachtclubs afleiden dat straks bezoekers tot 30 jaar het zich kunnen permitteren om in een grote groep samen te komen zonder afstand. Misschien hebben zij meer info, maar tnt vind ik het verzoek wel een beetje naïef. Zeker omdat het niet alleen scholieren en studenten zijn, maar ook werkenden die mogelijk contact hebben met kwetsbare mensen.

Babootje schreef:

BERLIJN - Kinderen kunnen het coronavirus waarschijnlijk net zo makkelijk overdragen als volwassenen. Het aantal virusdeeltjes in de luchtwegen is bij alle leeftijdsgroepen hetzelfde, aldus onderzoekers in Berlijn.

Die is hier net al besproken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:49

Cer schreef:

Nee. ;( Er wordt alleen 'gesport in de sportzaal'.

Ondertussen kan ik het bericht niet vinden (er staat iets in Linda, maar ik heb geen zin in de koekjes)
dus zal het wel een voorstel van de sector zelf zijn,
niet een beslissing van het kabinet dat het nu zo mag.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:51

Babootje schreef:

Dat wordt een spannende wanneer de scholen open gaan. Vooral wanneer het net zoals bij ons kinderen zijn uit allerlei verschillende regio's die samen met de taxibus naar school gaan...
Persoonlijk zou ik als ouder daar echt mijn vraagtekens bij hebben.
Zelf zorg ik als leerkracht wel dat ik mijn afstand bewaar maar kinderen onderling hoeven dat niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:55

bigone schreef:
In dit geval zou het me echt niet uitmaken wanneer anti vaxxers geen prik willen. Omdat er nog geen grootschalige immuniteit is lopen ze echt zelf het risico dit keer en liften ze niet mee onder onze paraplu.

Wat maakt het uit of anti vaccers wel of niet vaccineren. Als meer als 60% gevaccineerd zijn wordt hun risico lager en lager naarmate dat percentage stijgt en zij maken hun eigen keuzes en dat hoort ook zo in een vrij land.
Wij staan vooraan bij de corona vaccin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:57

Cer schreef:

Nee dat mag niet tot 20 mei.