Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Tiggs schreef:Magrathea schreef:Ook in het weekend?
Welkom in de grote mensenwereld, waarin je opeens niet meer kunt uitslapen omdat je lichaam denkt dat je op de doordeweekse dag tijd wakker moet worden
Tiggs schreef:Magrathea schreef:Ook in het weekend?
Welkom in de grote mensenwereld, waarin je opeens niet meer kunt uitslapen omdat je lichaam denkt dat je op de doordeweekse dag tijd wakker moet worden
Schuur_ schreef:Wat maakt het trouwens uit als het pas om 9u/9u30 lichter wordt?
Shaggy09 schreef:Schuur_ schreef:Wat maakt het trouwens uit als het pas om 9u/9u30 lichter wordt?
Het is ontzettend onnatuurlijk en helemaal niet goed voor het lichaam om pas zo laat daglicht te zien. Stel je voor je moet om 04:30 de deur uit voor je werk, dan is het een halve dag donker! Dat is funest voor je bioritme.
Winterdepressies komen 9 van de 10 keer door het weinige daglicht. Mensen die weggaan in het donker en terugkomen in het donker.
Shaggy09 schreef:Maar waarom is dat dan logisch? Je hoort wakker te worden met het licht en te gaan slapen met de donkerte. Zo is je biologische klok ingesteld, dus wanneer je dan ineens opstaat in het donker, maar het dan ook nog eens een paar uur duurt voordat het licht wordt is dat helemaal niet goed voor je lichaam. En zoals ik al eerder aanhaalde, is dat voor mensen die al last hebben van een winter dip nog minder prettig vaak. Ik zie persoonlijk niet wat er mis is met gewoon wisselen. Het is wetenschappelijk aangetoond dat permanent zomertijd kan zorgen voor meer hart- en vaatziektes en winterdepressies.
En daarbij komt dat wintertijd eigenlijk de enige 'juiste' tijd is voor Nederland. In het Oostblok is de 'juiste' tijd zomertijd, maar hier niet.
NatasjavE schreef:Shaggy09 schreef:Maar waarom is dat dan logisch? Je hoort wakker te worden met het licht en te gaan slapen met de donkerte. Zo is je biologische klok ingesteld, dus wanneer je dan ineens opstaat in het donker, maar het dan ook nog eens een paar uur duurt voordat het licht wordt is dat helemaal niet goed voor je lichaam. En zoals ik al eerder aanhaalde, is dat voor mensen die al last hebben van een winter dip nog minder prettig vaak. Ik zie persoonlijk niet wat er mis is met gewoon wisselen. Het is wetenschappelijk aangetoond dat permanent zomertijd kan zorgen voor meer hart- en vaatziektes en winterdepressies.
En daarbij komt dat wintertijd eigenlijk de enige 'juiste' tijd is voor Nederland. In het Oostblok is de 'juiste' tijd zomertijd, maar hier niet.
Maar in de winter sta je toch sowieso op in het donker en ga je nog lang niet slapen als het opnieuw donker wordt?
Shaggy09 schreef:NatasjavE schreef:
Maar waarom is dat dan logisch? Je hoort wakker te worden met het licht en te gaan slapen met de donkerte. Zo is je biologische klok ingesteld, dus wanneer je dan ineens opstaat in het donker, maar het dan ook nog eens een paar uur duurt voordat het licht wordt is dat helemaal niet goed voor je lichaam. En zoals ik al eerder aanhaalde, is dat voor mensen die al last hebben van een winter dip nog minder prettig vaak. Ik zie persoonlijk niet wat er mis is met gewoon wisselen. Het is wetenschappelijk aangetoond dat permanent zomertijd kan zorgen voor meer hart- en vaatziektes en winterdepressies.
Maar in de winter sta je toch sowieso op in het donker en ga je nog lang niet slapen als het opnieuw donker wordt?
Nee zeker niet. Nu de klok is verzet wordt ik wakker terwijl het al licht aan het worden is. Als de klok niet verzet zou worden dan zou ik wel in het pikke donker opstaan.
En nee, we gaan niet gelijk slapen als het donker wordt en dat hoeft ook niet maar het wakker worden en opstarten terwijl het nog lang donker blijft is gewoon helemaal niet goed voor je lichaam en je geestelijke gesteldheid. En zo raar is dat niet vind ik, moet er niet aan denken dat het om 10 uur langzaam pas licht begint te worden.
Shaggy09 schreef:Schuur_ schreef:Wat maakt het trouwens uit als het pas om 9u/9u30 lichter wordt?
Het is ontzettend onnatuurlijk en helemaal niet goed voor het lichaam om pas zo laat daglicht te zien. Stel je voor je moet om 04:30 de deur uit voor je werk, dan is het een halve dag donker! Dat is funest voor je bioritme.
Winterdepressies komen 9 van de 10 keer door het weinige daglicht. Mensen die weggaan in het donker en terugkomen in het donker.
Shaggy09 schreef:Nee zeker niet. Nu de klok is verzet wordt ik wakker terwijl het al licht aan het worden is. Als de klok niet verzet zou worden dan zou ik wel in het pikke donker opstaan.
En nee, we gaan niet gelijk slapen als het donker wordt en dat hoeft ook niet maar het wakker worden en opstarten terwijl het nog lang donker blijft is gewoon helemaal niet goed voor je lichaam en je geestelijke gesteldheid. En zo raar is dat niet vind ik, moet er niet aan denken dat het om 10 uur langzaam pas licht begint te worden.