Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:05

Op de radio waar de "vallende sterren'' waren. Heeft zeker een jaar geduurd voordat mijne frank viel. Eerst dacht ik echt vallende sterren, daarna beroemde mensen en pas veel later zei iemand det het flitsers waren :')

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 20:05

Wat grappig daf bij zoveel mensen het kwartje over Tatort nu pas valt.

Ik heb me even op m'n hoofd gekrabd toen ik hier las dat het poolshoogte is. Zo logisch eigenlijk!

Chasingmood

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:33

Deodorant.. :)*
Odor is geur, de-odor, tegen-geur, duhhh 8)7

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:36

Chasingmood schreef:

Dan vraag ik me nog wel af waar 'ant' vandaan komt. Of zeg ik nu iets heel blonds? :o?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:39

Anti?
Antitranspirant?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:43

odorant: Elke substantie die aan een andere wordt toegevoegd om onaangename geuren te verbergen

het "ant" zal dus wel als "toevoeging" oid betekenen

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:45

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:48

ant is dan inderdaad gewoon een toevoeging net als dat in NL vaak -er of -ing achter iets wordt gezet.
Parasol en paraplu wist ik dan weer wel

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:51

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:53

enamorada schreef:
Chasingmood schreef:

Dan vraag ik me nog wel af waar 'ant' vandaan komt. Of zeg ik nu iets heel blonds? :o?

Het is een tegenwoordig deelwoord hè. Op zijn Frans. Je kunt een werkwoord "déodorer" maken, en daarvan een deelwoord "déodorant" afleiden, ofwel "ontgeurend". Daar maak je dan weer een zelfstandig naamwoord van.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:06

Vraag aan iedereen die Latijn heeft gehad.. realiseren jullie je wat agenda betekent? Of doctorandus?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:41

Fish_n_Chips schreef:
Vraag aan iedereen die Latijn heeft gehad.. realiseren jullie je wat agenda betekent? Of doctorandus?

Zonder arrogant te willen overkomen: ja, meteen toen ik achter het bestaan van die werkwoordsvorm kwam werd me dat duidelijk.

Met dat soort verbanden heb ik nooit zo'n probleem. De "vallendemuntjesmomenten" heb ik altijd bij doodsimpele, alledaagse dingen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:04

Tivoli schreef:
Steeph schreef:
Om dit topic maar even een enorme rotschop te geven:

Toen ik voor de eerste keer met de bus ging (meteen alleen) wist ik nog niet dat de rode knoppen zijn om bij de volgende halte te stoppen. Pas toen iemand anders op de knop duwde (bij mijn halte) viel de euro :')

In dat kader ging ik jaren geleden eens met de bus.
Een stad die ik niet kende,regen, duister...
Ik zat wat bibberig te wachten in het bushokje en zag na drie kwartier eindelijk mijn bus aan komen.
Ik pak mijn tas en ga staan,loop richting de weg en zie de bus zo mijn neus voorbij rijden! -O-
Na een eeuw wachten kwam er eindelijk nog een bus,dit keer rende ik richting de plaats waar hij zou stoppen maar ook deze bus reed door!
Helemaal pissig rende ik half achter de bus aan,wild zwaaiend met mijn armen en een boos gezicht.
De chauffeur remde af en deed geïrriteerd de deuren open.
Nog voor ik wat kon zeggen kreeg ik met een wild gebaar te horen : 'jeetje! Volgende keer gewoon je hand opsteken jongedame! Anders weet ik toch niet of je mijn bus moet hebben?!'

Oeps. Wist ik veel dat dat gebruikelijk is als je met de bus reist :=

die les leerde ik ook op die wijze toen ik iets van 17 was. Regende bij mij gelukkig niet, maar was wel midden in de winter en ijskoud. Kwam ook nog maar eens 1 keer per uur een bus.
Belachelijke was ook nog; ik maakte duidelijk een flinke stap naar voren vanuit het bushokje en liep helemaal naar de stoeprand. Zou je toch denken dat zo'n chauffeur ook wel weet dat je mee wil. Helemaal als je bedenkt dat er maar 1 (!!) lijn op die halte stopte.
Die lolbroek dacht zeker dat ik voor mn lol ruim een uur van tevoren in de vrieskou op mn bus ga staan wachten.
Hoorde dus idd de volgende dag van een vriendin dat je je arm moet uitsteken. Op zich ook wel logisch als je erover nadenkt....als er meerdere routes bij een halte langsrijden....niet bij 1 en dezelfde buslijn 8)7

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:37

Woont haar hele leven al op een half uurtje van Eindhoven, viert geen carnaval, maar van de week viel het kwartje hoor :Y)

Eindhoven heet Lampegat, "Lampegat? Lampegat..? Waarvan komt dè nou?"

