Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 23:17

corine1981 schreef:
mysa schreef:
Vraag me af of dit beeld van bijkomende trombose/embolie exclusief bij Covid te vinden is en niet bij andere ernstige longontsteking. Zou dat bij andere, enigszins vergelijkbare ziektebeelden ooit onderzocht zijn? Man had lang geleden een bacteriële longontsteking als gevolg van een legionella-infectie en ontwikkelde ook trombose. Die werd echter pas ontdekt toen hij aan de beterende hand was.

Sowieso hebben mensen die lang op bed liggen een hogere kans op trombose. Vandaar dat je spuitjes krijgt wanneer je langer op bed ligt. Met corona ligt men langer op bed dan gebruikelijk dus kan ik me alleen maar voorstellen dat de kans op complicaties als dit groter wordt. Een mens is niet gemaakt om stil te zitten (liggen).
Voelt een beetje als bangmakerij.

Gelukkig ontwikkelen de meeste mensen (aan hoeveel dacht jij? 80%?) die lang op bed liggen geen trombose. Om de kans nog verder te verkleinen wordt er medicatie gegeven.
Dankzij dit onderzoek krijgen patiënten met COVID al sinds half april een dubbele dosis van dat medicijn, ook wanneer ze niet op de IC terechtkomen maar wel in het ziekenhuis opgenomen zijn. Het beeld lijkt op meer dan alleen het gevolg van immobilisatie. Een beetje jammer dat zo'n waardevol onderzoek als bangmakerij weggezet wordt.

Ik zal morgen kijken of ik een officiële publicatie kan vinden. Die zet ik dan wel in het wetenschapstopic.

tienus63

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 23:20

Mijn va kreeg meteen bij ontvangst op SEH al trombose spuiten.
Arts zei dat dat iets was wat ze geleerd hadden van de ervaringen uit het zuiden van Nederland.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 23:22

Astorga schreef:
Gelukkig ontwikkelen de meeste mensen (aan hoeveel dacht jij? 80%?) die lang op bed liggen geen trombose. Om de kans nog verder te verkleinen wordt er medicatie gegeven.
Dankzij dit onderzoek krijgen patiënten met COVID al sinds half april een dubbele dosis van dat medicijn, ook wanneer ze niet op de IC terechtkomen maar wel in het ziekenhuis opgenomen zijn. Het beeld lijkt op meer dan alleen het gevolg van immobilisatie. Een beetje jammer dat zo'n waardevol onderzoek als bangmakerij weggezet wordt.

Ik zal morgen kijken of ik een officiële publicatie kan vinden. Die zet ik dan wel in het wetenschapstopic.

Amen !!
Erg fijn dat er dus al adequaat gereageerd wordt met zo'n dubbele dosis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 07:00

Het tassenmuseum heeft besloten voorgoed te sluiten, omdat ze de financiën niet rond krijgen en geen perspectief zien. Echt jammer. Ik wilde er heel lang niet heen, omdat ik dacht: tassen >;) , maar toen ik uiteindelijk toch ging, bleek het echt een heel leuk museum te zijn :D . Ze zaten wel op een heel dure plek.

Er zullen wel meer kleine musea volgen, ben ik bang.

https://www.at5.nl/artikelen/201667/tas ... -de-deuren

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 07:24

Shadow0 schreef:
Destination schreef:
Verontwaardiging over wat precies? Het gebrek aan persoonlijke beschermingsmiddelen?

Vooral het volhouden van een beleid dat leidt tot heel veel doden (namelijk besmettingen door laten gaan en niet proberen te stoppen.)

Precies dit. Het lijkt wel of mensen zitten te slapen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:21

Ik woon echt in een hele andere provincie dan jullie dus misschien ervaar ik het daarom anders. Maar ik ben het daar dus niet mee eens.
Het is geen optie om je hele economie een jaar stil te zetten en iedereen alleen naar buiten te laten om naar de supermarkt te gaan en in uiterste noodzaak voor werk. Dan gaan we (nog) veel harder kapot.

