corine1981 schreef:mysa schreef:Vraag me af of dit beeld van bijkomende trombose/embolie exclusief bij Covid te vinden is en niet bij andere ernstige longontsteking. Zou dat bij andere, enigszins vergelijkbare ziektebeelden ooit onderzocht zijn? Man had lang geleden een bacteriële longontsteking als gevolg van een legionella-infectie en ontwikkelde ook trombose. Die werd echter pas ontdekt toen hij aan de beterende hand was.
Sowieso hebben mensen die lang op bed liggen een hogere kans op trombose. Vandaar dat je spuitjes krijgt wanneer je langer op bed ligt. Met corona ligt men langer op bed dan gebruikelijk dus kan ik me alleen maar voorstellen dat de kans op complicaties als dit groter wordt. Een mens is niet gemaakt om stil te zitten (liggen).
Voelt een beetje als bangmakerij.
Gelukkig ontwikkelen de meeste mensen (aan hoeveel dacht jij? 80%?) die lang op bed liggen geen trombose. Om de kans nog verder te verkleinen wordt er medicatie gegeven.
Dankzij dit onderzoek krijgen patiënten met COVID al sinds half april een dubbele dosis van dat medicijn, ook wanneer ze niet op de IC terechtkomen maar wel in het ziekenhuis opgenomen zijn. Het beeld lijkt op meer dan alleen het gevolg van immobilisatie. Een beetje jammer dat zo'n waardevol onderzoek als bangmakerij weggezet wordt.
Ik zal morgen kijken of ik een officiële publicatie kan vinden. Die zet ik dan wel in het wetenschapstopic.