Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
musiqolog schreef:Serieus Tivoli? Mijn ervaring is toch wel dat de chauffeur stopt als er iemand bij de bushalte is. Misschien niet als je blijft zitten, maar wel als je staat. Misschien stond je nog in het hokje? Zo'n man of vrouw heeft er natuurlijk wel baat bij als h/zij je van ver al ziet staan en kan afremmen.
Kwanyin schreef:Hier viel laatst een hele schatkist naar beneden.
Vroeger waren de maanden net iets anders ingedeeld. En was de zevende maand september, de achtste oktober, de negende november en de tiende december.
Vat je hem al? "SEPTEM", "OKTO", "NOVEM" "DECEM.."
(tip voor degene die geen latijn kennen: http://plazilla.com/page/4295080671/lat ... -10-tellen )
Echt in heel mijn leven nooit bij stilgestaan.
Kwanyin schreef:Hier viel laatst een hele schatkist naar beneden.
Vroeger waren de maanden net iets anders ingedeeld. En was de zevende maand september, de achtste oktober, de negende november en de tiende december.
Vat je hem al? "SEPTEM", "OKTO", "NOVEM" "DECEM.."
(tip voor degene die geen latijn kennen: http://plazilla.com/page/4295080671/lat ... -10-tellen )
Echt in heel mijn leven nooit bij stilgestaan.
Lielle schreef:en dan als toevoeging
augustus is naar Keizer Augustus en juli naar Julius Caesar. Januari is de (half?)god januarius die twee gezichten heft en dus zowel vooruit als terug kijkt. Juni is naar Juno en maart naar Mars. Februari weet ik niet, net als april en mei uit mijn hoofd.
Kwanyin schreef:Vroeger begon het jaar ook in maart dus was september de 7de maand. Ik geloof dat het met de opkomst van het Christendom veranderd is, net zoals Kerstmis ook niet de echte geboortedag van Jezus was maar een manier om een heidens feest te kunnen verdoezelen en integreren.
ProudHorse schreef:Lielle schreef:en dan als toevoeging
augustus is naar Keizer Augustus en juli naar Julius Caesar. Januari is de (half?)god januarius die twee gezichten heft en dus zowel vooruit als terug kijkt. Juni is naar Juno en maart naar Mars. Februari weet ik niet, net als april en mei uit mijn hoofd.
Klopt, die god heet alleen Janus en niet Januarius
Kwanyin schreef:...net zoals Kerstmis ook niet de echte geboortedag van Jezus was maar een manier om een heidens feest te kunnen verdoezelen en integreren.
Kwanyin schreef:http://historiek.net/janus-de-god-van-d ... ari/20123/
"Bij de Romeinen was januari (Ianuarius) de elfde maand van het jaar. Dat deze maand toch vernoemd werd naar Janus, kwam waarschijnlijk doordat deze elfde maand voor de Romeinen symbool stond voor het begin van een nieuwe periode. Het was de eerste maand na de winterse zonnewende."
Veulen84 schreef:Klopt, Yule of winterwende verwijst naar de kortste dag. Eigenlijk komen de meeste winterfeesten hiervandaan. Denk aan de lichtjesfeesten (lucia), stagfeesten, sinterklaas en kerst. Ze komen allemaal van een heidensgebruik om de kortste dag te vieren. Eigenlijk met 15 dagen (on the 15the day of christmas) Het zit vol met heidenssymbolen ook.