Maar opnieuw ik kom uit een provincie met weinig besmettingen/overleden mensen. Ik werk in gemeente met iets meer besmettingen maar nog steeds weinig. En ik had gister bij de jumbo ook nog het idee dat mensen zich prima aan de regels houden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:22

Marie_Anne schreef:
Het tassenmuseum heeft besloten voorgoed te sluiten, omdat ze de financiën niet rond krijgen en geen perspectief zien. Echt jammer. Ik wilde er heel lang niet heen, omdat ik dacht: tassen >;) , maar toen ik uiteindelijk toch ging, bleek het echt een heel leuk museum te zijn :D . Ze zaten wel op een heel dure plek.

Dit vind ik heel erg Y;(

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:26

Als de maatregelen versoepeld gaan worden, is het een kwestie van tijd dat de besmettingen in de Noordelijke provincies gaan oplopen denk ik. Ik woon aan het IJsselmeer in Friesland en gisteren zijn de brugtijden versoepeld, gisteravond lagen er al redelijk wat (huur)boten die wrsl. boodschappen gaan halen in onze plaatselijke jumbo, waardoor er meer kans is op besmettingen van buiten de provincie.

Het gaat heel moeilijk zijn om een balans te vinden wat verantwoord versoepeld kan worden en wat niet...

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:28

Dat ze maar is gaan bedenken hoe ze mensen die bv revalideren gaan helpen of die bepaalde dingen nodig hebben om te kunnen functioneren. Heb reuma en nog wat andere lichamelijke beperkingen en ben 100 procent afgekeurd, met vier a vijf keer in de week uur zwemmen ging dat vrij goed, zo goed dat ik sinds september een partime baan heb. Nu ga ik hard achteruit en heb hele dag door pijn en geen pijnstillers die genoeg werken. Dus ja ik ben er helemaal klaar mee.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:34

Ann schreef:
Als de maatregelen versoepeld gaan worden, is het een kwestie van tijd dat de besmettingen in de Noordelijke provincies gaan oplopen denk ik. Ik woon aan het IJsselmeer in Friesland en gisteren zijn de brugtijden versoepeld, gisteravond lagen er al redelijk wat (huur)boten die wrsl. boodschappen gaan halen in onze plaatselijke jumbo, waardoor er meer kans is op besmettingen van buiten de provincie.

Het gaat heel moeilijk zijn om een balans te vinden wat verantwoord versoepeld kan worden en wat niet...

Maar dit verschilt dus ook nog per provincie. In Groningen gaat de zomertijd met bedieningen van de bruggen 1 juni in.
En het is toch logisch dat als de boel weer oploopt er kritisch gekeken moet worden? Dat is nu nog niet aan de orde.

Nu is er een optie voor versoepeling en nu moet dat dus niet te snel. Anders kan je dus nooit versoepelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:57

Ik begreep van mijn vriendin dat in Hongarije alleen restaurants met terras open mogen over twee weken. Zo kan er makkelijker afstand gecreëerd worden....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:21

MoniqueT schreef:
Mijn dochter had voor deze week een afspraak bij een psycholoog voor haar rijbewijskeuring vanuit het CBR. Toen ze mailde dat ze nog in Spanje zit en er vanuit gaat dat het vanwege corona niet door kon gaan of via videobellen, bleken die afspraken dus gewoon wel door te gaan. Nou ja, voor haar dus niet, online was geen optie. Ik was verbaasd dat die nog wel gewoon mensen ontvangen.

Mijn psych niet hoor, die belt nu gewoon.

Mocht ik zelf aangeven een rondje te willen gaan wandelen, dan zou hij dat volgens mij best doen als ik naar daar kom. Maar ik ken hem nu al bijna een jaar, dus is persoonlijk zien niet zo noodzakelijk. Voor mij dus ook geen videobellen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:23

Marie_Anne schreef:

Waarom zaten ze dan ook in het megadure Amsterdam?
In Groningen hebben ze vele malen minder bezoekers nodig om quit te spelen met een pand volgens mij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:30

Als ik eerlijk ben vond ik in dit land toch wel heel veel musea, festivals ed. Voor degenen die het betreft en de tent moeten opdoeken vreselijk natuurlijk. Maar een beetje minder kan best.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:32

Ik zou ook veel liever veel minder toeristen zien, maar ja, een groot deel van de bevolking leeft daarvan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:38

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:39

De boel is op slot gegaan, zoals ik het zie, omdat de ziekenhuizen het water over de IC schoenen liep. Tevens werd er te weinig van dit virus geweten en was een vaccin volkomen uit beeld.

