Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:55

Waarom zou de psychiater ergens naartoe moeten Electra? Janneke heeft gewoon gelijk: dat rondje kan ook gewoon in de buurt van de standplaats van de psychiater plaatsvinden. Denk in mogelijkheden, niet automatisch alleen maar aan wat er allemaal niet kan.

Het gaat ook helemaal niet om de psychiater per se... het gaat om de houding van organisaties en medewerkers. Als je niks kunt bedenken en niks wilt en bij alles bedenkt waarom het niet kan, dan gebeurt er niks.

Maar als je probeert te beginnen bij mogelijkheden, dan kan er dus van alles.
Zo hoef je niet per se alle patienten altijd op deze manier te zien. Als patienten (beeld)bellen voldoende vinden? Prima toch! Misschien zijn ze wel blij dat ze zelf ook geen reistijd hebben. Misschien is bellen wel ideaal omdat het daarmee makkelijker is om bv 2 keer per week 10 minuten te bellen dan 1 keer per week een half uur gesprek. (Ik pluk getallen uit de lucht, dus de consultlengte is een voorbeeld, niet per se de daadwerkelijke tijd.)
En misschien is om de week genoeg en kan de andere week wel telefonisch. Misschien kan een deel van de patienten makkelijk ergens heenreizen (dat kan de instelling of kantoor zijn, maar kan ook een andere plek zijn waar het werkt) en hoef je alleen maar naar de mensen toe die geen vervoer hebben of niet goed op straat durven.

Maar misschien had de organisatie ook allang een paar vergaderruimtes om kunnen bouwen tot gesprek-op-afstand-kamers, of ergens een plexiglas plaatje kunnen schroeven of wat dan ook. Het punt is dat je organisaties ziet waar niks kan, niks verzonnen wordt en niks geprobeerd wordt, waar het bij een aantal van de patienten heel slecht gaat.

En dat er andere organisaties zijn die meer proberen te denken in wat kan of werkt in een specifieke situatie, en dat dat kan helpen. (Nee, nog steeds geen garanties.)

Mieptmiept, toch nog even:
Citaat:
Sowieso doen de meeste psychiaters alleen maar korte medicijn consulten vanwege tekort en weinig therapie.

Niet alleen vanwege tekort aan psychiaters, maar vooral ook omdat de verzekeraars en de organisaties al dan niet in overleg de psychiaters geen therapie meer willen laten doen, want te duur. Dus worden psychiaters ook gemaakt tot medicijnen-stempelmachines, wat minstens 1 van de redenen is dat een aantal psychiaters die functie niet meer willen, juist omdat ze wel echt iets op willen bouwen met patienten. Er zit meer achter hoor, maar ook daar is het roepen 'kan niet want er is een tekort' te snel, want die tekorten zijn er niet zomaar gekomen. En de intentie is er nog steeds niet om dat te veranderen. (En dus raken patienten onnodig tussen wal en schip tot een aantal van hen uiteindelijk toch op een gesloten crisisplaatsing terecht komen, en dan zijn al die 'besparingen' en 'bezuinigingen' alweer ongedaan gemaakt -O- )
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 29-04-20 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:59

Eens, we zitten vaak zo vastgeroest in de 'normale' patronen. Individuen nog niet eens zo zeer maar organisaties zijn vaak star en log. (misschien iets met te veel managementlagen)?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:09

Eens Schadow, ik hoor her en der ook schrijnende verhalen en mis daarin ook echt creativiteit. Het lijkt ook echt ver verschillen per organisatie en zelfs per hulpverlener. Het is mij ook een raadsel waarom een spv die al tijden op huisbezoek komt niet ergens kan afspreken buiten, vooral gezien deze crisis nog wel even duurt.

Zelf heb ik trouwens niets te klagen. Voorheen zag ik mijn spv 1x in de twee weken, nu belt ze 2x in de week en daarnaast een paar keer gewandeld met mijn hond dus gek genoeg eigenlijk meer contact dan voorheen. Over twee weken intake met psycholoog en omdat ik wat moeite heb met beeldbellen wordt dat een face to face intake, waar en hoe is nog onbekend maar ze komt in ieder geval richting kantoor gereden en of dat dan buiten is of op kantoor met schermen moeten we nog even zien.