Philips. Jaja. Hoorde je hem vallen? :')

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:39

Ik vind het ook zo mooi dat steden vaak "kleine" namen hebben, lampeGAT, Kielegat. De dorpen heten vaak... Land of.. Rijk. Geen idee waar dat vandaan komt. Dat kwartje moet nog komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:40

Waarom heten die dorpen/steden überhaupt zo raar tijdens carnaval? :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:45

Douce schreef:
Ik vind het ook zo mooi dat steden vaak "kleine" namen hebben, lampeGAT, Kielegat. De dorpen heten vaak... Land of.. Rijk. Geen idee waar dat vandaan komt. Dat kwartje moet nog komen.

Carnaval is het feest van de omkering. Machtigen kleden zich als sloebers, mannen als vrouwen en vice versa.
Een stad wordt een "gat", etc.
Men steekt de draak met "de machtigen".

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:04

verootjoo schreef:

Dat is in de negentiende eeuw begonnen met Den Bosch. Dat werd "Oeteldonk". "Oetel" is "kikker", -donk is een veel voorkomend achtervoegsel in de Meierij. Bij het Bossche carnaval doen de stadsbewoners zich voor als dorpelingen: ze lopen in boerenkiel en praten Meierijs in plaats van het Bossche stadsdialect.

Later is het carnaval in heel Brabant gemodelleerd naar het Bossche carnaval. De gewoonte om je plaats een rare naam te geven vond navolging. In Limburg daarentegen vieren ze carnaval op de Keulse manier. Daar krijgen plaatsen geen melige namen, maar houden ze gewoon de naam in het plaatselijk dialect.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:13

musiqolog schreef:
verootjoo schreef:

Dat is in de negentiende eeuw begonnen met Den Bosch. Dat werd "Oeteldonk". "Oetel" is "kikker", -donk is een veel voorkomend achtervoegsel in de Meierij. Bij het Bossche carnaval doen de stadsbewoners zich voor als dorpelingen: ze lopen in boerenkiel en praten Meierijs in plaats van het Bossche stadsdialect.

Later is het carnaval in heel Brabant gemodelleerd naar het Bossche carnaval. De gewoonte om je plaats een rare naam te geven vond navolging. In Limburg daarentegen vieren ze carnaval op de Keulse manier. Daar krijgen plaatsen geen melige namen, maar houden ze gewoon de naam in het plaatselijk dialect.

Klopt niet helemaal wat je zegt. Limburg doet zeker wel aan andere namen...
Tijdens carnaval woon ik 4 dagen in het "Kroënekraane riek". Andere dorpen om mij heen hebben ook andere namen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:34

Is het jullie wel eens opgevallen dat we Hooi voeren en Hoi zeggen. En in het engels Hey zeggen en Hay voeren.

Of het in andere talen ook zo is weet ik niet.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:47

xMyrth schreef:
Klopt niet helemaal wat je zegt. Limburg doet zeker wel aan andere namen...
Tijdens carnaval woon ik 4 dagen in het "Kroënekraane riek". Andere dorpen om mij heen hebben ook andere namen.

Er zijn idd. een paar Limburgse dorpen met carnavalsnamen, vooral in het grensgebied met Brabant. Ik zou zo gauw niet uit mijn hoofd weten welke. Maar het zijn wel uitzonderingen.

In de meeste Limburgse plaatsen duurt de vastelaovend trouwens maar drie dagen. Als het bij jou vier dagen duurt - dat wijst al op Brabo-invloed. :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:54

Verder heb ik er niet zoveel verstand van hihi :+
Woon inderdaad wel redelijk in het grensgebied van Brabant ja...

Het is 3 volle dagen, zondag t/m dinsdag.
Maar op zaterdagavond kun je ook op veel plaatsen hier al carnavallen. Zelfs op vrijdagavond al.
En op woensdag natuurlijk 'haring schillen' :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:02

haring happen in mijn geboorteplek, Zandhoazendurrep (een dorp dat ook een dorp blijft :D )

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:08

Hieringbiete, dat doen ze in Mestreech ook. En ze maken er een feest op zich van. Heel fout eigenlijk, op Aswoensdag, wat juist de dag van bezinning hoort te zijn. "Um 't aof te liere", zullen we maar zeggen. :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:09

Bij ons: "hieering schelle" :+