Nu zijn we inmiddels een stuk verder. De IC is erg druk maar daar is in nieuwe opnames meer rust gekomen, de mensen weten hoe om te gaan met de 1,5 meter afstand, de economie kent een ongekende krimp van 7,5 %, het vaccin komt langzaam maar zeker in beeld.

Dus er moeten nieuwe keuzes gemaakt worden, want als je de economie zo door laat gaan, dan is over paar maanden de culturele sector zo goed als verdwenen, de toeriste branche, bars en restaurants branche idem dito, de kleine ondernemer die thuis werkt idem dito etc etc :list: :list:
Of anders gezegd, dan ligt de totale economie op zijn gat en dat gaat hele grote consequenties hebben voor iedereen als het gaat om rond kunnen komen, gezondheid (lichamelijk en geestelijk) en kun je jezelf terecht afvragen→ wat is nu erger het middel of de kwaal?

Dus zoals ik het zie, zal het zolang er geen vaccin is, laveren worden voor ons allemaal tussen risico op ziek worden en risico op failliet gaan (individueel of als land). Het moge duidelijk zijn, dat als het om corona gaat er eigenlijk nog niet zoveel veranderd is. Dus iedereen zal strikt de 1,5 meter samenleving moeten handhaven , drukke plekken mijden en wellicht met mondkapjes op straat moeten gaan. Het zij zo.

De economie zal zeker weer opgestart moeten gaan worden. Daarin heeft de overheid geen keuze en al die verwijten richting de overheid vind ik getuige van weinig inzicht hebben in hoe belangrijk de economie is voor ons welzijn, geluk en beter nog voor ons basale eerste levensbehoefte. Zowel het materiële geluk als het immateriële geluk en het zou fijn zijn als we zo kunnen leven dat niet iedereen "en masse" de psychiater of andere hulpverlener nodig heeft. Het zou ook fijn zijn als we niet "en masse" naar de voedselbank hoeven, we gewoon ons eigen voedsel kunnen betalen, onze hypotheken, onze gezondheidszorg etc. Het hangt allemaal aan elkaar vast.

Ons kabinet, staat voor een van de grootste uitdaging sinds de tweede wereldoorlog. Dit geldt helaas voor alle regeringen wereldwijd. Alles in elkaar laten zakken, dat is pas onverantwoord. En ja, de boel weer voorzichtig open gooien is best wel "scary". En toch, zo is mijn stellige indruk, zal dit moeten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:50

Helemaal met jou eens Pien!!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:51

Duits onderzoek denkt toch dat kinderen even besmettelijk zijn als volwassenen:
Citaat:
Kinderen zijn mogelijk net zo besmettelijk zijn als oudere leeftijdsgroepen en kunnen het coronavirus daarom net zo makkelijk verspreiden als anderen. Dat stelt een Duitse onderzoekgroep onder de leiding van de topviroloog Christian Drosten in een nieuwe studie. Drosten is een belangrijke adviseur van de Duitse regering.

"De onderzoekers hebben gekeken hoeveel virusdeeltjes ze kunnen vinden in verschillende leeftijdsgroepen. En dan vinden ze geen verschil tussen die leeftijdsgroepen", zei NOS-redacteur Rinke van den Brink in het NOS Radio 1 Journaal.

"Kinderen dragen het virus bij zich, maar verspreiden het minder", reageert viroloog Marion Koopmans van het ErasmusMC in het NOS Radio 1 Journaal. "Het is één ding dat je het virus bij je draagt, het is een ander ding of je het ook verspreidt. Dat komt omdat je klachten als hoesten nodig hebt om het virus ook daadwerkelijk te verspreiden."

De Duitse onderzoekers zeggen wel "wees voorzichtig met het openen van de scholen", want "je zou wel eens van een koude kermis kunnen thuiskomen, omdat kinderen wel degelijk het virus verspreiden",zegt van den Brink in het NOS Radio 1 Journaal.

