Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:09

Vanavond in Beau twee jonge mensen die al een jaar met de naweeën van een Corona infectie worstelen en Diederik Gommers.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:41

Wbt dat testen. Ik snap dat mensen de regels beu zijn. Ik zelf ook, en bij heel veel dingen vraag ik me ook af, waarom? Zoals de avondklok, de winkelsluiting. Maar dat de helft of misschien al meer, zich niet laat testen bij klachten zoals Rutte tijdens de persco zei, daar schrik ik toch wel van. Dat zijn waarschijnlijk ook mensen die niet thuis blijven, en zich uberhaupt niet zo strak aan de regels houden. Is natuurlijk dweilen met de kraan open. Dan is het wel te snappen waarom het oploopt.

Needje

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:43

Dat mensen zich niet aan regels houden is al wel langer als dat het nu qua besmettingen weer oploopt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:50

Dat klopt, maar het percentage mensen dat doorloopt met klachten en zich ook niet laat testen is wel flink toegenomen als klopt wat Rutte zegt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:34

Maar waar baseert hij dat dan op? En waarom hoeven ze zelf eigenlijk niet in quarantaine nu Mona Keijzer zaterdag positief is getest en ze daar vrijdag mee in vergadering zaten?

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:36

Omdat je meer dan 15 minuten op minder dan anderhalve meter afstand moet zijn geweest van een positieve persoon, voordat je in quarantaine moet. Als ze zich dus goed aan de afstandsregels hebben gehouden, is quarantaine niet nodig.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:43

Bloodymary schreef:
Maar waar baseert hij dat dan op? En waarom hoeven ze zelf eigenlijk niet in quarantaine nu Mona Keijzer zaterdag positief is getest en ze daar vrijdag mee in vergadering zaten?

Hier staat het uitgelegd.

https://nos.nl/artikel/2373629-staatsse ... esten.html

Mij verbaast het ook wat trouwens, dat leek mij een quarantaine geval.
Als ze tenminste ook echt in dezelfde ruimte geweest zijn.

Maar blijkbaar moet het én dichtbij én langer dan een kwartier zijn.

Maar bijvoorbeeld een uur in een klaslokaal met iemand die besmettelijk is zou voor mij persoonlijk ook reden genoeg zijn voor quarantaine.

Zou toch banketstaaf zijn als Rutte nu Covid19 heeft, en straks iedereen van de persco ook >;)

Morgen test.
Dan weet hij het.
En NL ongetwijfeld ook :j

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:47

Tja, zo’n Ministerraad duurt toch wel meer dan een uur. Ik vind het vreemd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:53

Wij als docenten hoeven ook niet in quarantaine bij een besmetting over leerlingen (VO).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:55

Nee, dus het zal best correct volgens de regels zijn.
Lijkt me ook niet dat Rutte daar op een persco zelf mee gaat lopen klooien, als hij iedereen vraagt om zich aan de regels te houden :+

Maar ik vind zelf de regel wat, euhh, bijzonder zeg maar.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:06

Waarom de kans op besmetting is dan echt niet zo groot. De reden dat bijv. Basisschool klassen dus in quarantaine moeten is omdat de 1,5 meter niet gehandhaafd wordt en je daarnaast ook niet van kinderen kan verwachten of ze intensief contact met iemand hebben gehad. Dat is ook de reden dat wij bij een besmette leerling dus die leerlingen thuis zetten.

Van het kabinet kan je die afstand verwachten daarnaast lijken de ruimtes mij daar ook gewoon goed geventileerd. Toch testen lijkt mij ruim voldoende controle

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:26

Pff, ik vind hier eigenlijk wel wat van. Als we het over herinneringen hebben dan zullen mijn kinderen dit zeker herinneren later. Al zie ik er gewoon geen eind aan komen, ik denk niet dat het over een paar jaar alleen een herinnering zal zijn. En wat mijn eigen studie betreft: laat mij dan maar thuis blijven. Ik vind het heerlijk om gewoon op de bank mijn lessen te kunnen volgen.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -onderwijs

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:33

Bloodymary schreef:
Tja, zo’n Ministerraad duurt toch wel meer dan een uur. Ik vind het vreemd.

Klasgenoot van mij kreeg ook corona en 2 dagen ervoor hebben we nog 3 uur met haar in een lokaal gezeten op 1,5 meter afstand. Wij hoefden allemaal niet in quarantaine en godzijdank is er ook niemand anders besmet geraakt.

Maar vond het ook een beetje raar ik heb de week erna wel geweigerd om op school te komen. Zat er niet op te wachten dat een andere klasgenoot op dag 8 nog ziek werd en de 10 dagen weer opnieuw ingingen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 03:06

Ik vind vooral wel testen maar geen quarantaine bijzonder. Die ben ik niet eerder tegen gekomen.

Als je getest moet worden ben je toch verdacht en moet je toch in quarantaine?
En als je niet in quarantaine hoeft ben je dus niet verdacht en hoef je niet te testen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 07:40

Dat is hier ingeval onderdeel van de sneltest strategie op scholen, wat nu nog een experiment is. Wij waren als school in het noorden daar niet voor uitgekozen. Kan mij best voorstellen dat het al beleid is in in Den Haag. :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:27

Karl66 schreef:
Omdat je meer dan 15 minuten op minder dan anderhalve meter afstand moet zijn geweest van een positieve persoon, voordat je in quarantaine moet. Als ze zich dus goed aan de afstandsregels hebben gehouden, is quarantaine niet nodig.

