Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:59

__Sannne schreef:
poes schreef:

Ik geef altijd fooi tenzij ik het echt belabberd vond. Ik geef tussen de 5 en 10 procent in Benelux.

En het is echt niet alleen in Amerika standaard om fooi te geven. Eigenlijk is Europa zowat het enige continent waar het minder gangbaar is. Je moet het ook niet zien als extra maar gewoon als deel van de prijs. Buiten Europa geef ik aan veel dienstverleners fooi: Uber, schoonmaak, etc.

In Europa krijg je ook echt in veel banen fooi maar op veel plekken mag je het niet aannemen.

Waarom zou je het moeten zien als onderdeel van de prijs? Sorry dat vind ik echt onzin.

Dat is eigenlijk ook dikke onzin. De prijs van diensten/producten en vaak ook eten wordt gewoon slim berekend. Daar doen ze het stukje service gewoon bij rekenen.

Ik sprak laatst een kennis die al jaren in de horeca werkt en je wilt echt niet weten hoeveel zo'n zaak eigenlijk pakt op een gerecht. Van dat bedrag zouden ze makkelijk alles moeten kunnen financieren, ook de service.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:35

Jaren geleden was dat toch al duidelijk dat het hier niet hoeft, die fooi? Dat zit er al in verwerkt.. veel mensen blijven het toch geven, is een gewoonte. Maar het is zeker geen verplichting (ongeschreven regel) zoals bijv in Amerika..

Trui

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 22:51

Als men geen fooi geeft onder t mom van ‘zit er al bij’ krijgen de medewerkers hier geen fooi hoor :p gaat allemaal naar t bedrijf. alleen geld wat daadwerkelijk in de fooienpot zit gaat naar de medewerkers

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:33

Ik neem aan dat je loon krijgt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:35

geerte schreef:
Ik neem aan dat je loon krijgt.

Precies dat.

Je krijgt salaris.
In een x aantal landen krijgen werknemers in de horeca alleen een start bedrag en de rest van hun loon moeten ze krijgen via de fooi.

Jij krijgt betaald per uur, zij krijgen bijvoorbeeld 10 euro voor 8 uur werken en de rest moeten ze binnensprokkelen via fooi.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:46

Ja ik krijg minimum loon. Dus wat ik ook zou krijgen zonder fooi. Ik krijg dat minimumloon toch wel, ongeacht hoe veel winst t bedrijf etc maakt. Als jij niks koopt krijg ik dat bedrag. als jij wel iets koopt krijg ik dat bedrag. Las je dooi geeft krijg ik aan het einde van de maand dus de fooi. Dus het hele ‘de fooi zit er al in’ snap ik niet. ja misschien fooi voor t bedrijf maar de werknemers keijgen exht niks extra’s

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:48

Trui schreef:
Ja ik krijg minimum loon. Dus wat ik ook zou krijgen zonder fooi. Ik krijg dat minimumloon toch wel, ongeacht hoe veel winst t bedrijf etc maakt. Als jij niks koopt krijg ik dat bedrag. als jij wel iets koopt krijg ik dat bedrag. Las je dooi geeft krijg ik aan het einde van de maand dus de fooi. Dus het hele ‘de fooi zit er al in’ snap ik niet. ja misschien fooi voor t bedrijf maar de werknemers keijgen exht niks extra’s

Waarom moeten werknemers in de horeca wat extra krijgen dan? Je krijgt toch salaris?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:58

@trui ze bedoeld het figuurlijk. Jij krijgt al fatsoenlijk betaald,ongeacht hoe hard je werkt. Dus jouw fooi, jouw
"extra" zit al in je loon doordat je fatsoenlijk betaald krijgt. Jouw fooi komt niet van de klant maar van het bedrijf zeg maar.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:01

Mavelle schreef:
@trui ze bedoeld het figuurlijk. Jij krijgt al fatsoenlijk betaald,ongeacht hoe hard je werkt. Dus jouw fooi, jouw
"extra" zit al in je loon doordat je fatsoenlijk betaald krijgt. Jouw fooi komt niet van de klant maar van het bedrijf zeg maar.

ah zo! vinden jullie dat dan ook in het geval van minimum loon? ik krijg wat ik van de overheid moet krijgen. Dus dan zit er helemaal niks qua extra ‘fooi’ bij inbegrepen ...

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:03

Maar waarom moet jij die minimloon verdient fooi krijgen, terwijl ik met mijn 36 jaar ook minimloon krijg in een sector waar geen fooi gegeven wordt? (Oude baan, krijg nu meer salaris.)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:05

Voor mij is het geen kwestie van fooi moeten geven in Nederland, maar als ik weet dat iemand hard werkt en waarschijnlijk minimumloon krijgt/student is, dan vind ik het gewoon fijn om die persoon nog even te bedanken met een paar euro extra.

