IHN schreef:ik vind het ook raar om voor 4 euro een tikkie te sturen als je bij iemand die je nieteens kent mag overnachten enzo, maar aan de andere kant. Er word hier raar gedaan over mensen die naderhand ineens komen met een rekening voor bijv. een pizza of etentje, terwijl ze in de veronderstelling waren dat ze uitgenodigd waren en dus niks betaalden daarvoor.
Dit meisje was waarschijnlijk ook in die veronderstelling. Heeft er waarschijnlijk nieteens over nagedacht. En je had het geld van haar geleend, dus ergens snap ik het nog wel. Ik zou het niet doen, maar niet iedereen denkt zo. Ik vermoed dat wanneer je gewoon had aangegeven dat je dit toch een beetje zuur vond na je gastvrijheid ze het tikkie graag gelaten had voor wat het was...
ik had het laatst zelf ook..pas al een aantal jaar een aantal dagen per week op een klein jochie. Ik breng hem om 7 uur ook naar de creche (moeder moet al eerder weg, dus hij komt dan om half 7). Ik vraag er nooit geld voor, zelfs geen benzinegeld, terwijl ik toch elke maand 50 km ofzo verrijd. Sta ik nieteens bij stil.
Wilde laatst mijn dochter mee naar een zwemplas. Zegt die moeder dus: geef je dan wel even geld mee voor de entree? Ik zeg: wat kost de entree? 1 euro.
heb daar toen ook subtiel wat van gezegd, ik weet niet meer wat, maar ze zag toen zelf ook wel in dat het een beetje idioot was, en heeft mij vervolgens mee uit eten genomen als dank voor het oppassen steeds. Het is dus niet altijd kwade opzet of gierigheid.
Leuk om te zien dat iemand ook de andere kant belicht.
Kijk enerzijds snap ik dat je denkt wtf. Maar aan de andere kant, als jij (schrijfster van deze actie) geld had willen hebben omdat je mensen ophaalt en laat overnachten en ontbijten had je dat gewoon aan moeten geven. En dat geldt dan uiteraard voor iedereen die uitgenodigd is.
Als ik iets voorschiet ga ik er vanuit dat ik dat geld terugkrijg. Dat staat wat mij betreft los van andere dingen. Ergens is het toch ook best vreemd dat je 4 euro niet terug krijgt omdat je die toevallig voorgeschoten hebt terwijl de andere gasten die hetzelfde hebben gekregen maar toevallig niets hebben voorgschoten er geen geld aan kwijt zijn. Ergens is dat toch ook gewoon scheef. Voorschieten is wat mij betreft voorschieten, ik zou dat waarschijnlijk dus ook gewoon teruggevraagd hebben. Een vergoeding voor de gastvrijheid had ik ook redelijk gevonden maar dan wel van iedereen die erbij is en apart vermeld en geind.
Ik ben dus vooral gewoon groot voorstander van helder de verwachtingen communiceren als het financiën aankomt, en als daar Tikkies van < 1 euro bijhoren, prima. Overigens is mijn ervaring gek genoeg dat mensen die het meest zeuren over 'het terugvragen van een banketstaaf bedrag' ook de mensen zijn die in de rij van de ijssalon nooit eens zullen zeggen 'joh ik trakteer' maar eerder 'trakteer jij of doen we ieder voor zich?'