Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:33

Eigenlijk dat mensen zich nu nog gewoon houden aan de paar weinige maatregelen die er zijn. Dus afstand tot vreemden 1,5 meter, thuisblijven bij klachten en je laten testen. En het dringende advies test ook als je gevaccineerd bent als je onder de mensen komt. En thuisgekomen van vakantie test bij niet gevaccineerd twee keer en bij vaccinatie bij thuiskomst. En vermijd waar kan feestjes. En liefst had ik graag de mondkapjes terug in de winkels. Zoals bv in duitsland ook het geval is.

Die paar basisregels voorkomen een hoop ellende. Alleen mensen lopen hoestend en niezend vrolijk door. Blijven niet thuis als ze in quarantaine zouden moeten. En testen al helemaal niet bij thuiskomst van vakantie. En lijken daar trots op ook nog. Dat zit me dwars

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:34

karuna schreef:
Ben ik dan zo precies en voorzichtig? Ik word eigenlijk best verdrietig als ik hier lees ik houd nergens meer rekening mee, ik test niet, overal gezellig druk enz. Leuk (niet) die instelling maar voor diegene bij wie de enting niks doet of bij wie hij al minder werkt kunnen daardoor eigenljk niet veel meer behalve thuiszitten daarmee. Mensen die gewoon in je nek springen zijn dan een groot risico. -O-

Het R getal zit inmiddels al weer boven de 1 en op deze manier loopt het dadelijk weer uit de hand met de besmettingen en dan is het weer huilie huilie we mogen niks meer. Nou ja dan is dat eigen schuld toch.

Hier standaard nu op zondag thuistesten. Braaf samen stokje in de neus duwen. Het went gewoon. Kleine moeite maar kan een hoop voorkomen. Voor werk van maandag en voor mij voor het geval hij het van het werk heeft overgepikt waar best wat niet gevaccineerden rondstampen dan wel mensen die prive redelijk poep hebben aan maatregelen.

Citaat:
Engeland: 26 keer zoveel besmettingen als jaar geleden
Medio deze maand waren er in Engeland ongeveer 26 keer meer mensen besmet met het coronavirus dan een jaar eerder, zo heeft het landelijke Office for National Statistics bekendgemaakt. In de week eindigend op 20 augustus waren er zo'n 757.000 mensen besmet met covid-19, oftewel 1 op de 70 Engelsen.

Ja, dat denk ik wel inderdaad. Jij mag hier dan verdrietig van worden. Ik word verdrietig van het idee dat ik na 1,5 jaar nog steeds niet leuk een verjaardag zou kunnen vieren of een dierbare even een knuffel zou kunnen geven of gewoon de gezelligheid met elkaar rond tafel zonder passen en meten en maar beperkt bezoek ivm de 1,5 m.

Wij (de mensen die ik zie) zijn allemaal volledig gevaccineerd. Wij kennen niemand die kwetsbaar is/waarbij de vaccinatie niets doet. Uiteraard zouden we dan richting zo iemand wel de afstand houden. Alleen zullen deze mensen uit zichzelf al niet naar een verjaardag gaan en ineens plots in een grote groep zitten.

In de supermarkt houd ik een natuurlijke afstand, maar ik ben meer bezig met mijn boodschappen dat mensen ontwijken en afstand houden. Ik duik uit mijzelf al nooit in de nek van een vreemde tijdens boodschappen doen dus als die ander ook afstand houdt, weet ik zeker dat daar wel de afstand gewaarborgd wordt.

En niet testen … als de testen minder/niet invasief zouden zijn zou ik me eerder laten testen. Nu doe ik bij klachten een zelftest, desnoods 3 dagen achter elkaar. Maar zonder klachten ga ik als gevaccineerde niet zomaar testen of mijn kinderen vragen zich te testen.

En worden maatregelen aangescherpt is het helemaal niet huilie huilie, dan ben ik blij met de kwality time die we gehad hebben en sowieso ga ik van familie en vrienden geen afstand meer houden en bezoek beperken. De rest van de maatregelen zullen we dan idd moeten volgen, maar dat zien we dan weer wel.

Een goede vriend heeft beide ouders verloren afgelopen periode. Beide aan kanker, waarvan er bij één slecht een week zat tussen diagnose en overlijden. Dan ben je echt wel blij hoor dat je elkaar gewoon bent blijven zien en niet extreem voorzichtig bent geweest. Kwaliteit van leven is ook erg belangrijk.

En jij moet doen waar jij je goed bij voelt. Doe ik ook. Ik heb mijn verantwoording al genomen door me te laten vaccineren. Ik voel me het beste bij hoe ik nu leef en dat geldt hetzelfde voor mijn vrienden en familie.