Hier werken mensen voor bijna niets en dus geef ik altijd 10%, of de service moet heel beroerd of heel goed zijn, dan ga ik er onder of boven zitten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:10

Trui schreef:
Mavelle schreef:

ah zo! vinden jullie dat dan ook in het geval van minimum loon? ik krijg wat ik van de overheid moet krijgen. Dus dan zit er helemaal niks qua extra ‘fooi’ bij inbegrepen ...

Ik werk mezelf compleet uit de naad in de paardenwereld en krijg ook maar een minimumloon hoor. Ja soms een broodje van de baas, zal ik dat dan maar als fooi zien?
Ik geef 99% van de tijd geen fooi. Werk voor hetzelfde bedrag en vind het gek dat het in de horeca bestaat maar niet in andere sectoren waar net zo hard of harder gewerkt wordt.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:11

In minimum loon is geen luxe, maar in Nederland is het in elk geval voldoende om van rond te komen. In (bijvoorbeeld) de VS moet je als je minimum loon hebt echt 60 uur werken en dan nog is het moeilijk de eindjes aan elkaar te knopen.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:14

Uhmmm even voor de duidelijkheid... ik vind niet dat ik fooi moet krijgen...? ik vroeg me gewoon alleen af hoe ze dat dan zagen met de uitspraak ‘fooi zit al inbegrepen in het kopen van een product’... wat dus duidelijk niet zo is. Is gewoon een misverstandje geweest... niet alsof k nu ineens van iedereen fooi verwacht

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:29

Trui schreef:
Als men geen fooi geeft onder t mom van ‘zit er al bij’ krijgen de medewerkers hier geen fooi hoor :p gaat allemaal naar t bedrijf. alleen geld wat daadwerkelijk in de fooienpot zit gaat naar de medewerkers

Klopt. Je krijgt (minimum)loon. Dus die fooi is echt een extra die je krijgt. Of in de fooienpot gaat dus.

Ik heb jaren geleden weken in het zkh gelegen. Mijn moeder gaf toen bij mijn ontslag 2 briefjes van 25 gulden voor in de fooienpot: ik had daar nooit van gehoord maar dit bestond dus ook!

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:36

Klopt hebben wij ook op de afdeling, maar daar krijgen we niets van qua geld. Daar worden vaak boodschappen van gedaan zodat we thee iod hebben.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:40

Ik heb zelf ruim 4 jaar in een restaurant gewerkt waar het personeel echt niks mee kreeg van de fooi. Het werd in een pot gestopt onder het mom van "gaan we een keer wat leuks van doen." Nou nooit wat van terug gezien, en ook nooit iets leuks gedaan met elkaar. Best lelijk, vooral omdat er ook echt gul fooi gegeven werd bij dat restaurant. :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 02:05

__Sannne schreef:
Ik heb zelf ruim 4 jaar in een restaurant gewerkt waar het personeel echt niks mee kreeg van de fooi. Het werd in een pot gestopt onder het mom van "gaan we een keer wat leuks van doen." Nou nooit wat van terug gezien, en ook nooit iets leuks gedaan met elkaar. Best lelijk, vooral omdat er ook echt gul fooi gegeven werd bij dat restaurant. :')

Dit vind ik echt heel slecht. Fooi is nooit voor de baas!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 02:20

Krijg ook geen fooi... mogen we ook niet aannemen in de gezondheidszorg ;)
Maar, heel veel patiënten/families kopen wel lekkere dingen voor ons, chocola, donuts, taart, snoep, fruit, etc. En dat vinden wij altijd wel heel erg leuk. Vooral als het iemand is die heel lang in onze unit is geweest, heb je daar toch een soort band mee ofzo :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 02:25

In het kader van horeca ervaringen zal ik ook even een aantal anekdotes tappen uit mijn vaatje van over de jaren heen verzamelde "gierigaards" die mij zijn bijgebleven;

Gasten die ontevreden zijn over iets, waarna hen vervolgens compensatie aangeboden wordt in de vorm van een dessert, drankje van het huis of iets in die trant.
Die dit dan weigeren, maar er vervolgens wel vanuit gaan dat het hoofdgerecht dan GRATIS is.

Gasten die een gerecht voor 2 personen bestellen, waarbij dit én de prijs per persoon expliciet vermeld staat op de kaart. Die tevens verwachten dat tot 3 maal toe extra garnituren bij de prijs inbegrepen zijn, welke uit gastvrijheid ook niet gerekend worden... maar die vervolgens WOEST worden omdat ze er van uit gingen dat ze maar voor 1 portie hoefden te betalen ondanks wat er op de kaart vermeld staat.