Dus het kan en het wordt gedaan, maar helaas niet overal en te weinig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:11

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik nam aan, dat Shadow het had over psychiatrische cliënten die NIET zijn opgenomen, maar thuis (zelfstandig of begeleid) wonen? De psychiater moet dus ergens naar toe en de cliënt ergens buiten ontmoeten en een ommetje lopen, in het voorbeeld van Shadow. En dan weer naar de volgende cliënt en dit herhaalt zich dan een paar keer op een dag. Dat is veel reistijd op een dag.
In de kliniek heeft de psychiater gewoon een spreekkamer of hij gaat op bezoek op de afdeling, als een cliënt zich niet kan/mag verplaatsen.
Dat scheelt dus erg veel tijd.

En er zijn natuurlijk veel psychiatrische cliënten die niet naar buiten mogen/kunnen.
Dus dan werkt dat ommetje buiten lopen natuurlijk helemaal niet.

Maar dit gaat allemaal wel off-topic.

Ja, hartstikke off topic. Maar er is dus heel erg veel wat wel kan.

Psychiatrische patiënten komen doorgaans gewoon naar het riagg en als ze dan een rondje om het riagg lopen samen met de therapeut (arts, in dit geval) gaat er nul tijd verloren.

Er zijn wel rijdende psychiaters, maar die deden dat altijd al.

Is de cliënt opgenomen, kan er doorgaans wel op het terrein worden gewandeld, zelfs als iemand op een gesloten afdeling zit.

Enig idee wat een psychiater verdient? Die is echt te duur voor een rondje wandelen. :D
Misschien eens gaan kijken op de open dag van een psychiatrische kliniek? +:)+

Maar misschien moeten jullie een topic openen over de ggz?

Shadow0

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:15

Heel wonderlijk gesprek dit, want 'te duur' daarvoor of niet, er IS dus een daadwerkelijke psychiater die daadwerkelijk buiten met een daadwerkelijke patient afspreekt. Het is niet eens een hypothetische situatie, het is een voorbeeld wat er daadwerkelijk gedaan wordt. Het kan. Maar je moet dan wel allereerst ook iets willen.

Lees verder vooral ook dit: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/29/in ... m=20200429

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:22

Shadow0 schreef:
Heel wonderlijk gesprek dit, want 'te duur' daarvoor of niet, er IS dus een daadwerkelijke psychiater die daadwerkelijk buiten met een daadwerkelijke patient afspreekt. Het is niet eens een hypothetische situatie, het is een voorbeeld wat er daadwerkelijk gedaan wordt. Het kan. Maar je moet dan wel allereerst ook iets willen.

Lees verder vooral ook dit: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/29/in ... m=20200429

Er zijn teveel cliënten en te weinig psychiaters om dit daadwerkelijk te gaan doen, een ommetje maken.
Er zijn natuurlijk zelfstandig gevestigde psychiaters, die de "lichte" cliënten behandelen, thuis.
Of in een kleine maatschap.

Maar er is een hele grote groep patiënten die (lang/kort) is opgenomen in een kliniek, vrijwillig of gedwongen op een open of gesloten afdeling.
Je kan het niet zo algemeen stellen...…….. en zo off-topic in dit Corona-topic.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:24

Is de tijd van een rondje om het blok dan duurder dan de tijd in de spreekkamer?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:28

Electra63 schreef:
Shadow0 schreef:

Er zijn teveel cliënten en te weinig psychiaters om dit daadwerkelijk te gaan doen, een ommetje maken.
Er zijn natuurlijk zelfstandig gevestigde psychiaters, die de "lichte" cliënten behandelen, thuis.
Of in een kleine maatschap.

Maar er is een hele grote groep patiënten die (lang/kort) is opgenomen in een kliniek, vrijwillig of gedwongen op een open of gesloten afdeling.
Je kan het niet zo algemeen stellen...…….. en zo off-topic in dit Corona-topic.

Maar jij hebt het vooral over psychiaters en maar weinig psychiaters geven therapie in ggz instellingen, maar hetzelfde geld voor mensen die bij psychologen en spv lopen wat wegvalt. En dan maakt een rondje wandelen weinig verschil. Beetje creativiteit.

