Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:42

Ik dacht inderdaad ook gelijk aan een handpomp. Ze zien er nog leuk uit ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:37

We zijn een konijntje verloren -O- Was al vanaf dag 1 de lichtste van de groep. Wou niet goed drinken van de fles, ook niet van de spuit. Had sinds een dag diarree dus het zat er wel aan te komen. Maar toch -O- Er is nog 1tje kritiek. De andere 5 gaan als een malle. Zijn lekkere dikzakjes. Ze zijn wel kostelijk. :') De verwachting is dat tegen dat ze 6 weken zijn, wij al €100 lichter zijn aan melkpoeder :+

Veriye

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:38

Oh inderdaad hoge kosten weer voor jullie en jammer van het konijntje :(:)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:17

Maar dan zijn ze wel super mak straks! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:22

Ja dat wel. Ik hoop dat het allemaal voedsters zijn :D Die mogen blijven dan.
Maar dat gaat wel te mooi om waar te zijn zijn _O-

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 12:01

DeMolenhoek schreef:
We zijn een konijntje verloren -O- Was al vanaf dag 1 de lichtste van de groep. Wou niet goed drinken van de fles, ook niet van de spuit. Had sinds een dag diarree dus het zat er wel aan te komen. Maar toch -O- Er is nog 1tje kritiek. De andere 5 gaan als een malle. Zijn lekkere dikzakjes. Ze zijn wel kostelijk. :') De verwachting is dat tegen dat ze 6 weken zijn, wij al €100 lichter zijn aan melkpoeder :+

Ah dat is jammer! Er waren er ook 2 wat zwakker vanaf het begin toch?

Die biggen hebben ook zoveel geld gekost aan melkpoeder! Al hebben die uiteindelijk wat meer verkoopwaarde dan die jonge konijnen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:21

Ja die hoorde bij de 2 zwakkere :) Ik vermoed dat wij de andere ook nog verliezen. Als ze niet willen drinken houd het op.

De verkoopswaarde is een €10/€15 :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:48

goedemiddag,
schattige konijntjes dmh. ik hoop dat de rest het wel gaat redden.

broedmachine lijkt me ook wel wat. Kun je er vanuit gaan dat als er een haan bij de kippen loopt dat alle eieren bevrucht zijn?

Hier ook weer een stapje verder in het zelfvoorzienend zijn, ik heb voor het eerst kaas gemaakt van eigen melk. Was een leuke online workshop afgelopen zondag. Ik ben zo benieuwd naar het eindresultaat. nog een paar weken geduld hebben.

Heb nu ook melk apart gezet om boter mee te maken, en ik wil binnenkort ook eens yoghurt en custard gaan proberen. De melkprijs is zo laag dat het de moeite van het experimenteren waard is.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:08

Niet alle eieren zijn bevrucht als er een haan bij loopt. Beetje net als met mensen en paarden, als er gedekt of wat anders gedaan is is de vrouw/merrie niet gelijk drachtig/zwanger :+

Maar een goede haan kan wel tot 100% bevrucht krijgen.
Hoeveel er bevrucht zijn kom je pas achter als ze al een week bebroed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:10

juval schreef:
goedemiddag,
schattige konijntjes dmh. ik hoop dat de rest het wel gaat redden.

broedmachine lijkt me ook wel wat. Kun je er vanuit gaan dat als er een haan bij de kippen loopt dat alle eieren bevrucht zijn?

Hier ook weer een stapje verder in het zelfvoorzienend zijn, ik heb voor het eerst kaas gemaakt van eigen melk. Was een leuke online workshop afgelopen zondag. Ik ben zo benieuwd naar het eindresultaat. nog een paar weken geduld hebben.

Heb nu ook melk apart gezet om boter mee te maken, en ik wil binnenkort ook eens yoghurt en custard gaan proberen. De melkprijs is zo laag dat het de moeite van het experimenteren waard is.

