Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 17:30

Sicayes schreef:
Met pinnen denk ik altijd.. komt het zo dan wel oprecht in een fooienpot of word de bank van 't restaurant vooral gespekt? Maar is misschien wantrouwig gedacht van me :+

Mijn vriend pint altijd het bedrag en heeft standaard losgeld waarmee hij dan fooi contant geeft.

Dat weet je idd niet, maar vermoed dat ze de kassa ook wel een fooienknop hebben en zo een digitale fooienpot hebben.

Siggislief

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 17:37

Bij Fooi geef ik alleen als het restaurant goed is, als het een wegrestaurant is dan betaal ik alleen het eten/drinken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 17:38

Het is bij mij heel wisselend of ik gooi geef of niet, en hoeveel.

Vaak rond ik het bedrag naar boven af, naar een 'logisch' bedrag.
Maar dat is echt niet altijd 10%

Als ik bijvoorbeeld ergens 1 glas bitter lemon drink, €2,90, Dan zal ik in geval van contant afronden naar 3.
Bij pinnen blijft dat 2,90.

Als ik ergens echt ga eten en er langer zit en verblijf, dan wordt de fooi in principe ook hoger. Dan wel rond, iets boven/iets onder 10%

Moet wel het eten goed zijn, en de bediening ook.
Als in dat drama vind, dan is het ook geen fooi.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 17:46

Relaxed schreef:
Sicayes schreef:
Met pinnen denk ik altijd.. komt het zo dan wel oprecht in een fooienpot of word de bank van 't restaurant vooral gespekt? Maar is misschien wantrouwig gedacht van me :+

Mijn vriend pint altijd het bedrag en heeft standaard losgeld waarmee hij dan fooi contant geeft.

Dat weet je idd niet, maar vermoed dat ze de kassa ook wel een fooienknop hebben en zo een digitale fooienpot hebben.

Bij ons kun je in de kassa, nadat je op betalen hebt gedrukt, een bedrag in toetsen wat dan op de pinautomaat komt te staan. Op het bonnetje staat het verschil dan gewoon als fooi en dan halen we dat uit de kassa om in de fooienpot te doen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:55

Telpeva schreef:
Is het eigenlijk gebruikelijk om in NL fooi te geven, want eigenlijk doe ik vrijwel altijd het bedrag met mijn bankpas betalen, en dan betaal je het exacte bedrag (geen fooi). Meestal vergeet ik het :o

Ik vind fooi ook gek. Zijn de salarissen in de horeca zo slecht? Ik betaal voor andere dienstverlening toch ook niet extra dan het gevraagde bedrag?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 20:11

Ik geef alleen fooi als ik het echt geweldig vind. Maar de service op de terrassen hier zijn vaak niet eens goed, dus dan pin ik gewoon wat ik heb gedronken en ga ik weg.

Moet zeggen dat ik zelf het net red met m'n studentensalaris, misschien dat als ik meer te besteden had ook eerder fooi zou geven.

Wat betreft gierige acties, ik ben totaal niet gierig maar laatst vond ik het wel een lastige situatie.
Was lunchen met vriendinnen, doen we iedere week en degene die voorschiet stuurt daarna gewoon een tikkie naar de rest. Dit keer schoot ik het eten voor, dus ik stuur de de meiden een tikkie. Maar een van hen had alleen een kopje thee gedronken. Zij hoefde dus maar 1,20 euro te betalen.
Aan de ene kant heb ik dan zoiets van laat maar zitten, die euro. Aan de andere kant voelde dat een beetje raar tov de andere meiden aangezien zij wel gewoon betalen.
Heb het maar gelaten uiteindelijk want vond een tikkie van 1,20 ook zo gierig overkomen. Maar vond het niet heel eerlijk ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 20:21

Wij waren gisteren ook uit eten met een groep. Maar dat je zelf om een 2e ronde drinken moet vragen nadat je er toch zeker al 3 kwartier zit en alle glazen leeg zijn.. Neh, dan reken ik af wat ik heb besteld.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 21:06

Shaggy09 schreef:
Ik geef alleen fooi als ik het echt geweldig vind. Maar de service op de terrassen hier zijn vaak niet eens goed, dus dan pin ik gewoon wat ik heb gedronken en ga ik weg.

Moet zeggen dat ik zelf het net red met m'n studentensalaris, misschien dat als ik meer te besteden had ook eerder fooi zou geven.

