Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:23

Daarom heb ik een OV info app, dan zie ik waar de bus rijd :+

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:27

RoosDeG schreef:
Mijn ergernis is ook de bus die hier 1x per uur rijd..
En dan soms 10 minuten te vroeg, dan 10 minuten te laat of gewoon weg niet op komt dagen... :roll:

Ik vind dat ook niet kunnen.
Mijn bus rijdt vanuit het dorp ook maar 1x per uur. Als er staat dat die op een bepaald tijdstip hoort te vertrekken dan is het niet te verteren te zien dat diegene 5 minuten voor tijd al gaat rijden.
Dat is gewoon niet de afspraak en ik kan me de ergernis heel goed voorstellen.
Hoe vaak ik hem niet voor mijn neus heb zien wegrijden.....
Voor mij een reden die bus nooit meer te willen nemen en het op een andere wijze op te lossen.
Waar heb je anders vertrektijden voor?
Vertraging vind ik wat anders dan gewoonweg te vroeg weg rijden.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:56

Nayomie schreef:
Daarom heb ik een OV info app, dan zie ik waar de bus rijd :+

Die soms voor geen meter klopt :') laatst had de bus pech, na een half uur wachten kwam een chauffeur van een andere lijn me vertellen dat de bus niet kwam, maar er stond niks op de app hoor :')

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:57

Oh, bij mij is hij altijd echt superaccuraat!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:59

Ja bij mij ook :j

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:01

Hier ook :j super app!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:11

Willl65 schreef:
RoosDeG schreef:
Mijn ergernis is ook de bus die hier 1x per uur rijd..
En dan soms 10 minuten te vroeg, dan 10 minuten te laat of gewoon weg niet op komt dagen... :roll:

Mijn bus rijdt vanuit het dorp ook maar 1x per uur. Als er staat dat die op een bepaald tijdstip hoort te vertrekken dan is het niet te verteren te zien dat diegene 5 minuten voor tijd al gaat rijden.
Voor mij een reden die bus nooit meer te willen nemen en het op een andere wijze op te lossen.

Als het je zó vaak overkomt, zou je natuurlijk gewoon eerder kunnen gaan staan. Snap dat probleem niet.
Vertrektijden zijn geen vaste tijden waar ze aan MOETEN houden, dat zijn schattingen...

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:19

Pffff weer vertraging... snap echt niet dat die internationale trein van brussel naar amsterdam altijd te laat is... nu ga ik as usual weer mijn overstap niet halen... frustrerend.. en daar betaal je dan voor

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:46

Marjoow schreef:
Willl65 schreef:

Als het je zó vaak overkomt, zou je natuurlijk gewoon eerder kunnen gaan staan. Snap dat probleem niet.
Vertrektijden zijn geen vaste tijden waar ze aan MOETEN houden, dat zijn schattingen...

Soms kan je niet eerder gaan staan, door bv school, of als je trein een paar minuten vertraging heeft (of als je trein wel op tijd is maar de aansluiting is krap). Dan is het knap vervelend als de bus een paar minuten te vroeg vertrekt en je minimaal een half uur tot uur op een koud station staat :\

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:54

Plus, verwachten dat mensen eigenlijk structureel 10 minuten eerder komen omdat de bus regelmatig te vroeg komt is ook wat: 10 minuten extra wachten op de bus is best oncomfortabel als het koud is.

Het is denk ik wel belangrijk dat het doel van een busverbinding in veel gevallen niet is 'zo snel mogelijk de route rijden' maar om mensen te vervoeren. Zeker als dat om een busverbinding van eens per uur gaat en het dus behoorlijk frustrerend om een bus te missen omdat 'ie veel te vroeg is. Betrouwbaarheid telt ook - en te vroeg wegrijden (zeker bij tijdhaltes en aansluitingen) is dan helemaal niet nodig. (Al kan ik me nog zo goed voorstellen dat het voor de chauffeur wel heel saai is.)

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:55

Er zit hier ook een persoon in de vierzits naast me die nogal verward lijkt. In haar zelf praten opstaan en weg lopen en dan vervolgens weer terug de andere kant op lopen.. laat elke keer haar tas staan. En toen een man haar vroeg of we al langs mechelen waren gekomen reageerde ze heel vaag met dat we stopten in antwerpen luchtbal terwijl deze trein daar niet eens stopt... wil er bijna wat tegen een conducteur van zeggen... zeker nu laat je je tas toch niet onbeheerd achter??

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:56

Dat de trein sinds de nieuwe dienstregeling zeker 80% van de keren vertraging had -O-

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:05

Die app werkt bij mij ook niet altijd even goed...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:06

eclair98 schreef:
Die app werkt bij mij ook niet altijd even goed...

