Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:24

Citaat:
5636 nieuwe besmettingen, minder dan gemiddeld
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 5636 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 682 minder dan gisteren. Het aantal van 5636 is lager dan dan het gemiddelde van afgelopen week, toen er per dag gemiddeld 6572 mensen positief getest werden.

2198 patiënten in het ziekenhuis
In de ziekenhuizen nam de bezetting toe. Er zijn dus meer coronapatiënten opgenomen dan dat er werden ontslagen of overleden.

Er liggen nu 2198 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 2193), van wie 623 op de IC (gisteren: 638), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

49 covid-patiënten overleden
Bij het RIVM werden 49 overleden covid-patiënten gemeld. Gisteren waren dat er nog 15. De afgelopen zeven dagen registreerde het RIVM gemiddeld 32 doden per dag, tegen 29 doden per dag een week eerder.

Hoe het aantal doden zich ontwikkelt, hangt mede af van het aantal besmettingen in verpleeghuizen. Er zijn nu 239 verpleeghuizen waar de afgelopen twee weken minimaal één coronabesmetting is vastgesteld. Een week geleden waren dat er 283.

Nos

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Citaat:
Het aantal nieuwe coronagevallen is afgelopen etmaal voor de derde dag op rij gedaald. Het RIVM telde 5636 positieve tests, 682 minder dan een dag eerder. Op maandagen en dinsdagen ligt het aantal nieuwe gevallen echter vaak wat lager doordat minder mensen zich in de weekeindes laten testen. Over de hele afgelopen week werden namelijk iets meer dan 46.000 positieve testen geregistreerd. Dat zijn er ongeveer 6.500 meer dan een week geleden. ‘Dit is duidelijk echt het begin van de derde golf.’

Anoeska27

En toch heb ik nu mijn bedrijf al bijna 2 weken stil ligt en ik geen DA of hoefsmid kan laten komen liever mensen die hun kinderen niet testen en hun kinderen thuis houden tot ze klachtenvrij zijn dan mensen die hun kinderen wel testen en ze vervolgens snotterig naar school of speelafspraakjes doen omdat ze toch negatief zijn. Ik heb mijn kinderen overigens ook niet laten testen, als ik dat wel had gedaan dan had school ze weer verwacht (ik kan herleiden hoe ze ziek zijn geworden en die kinderen zijn allen negatief getest). Ik doe andere ouders niet hetzelfde aan als waar ik nu last van heb, want het is ronduit prut.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:28

secricible schreef:
Femke_Tweety schreef:
Hier ook meen ik, laatste gegevens.

Morgen is er weer technische briefing tweede kamer.

Die mis ik gedeeltelijk omdat ik een afspraak heb, maar ik denk dat ik hem wel even terugkijk morgen.
Daar worden dit soort cijfers voor NL altijd duidelijk besproken.

Weet jij hoe laat? Ik kan er niks over vinden.

10.00 dacht ik.
Zoek ik even op.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:38

purny schreef:
Ann schreef:
Twee dagen na het ingaan van de zomertijd, prima toch?

Ik snap niet waarom zoiets 2 dagen moet duren.

Ga je nou werkelijk overal een punt van maken? :n

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:38

SusanH schreef:
Femke_Tweety schreef:
Vanavond weer persco.

Interessant weer.

Je zou er haast met een lekkere afhaalmaaltijd en wat fatsoenlijks te drinken uitgebreid voor gaan zitten.

#denk dat ik dat maar doe ook :+

Op de radio hadden ze het gisteren over een patatje persco.

Haha, wij hebben er hier thuis ook maar een traditie van gemaakt om iedere persco afhaal bij tv te eten. Deden we voorheen echt nooit. In het begin om puber ook de boodschap mee te laten krijgen. Werkte beter dan dat wij zeiden aan regels te houden. Denk dat jongste (basisschool) dat later nog wel herinnert.
Ik kijk echt uit naar betere tijden. Gun jongste het zo om een fijne start op de middelbare te hebben volgend jaar.

secricible

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:53

Hier betekend persco dat de peuter eerder naar bed gaat :D normaal 19.00, nu 18.40.
Ik had gisteren in mijn hoofd dat de persco was dus 2 dagen op een rij vroeg.
Gelukkig kan hij geen klok kijken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:55

secricible schreef:
Hier betekend persco dat de peuter eerder naar bed gaat :D normaal 19.00, nu 18.40.

