Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:23

Die angst is meestal aangeleerd (via bijvoorbeeld zien hoe je moeder bang is). Ook is er een soort biologische dispositie dat je eerder bang bent voor spinnen of slangen dan bijv. bloemen. Want die eerste 2 konden vroeger (en nog steeds) gevaarlijk zijn. Was in de tijd van jagers verzamelaars en daarvoor praktisch om bang te zijn, dan blijf je uit de buurt. Dat zit er nog steeds :P

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:46

Lieshorses schreef:
Zo is op je rechterzij slapen (uit onderzoek gebleken) de beste houding om juist positief te dromen.

Dit is heel interessant.. De laatste keer of 4 dat ik wakker werd van een nachtmerrie lag ik op mijn linkerzij.. :=

Indy_Mouse_9

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 11:44

Waarom trekken gebarentolken van die vreemde gezichten bij het gebaren / tolken? Hoort dat er bij?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 11:50

Om emoties weer te geven. Als je praat toon je emoties door de manier waarop je iets zegt.
Met een gebaar is het puur het woord, zonder de emotie. Dus daar komt de gezichtsuitdrukking bij kijken.
Ook vormen ze vaak uit automatisme de woorden met hun mond tijdens het gebaren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 11:53

Niet alleen, het is ook grammatica, interpunctie en nadruk die hiermee gegeven wordt.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:14

Waarom zitten bij sommige apparaten de cijfertoetsen van 1 tot 9 en bij anderen van 9 tot 1?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:19

Lieshorses schreef:
Er is geen duidelijk onderzoek naar gedaan, maar dit komt dus erg vaak voor. Naast nekklachten en snurken is op je rug slapen het meest negatief voor je dromen. Zo is op je rechterzij slapen (uit onderzoek gebleken) de beste houding om juist positief te dromen.

Ik slaap nooit op mijn rug, vind het niet lekker liggen. Maar wel interessant dit.

Century schreef:
Heb ik ook wel eens naar gegoogled, het is bij mij precies zo. Als ik op mijn rug slaap krijg ik 100% zeker nachtmerries. Geen idee waarom, ik kon nog niet een bevredigend antwoord vinden.

Ik sliep keer op me rug en kreeg echt nachtmerrie, kreeg zo steek op me borst en schrok wakker en was helemaak bezweet, durf ook niet meer op me rug maar vind het wel fijnst slapen. Maar ik droom teveel :o

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:49

Xyris schreef:
Waarom zitten bij sommige apparaten de cijfertoetsen van 1 tot 9 en bij anderen van 9 tot 1?

Op je telefoon zitten de toetsen van 1 - 9 om vroeger opstoppingen te voorkomen in de mechanische telefooncentrales. Wordt in het fragment in de link hieronder :)

http://www.nporadio2.nl/bureaukijkindev ... e-telefoon

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 15:01

Xyris schreef:

Ik had dit laatst bij een pinautomaat. Hoe handig is dat?? Had het ook pas door toen ie aangaf dat mijn pincode verkeerd was :+

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:51

Hoe komen orkanen en andere heftige weerbeelden aan hun naam?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:54

Als je in Brabant woont en je bent enigs kind, zeg je dan nog steeds ons pap en ons mam of gebruik je dan toch enkelvoud?

_Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 09:02

MizzMontana schreef:
Als je in Brabant woont en je bent enigs kind, zeg je dan nog steeds ons pap en ons mam of gebruik je dan toch enkelvoud?

Ik zeg ons mam :j en ben enigs kind

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:04

MizzMontana schreef:

In mijn stukje Brabant, zeg je dan inderdaad nog steeds 'ons pap'. Ik denk zelf dat dit komt doordat het woord 'ons' niet als los woord gezien wordt, maar als onderdeel van pap. Het wordt hier in ieder geval zelfs gebruikt als de grammaticale zin samenstelling het helemaal niet toelaat.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:00

Thnx voor jullie antwoorden dames! Mijn vriend en ik hebben hier laatst een heel gesprek over gehad. Hij is nog wel opgegroeid in Brabant, maar komt uit een gezin van 3 kids en moest thuis abn praten :Y) we kwamen er dus niet uit...