Gasten die hun eigen drinken meenemen naar een restaurant.

Gasten die hun eigen eten(!) meenemen naar een restaurant.

Gasten die enkel kraanwater (=gratis) bestellen en verder NIETS.

Gasten die om extra melk, koekjes en suiker vragen VOOR THUIS.

Gasten die kleine left-overs van andere tafels opeten terwijl ze niet aan die tafel geplaceerd zijn, of deze willen meenemen naar huis.

Gasten die hun portemonnee "vergeten" zijn en dan vinden dat je het maar moet kwijtschelden want ja, zoveel hebben ze toch niet gegeten?

Gasten die serieus vragen of ze mogen afwassen als betaling.

Echt, ik kan een boek schrijven en kijk tegenwoordig nergens meer van op :') |(

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 05:44

__Sannne schreef:
poes schreef:

Ik geef altijd fooi tenzij ik het echt belabberd vond. Ik geef tussen de 5 en 10 procent in Benelux.

En het is echt niet alleen in Amerika standaard om fooi te geven. Eigenlijk is Europa zowat het enige continent waar het minder gangbaar is. Je moet het ook niet zien als extra maar gewoon als deel van de prijs. Buiten Europa geef ik aan veel dienstverleners fooi: Uber, schoonmaak, etc.

In Europa krijg je ook echt in veel banen fooi maar op veel plekken mag je het niet aannemen.

Waarom zou je het moeten zien als onderdeel van de prijs? Sorry dat vind ik echt onzin.

Omdat de structuur erop gebouwd is. Restaurant betaalt super weinig of zelfs niets aan het personeel of beetje commissie op hun tafels en rekenen erop dat jij dan het personeel rechtstreeks betaalt voor hun service. In dat opzicht betaal je dus het restaurant voor het eten en de plek en de over voor de service aan tafel.

Edit in andere landen bedoel ik dus.
In berenklauw geef ik het als extra dus ook lager percentage.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 06:46

Ook lang in de horeca gewerkt maar deze vrouw spande wel de kroon. Mevrouw bestelde een broodje en alles was prima, tijdje later komt ze naar de keuken (open keuken) met een bord. Ik vraag wat er aan de hand is en krijg te horen dat het broodje niet goed was en ze een nieuwe wilt. Op mijn vraag waar het broodje dan was, ja die had ze natuurlijk al op gegeten 8)7
Dit werd natuurlijk een dingetje want gegeten is gegeten.... Baas maar gehaald en na wat geschreeuw van mevrouw kreeg ze toch een nieuw broodje. Heb nog nooit zo gehoopt dat iemand erin zou stikken :')

Dit soort types doen dit natuurlijk overal voor een gratis maaltijd. Dan schaam je je toch kapot

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 07:42

Pff wat erg.. wat ik dan ook rot vind is dat zo iemand dan nog gelijk krijgt ook. Sta jij je hard te maken ergens voor.. maakt ze wat herrie en je baas zegt ‘nou vooruit dan’ := vreselijk

Mbt fooi: in Japan mag je absoluut géén fooi geven. Vinden ze een belediging :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:34

poes schreef:
__Sannne schreef:

Omdat de structuur erop gebouwd is. Restaurant betaalt super weinig of zelfs niets aan het personeel of beetje commissie op hun tafels en rekenen erop dat jij dan het personeel rechtstreeks betaalt voor hun service. In dat opzicht betaal je dus het restaurant voor het eten en de plek en de over voor de service aan tafel.

Edit in andere landen bedoel ik dus.
In berenklauw geef ik het als extra dus ook lager percentage.

Ik vind het schandalig dat het in andere landen anno 2019 nog zo eraan toe gaat. Ik ben nog nooit in de US geweest maar je zou er maar komen zonder te weten dat je daar eigenlijk verplicht bent om fooi te geven. Daar mogen ze ondertussen wel iets aan gaan doen hoor.

Even uit nieuwsgierigheid, zijn de prijzen van die broodjes oid dan ook lager in de US, of is dat gewoon net zo duur als hier ongeveer? Anders ben je met telkens tippen wel veel geld kwijt. En geef je aan een koffiebar waar je even snel een cappuccino haalt dan ook een tip, of puur alleen aan tentjes waar je echt gaat zitten?

Hier in NL hoeven ze ook echt niet te proberen om boos te worden als ik niet tip, want de prijzen in de horeca vind ik belachelijk de laatste jaren. De minder dure, maar nog wel gangbare restaurants kan ik op 1 hand tellen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:42

Shaggy: nee, het alles is in de VS duurder (de lonen ook hoger maar daar heb je als Nederlander niks aan).