En hoezo ander topic, het gaat toch ook over kappers en horeca?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:30

Electra: ik vind het niet offtopic, want het ging mij uiteindelijk niet over de GGZ als zodanig, maar om de verschillen in benadering in de zorg en de maatschappij in het algemeen.

Je kunt denken vanuit wat er allemaal niet is en niet kan, en dan niks proberen, en dan verandert er niks. Er zijn niet genoeg beschermende middelen, dus laten we ook maar niet proberen om goed te beschermen. Er zijn geen psychiaters dus vooral geen oplossing zoeken voor patienten voor wie beeldbellen als enige alternatief niet werkt. We hebben niet voldoende tests, dus hoeven we niet teveel te testen. We hebben niet genoeg mensen voor contactonderzoek, dus doen we dat niet.

Of we gaan denken vanuit wat er wel kan. Dus denken hoe we wel zorg kunnen bieden aan mensen (niet alleen in de ggz maar zeker ook verpleeghuizen en thuiswonende ouderen) op een manier die zo veilig mogelijk is, en werkbaar, en aansluit bij wat mensen nodig hebben.

En we kunnen denken hoe we wel de verspreiding van Corona stukje bij beetje kunnen stoppen, door bescherming en gerichte maatregelen en nieuwsgierig onderzoek en snelle opsporing en allerlei andere dingen waar we nu misschien nog helemaal niet aan hebben gedacht.

Duitse wetenschapsinstituten bevelen in elk geval van harte precies dat aan: aantal besmettingen terugbrengen tot een situatie waarin het traceren en gericht stoppen een mogelijkheid is.
En dat kunnen wij ook. Dat kunnen we als Nederland ook als we dat zouden willen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:30

Mijn dochter had voor deze week een afspraak bij een psycholoog voor haar rijbewijskeuring vanuit het CBR. Toen ze mailde dat ze nog in Spanje zit en er vanuit gaat dat het vanwege corona niet door kon gaan of via videobellen, bleken die afspraken dus gewoon wel door te gaan. Nou ja, voor haar dus niet, online was geen optie. Ik was verbaasd dat die nog wel gewoon mensen ontvangen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:32

Sclimpre schreef:
De versoepeling zal afhangen van de cijfers op dat moment. Dat is overal zo. Als er al gecommuniceerd wordt over de plannen op langere termijn zijn de mensen boos als het toch niet doorgaat. Als er niet gecommuniceerd wordt zijn de mensen ook boos omdat ze dan geen voouitzichten hebben. Moeilijk.

Precies, je kan moeilijk een hele bevolking tevreden stellen. Ikzelf waardeer de eerlijkheid wel. Ze weten het gewoon nog niet. Ze streven nu naar 20 mei, hopelijk eerder. Als ze 20 mei als datum zouden noemen en het dan terug zouden trekken heb je ook weer teleurgestelde mensen. Wat voor de een prettig is, is het voor de ander niet.

Maar als het goed blijft gaan met de IC's dan heb ik echt wel goede hoop dat er steeds meer vrijgegeven wordt in kleine stapjes.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:38

Miepmiept schreef:
Maar jij hebt het vooral over psychiaters en maar weinig psychiaters geven therapie in ggz instellingen, maar hetzelfde geld voor mensen die bij psychologen en spv lopen wat wegvalt. En dan maakt een rondje wandelen weinig verschil. Beetje creativiteit.

En hoezo ander topic, het gaat toch ook over kappers en horeca?

Ik had gereageerd op het bericht van Shadow over een psychiater die een rondje ging wandelen. Zij vroeg zich af, waarom dat niet vaker gebeurt.

Nu ken ik Shadow al heel lang en die heeft altijd kritiek op de ggz /medici/regering enz...…
Dit is een Corona topic, dus een lange discussie over de ggz vind ik off-topic.
Ik lees hier liever nieuwe updates of vooruitzichten m.b.t. Corona ;)

Ik word sowieso een beetje kriebelig van mensen die je in allerlei topics tegenkomt en alleen maar zeuren of kritiek hebben. Daar kan de regering of het OMT of het RIVM of medici het nooit goed doen.
Dus ik ga lekker afsluiten :D
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 29-04-20 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:41

mysa schreef:
Is de tijd van een rondje om het blok dan duurder dan de tijd in de spreekkamer?