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:00

Froukje schreef:

Ik weet in Amerika dat ze een lijst hebben die ze steeds opnieuw gebruiken. Dus 1 met ze A en 1 met dr B etc. Als stormen heel heftig zijn word de naam niet op ieuw gebruikt (bijv Katrina of nu Harvey, zullen ze een andere naam met de K en H moeten bedenken. Die lijst staat voor een x aantal jaar vast. Hoorde ik toevallig zaterdag ofzo op 3FM bij Maarten jan de woordenman hahaha

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:19

Hoe geef ik correct een adreswijziging door op hetzelfde adres?

Mijn adres is nu al 3 jaar 59A ipv 59BV (voor BoVen) maar toch krijg ik nog vaak geen post zoals een melding over het uitbreiden van een parkeerzone -:(- -:(- -:(- .

De meeste post die ik binnen krijg is echt 59A dus het is wel doorgevoerd maar hier en daar (dus o.a. bij de gemeente maar ook bij het aanmelden voor een nieuwe internetaansluiting) staat nog steed BV.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:21

MizzMontana schreef:
Als je in Brabant woont en je bent enigs kind...

Dat mag sowieso al niet van meneer pastoor. Dat ben je hooguit totdat nummer twee geboren wordt, en dat moet eigenlijk ook niet te lang duren ;)

Xyris schreef:
Hoe geef ik correct een adreswijziging door op hetzelfde adres?

Mijn adres is nu al 3 jaar 59A ipv 59BV (voor BoVen) maar toch krijg ik nog vaak geen post zoals een melding over het uitbreiden van een parkeerzone -:(- -:(- -:(- .

De meeste post die ik binnen krijg is echt 59A dus het is wel doorgevoerd maar hier en daar (dus o.a. bij de gemeente maar ook bij het aanmelden voor een nieuwe internetaansluiting) staat nog steed BV.

Contact opnemen met de bewuste afzender en daar het juiste adres doorgeven?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:25

theadora99 schreef:
Froukje schreef:

Ik weet in Amerika dat ze een lijst hebben die ze steeds opnieuw gebruiken. Dus 1 met ze A en 1 met dr B etc. Als stormen heel heftig zijn word de naam niet op ieuw gebruikt (bijv Katrina of nu Harvey, zullen ze een andere naam met de K en H moeten bedenken. Die lijst staat voor een x aantal jaar vast. Hoorde ik toevallig zaterdag ofzo op 3FM bij Maarten jan de woordenman hahaha

Ik dacht niet dat ze een lijst hadden met vaste namen (zoals een telefoonalfabet).
Ze volgen wel het alfabet.
Zij het, dat het de laatste jaten om en om een mannennaam is (Harvey) en dan een vrouwennaam (de Cariben hebben nu Ida).
:Y) Vroeger waren het enkel vrouwennamen: "Iedereen beeft voor Amy" "Beth komt dreigend nabij...!"

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:28

Janneke2 schreef:
(de Cariben hebben nu Ida).

Irma

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:28

Rustig seizoen

Een tropische cycloon is een tropische storm, waarvan de windsnelheden de orkaandrempel, windkracht 12, overschrijden. Bij dergelijke stormen komen windsnelheden voor van meer van 63 knopen, ongeveer 117 kilometer per uur. Tropische cyclonen worden, afhankelijk in welke regio’s ze voorkomen, ook wel orkanen, tyfoons of Willie Willie’s genoemd. Hurricane centers verwachten dat het dit jaar in de Atlantische Oceaan één van de rustigste seizoenen wordt in de afgelopen tientallen jaren. Door koude winter is het water van de Atlantische Oceaan namelijk veel kouder dan normaal. Orkanen hebben nu eenmaal warm zeewater nodig om te kunnen groeien.

