Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:20

Ik zou inderdaad ook contact opnemen met Wildkamp, daar gaan wij ook altijd heen voor dit soort dingen. Al kom ik met de gekste verzoeken, zij weten altijd wat ik nodig heb, zelfs al is de omschrijving nog zo vaag.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:37

Net wanneer ik weer een broedronde aan wil zetten stopt mijn broedmachine ermee.. Ik ben er echt klaar mee. Maargoed, opgeven is geen optie dus heb alweer een nieuwe besteld.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 15:45

Wat voor eitjes ga je uitbroeden? Hier komen nu weer eieren uit een de andere broedmachine volgende week :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:51

Hier nu kalkoen eieren in de broedmachine, en voor de rest gevuld met kippen eieren (anders eten due domme kalkoen kuikens niet)... ben benieuwd hoeveel er uiteindelijk uit gaan komen want manlief heeft de hele machine volgepropt :')
Afbeelding

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:54

Wel rekening mee gehouden dat kalkoenen ruim langer broeden dan kippen? Ik zou dan de kippeneieren later inleggen denk ik.

Mooi dier! Welk ras heb je? Of een mengelmoesje?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:59

Moonfight schreef:
Wat voor eitjes ga je uitbroeden? Hier komen nu weer eieren uit een de andere broedmachine volgende week :D

Gewoon kippeneieren van mijn Australorp kruisingen :j maar heb wel heel strategisch gekozen voor een machine waar ook kwarteleitjes in kunnen, gewoon voor de zekerheid :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:04

Kalkoen lijkt me heel efficiënt in vleesvoorziening maar het slachten zie ik echt tegen op. Denk dat we ze anders al gehad hadden.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 16:06

Slachten is niet moeilijker dan een kip, ze zijn alleen iets groter.
Ik ben juist weer opzoek naar kalkoenkuikens, maar vind ze zo moeilijk aan te komen. Misschien toch eens nadenken over een eigen broedpaar...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:06

Wat leuk al die plannen. Kuikens uitbroeden lijkt me ook heel tof! Mijn kippen lijken gelukkig weer aan de betere hand.
Ik heb hout besteld voor een moestuinborder en de foto's die hier langs kwamen doen het erg kriebelen er lekker mee aan de slag te gaan. Ik twijfel nog over worteldoek onderin de border. Hij wordt zo'n 40cm diep en komt op gras te staan. Is dat nodig denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:12

Onkruid krijg je toch wel, dus ik zou het achterwege laten :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 16:16

Ik denk ook dat je niet echt last krijgt van onkruid wat helemaal vanaf de grond omhoog zou komen. Maar eerder wat gewoon bovenin de grond ontkiemd. Zou het ook achterwege laten. Zo kunnen flinke groente planten ook lekker diep wortelen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:45

Dat dacht ik ook, leek me met name alleen maar moeite. :)
Zouden jullie nog wel het gras waarop het komt verwijderen? Ik neem aan dat het dood gaat als er 40cm aarde op komt en verder geen issue is.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 16:50

Ik zou het laten zitten. Karton zou ik nog overwegen als ik dat toevallig had liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:54

Ik zou niet te moeilijk doen en het op het gras gooien. 40 centimeter overleefd dat niet :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:05

Dat lijkt me ook. Bedankt voor jullie input! :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:57

Met 40 cm grond zou ik me ook geen zorgen maken over onkruid wat er door omhoog komt idd, dat raakt wel verstikt.

lizy29 schreef:
Kalkoen lijkt me heel efficiënt in vleesvoorziening maar het slachten zie ik echt tegen op. Denk dat we ze anders al gehad hadden.

Kalkoen is behoorlijk traag groeiend, ik heb Amerikaanse breedborsten (wat toch wel een vleesras is) maar ik reken toch wel minstens 1.5 jaar voor een beetje volgroeide vogel. Ik heb nu een Narangasett haan er bij, zien wat dat doet qua groei. Als je plofkalkoenen neemt is dat natuurlijk minder een probleem.

Qua slachten zijn ze op zich niet moeilijker (heb zelf juist een hekel aan kleine priegelbeestjes, die zijn meer gedoe), alleen is in je eentje een grote haan dood krijgen lastig. Dan zit je met levend gewicht rustig op de 20 kilo, en die met één hand op de plek houden en dan met de andere hand schieten/slaan is nagenoeg onmogelijk, want ze zijn enorm sterk.
En je moet ook nog van de smaak houden, hier in huis vinden we kip veel lekkerder dan kalkoen. Het heeft een heel eigen smaak en geur.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:29

Century schreef:
Prairy schreef:
Ziet er gezellig uit die lammetjes. Hopelijk nieuwe konijntjes binnenkort!