Vergeet ook niet dat de grote toename van kinderen op de IC met het RS virus te wijten valt aan het feit dat we ons immuunsysteem niet goed meer op peil houden. Door al die maatregelen komen we minder met virussen in aanraking, waardoor de immuniteit erg omlaag gaat. We worden veel kwetsbaarder voor allerlei andere virussen. Ik vind het dus juist fijn nu met dit weer en in deze tijd veel mensen te zien zonder afstand. Dan bouw ik weer wat immuniteit op voor het najaar en winter.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:39

Ik heb eens de omschrijving doorgelezen van die zelftest. En ik vond het knap ingewikkeld met mijn beperking. Teveel informatie.
Ik heb er dus voor gekozen om het bij de ggd te doen. Dan heb ik een betrouwbare uitslag.
Ik vermoed zelf een griepje. Of een keelontsteking aangezien ik pijn heb met hoesten en een vervormd stemmetje heb

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:44

karuna schreef:
Eigenlijk dat mensen zich nu nog gewoon houden aan de paar weinige maatregelen die er zijn. Dus afstand tot vreemden 1,5 meter, thuisblijven bij klachten en je laten testen. En het dringende advies test ook als je gevaccineerd bent als je onder de mensen komt. En thuisgekomen van vakantie test bij niet gevaccineerd twee keer en bij vaccinatie bij thuiskomst. En vermijd waar kan feestjes. En liefst had ik graag de mondkapjes terug in de winkels. Zoals bv in duitsland ook het geval is.

Die paar basisregels voorkomen een hoop ellende. Alleen mensen lopen hoestend en niezend vrolijk door. Blijven niet thuis als ze in quarantaine zouden moeten. En testen al helemaal niet bij thuiskomst van vakantie. En lijken daar trots op ook nog. Dat zit me dwars

Afstand van vreemden is voor niemand een probleem denk ik. Alleen gaat het nu wat natuurlijker en ongemerkter. Waar ik eerst bijna panisch en continue bewust van 1,5 m probeerde mijn boodschappen te doen, ben ik nu vooral bezig met boodschappen doen. Afstand hield ik altijd al wel van vreemden. Maar komen zij in de buurt … ja jammer dan hoor.

En testen bij thuiskomst van vakantie. Dat is iets dat ik wel doe met een zelftest. Toch veel vreemde mensen gezien en hier houdt ook niemand afstand. Kinderen hebben veel met onbekende kinderen gespeeld. En we hebben volg wk een verjaardag. Dit is dan een situatie waarin ik wel test. Maar zonder klachten ga ik niet wekelijks testen. Zonde van mijn geld en ik vind het niet nodig nu iedereen gevaccineerd kan zijn, op uitzonderingen na.

Ik zou wel graag zien dat er gekeken wordt hoe de mensen die niet gevaccineerd mogen worden of waarbij de vaccinatie niet aanslaat extra beschermt kunnen worden. Maar ik denk dat het antwoord meer ligt in de hoek van vaccinaties en het probleem hierin dus vooral de niet gevaccineerden zijn.

Hoe hard ook … je kunt niet een complete maatschappij gedeeltelijk dicht houden hiervoor. Leven is risico. Jezelf dagelijks in het verkeer begeven is ook zo’n risico wat we bijna allemaal accepteren. Het leven is niet 100% maakbaar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:48

karuna schreef:

Ik zou zeggen focus je op jezelf. Op wat anderen doen heb jij geen invloed. Hoe jij zelf daarmee omgaat wel. Als je merkt dat anderen losser worden, te los naar jou zin, zou je dat zelf aan kunnen grijpen om zelf weer strikter te worden.

Dat doen wat binnen jouw macht ligt om besmetting bij jezelf te voorkomen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:51

Vayo schreef:
Hoe hard ook … je kunt niet een complete maatschappij gedeeltelijk dicht houden hiervoor. Leven is risico. Jezelf dagelijks in het verkeer begeven is ook zo’n risico wat we bijna allemaal accepteren. Het leven is niet 100% maakbaar.

Zolang er meer mensen een ziekenhuisbed nodig hebben dan dat er beschikbaar is blijf je in een dilemma: Zorgen voor minder zieken of meer bedden (en bijbehorend personeel). En dat laatste is echt heel erg lastig, met name omdat je gewoon geen personeel kunt klonen en direct kunt inzetten.

Of je moet in een maatschappij leven waarbij je - als je dan in het voorbeeld van jou een auto-ongeluk meemaakt en ernstig gewond naar het ziekenhuis afgevoerd wordt - maar moet hopen dat er überhaupt een bed voor je is. Of een van je familieleden zal maar naar de IC moeten en je krijgt het bericht: "Geen plek, ze zal binnen enkele uren komen te overlijden". Dat was een reeële situatie toen code zwart dreigde. Zoals in Italië vorig jaar, waarbij er keuzes gemaakt moesten worden wie er wel - en wie niet - op de IC mocht opgenomen worden door plaatsgebrek.