Volgens mij is dit een tijd geleden ook voorbij gekomen..
Dat is ook het verschil tussen bijv te dicht bij elkaar voor langere tijd in een restaurant, en het doorlopen in bijv een Ikea (waar mensen zich zo enorm over kunnen opwinden) en bijv besmettingen in de buitenlucht, meen ik...

Ik kan het niet meer quoten want het is het oude topic (21jan21) , maar toen ik iets zei over 15min en een bepaalde afstand waren er een aantal mensen die aangaven dat het virus binnen een minuut, of zelfs binnen een seconde kan 'overspringen'.. Dus sja, die max 15 minuten gold toen niet.. ?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:35

Ik blijf erbij dat het virus geen 15 minuten nodig heeft om over te springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:41

De corona app geeft duidelijk aan dat het pas meldt als je langer bij iemand in de buurt bent geweest en dus geen melding als je iemand bent gepasseerd in de winkel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:42

Je moet een bepaalde tijd lang de virusdeeltjes inademen om genoeg load te krijgen om ziek te worden. Dat kan aaneengesloten zijn, of steeds verdeelt in een aantal minuten (lees ik op de site van WHO bijvoorbeeld). Dus in het voorbijlopen zal het toch erg lastig zijn om ziek te worden.. :j
Dus denk ik dat een tuincentrum enzo wel meevallen, en een restaurant binnen toch wat lastig wordt...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:45

Natuurlijk kan het ook sneller als je een superspreader tegenkomt, het kan ook van verder weg dan 1,5 meter, of door het masker heen, en het kan ook langer incuberen dan 5 dagen, en je kunt ook langer besmettelijk zijn dan 10 dagen en besmettelijk zijn zonder symptomen.

Die regels zijn domweg een soort gemiddelde waarmee je de boel enigsinds leefbaar houdt en het aantal besmettingen voldoende kan reduceren. Niet meer, niet minder.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:09

Om 9u komt het Overlegcomité hier al samen.
Misschien dan toch weer alles dicht voor een tijdje.

Die ziekenhuiscijfers stijgen veel sneller dan alle modellen hadden weergegeven. Nieuwe trend dus.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:13

Kerk op Urk is beperkingen zat
De Sionkerk op Urk laat de coronamaatregelen voor een groot deel los. De kerk zegt in Trouw tegemoet te willen komen aan "de nood en het geestelijk welzijn" van de gemeente. "Het is niet dat we het op Urk beter weten, of dat we niet luisteren naar de overheid. We willen gehoorzaam zijn aan de overheid, maar wel in samenhang met Gods geboden", zegt ouderling en voorlichter H. Snoek.

In de kerk kunnen zo'n 500 mensen. Sinds zondag mag iedereen zonder gezondheidsklachten komen, mondkapjes hoeven niet gedragen te worden en ook de anderhalvemeterregel is niet verplicht. In de praktijk zitten huishoudens volgens Snoek vaak wel op 1,5 meter van elkaar. Omdat er vaak grote gezinnen komen, kunnen de jongste kinderen aan de uiteinden zitten, waardoor de afstandsregel toch niet wordt nageleefd, legt hij uit.

De kerkenraad is ontevreden over het overheidsbeleid. Er zou te weinig worden gezocht naar oplossingen. "Het contact lijkt weg", zegt Snoek. "En op de psychische nood van de gemeente wordt niet gelet." Volgens Snoek zijn er meer kerken die de beperkingen loslaten.

"Iedereen moet doorzetten, zeker, het is voor niemand makkelijk. Maar ook andere groepen pakken ruimte zoals demonstranten, voetballers. Zij staan soms dichter bij elkaar dan we in de kerk ooit zouden doen."

Er geldt overigens geen harde regel voor hoeveel bezoekers een kerk mag hebben. Wel is het advies om niet meer dan 30 mensen toe te laten. Ook wordt geadviseerd niet samen te zingen.

nos.nl

Achterlijke zooi

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:16

secricible schreef:
Ik vind vooral wel testen maar geen quarantaine bijzonder. Die ben ik niet eerder tegen gekomen.

Als je getest moet worden ben je toch verdacht en moet je toch in quarantaine?
En als je niet in quarantaine hoeft ben je dus niet verdacht en hoef je niet te testen?

Ze doen het om met zicht te krijgen op de verspreiding van het virus, dacht ik. Dus ze verwachten dat we dan negatief testen, maar als dat toch niet zo is kunnen ze hun beleid aanpassen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:18

Och Purny , je kunt er ook zo naar kijken: Mooi dat zij proefkonijn willen zijn, ik maak me er niet meer druk om. Vaccineren zullen ze ook wel niet willen dus sterft het vanzelf uit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:19

bigone schreef:
Och Purny , je kunt er ook zo naar kijken: Mooi dat zij proefkonijn willen zijn, ik maak me er niet meer druk om. Vaccineren zullen ze ook wel niet willen dus sterft het vanzelf uit.

Survival of the fittest...