Ja hier ligt het er trouwens wel aan welke bussen er rijden. De midibussen hebben geen GPS systeem en gebeurd alles handmatig etc en valt daarom niet te tracken met de app.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:08

Erg fijn dus :+ Na 8 uur afwassen heb ik wel zin om optijd naar huis te gaan :=

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:51

Over die bussen nog. Laatst had ik een leuk gesprekje met de chauffeur en die wist niet eens dat het de laatste bus was die ging op dat traject.
Daar verbaasde ik me best wel over.. Het lijkt me toch redelijk normaal dat de buschauffeur doorkrijgt dat het de laatste bus is en hoevaak de bus op dat traject rijdt? Het lijkt me namelijk dat je inderdaad anders rijdt op een traject waar maar eens per uur een bus langskomt. Dan wacht je toch sneller als er net nog even iemand aan komt rennen of je loopt 5 minuten in op de route.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:17

Tsja, wat zal ik daar op zeggen.... Tegenwoordig rijden er zoveel uitzendkrachten dat ik misschien 40% van mijn collega's niet meer bij naam ken (bij overname van de concessie werd nog beloofd dit niet zo te doen)...
Het gevoel met het bedrijf en elkaar is dus wel weg, laat staan je verdiepen in de materie. Wanneer je het bij de één verkloot rij je morgen bij een ander, geen probleem.
Denk dat dat een heel schadelijke ontwikkeling is, maar goed, wie ben ik.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:24

Hier verschilt het ook zo erg met de chauffeurs. Heb er wel eens één gehad die de weg gewezen moest worden := maar er zijn er ook die vragen hoe het gaat omdat ik inmiddels al zo lang met een kruk loop.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:27

Nou als een chauffeur zo'n dienst voor het eerst rijdt kan ik het me voorstellen hoor. Ze moeten zo veel diensten uit hun hoofd leren, dat is soms nog een flinke taak hoor.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:39

corine1981 schreef:
Denk dat dat een heel schadelijke ontwikkeling is, maar goed, wie ben ik.

Nee joh, dat heet 'flexibilisering van de arbeidsmarkt', daar schijnen we allemaal beter van te moeten worden.

Sowieso heel vreemd dat de busverbindingen keer op keer duurder worden en zeker niet beter (behalve eventueel op de meest winstgevende lijnen in stedelijke gebieden), terwijl er iedere paar jaar toch een nieuwe vervoerder is die het klaarspeelt een 'nog beter aanbod' te doen.

Hoe kan het dat het blijkbaar mogelijk is om het steeds 'beter' te doen dan je voorganger en zo de aanbesteding binnen te hengelen, zonder dat de reiziger daar beter van wordt?

Ook apart om te zien dat er eigenlijk maar 4 partijen zijn (Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia) - die bovendien allemaal geheel of gedeeltelijk dochters zijn van andere grote vervoerders (NS, DB, ...) - die elkaar steeds afwisselen. Om dat iets minder opvallend te maken, worden er steeds wat lokale, nietszeggende merknamen bedacht (Bravo, Volans, Hermes, Breng, ...)

Zouden die bedrijven onderling écht geen afspraken maken bij het verdelen van de taart? Zou het echt een zuivere markt zijn?

Daarbij is marktwerking een farce wanneer de klant (reiziger) helemaal niet de daadwerkelijke klant (provincie) is en de facto niets te kiezen heeft.

Voor de reiziger spelen kwaliteit en prijs een rol bij het maken van een keuze, wanneer er een keuze zou bestaan.
In de huidige situatie is die keuze er niet. Je gaat of niet met het OV, of je maakt gebruik van die ene vervoerder die door jouw provincie is uitgekozen.

Voor de opdrachtgever doet kwaliteit van de verbinding er een stuk minder toe. Er zijn namelijk altijd wel manieren om de statistieken zo te presenteren dat een kleine groep reizigers er daadwerkelijk op vooruit lijkt te gaan. Die kleine groep is vervolgens echt nog wel representatief te banketstaaf.

De enige factor die er echt toe doet voor provincies, is de prijs.
Die is deels te drukken door onrendabele lijnen te schrappen (of zodanig aan te passen dat niemand ze meer gaat gebruiken, en vervolgens alsnog te schrappen wegens teruglopende reizigersaantallen).
De rest van de prijs wordt vervolgens rechtstreeks betaald door het personeel, dat blij mag zijn als het daarna pas weer 5 of 10 jaar later, bij de volgende aanbesteding, verder wordt uitgeknepen.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:53

BeSen schreef:
Dat de trein sinds de nieuwe dienstregeling zeker 80% van de keren vertraging had -O-

Hier ook. Op dag 1 van de nieuwe dienstregeling stond ik om half 7 in de morgen op het station en 3 van de 4 treinen reden toen al 10 minuten te laat. :')

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:59

Lees hier al een tijdje mee.
En om even in te haken.
Toen ik elke dag met het ov ging voor mijn werk en mijn laatste bus miste door de ns vertelde iemand van de ns mij dat je dat even bij een medewerker moet melden en dan zijn ze verplicht om voor jou en taxi te regelen en te betalen :j zo ben ik regelmatig voor de deur afgezet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:20

Was rond 7.45 op het station vandaag, lag er kots en urine op het perron :x

Ik gok op dronken studenten (studentenstad).

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:26

WeWelk station?
In Groningen ligt ook wel eens urine/kots. Maar stiekem verdenk ik de zwervers die in grote getale bedelen op het station ;)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:34

Mijn vriend zat laatst in een nachttrein, zat iemand bij m in de coupe die er al een beetje misselijk uitzag (en straalbezopen). Die man loopt naar de deuren, deur gaat open bij het station en hij projectiel-braakt zo het perron op := je zal er net staan :oo
Urine boeit me niet zoveel (is wel vies maar ach) maar kots :r gadverdamme daar kan ik dus echt niet tegen. Nu 3x kotsers in de trein gehad (waarvan 2 in een zakje maargoed het geluid is het ergste) en 1x in de bus vol tegen de achterkant van mijn stoel, bleghhh dan durf ik echt dagen niet in te stappen := ik heb een beetje een kotsfobie :evaw: