Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:43

Serieus Tivoli? Mijn ervaring is toch wel dat de chauffeur stopt als er iemand bij de bushalte is. Misschien niet als je blijft zitten, maar wel als je staat. Misschien stond je nog in het hokje? Zo'n man of vrouw heeft er natuurlijk wel baat bij als h/zij je van ver al ziet staan en kan afremmen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:47

musiqolog schreef:
Serieus Tivoli? Mijn ervaring is toch wel dat de chauffeur stopt als er iemand bij de bushalte is. Misschien niet als je blijft zitten, maar wel als je staat. Misschien stond je nog in het hokje? Zo'n man of vrouw heeft er natuurlijk wel baat bij als h/zij je van ver al ziet staan en kan afremmen.

In de grote steden schijnt het normaal te zijn je hand op te steken,omdat er tientallen buslijnen in een uur voorbij de halte rijden.
Ik stond echt niet meer in het hokje,maar bij de 'uitstapstenen'. :)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:23

Ik woon vlakbij het centrum van Utrecht en dat doe ik echt nooit hoor := Ik ga altijd gewoon staan op de plek waar de voorkant van de bus komt te stoppen als mijn bus aankomt.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:29

Zo is er bij mij ook al eens een bus voorbij gereden toen ik mn hand niet opstak. Nogal raar aangezien dat de enige bus was die langs die halte ging :')

Maar op de campus hier rijden de (chagrijnige) chauffeurs ook lekker door hoor als je je hand niet opsteekt, en als je het niet op tijd doet krijg je een grote bek (terwijl er 40 mensen staan te wachten en de bus daar áltijd stopt en er áltijd mensen instappen, maar goed :'))

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:58

Hier viel laatst een hele schatkist naar beneden.

Vroeger waren de maanden net iets anders ingedeeld. En was de zevende maand september, de achtste oktober, de negende november en de tiende december.

Vat je hem al? "SEPTEM", "OKTO", "NOVEM" "DECEM.."
(tip voor degene die geen latijn kennen: http://plazilla.com/page/4295080671/lat ... -10-tellen )

Echt in heel mijn leven nooit bij stilgestaan := .

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:07

Kwanyin schreef:

Vroeger waren de maanden net iets anders ingedeeld. En was de zevende maand september, de achtste oktober, de negende november en de tiende december.

(tip voor degene die geen latijn kennen: http://plazilla.com/page/4295080671/lat ... -10-tellen )

Dat feitje had ik ooit al van mijn vader alsmede van de Donald Duck-scheurkalender. Ik wist het dus lang voordat ik een stap in het gymnasium had gezet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:18

*heeft zonet de Loterij gewonnen aan vallende muntjes*

Ok, ik moet toegeven, ik heb nooit Latijn gehad en er dus ook nooit bij stilgestaan...

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:39

Een aantal jaar terug viel er een keer hij mij een kwartje toen ik een Guinness book of world records vast had. Dat het opgericht is door Guinness.
Vorige week viel opeens het kwartje dat de Michelinster is opgericht door Michelin.

Het is super logisch en ik weet eigenlijk niet waarom ik het niet eerder heb bedacht :=

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:43

Ik ben er recent achter gekomen waarom een "laptop" laptop heet en een "desktop" een desktop... :')

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:57

Ja daar ben ik ook net achter gekomen. :')

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:35

Okee desktop wist ik, laptop om de een of andere reden niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:51

Kwanyin schreef:

Is dat echt zo?
Waarom is dat veranderd dan?
En wat betekend "ber" in dit geval (eindigen al deze maanden op)?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:19

Waarom dat is veranderd? Geen idee, dat is onduidelijk. We weten ook niet wanneer dat is gebeurd. Wel had de Romeinse kalender oorspronkelijk maar tien vaste maanden - de eerste Romeinen waren boeren en in de winter werd er toch niet geboerd, dus in die tijd van het jaar was de kalender overbodig. Januari en februari zijn later toegevoegd en hingen er een beetje bij. Eigenlijk hoorden die maar half bij het jaar - of dat nou het voorgaande of het volgende jaar was, maakte blijkbaar niet uit. Pas toen Caesar de kalender eens goed aanpakte, werden de maanden in beton gegoten. Toen was het blijkbaar al gebruikelijk dat het jaar met januari begon en niet met maart.

Het achtervoegsel -ber betekent op zich niets. In het Latijn noem je die maanden mensis september, october enz., ongeveer "de zevende, achtste, ... maand" waarbij de maandnamen bijvoeglijke naamwoorden zijn.

Voor wie nu denkt: "jeetje wat weet die musiqolog toch veel" - ik heb een deel van de info moeten opzoeken. :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:31

en dan als toevoeging

augustus is naar Keizer Augustus en juli naar Julius Caesar. Januari is de (half?)god januarius die twee gezichten heft en dus zowel vooruit als terug kijkt. Juni is naar Juno en maart naar Mars. Februari weet ik niet, net als april en mei uit mijn hoofd.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:48

Mij is ook verteld dat juli en augustus beide 31 dagen hebben omdat Augustus het niet "eerlijk" vond dat de maand die naar Julius Caesar vernoemd werd, meer dagen zou hebben dan de naam die naar hem vernoemd was.. maar ik weet niet in hoeverre dat echt waar is.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:03

Vroeger begon het jaar ook in maart dus was september de 7de maand. Ik geloof dat het met de opkomst van het Christendom veranderd is, net zoals Kerstmis ook niet de echte geboortedag van Jezus was maar een manier om een heidens feest te kunnen verdoezelen en integreren.

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:05

Lielle schreef:
en dan als toevoeging

augustus is naar Keizer Augustus en juli naar Julius Caesar. Januari is de (half?)god januarius die twee gezichten heft en dus zowel vooruit als terug kijkt. Juni is naar Juno en maart naar Mars. Februari weet ik niet, net als april en mei uit mijn hoofd.

Klopt, die god heet alleen Janus en niet Januarius :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:09

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:21

Kwanyin schreef:
Vroeger begon het jaar ook in maart dus was september de 7de maand. Ik geloof dat het met de opkomst van het Christendom veranderd is, net zoals Kerstmis ook niet de echte geboortedag van Jezus was maar een manier om een heidens feest te kunnen verdoezelen en integreren.

Nee, met het christendom heeft het niets te maken. Zie mijn post hierboven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:26

ProudHorse schreef:
Lielle schreef:
en dan als toevoeging

Klopt, die god heet alleen Janus en niet Januarius :D

het klonk al zo raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:33

Afbeelding

:')

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:36

Probleem is dat ik geen eenduidig antwoord vindt en er verschillende versies zijn van wanneer en waarom januari de eerste maand werd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Januari
"Later, in het jaar 456, werd januari de eerste maand van het jaar en februari de tweede"

http://historiek.net/janus-de-god-van-d ... ari/20123/
"Bij de Romeinen was januari (Ianuarius) de elfde maand van het jaar. Dat deze maand toch vernoemd werd naar Janus, kwam waarschijnlijk doordat deze elfde maand voor de Romeinen symbool stond voor het begin van een nieuwe periode. Het was de eerste maand na de winterse zonnewende.

Bij de overgang naar de gregoriaanse kalender (onze huidige kalender) werd de eerste maand logischerwijs naar Janus genoemd: januari."

http://www.pateo.nl/Dutch/beginjaar.htm
"Dan volgt nu de ontknoping. Isis alias de maagd Maria alias Sirius is gedurende die 70 etmalen niet vanaf het aardoppervlak waar te nemen omdat ze dan achter Horus alias Jezus Christus alias de zon Helios ligt (vanaf onze planeet Terra gezien). In deze periode komen Terra, Helios en Sirius precies op één lijn te liggen. En precies een half jaar later liggen deze drie hemellichamen weer op één lijn, maar dan ligt Terra tussen Helios en Sirius in. En dat moment is ieder jaar op 1 januari. Deze uitlijning vormt dus de start van ons kalenderjaar. En die andere uitlijning is op 4 juli, iets wat de Amerikanen vieren (the Fourth of July), ook weer zonder de echte reden te kennen. Onze Gregoriaanse kalender is dus een Siriuskalender!

De drie sterren in de Gordel van het sterrenbeeld Orion wijzen naar Sirius. De gordel van Osiris wijst dus naar zijn vrouw Isis. Of zou hij misschien met zijn penis naar zijn liefdespartner wijzen. Kijk vanavond, wanneer dat (nog) kan, maar eens goed naar het sterrenbeeld Orion en de ster Sirius. Met deze achtergrondkennis uit het Oude Egypte over de oorsprong van onze kalender kan dat opeens behoorlijk erotisch zijn."

http://www.meesterbrein.com/view.php/wa ... nuari.html
"De Romeinen dienden voortdurend af te rekenen met opstanden aan de randen van hun imperium rond de Middelandse Zee, zo ook in Spanje. De situatie werd rond 135 v. Chr. zo kritiek dat er besloten werd tot de benoeming van een nieuwe consul aldaar. Normaal begon de ambtstermijn van deze consul bij de start van het nieuwe jaar, dat toen op 15 maart viel. Om de benoeming van een Spaanse consul te versnellen en toch in overeenstemming met de wet te handelen, werd het nieuwe jaar met twee en een halve maand vervroegd naar 1 januari. En sindsdien is dat zo gebleven."

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:43

Ja ik heb er ook 1 en ondertussen schaam ik me erniet meer voor en lach ik er om.
Na 5 jaar hebben ze het er soms nog over in de kroeg :')

Ik werkte in een cafe/restaurant en ik had deze avond dienst in het restaurant.
Het was echt heel rustig deze avond en ik stond met de kok en een andere serveer collega te praten:
Zegt me collega:
"vast stilte voor de storm'
IK heel verbaast:
"gaat het stormen dan????"

Ik denk dat het kwartje pas na een minuut viel terwijl hun in een deuk lagen 8)7

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:34

Kwanyin schreef:
...net zoals Kerstmis ook niet de echte geboortedag van Jezus was maar een manier om een heidens feest te kunnen verdoezelen en integreren.

Klopt, Yule of winterwende verwijst naar de kortste dag. Eigenlijk komen de meeste winterfeesten hiervandaan. Denk aan de lichtjesfeesten (lucia), stagfeesten, sinterklaas en kerst. Ze komen allemaal van een heidensgebruik om de kortste dag te vieren. Eigenlijk met 15 dagen (on the 15the day of christmas ;) ) Het zit vol met heidenssymbolen ook.
De romeinen vernieuwde het geheel. Ze maakt van de feesten van de zon en het licht een feest voor christus. Later is het met de aanpassingen van de data iets verschoven. Ook vieren we het geen 15 dagen meer. Meestal nog 1, soms nog 2 dagen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:23

Kwanyin schreef:
http://historiek.net/janus-de-god-van-d ... ari/20123/
"Bij de Romeinen was januari (Ianuarius) de elfde maand van het jaar. Dat deze maand toch vernoemd werd naar Janus, kwam waarschijnlijk doordat deze elfde maand voor de Romeinen symbool stond voor het begin van een nieuwe periode. Het was de eerste maand na de winterse zonnewende."

Dat vind ik trouwens toch wel een beetje overkomen als toeredeneren naar het doel.
Maar goed, het is wel een mooie illustratie hoe lastig geschiedenis is, alleen al over zoiets simpels als maandnamen.

Veulen84 schreef:
Klopt, Yule of winterwende verwijst naar de kortste dag. Eigenlijk komen de meeste winterfeesten hiervandaan. Denk aan de lichtjesfeesten (lucia), stagfeesten, sinterklaas en kerst. Ze komen allemaal van een heidensgebruik om de kortste dag te vieren. Eigenlijk met 15 dagen (on the 15the day of christmas ;) ) Het zit vol met heidenssymbolen ook.

De lichtjesfeesten en stagfeesten zijn volgens mij vooral tradities uit Noorse en Germaanse achtergrond. En dat is ook wel logisch: hoe noordelijker je komt, hoe korter de dagen worden en hoe meer impact de zonnewende dus ook heeft. Ik denk eigenlijk niet dat de Romeinen dat zomaar hebben opgenomen, omdat zij nooit zo noordelijk geweest zijn.

Veel waarschijnlijker lijkt het mij dat de scandinavische landen bij de bekering tot het christendom een deel van hun tradities hebben gehouden.

(En verder hoeft er lang niet altijd een partij te zijn die opzettelijk dingen in elkaar opneemt: ik weet dat de Romeinen het deels als bewust beleid hadden om allerlei goden op te nemen in hun pantheon, maar veel andere tradities ontstaan op andere manieren. Aangejaagd door de commercie bijvoorbeeld, maar ook omdat mensen het gewoon een leuk idee vinden en het dan ook doen, zoals een dobbelspel met cadeautjes. Natuurlijk heeft het cadeautjes-deel oorsprong in het geven van cadeautjes rond sinterklaas... maar de spelaspecten en het 'goedkope' aspect hebben veel meer te maken met dat het goed werkt als laagdrempelige versie voor groepen die niet close genoeg zijn voor surprises en gedichten. Dat is ontstaan, en nu is het een van de vele mogelijke uitingen van de feestdag-tradities... Zonder dat er iets of iemand bewust gepusht heeft, of expres dingen heeft overgenomen om het aanvaardbaarder te maken... het is gewoon zo ontstaan.)