Oh ja, had jij geen bedrijf met melkkoeien? :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:22

ja klopt. melkveebedrijf hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:23

Dat Fatty nog niet is ontploft blijft ons een wonder... Gisteren 104 gram, vandaag 127 :wow:

Afbeelding

Juval: Holsteiners?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:33

Zoooo dan :oo

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:33

Jemig, straks hoor je een knal

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:34

voornamelijk holsteiners, maar we kruisen met fleckvieh, brownswiss en noors roodbont.. heel diverse kudde dus, leuke kleurtjes :)

Fatty ziet er goed uit. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:37

Lijkt mij inderdaad een hele leuke kudde! Vind die rode en bruine koeien altijd dat tikkeltje meer hebben :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:55

Hey iedereen! :D

Ik ben er even tussenuit geweest en deMolenhoek heeft mij even uit mijn meeleeshoek getrokken :+ :))

Wat een pech heb ik voorbij zien komen met de konijnen en schapen!

Mooie nieuwe plek in de moestuin voor Marcella volgens mij?

Welkom nieuwelingen :D

Wij hebben een zelfbouw broedmachine, maar nu ook twee broedse kippen :+ dus de broedmachine wordt dit jaar (weer) niet gebruikt.

Dat ze broeds zijn komt niet helemaal lekker uit, want wij waren net gestart met het bouwen van het nieuwe kippenhok en al het materiaal van het oude kippenhok recyclen wij in het nieuwe kippenhok :') maar ze hebben toch elk 5 eieren gekregen. Het zullen allemaal kruisingen worden met onze Australorp haan :j de hennen zijn van het ras Wyandotte, witte legkip en Araucana. Ze zitten nu nog in de achtertuin, maar het nieuwe kippenhok is bij de pony's in de wei. Dan krijgen ze de weide er dus bij om te scharrelen.

Verder zijn wij ook bezig met de tuinkas bouwen, update foto's zal ik van de week of die week erna maken als er wat vaart in zit :j

Ik weck niet veel meer, maar inmaken (vooral eieren) doe ik nog minstens 1x per week.

Ik heb er zelf aan gedacht om wat pauweneieren of eendeneieren te kopen en die door de kippen uit te laten broeden. Eenden voor de lekker en pauwen voor de mooi en de verkoop :)

Tot slot, zijn jullie in deze bizarre periode ook zo blij dat er aardig zelfvoorziening bij komt kijken? :) zelfs zonder supermarkt hebben we nog steeds de vriezer vol van vorig jaar en ik hoef dus niet bang te zijn dat ons gezin zonder eten komt te zitten :j (niet dat dat daadwerkelijk zal gebeuren in NL of België)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:38

Fijn dat je terug bent! :D

Ik ben er ook wel blij mee. Wij moeten maar om de 2-3 weken eens naar de winkel en zonder eten gaan wij ook niet snel vallen :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 20:34

Iedereen vond ons eerst maar gek. Maar nu zijn we opeens slim :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:41

Dat merk ik hier ook. Opeens bakt iedereen zijn eigen brood en duiken overal minimoestuinen op.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:21

Of nog mooier, twee van onze dorpsgenoten hebben kippen genomen voor de eieren _O-

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:27

Kippen zijn inderdaad overal op, heel bijzonder.
Wij zijn helaas nog lang niet zover dat we echt voorzienend zijn, dus toen we beiden ziek waren was het toch wel vervelend met de boodschappen :/
Eieren heb ik echter (nu) geen gebrek aan. Met vier hennen gaat dat toch wel hard, en dan komen er nog meer bij...

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:55

Century schreef:
Kippen zijn inderdaad overal op, heel bijzonder.
Wij zijn helaas nog lang niet zover dat we echt voorzienend zijn, dus toen we beiden ziek waren was het toch wel vervelend met de boodschappen :/
Eieren heb ik echter (nu) geen gebrek aan. Met vier hennen gaat dat toch wel hard, en dan komen er nog meer bij...

Dat lijkt mij echt supervervelend inderdaad :(:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:14

We hebben op het complex nu ook een uniek iets en wel dat bijna alle tuinen verhuurt zijn. Goed voor de vereniging dat wel. _O-

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 08:52

Eindelijk, vorig jaar niet gelukt maar nu wel *\o/*

Afbeelding