Haha proest :') :D

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:59

secricible schreef:

Gewoon uit interesse; denk je dat je peuter over aantal jaren zich deze tijd nog herinnert? Of wordt het voor veel hele jonge kinderen (en die nog geboren moeten worden) straks een verhaal uit de oude doos?
Ik ben benieuwd of deze periode straks nog een wereldwijd “ trauma” oplevert. Ik kan mij voorstellen voor IC personeel en direct getroffenen door Corona wel. Of zijn we het weer snel vergeten na een periode van nieuwe (oude) vrijheden?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:02

Denk dat peuters het vooral van verhalen zullen oppikken op latere leeftijd, maar het zelf niet hebben ervaren als iets heel heftigs.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:06

secricible schreef:

En wanneer ze het net wel kunnen, klok vooruit zetten.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:09

Ik merk niet dat mijn jeugd die ik lesgeef van 11/12 dat naar school gaat, het accepteert, de regels accepteert en door gaat met leven.
Dit is dan de zogenaamde ‘kwetsbare doelgroep’. Leerlingen met leer en gedragsproblemen. Ik zie geen extra gefrustreerde kinderen. Ja hoofd zit vol en korter lontje. Maar dat heeft de hele maatschappij
Ik denk dat er volgend jaar al gekeken wordt naar die gekke periode ervoor en gelijk weer door naar normaal zonder trauma’s.

Wel maak ik mij nu steeds meer zorgen over de veiligheid in het onderwijs. Naar mijn idee kunnen scholen op deze manier met hele klassen nu niet open blijven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:23

Het zal per kind verschillen, ik denk wel dat het bij onze dochter blijft hangen. Die is steeds erg bezig met: dan mag ik open en oma niet zien en dan worden ze steeds ouder en als het eindelijk virus weg is dan zijn ze misschien al dood.
We krijgen zulke gedachten ook maar moeilijk uit dat hoofdje weg helaas.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:42

Onze dochter is heel lang bang geweest om zelf corona te krijgen, en had echt de gedachte, als papa of mama het krijgt gaat papa/mama dood. Echt sneu. Die angst is nu we het gehad hebben gelukkig wel weg. Kort lontje herken ik. Maar kan ook de start van de puberteit zijn :+

Vandaag was ze naar huis gestuurd met corona gerelateerde klachten. Toen ik zei, dan ga ik maar een afspraak maken om te testen was het op miraculeuze wijze over. Bleek dat de helft van de klas het over hoofdpijn had gehad. Jaja....ik zei, goh, kan het niet zo zijn dat jullie elkaar een beetje na hebben lopen praten hiermee? Uhm...ja dus. Lang verhaal kort, het is over. Ik dus bellen met school want ja, wat willen ze nu? Vind niet dat ik haar zomaar op de stoep af kan leveren morgen zonder overleg. Gelukkig mag ze weer komen morgen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:45

Paardenfan25 schreef:
secricible schreef:

Gewoon uit interesse; denk je dat je peuter over aantal jaren zich deze tijd nog herinnert? Of wordt het voor veel hele jonge kinderen (en die nog geboren moeten worden) straks een verhaal uit de oude doos?
Ik ben benieuwd of deze periode straks nog een wereldwijd “ trauma” oplevert. Ik kan mij voorstellen voor IC personeel en direct getroffenen door Corona wel. Of zijn we het weer snel vergeten na een periode van nieuwe (oude) vrijheden?

Ik denk voor weinig mensen echt een trauma. Ik denk meer een herinnering aan een heftige periode. Mijn kinderen zijn 10 en 13. Ik durf niet eens te zeggen of die van 10 het zich over 10 jaar nog kan herinneren.

Ik hoop ook dat jouw jongste een goede en fijne start krijgt op de middelbare. Mijn oudste heeft corona in groep 8 meegemaakt en nu in de eerste. Ondanks dat ervaart ze het wel echt als een goede en leuke start. Het schoolkamp in groep 8 is niet door kunnen gaan, maar heel groep 8 heeft bij ons in de schuur gelogeerd. We hebben vorig jaar i.o.m. de gemeente het kamp hier georganiseerd. Spelletjes op de wei, bbq, disco, overnachten, ´s ochtends bootkamp en een lekker ontbijt enz. Ook het afscheid van gr 8 heeft ze als goed en fijn ervaren. Ik hoop dat dat voor jouw kind ook zo zal lopen!