Wat betreft gierige acties, ik ben totaal niet gierig maar laatst vond ik het wel een lastige situatie.
Was lunchen met vriendinnen, doen we iedere week en degene die voorschiet stuurt daarna gewoon een tikkie naar de rest. Dit keer schoot ik het eten voor, dus ik stuur de de meiden een tikkie. Maar een van hen had alleen een kopje thee gedronken. Zij hoefde dus maar 1,20 euro te betalen.
Aan de ene kant heb ik dan zoiets van laat maar zitten, die euro. Aan de andere kant voelde dat een beetje raar tov de andere meiden aangezien zij wel gewoon betalen.
Heb het maar gelaten uiteindelijk want vond een tikkie van 1,20 ook zo gierig overkomen. Maar vond het niet heel eerlijk ofzo.
ze had toch thee.. niks met gierig te maken... Iedereen heeft betaald wat ze wouden dat dat toevallig 1,2 is maakt toch niks uit.

Ik zou nog vragen of je het niet vergeten was.. als er geen fikkie kwam.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 21:31

Sanet schreef:
Telpeva schreef:
Is het eigenlijk gebruikelijk om in NL fooi te geven, want eigenlijk doe ik vrijwel altijd het bedrag met mijn bankpas betalen, en dan betaal je het exacte bedrag (geen fooi). Meestal vergeet ik het :o

Ik vind fooi ook gek. Zijn de salarissen in de horeca zo slecht? Ik betaal voor andere dienstverlening toch ook niet extra dan het gevraagde bedrag?

Minimum: 9,69 per uur.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 22:54

MarlindeRooz schreef:
Sanet schreef:

Minimum: 9,69 per uur.

Mits je minimaal 22 bent! Ik kreeg als 19jarige een x aantal jaar terug (als manager) netjes 4 euro nog wat per uur als voltijd horeca personeel. Geloof me dat je smacht naar een beetje fooi als je 1100 euro bruto in de maand krijgt om weken van 60 uur te draaien -O-

Tegenwoordig is dit als 19 jarige wel 5,40, maar eigenlijk nog steeds schandalig laag voor zo'n zware en ondankbare baan.
Laatst bijgewerkt door Cubone op 06-11-19 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 22:58

Jup... Maar het is zo leuk! :D

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:03

MarlindeRooz schreef:
Jup... Maar het is zo leuk! :D

Als je het maar naar je zin hebt :D Ik mis het soms wel, maar zou het nooit meer fulltime willen doen. Meer als hobby 1 dag in de week erbij ofzo om zo af en toe nog eens te kunnen lachen om hoe bijzonder sommige mensen zijn :Y)

Over gierig en horeca gesproken. Ik had destijds vaste gasten die het voor mekaar kregen om een rekening van 1000 euro in een maand bij mekaar te sprokkelen en dan vol trots 5 euro overhandigde bij het betalen van de rekening als zijnde "grote" fooi. Heb er nooit wat van gezegd of over geklaagd maar kom op he. Dat is 0.5% fooi :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:16

Ik doe het gelukkig nu ook maar 1 tot 2 dagen per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:19

Fooi in de horeca is imo vooral gebruikelijk omdat de meeste mensen minimumloon krijgen voor werk dat fysiek zwaarder en veel meer servicegericht is dan andere baantjes waar je minimumloon voor krijgt. Ik geef eigenlijk altijd fooi. Sla het hooguit een keer over als ik misschien twee biertjes heb gedronken op een terras en de service was heel slecht. Verder altijd tussen de 10 en 20 procent, afhankelijk van de service.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:22

Minimumloon ligt, voor de meeste studenten van 19, op 6,30 per uur (max. 36 uur per week).

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:26

Ik ben niet voor niets gestopt met de horeca. Naast dat beroerde uurloon ook nog slechte secundaire arbeidsvoorwaarden, met eigenaren valt vaak niet te praten over extra vergoedingen en je werkt je drie slagen in de rondte.. feitelijk voor niks.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:39

Emmaa_ schreef:
Fooi in de horeca is imo vooral gebruikelijk omdat de meeste mensen minimumloon krijgen voor werk dat fysiek zwaarder en veel meer servicegericht is dan andere baantjes waar je minimumloon voor krijgt. Ik geef eigenlijk altijd fooi. Sla het hooguit een keer over als ik misschien twee biertjes heb gedronken op een terras en de service was heel slecht. Verder altijd tussen de 10 en 20 procent, afhankelijk van de service.

No offence, maar volgens jouw redenatie zou ik ook fooi moeten krijgen...
Ik werk als groenteboer in de Albert Heijn en dat is fysiek toch pittig zwaar en meer dan minimum loon verdien ik niet.