Een stuk of 4 van mijn kippen heeft waarschijnlijk snot, beetje jammer... Zitten nu apart van de rest, in een grote bench, op de logeerkamer (ruikt lekker :x )

Morgen naar de da. Tips om ze zich wat beter te laten voelen en of te zorgen dat de rest het ook niet krijgt, zijn welkom...

-O- Had je nog reactie gehad? Ik hoop dat ze gauw beter zijn!

DMH, ik hoop echt dat het iets wordt! Eindelijk!

Ja, dat ze er niet dood van gaan, succes ermee. Daar kwam het op neer :')

Da zei microplasma oid. Heb medicijnen voor in het water mee gekregen, ze zijn alweer wat levendiger dus dat komt wel goed gelukkig.

DMH eindelijk konijntjes!! Gefeliciteerd!

Ik heb zo'n vacuüm ding van de lidl, werkt over het algemeen prima.

Ik doe best veel in potten, pasta saus, bouillon, soep. Zorg dat zowel het potje heet is, dus in kokend water steriliseren, ook het deksel, als de soep. vergeet niet een trechter. Ik heb er een van siliconen en heb de tuit er deels af geknipt zodat hij nog wel in het potje blijft zitten maar de opening groot genoeg is voor bijv stukjes Rookworst. Zorg dat de rand waar deksel op komt schoon is. Na het vullen en goed sluiten op zijn kop laten afkoelen.

Ik gebruik het liefst potjes van bijv soep of groente in pot, waarvan het deksel in te drukken is. Als het goed gegaan is, dan kun je het deksel niet meer indrukken en is het dus vacuüm getrokken.

Als je het deksel wel kunt indrukken na afkoelen dan is er iets mis gegaan en moet je het weggooien.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 17-04-20 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:36

Hmm nee dat schiet niet echt op :\

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:56

Prairy: Ben je niet bang voor botulisme met deze manier van conserveren van soepen en sausen? Want je doet de potten niet wecken naderhand begrijp ik? Nadat ik mij hier over heb ingelezen ben ik helemaal gestopt met het wecken, dus conserveren met de heet waterbad methode, van groente met een lage zuurgraad of klaargemaakte producten zoals soepen en sausen. Ik weck nu alleen nog fruit, wat een hoge zuurgraad heeft en dus veilig tegen botulisme en tomaten, die ook zuur genoeg zijn. Soepen, groente en vlees is geloof ik alleen veilig als je het weckt in een hogedrukpan (120graden)...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 23:00

Afbeelding
Mini boomgaard.
Afbeelding
Aardappelen.
Afbeelding
Van voor naar achter (stambonen, sugarsnaps, bieten, andijvie, prei, kolen).
Afbeelding
Uien, tarwe, mais. Bak linksonderin; tijm, munt, peterselie, radijs, 3x sla, 2 rijen wortels, 2 rijen sjalot en 2 rijen wortels.

Kweekbak 3/4 vol met aardappelen en achteraan 3 rijen haricotverts bonen. :9 *\o/* *\o/*

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 23:01

Tot nu toe niet nee. Als het deksel ingedrukt kan worden of het ruikt vreemd, gaat het weg.

Ik doe het meest pasta saus met tomaten, en kleine porties soep. Die soep is meestal binnen 2 weken op als het aan mijn man ligt. Ik heb er overigens nooit vlees in zitten, misschien helpt dat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 23:04

Wij doen het ook zo prairy :j

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 05:45

julius_juut schreef:
Wel rekening mee gehouden dat kalkoenen ruim langer broeden dan kippen? Ik zou dan de kippeneieren later inleggen denk ik.

Mooi dier! Welk ras heb je? Of een mengelmoesje?

Ja we gooien de kippen er altijd later bij ;)
Het is een paartje “Oregon Blue Slate” vokgens mij... de hen is ook grijs met zwarte stippels en beide behoorlijk aan de maat! Wij eten ze overigens niet, ik verkoop de kuikens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:01

Ik wil, als de moestuin beetje loopt dit seizoen, een inmaakketel aanschaffen. Pas zitten rondkijken en vond de prijs best meevallen. Lijkt me ook fijner werken in mijn mini keuken.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 12:26

TheaD schreef:
Prairy: Ben je niet bang voor botulisme met deze manier van conserveren van soepen en sausen? Want je doet de potten niet wecken naderhand begrijp ik? Nadat ik mij hier over heb ingelezen ben ik helemaal gestopt met het wecken, dus conserveren met de heet waterbad methode, van groente met een lage zuurgraad of klaargemaakte producten zoals soepen en sausen. Ik weck nu alleen nog fruit, wat een hoge zuurgraad heeft en dus veilig tegen botulisme en tomaten, die ook zuur genoeg zijn. Soepen, groente en vlees is geloof ik alleen veilig als je het weckt in een hogedrukpan (120graden)...

Of normaal wecken (100 graden) maar na openen altijd nog even 10 minuten koken. Dan heb je ook geen kans meer op botulisme.