Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
enamorada schreef:Chasingmood schreef:Deodorant..![]()
Odor is geur, de-odor, tegen-geur, duhhh
Dan vraag ik me nog wel af waar 'ant' vandaan komt. Of zeg ik nu iets heel blonds?
Fish_n_Chips schreef:Vraag aan iedereen die Latijn heeft gehad.. realiseren jullie je wat agenda betekent? Of doctorandus?
Tivoli schreef:Steeph schreef:Om dit topic maar even een enorme rotschop te geven:
Toen ik voor de eerste keer met de bus ging (meteen alleen) wist ik nog niet dat de rode knoppen zijn om bij de volgende halte te stoppen. Pas toen iemand anders op de knop duwde (bij mijn halte) viel de euro
In dat kader ging ik jaren geleden eens met de bus.
Een stad die ik niet kende,regen, duister...
Ik zat wat bibberig te wachten in het bushokje en zag na drie kwartier eindelijk mijn bus aan komen.
Ik pak mijn tas en ga staan,loop richting de weg en zie de bus zo mijn neus voorbij rijden!![]()
Na een eeuw wachten kwam er eindelijk nog een bus,dit keer rende ik richting de plaats waar hij zou stoppen maar ook deze bus reed door!
Helemaal pissig rende ik half achter de bus aan,wild zwaaiend met mijn armen en een boos gezicht.
De chauffeur remde af en deed geïrriteerd de deuren open.
Nog voor ik wat kon zeggen kreeg ik met een wild gebaar te horen : 'jeetje! Volgende keer gewoon je hand opsteken jongedame! Anders weet ik toch niet of je mijn bus moet hebben?!'
Oeps. Wist ik veel dat dat gebruikelijk is als je met de bus reist
Douce schreef:Ik vind het ook zo mooi dat steden vaak "kleine" namen hebben, lampeGAT, Kielegat. De dorpen heten vaak... Land of.. Rijk. Geen idee waar dat vandaan komt. Dat kwartje moet nog komen.
verootjoo schreef:Waarom heten die dorpen/steden überhaupt zo raar tijdens carnaval?
musiqolog schreef:verootjoo schreef:Waarom heten die dorpen/steden überhaupt zo raar tijdens carnaval?
Dat is in de negentiende eeuw begonnen met Den Bosch. Dat werd "Oeteldonk". "Oetel" is "kikker", -donk is een veel voorkomend achtervoegsel in de Meierij. Bij het Bossche carnaval doen de stadsbewoners zich voor als dorpelingen: ze lopen in boerenkiel en praten Meierijs in plaats van het Bossche stadsdialect.
Later is het carnaval in heel Brabant gemodelleerd naar het Bossche carnaval. De gewoonte om je plaats een rare naam te geven vond navolging. In Limburg daarentegen vieren ze carnaval op de Keulse manier. Daar krijgen plaatsen geen melige namen, maar houden ze gewoon de naam in het plaatselijk dialect.
xMyrth schreef:Klopt niet helemaal wat je zegt. Limburg doet zeker wel aan andere namen...
Tijdens carnaval woon ik 4 dagen in het "Kroënekraane riek". Andere dorpen om mij heen hebben ook andere namen.