In de tijd dat een patiënt in de spreekkamer wacht kan een psychiater andere onderdelen van zijn of haar werk doen of een andere patiënt behandelen. Dat kan niet als deze 'een rondje om het blok' moet.
Oplossingen moeten wel realistisch blijven.

Ben het trouwens wel eens met Electra.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:43

Shadow, ik vind dat je een beetje voorbij gaat aan het feit dat vph ineens in een crisis zijn gegooid.

Vph zijn geen IC's of zkh en niet echt gewend hier mee om te gaan. In veel vph zie je dus ook dat er hals over de kop gehandelt moest worden.
In sommige instellingen begint nu de rust weder te keren en die hebben ruimte om te kijken naar betere, structureler oplossingen.
Maar er zijn ook instellingen die al weken bezig zijn een brand te blussen, de helft van het personeel kwijt zijn en zwaar onderbemand proberen én zorg te leveren, én het gat dat verlies van familie en mantelzorgers achterlaten te dichten en ook nog te proberen personeel (dat het ook mentaal loodzwaar heeft) te managen.
Uitzendbureaus voor zorgpersoneel zijn leeg, iedereen werkt meer uren. Zowel de zorg is heel snel heel veel zwaarder en tegelijk is de bemanning slechter (want in die huizen is ook personeel ziek).

Je kan wel vinden dat we moeten denken in "wat kan wel", maar ik zie meer zorginstellingen met het water aan de lippen die alle energie nodig hebben om vandaag door te komen. Die hebben geen ruimte om vooruit te kijken.

Een landelijk beleid daarop heeft ook geen zin. Huis A met nauwelijks besmettingen is onvergelijkbaar met huis B dat zwaar getroffen is. Daarnaast zul je ook op maat moeten kijken hoe een gebouw is ingericht.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:44

Ik voel me toch wel aangesproken als therapeute in een GGZ voor ouderen. Ik zie bij ons juist wel creativiteit. Daarnaast zie ik bij mezelf en collega's het constante gevodl van tekort schieten. Waar wij in normale tijden al te weinig geld en personeel hebben om echt goede zorg te kunnen leveren, is dat nu al helemaal lastig. Dan kun je zeggen je moet in mogelijkheden denken, maar besef dan wel dat wij al tijden op ons tandvlees lopen. Hoe creatief je oplossing ook is, het is niet zoals je zou willen dat het is. We werken met ouderen: zowel in opname op gesloten alsmet mensenin dagbehandeling. Die laatste groep spreken we nu telefonisch en soms face to face met een wandeling (wat inderdaad veel meer tijd, en dus meer geld, kost,omdat onze patienten niet naar de kliniek mogen komen. Er rijdt nu ook geen ziekenvervoer voor ons, en de mensen hebben geen eigen vervoer). Beeldbellen is met 95% van onze populatie niet mogelijk ivm geen telefoon, internet en vaardigheden.

Overigens wordt er bij ons echt vanalles gedaan om het welzijn zo hoog mogelijk te houden, binnen het extreem beschermende kader vanuit de overheid en de organisatie. Oordeel niet te snel alsjeblieft,we doen ons best.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:46

Maar als je anders niets kan doen, is het dan niet een idee om in elk geval je patiënten die het het hardst nodig hebben wel met een blokje om te helpen?
Gaan zitten wachten tot dit voorbij is, is geen oplossing lijkt mij. Dan kan je nog beter 1 persoon per dag helpen toch?
Want ook als er straks versoepeld wordt, is het niet ineens zo dat alles weer kan. Ook dat zal geleidelijk gaan, en zoveel mensen kunnen niet zo lang wachten op de zorg.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:48

Dat gebeurt in ieder geval bij ons wel. Maar in de tijd dat je met de ene patient wandelt, kun je niet de 4 patienten bellen die je normaal belt. Het stapelt snel op hoor, bijna de helft van onze deeltijders verkeert in crisis

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:48

Electra63 schreef:

Astu: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/233222 ... senen.html
Al denk ik niet dat je dit een fijn vooruitzicht vindt. Het is wel goed dat er steeds meer en meer bekend is over het ziektebeeld. Daardoor kunnen we behandeling optimaliseren, overlevingskansen vergroten en schade op lange termijn beperken.