En ja, ik blijf het moreel bedenkelijk vinden of mensen die niet vaccineren voor eeuwig recht hebben op die IC bedden en daardoor andere (niet coronagerelateerde) opnames blokkeren. Maar dat is een ander vraagstuk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:54

Dat afstand tot vreemden deed ik in feite altijd al dus dat maakt geen verschil.
Of iemand thuis met vrienden wel of geen afstand houdt is voor die vreemde weinig relevant.
Ik wil prima testen of buiten afspreken met kwetsbaren, ik heb ook een buiten kraambezoek gedaan. Maar nee, het spijt me enorm, maar ik ga niet mijn etentje afzeggen omdat mischien een contact van een contact van een contact een keer in de trein zit naast iemand waarbij het vaccin niet gewerkt heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:55

Karuna, afstand tot vreemden? 50 % van besmettingen komen nog steeds van visite, verjaardagen enz. Dus binnen je eigen club.
Daarom adviseer ik je ook om je huisarts te vragen om te testen of je antilichamen hebt, jij was toch diegene waarbij vaccinaties niets doen meestal?
Dan kun je het vervelend vinden dat anderen op visite gaan of vakantie, je kunt ook actie ondernemen om uit te vinden of je werkelijk risico loopt.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 29-08-21 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:55

Focussed schreef:
Vayo schreef:

Zolang er meer mensen een ziekenhuisbed hebben dan er beschikbaar is blijf je in een dilemma: Zorgen voor minder zieken of meer bedden (en bijbehorend personeel). En dat laatste is echt heel erg lastig, met name omdat je gewoon geen personeel kunt klonen en direct kunt inzetten.

Of je moet in een maatschappij leven waarbij je - als je dan in het voorbeeld van jou een auto-ongeluk meemaakt en ernstig gewond naar het ziekenhuis afgevoerd wordt - maar moet hopen dat er überhaupt een bed voor je is. Of een van je familieleden zal maar naar de IC moeten en je krijgt het bericht: "Geen plek, ze zal binnen enkele uren komen te overlijden". Dat was een reeële situatie toen code zwart dreigde. Zoals in Italië vorig jaar, waarbij er keuzes gemaakt moesten worden wie er wel - en wie niet - op de IC mocht opgenomen worden door plaatsgebrek.

En ja, ik blijf het moreel bedenkelijk vinden of mensen die niet vaccineren voor eeuwig recht hebben op die IC bedden en daardoor andere (niet coronagerelateerde) opnames blokkeren. Maar dat is een ander vraagstuk.

Dat vraagstuk is hier al vaker bediscussieerd. Hebben anderen die zelf verantwoordelijkheid kunnen worden gehouden voor hun letsel of ziekte dan ook IC opname worden geweigerd? Als je van je paard stuitert had je maar een minder gevaarlijke hobby moeten zoeken? Als je met obesitas een hartkwaal krijgt had je maar beter voor jezelf moeten zorgen? Als longkanker wordt geconstateerd had je maar niet moeten roken? Etc.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:01

Sizzle schreef:
Ik bedoel meer het leven zoals het voor mij is. Mijn leven is niet zo wild, maar de meeste mensen zijn er in hun hoofd allang niet meer mee bezig, dat bedoelde ik meer.
Eigenlijk lees ik enkel op bokt nog over regels die mensen vooral zichzelf opleggen.

Natuurlijk begrijp ik dat er helaas nog groepen door willekeur getroffen zijn en dat is verschrikkelijk oneerlijk.

Zichzelf opleggen? Er zijn gewoon nog steeds regels hoor. Dat je zelf geen wild leven hebt, is de reden blijkbaar dat je dat vergeet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:07

Volgens mij begrijp je me gewoon niet.
Ik doel op de groep die ondanks inentingen en losgelaten regels nog steeds vinden dat het asociaal en not-done is om naar een verjaardag te gaan.
Deze groep die dus de regels stenger maken dan ze zijn zie ik enkel op bokt, niet in het „wild“.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:12

Sizzle schreef:
Volgens mij begrijp je me gewoon niet.
Ik doel op de groep die ondanks inentingen en losgelaten regels nog steeds vinden dat het asociaal en not-done is om naar een verjaardag te gaan.
Deze groep die dus de regels stenger maken dan ze zijn zie ik enkel op bokt, niet in het „wild“.