Ik geef pas fooi als de service echt goed was. Mijn ouders geven sneller fooi, maar ik ben daar dan toch wat "gieriger" mee.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:40

ik krijg achter de garderobe vaak fooi, achter de bar eigenlijk nooit. Maar in garderobe sta ik vaak in mn eentje heeeeel veeeeel mensen tegelijk te helpen die dan vaak ook een grote mond trekken

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:40

Heerlijk topic dit. Sommige mensen..

Ik had afgelopen zomer een vrijgezellenfeestje, kende alleen de bruid en de meeste vriendinnen van haar hadden weinig budget dus ergens overnachten zat er niet in. We wilden toch de avond goed afsluiten met een paar dus ik had aangeboden dat iedereen bij ons kon blijven slapen en mijn vriend zou wel ff midden in de nacht taxi rijden. (Scheelde weer €35..) Voor de volgende morgen van alles in huis gehaald voor een flinke brunch. Krijg ik de volgende dag een tikkie van 1 van die meiden van €4 die ze voor mij ergens die dag voor had geschoten..
Ik heb overwogen om er 1 terug te sturen voor de taxi, overnachting, berg beddengoed was, en brunch.. maar we hebben er maar heel hard om gelachen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:41

Dat is geen offense, want als het ook maar enigszins gangbaar is geef ik ook gewoon een fooi. In de supermarkt mag je geen fooi geven aan medewerkers, anders had ik dat ook gedaan. Net als dat ik mijn tattooartiest een fooi geef, of de medewerker die in de NS trein langs komt met koffie en koeken.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:47

Ethelate schreef:
Heerlijk topic dit. Sommige mensen..

Ik had afgelopen zomer een vrijgezellenfeestje, kende alleen de bruid en de meeste vriendinnen van haar hadden weinig budget dus ergens overnachten zat er niet in. We wilden toch de avond goed afsluiten met een paar dus ik had aangeboden dat iedereen bij ons kon blijven slapen en mijn vriend zou wel ff midden in de nacht taxi rijden. (Scheelde weer €35..) Voor de volgende morgen van alles in huis gehaald voor een flinke brunch. Krijg ik de volgende dag een tikkie van 1 van die meiden van €4 die ze voor mij ergens die dag voor had geschoten..
Ik heb overwogen om er 1 terug te sturen voor de taxi, overnachting, berg beddengoed was, en brunch.. maar we hebben er maar heel hard om gelachen..

Die durft :=

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:48

Emmaa_ schreef:
Dat is geen offense, want als het ook maar enigszins gangbaar is geef ik ook gewoon een fooi. In de supermarkt mag je geen fooi geven aan medewerkers, anders had ik dat ook gedaan. Net als dat ik mijn tattooartiest een fooi geef, of de medewerker die in de NS trein langs komt met koffie en koeken.

Gulle gever ben jij! Mooie eigenschap wel.

Ik ben allang blij als klanten vriendelijk doen, heb niks te klagen verder gelukkig.

Maar ben wel blij dat het fooi geven hier niet zo gaat als in Amerika...

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 00:47

Laatst gaven we een meisje ook wat extra omdat ze de bediening super goed deed. Uit nieuwsgierigheid vroeg ik haar of ze het ook echt zelf mocht houden, maar jammer genoeg was dat niet zo. Op het einde van de avond tellen ze alle fooien samen en delen ze het bedrag door het aantal mensen dat die avond werkte...

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 00:51

bij ons gaat het per uur per maand. dus als je op 1 avond veel fooi hebt gehad maar je werkte die maand maar twee avonden krijg je soms maar een euro fooi, terwijl iemand die nooit fooi verdient masr wel veel werkt dan €40 fooi makkelijk meeneemt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 00:58

Verdeling per uur en per dag is imo in de horeca het eerlijkst. Zo lift iemand die alleen maar de rustige maandag draait niet mee met het rennende weekendpersoneel.
En gedeeld door aantal personeel is ook niet fair als niet iedereen dezelfde uren draait. Dus daarom gewoon per uur.

En tuurlijk voor de gast misschien niet leuk als die hoort dat het vriendelijke meisje niet alles zelf mag houden, maar degene die de uitgifte bar draait, de keuken (hoewel die niet overal meedeelt) en degene die 's middags al begonnen was met voorbereiden en nu een andere tafel bedient zijn óók, buiten zicht, medeverantwoordwlijk voor een mooie avond voor de gast.