NOS live blog

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:53

Ja we zullen toch weer een keer richting normaal moeten en kijken wat dat gaat brengen.
In kleine stapjes inderdaad, maar dit kan uiteraard niet zo blijven.
En hopelijk heeft nu iedereen wel de gewoonte gekregen als ze zich niet lekker voelen wel thuis te blijven.
Ik denk dat dat al een heleboel verschil zou maken. Dat mensen zich ook ziek durven te melden. In veel bedrijven mocht/kon dat echt niet, daar is de cultuur zo anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:55

Elnienjo dat is al eerder langs gekomen en dat is niet waar. Het Duitse onderzoek heeft het over het zelfde percentage van ziek worden als het Nederlandse onderzoek maar hangt daar andere conclusies aan vast. De Fransen en andere regeringen volgen de conclusies van Nederland.
Het gaat dus om het zelfde onderzoek, het zelfde percentage van ziek worden van kinderen, de zelfde conclusie dat kinderen waarschijnlijk eerder besmet worden door volwassenen als anders om met dat verschil dat de Duitsers, en wellicht dat dit heel erg verstandig blijkt te zijn achteraf, met totaal andere eindconclusies komen als andere landen.
Ook hier geldt weer, dat de economie langzaam weer opgepakt moet worden, dat de kinderen langzaam maar zeker weer echt moeten gaan leren voordat ze enorme achterstanden op gaan lopen en dat het kiezen is tussen twee kwade zaken.....Maar de boel ook voor de kinderen volledig op slot gooien is op de langere termijn niet werkbaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:56

@Shadow,

Nu komt op OP1 de technische briefing.
Gaat vooral over testen en beschermende middelen, hoor ik net in de vooraankondiging. Misschien kan jij eens kijken? Dan kan je misschien beter begrijpen, hoe en waarom ze tot bepaalde maatregelen wel of niet komen.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 30-04-20 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:57

Ik twijfel ontzettend of ik naar een uitzendbureau stap. Ben inmiddels wel uitgeklust en een beetje klaar met het thuis zitten.
Ik ga er van uit dat ik tot 20 mei niet werk. Daarna? Geen idee...
Maar ze kunnen ook besluiten dat ik volgende week wel open mag. Of alle klanten dan direct komen? Ook geen idee....
Vind het banketstaaf als ik ergens aan de slag ga en volgende week zeg sorry jongens, ik ga weer.... >;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:59

Men moet ook niet vergeten wie aan het roer staat. VVD is meestal júist degene die de economie heel belangrijk vindt, dus dat er nu zo voorzichtig mee om wordt gegaan is heel tekenend vind ik. Als het straks kan op een verantwoorde manier gaan de maatregelen echt wel versoepeld worden ten behoeve van de economie. Dat er nu bedrijven failliet gaan is heel jammer maar niet het einde van de wereld als er wel mensenlevens worden gered nu. Of zijn er mensen hier die de economie belangrijker vinden dan enkele mensenlevens?

Hoe dan ook is het een ontzettend moeilijk vraagstuk en niemand hier heeft het antwoord erop, omdat je simpelweg niet alles meekrijgt. De regering laat zich van meerdere kanten informeren en probeert vanuit die informatie de beste beslissing te maken. Maar die ‘beste beslissing’ is meestal de beslissing met de minst erge gevolgen, maar dat is momenteel gewoon de situatie.

Zelfde met speculeren over specifieke beroepen of oplossingen. Je bijv wel zeggen ‘de psychiaters kunnen wel een blokje om’ maar er zijn echt wel redenen waarom die oplossing niet is ingevoerd. Die mensen laten niet zomaar & vrijwillig mensen in de put zitten omdat ze geen zin zouden hebben of zo.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:01

LadyMadonna schreef:
Ik twijfel ontzettend of ik naar een uitzendbureau stap. Ben inmiddels wel uitgeklust en een beetje klaar met het thuis zitten.
Ik ga er van uit dat ik tot 20 mei niet werk. Daarna? Geen idee...
Maar ze kunnen ook besluiten dat ik volgende week wel open mag. Of alle klanten dan direct komen? Ook geen idee....
Vind het banketstaaf als ik ergens aan de slag ga en volgende week zeg sorry jongens, ik ga weer.... >;)

Misschien kun je iemand in je eigen omgeving ergens mee helpen? Of via het uitzendbureau een tijdelijke klus van een paar dagen. Weet niet of ze dat nu veel hebben...maar je kan eens informeren.