Namenlijst

Orkanen werden in het verleden aangeduid met een nummer, maar na de Tweede Wereldoorlog is men deze hevige stormen namen gaan geven. In eerste instantie werden hiervoor vrouwennamen gebruikt, maar sinds een geslaagde feministische actie eind jaren zestig worden afwisselend mannen- en vrouwennamen toegewezen. De namenlijsten zijn voor een periode van zes jaar vastgesteld volgens een strikte procedure door een internationale commissie van de Wereld Meteorologische Organisatie. Deze lijsten worden na zes jaar opnieuw ingezet, dus de lijst 2014 wordt weer gebruikt in 2020. Indien er in een jaar meer cyclonen voorkomen dan de eenentwintig op de lijst worden de rest van de orkanen dat jaar aangeduid met de letters van het Griekse alfabet.

Namen geschrapt

De lijst met namen van cyclonen wordt alleen in bijzondere omstandigheden aangepast. Als een orkaan ‘geschiedenis’ schrijft, dus veel dood en verderf heeft gezaaid in een bepaalde regio, wordt de naam specifiek toegewezen aan deze tropische storm. Het gebruik van dezelfde naam voor toekomstige wervelstormen ligt dan erg gevoelig zodat tijdens een jaarlijkse bijeenkomst van de WMO commissie wordt besloten de naam te schrappen van de lijst. Dit is bijvoorbeeld ook gebeurt met de orkaan Katrina die in 2005 1.836 doden veroorzaakt en voor ruim 81 miljard dollar schade heeft aangericht en een groot deel van de Amerikaanse stad New-Orleans onder water zette. Onlangs werd op verzoek van Mexico de naam Odile van de lijst geschrapt, omdat orkaan Odile in september vorig jaar veel overlast heeft veroorzaakt in het land. Tienduizenden toeristen werden geëvacueerd en Odile richtte veel schade aan. Odile is op de lijst?Odalys geworden.

Isis wordt Ivette

Een paar dagen geleden werd een heel ongebruikelijke wijziging aangebracht in de namenlijsten van orkanen. Op de lijst van volgend jaar stond namelijk de naam Isis, vernoemd naar een Egyptische godin. Vanwege de associatie met de terreurgroep Islamitische Staat (IS) die ook wel ISIS (Islamitische Staat in Irak en Syrië) wordt genoemd werd unaniem, door de 27 landen die aangesloten zijn bij de meteorologische dienst van de VN, besloten deze naam te verwijderen. Isis is nu vervangen door de naar Ivette. Zo werden eerder om politieke redenen de namen Adolph en Israël van de lijst verwijderd.

Bron: http://www.weer.nl/mobiel/nieuws/detail ... hun-namen/

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:30

oomens schreef:
Contact opnemen met de bewuste afzender en daar het juiste adres doorgeven?

Das dus het probleem, ik heb geen idee welke post ik mis tot het te laat is. Deze kan ik nu wel tackelen omdat het van de gemeente uit moet komen (kost me wel 90 euro) maar er is genoeg waar ik natuurlijk niet van op de hoogte ben en ik wil liever voorkomen als genezen. Dit is een pijnlijke les van 90 euro wat ik niet kan missen. En het is niet eens mijn fout.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:50

Waarom komt er uit mijn vriend zijn senseo apparaat wél een schuimlaagje en die van mij niet? :Y) (wanneer de koffie klaar is zegmaar)
We gebruiken exact dezelfde pads..

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:51

oomens schreef:
MizzMontana schreef:
Als je in Brabant woont en je bent enigs kind...

Dat mag sowieso al niet van meneer pastoor. Dat ben je hooguit totdat nummer twee geboren wordt, en dat moet eigenlijk ook niet te lang duren ;)

:') :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:04

Lieshorses schreef:
Waarom komt er uit mijn vriend zijn senseo apparaat wél een schuimlaagje en die van mij niet? :Y) (wanneer de koffie klaar is zegmaar)
We gebruiken exact dezelfde pads..

Het schuim heeft met lucht te maken, wellicht zit die van jullie wat verstopt/verkalkt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:07

Wat moet ik dan precies ontkalken? :)