Dit is misschien een fijn bericht, over crowdmanagement in de winkelstraat: https://nos.nl/video/2332227-veilig-win ... grond.html Hoorde er net over op de radio. Mooi hoe hier creatieve en positieve oplossingen voor worden gevonden.

En een update:
Het aantal COVID-positieve bewoners in het verpleeghuis waar ik bijspring nam af de laatste dagen. Helaas wel met een trieste reden.
Vond het voor de andere bewoners echt heftig hoe er gaten in hun groep vallen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:53

Astorga schreef:
Electra63 schreef:

Astu: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/233222 ... senen.html
Al denk ik niet dat je dit een fijn vooruitzicht vindt. Het is wel goed dat er steeds meer en meer bekend is over het ziektebeeld. Daardoor kunnen we behandeling optimaliseren, overlevingskansen vergroten en schade op lange termijn beperken.

Dit is misschien een fijn bericht, over crowdmanagement in de winkelstraat: https://nos.nl/video/2332227-veilig-win ... grond.html Hoorde er net over op de radio. Mooi hoe hier creatieve en positieve oplossingen voor worden gevonden.

En een update:
Het aantal COVID-positieve bewoners in het verpleeghuis waar ik bijspring nam af de laatste dagen. Helaas wel met een trieste reden.
Vond het voor de andere bewoners echt heftig hoe er gaten in hun groep vallen.

Dat is een heftig bericht over de gevolgen van Corona, zoals de stollingen.
Dat zal ook weer gevolgen hebben voor de drukte op revalidatieklinieken.
Het zou zo fijn zijn, als er snel een vaccin komt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 23:02

Vraag me af of dit beeld van bijkomende trombose/embolie exclusief bij Covid te vinden is en niet bij andere ernstige longontsteking. Zou dat bij andere, enigszins vergelijkbare ziektebeelden ooit onderzocht zijn? Man had lang geleden een bacteriële dubbele longontsteking (inclusief ic en beademing) ,als gevolg van een legionella-infectie en ontwikkelde ook trombose. Die werd echter pas ontdekt toen hij aan de beterende hand was.
Laatst bijgewerkt door mysa op 29-04-20 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 23:02

Als je bent geopereerd krijg je zoiezo anti stollings middel. Kan even niet op de naam komen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 23:05

Kreeg man ook. Zelf ook altijd na operaties gehad. (is heparine) Maar desondanks kreeg hij trombose.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 23:06

mysa schreef:
Vraag me af of dit beeld van bijkomende trombose/embolie exclusief bij Covid te vinden is en niet bij andere ernstige longontsteking. Zou dat bij andere, enigszins vergelijkbare ziektebeelden ooit onderzocht zijn? Man had lang geleden een bacteriële longontsteking als gevolg van een legionella-infectie en ontwikkelde ook trombose. Die werd echter pas ontdekt toen hij aan de beterende hand was.

Sowieso hebben mensen die lang op bed liggen een hogere kans op trombose. Vandaar dat je spuitjes krijgt wanneer je langer op bed ligt. Met corona ligt men langer op bed dan gebruikelijk dus kan ik me alleen maar voorstellen dat de kans op complicaties als dit groter wordt. Een mens is niet gemaakt om stil te zitten (liggen).
Voelt een beetje als bangmakerij.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 23:11

mysa schreef:
Vraag me af of dit beeld van bijkomende trombose/embolie exclusief bij Covid te vinden is en niet bij andere ernstige longontsteking. Zou dat bij andere, enigszins vergelijkbare ziektebeelden ooit onderzocht zijn? Man had lang geleden een bacteriële dubbele longontsteking (inclusief ic en beademing) ,als gevolg van een legionella-infectie en ontwikkelde ook trombose. Die werd echter pas ontdekt toen hij aan de beterende hand was.

Met een longontsteking en/of andere flinke benauwdheidsklachten lig je voornamelijk op bed en beweeg je uiteraard veel te weinig, wat sowieso risico op trombose betekend. Ben dus ook wel benieuwd hoe dit precies onderzocht is en wat andere gouden standaarden op dat gebied zijn. Het klinkt uiteraard wel aannemelijk en ook als een ‘logisch’ gevolg helaas.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 23:14

Dit is idd een complicatie van het in slapen houden.