Dat haalde ik er inderdaad niet uit want daar ging het op dat moment totaal niet over.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:15

Dat kwam eigenlijk voort uit de reacties van Karuna en de verbazing van Purny dat het druk was in Amsterdam.
Mijn eerste gedachte was: natuurlijk is het druk in Amsterdam want er is geen enkele regel die er voor zou zorgen dat het nog ergens rustig zou zijn op straat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:23

Afstand van vreemden ..: dat heb je echt zelf in de hand.. daarover piepen is gewoon aanstellen.

Mijn omgeving is volledig gevaccineerd en wij gedragen ons zoals wij dat willen.
Maar daar is geen vreemde bij en heeft geen vreemde last van. Sterker nog, ik heb vreemden nog nooit leuk gevonden :n

Maar verplicht handen schudden en zoenen, zoals hier ook al driehonderdmiljoen keer is aangegeven, hoeft van mij nooit meer terug te komen .. brrrr :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:33

Ik heb al weer heel wat handen geschud inmiddels :+
Bij verjaardagen afstand houden komt niet eens (meer) in me op en in mijn omgeving duidelijk ook niet.
Idem met de donderdagavond bier met mensen van het werk. Vorige week nog met het hele bedrijf een bbq gehad, daar gedroeg niemand zich anders dan voorheen of zo.
En dat is ook in orde want er is bij ons ook geen regel diezegt dat dit niet in orde is.

Op bokt daarentegen lijkt er nog steeds een aardige groep te zijn die amper van het balkon afkomt en of dat in iedergeval zo doet voorkomen en dan heb ik het niet over chronisch zieken. De groep die het veroordeeld dat er mensen zijn die wel weer sociaal zijn. Eigen opgelegde regels bij een ander willen opleggen dus. Zoals veroordelen om over de grens te winkelen terwijl het ontvangende land niets liever heeft dat men weer komt winkelrn.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 29-08-21 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:34

Denk dat dat er maar heel erg weinig zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:36

Fitzroy schreef:
Ik ook niet, Sizzle. Alleen gisteren wel een zelftest gedaan voor ik iemand zag die kanker heeft, maar als dat alles is. Dat doe ik met liefde voor haar.

Dat doe ik ook.
Doe ik met liefde, ik wil niet op mijn geweten hebben, dat ik haar (onbewust) besmet.
Zij is wel gevaccineerd, maar heeft helemaal geen weerstand.

En dat is ook mijn bezwaar tegen mensen, die niet testen met klachten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 13:48

Handen schudden heb ik echt nergens meer gezien of gedaan sinds het begin van de pandemie.
Sizzle: in welke gelegenheid gebeurt dat dan nu weer? Is dat zakelijk?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 13:49

Aangezien ik behoorlijke artrose aan mijn handjes heb is het geen handen geven een zegen, begin er ook niet weer aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 13:55

karuna schreef:

Ja net of die halve maatregelen nog wat gaan doen :')

Weet je, ik weet ook niet of het vaccin mij genoeg gaat helpen met mijn gezondheid maar ik kies er voor te leven want dit duurt tenslotte maar even... Ik denk dat dat uiteindelijk veel gezonder voor je is dan zuur thuis zitten en kwaad te worden op anderen die dat niet (meer) doen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:09

Zuur thuis zitten? Mwa ik blijf liever gezond. En hoe meer mensen los gaan (als in maatregelen gewoon niet doen) hoe meer beperkingen dit betekend voor diegene die onvrijwillig niet goed beschermd worden. de "halve maatregelen" zijn er niet voor niets. En worden nog steeds geacht nageleefd te worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:14

De maatregelen worden bijna niet meer nageleefd

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:17

Dat weet ik en helaas dat is dus mijn grootste ergernis. Die paar regels houdt je daar aan dat maakt het voor diegene die er niks aan kunnen doen net dat kleine stukje veiliger. -O- maar nee het lijkt eerder alsof veel mensen het stoer vinden die regels bewust te negeren. En gaan de besmettingen niet verder naar beneden en blijven de ziekenhuizen op het randje hangen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:17

purny schreef:
De maatregelen worden bijna niet meer nageleefd

Notitie: In jouw opinie en beleving.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:28

karuna schreef:
Dat weet ik en helaas dat is dus mijn grootste ergernis. Die paar regels houdt je daar aan dat maakt het voor diegene die er niks aan kunnen doen net dat kleine stukje veiliger. -O- maar nee het lijkt eerder alsof veel mensen het stoer vinden die regels bewust te negeren. En gaan de besmettingen niet verder naar beneden en blijven de ziekenhuizen op het randje hangen.

Er komen nu ook heel veel mensen terug van vakantie.
En die zullen vast ook wel positief getest zijn.
En zolang je zelf maar aan de maatregelen houdt is het goed toch.