Oh lekker Susan ...zo heeft mijn jongste zich vorig jaar 2x op laten halen met ´keelpijn´ :+ Helemaal in het begin is er nog een periode dat kinderen zaten te nephoesten in de hoop dat ze ´vrij´ kregen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:58

bigone schreef:
Nav dragen van mondkapjesdiscussie in ander topic :

En het risico om besmette personen tegen te komen is blijkbaar groot. Las dat 50 % van mensen met klachten niet thuisblijven en van de andere 50 % gaat maar 1/3 testen. Dus 100.000 met klachten, 50.000 blijft even thuis en 17000 gaan wel testen. Zet dat af tegen de hoeveelheid dagelijks getesten dan knal je stijl achterover . Ik hoop dat Mizora zich even meld, ons cijfergenie

Vorige week 500.000 mensen getest, dat is dus 1/3 van mensen met klachten die op Corona kunnen duiden. Dus 1.5 miljoen met klachten die of gaan testen of wel even opletten, de andere 1.5 miljoen gaat gewoon door en doet niets. Dat zijn 3 miljoen mensen. Nu zal, wanneer ze allemaal testen het percentage positieven heel veel lager zijn dan 8 %. Maar is dat 3 % dan heb je het wel over 90.000 besmettingen. En daarvan zijn er maar een klein deel gevonden. En iedereen zich maar afvragen waarom het zo lang duurt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:09

Bigone je rekensom klopt al niet. Men gaat ook testen bij vermoeden met een contact met een besmet persoon. Dat zijn soms hele schoolklassen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:10

MarlindeRooz schreef:
Bigone je rekensom klopt al niet. Men gaat ook testen bij vermoeden met een contact met een besmet persoon. Dat zijn soms hele schoolklassen.

Dit! Er wordt echt veel meer getest, ook zonder klachten.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:11

Popstra schreef:
en of iedereen nooit jong is geweest...
Ja als je jong bent sta je anders in het leven dan wanneer je 50+ bent! Toen ik jong was werkte ik en keek ik ook uit naar de weekenden om op stap te gaan met vrienden.
En het is geen aanname nee dat wanneer je toch al gewend bent veel thuis te zijn en al in een bubble te leven je geen idee hebt hoe het voor mensen moet zijn die wel van alles waar zij voor leven moeten laten vanwege de regels. De een moet er nu eenmaal meer voor laten dan een ander. En dat geld niet alleen voor jongelui.

Ik vind het een aanname dat als je zegt het beu te zijn er maar word gedacht je daarom tegen de regels aan schopt!

En ook dat is een aanname 45+ hier en ga graag op stap :D .
Ik vind het niet zo moeilijk om me aan de regels te houden en doe dat nog steeds strikt. Maar merk wel dat ik een stuk minder fijn in mijn vel zit.
( na een jaar thuiswerken alleen online boodschappen doen en in mijn eentje buiten sporten en laat m'n paard nu ook net een jaar met pensioen te zijn op de veluwe )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:13

Paardenfan25 schreef:
secricible schreef:

Mijn peuter gaat zich dit niet herinneren, die is 2,5. Wat oudere kinderen wel denk ik maar ik denk niet dat het voor de meeste kinderen een trauma wordt.
Voor anderen durf ik niet te zeggen, maar ik zal me dit wel altijd herinneren ja. Met name het gevoel van het begin en de idiote gevoelens rondom onze bewoners. Het was ook heel gaaf, heel snel schakelen, innovatief werken, zoeken hoe we zorg konden ondersteunen en verbinding zoeken met collega's. Maar het was vooral onwerkelijk, verdrietig en bizar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:13

MarlindeRooz schreef:

Die zitten volgens mij in de 500.000 die wel getest zijn . En misschien klopt hij niet, ben geen rekenwonder maar die 500.000 komt van het rivm .

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:53

bigone schreef:
MarlindeRooz schreef:

Die zitten volgens mij in de 500.000 die wel getest zijn . En misschien klopt hij niet, ben geen rekenwonder maar die 500.000 komt van het rivm .

Die zitten inderdaad in de 500.000 geteste personen. Maar dat betekent dus dat er duidelijk mínder dan 500.000 personen met klachten laten testen ;) want een deel van deze groep is klachtenvrij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:58

https://www.ed.nl/eindhoven/de-avondklo ... ~a3a29b48/

Fijne berichten door enkele moskeeën in Brabant.
Geen idee of de mensen er in het westen anders in staan, maar kan ik me niet voorstellen.
Misschien burgemeester Ahmed Aboutaleb eens op de vingers tikken met zo'n domme uitspraak.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:08

DuoPenotti schreef:
https://www.ed.nl/eindhoven/de-avondklo ... ~a3a29b48/

Fijne berichten door enkele moskeeën in Brabant.
Geen idee of de mensen er in het westen anders in staan, maar kan ik me niet voorstellen.
Misschien burgemeester Ahmed Aboutaleb eens op de vingers tikken met zo'n domme uitspraak.

Mooi dat ze dit zo duidelijk en helder aangeven.

Aboutaleb was even echt niet handig bezig. Ongetwijfeld niet bedoeld zoals het door de media uiteindelijk gebracht is, maar handig was het niet.

Ik ben blij dat deze woordvoerders van moskeeën het ook gewoon vergelijken met Kerst en Pasen, wanneer er ook niets bijzonders mag. Doen ze goed.